Permalänk
Medlem

Asus Xonar DGX, klickljud

Hej! Igår köpte jag ett nytt ljudkort eftersom jag ville uppgradera från moderkortets Realtek-ljud. Jag tankade hem de senaste drivrutinerna och verkar ha kopplat allt rätt men när jag spelar exempelvis GTA IV så får jag irriterande klickljud med jämna mellanrum. Vad kan det bero på och hur blir jag av med dem? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du testat med Uni drivarna? http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, det har jag inte. Det här med ljudkort är helt nytt för mig. När jag tankade Asus originaldrivrutiner så var jag tvungen att välja rätt OS; i mitt fall Windows 7 64-bit. Den länken som du hänvisar till verkar bara ha en drivrutin bara för Windows, överlag. Är det rätt för mig?

Och bör jag avinstallera Asus-drivrutinerna först eller ska de vara kvar? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Nej, det har jag inte. Det här med ljudkort är helt nytt för mig. När jag tankade Asus originaldrivrutiner så var jag tvungen att välja rätt OS; i mitt fall Windows 7 64-bit. Den länken som du hänvisar till verkar bara ha en drivrutin bara för Windows, överlag. Är det rätt för mig?

Och bör jag avinstallera Asus-drivrutinerna först eller ska de vara kvar? Tack!

Vad jag vet finns det bara en Windows version, så det lär vara den rätta. Och ja, avinstallera Asus egna drivrutiner och starta om först, sedan installerar du den jag länkade.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Kör uni drivers, de uppdateras med "jämna" mellanrum, något som asus egna inte verkar ha gjort på ett tag. Har haft 0 problem/konstigheter med uni xonar, så prova i alla fall.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Avinstallerade Asus-drivrutinen, startade om datorn, installerade UNI-drivrutinen, startade om och nu ser gränssnittet ut likadant. Kanske dum fråga, men jag hade på något sätt förväntat mig att om det är en icke officiell drivrutin så kommer gränssnittet att skilja sig. Hur vet jag att jag har rätt drivrutin installerad när allt ser likadant ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Tack för svaren. Avinstallerade Asus-drivrutinen, startade om datorn, installerade UNI-drivrutinen, startade om och nu ser gränssnittet ut likadant. Kanske dum fråga, men jag hade på något sätt förväntat mig att om det är en icke officiell drivrutin så kommer gränssnittet att skilja sig. Hur vet jag att jag har rätt drivrutin installerad när allt ser likadant ut?

Det ska se likadant ut. Handlar mer om buggfixar osv.

Permalänk
Medlem

Toppen! Och så två avslutande frågor, om ni har svaren så klart:

1. Hur ser jag om det är en UNI-drivrutin jag har installerad?

2a. Bör jag avinstallera moderkortets ljuddrivrutin (tror det är Realtek)?
2b. Om ja, hur hittar jag den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Toppen! Och så två avslutande frågor, om ni har svaren så klart:

1. Hur ser jag om det är en UNI-drivrutin jag har installerad?

2a. Bör jag avinstallera moderkortets ljuddrivrutin (tror det är Realtek)?
2b. Om ja, hur hittar jag den?

1. Jag har inte datorn här så att jag kan kolla just nu, men återkommer om det.

2. Ja, finns risk att spel och andra program försöker spela upp ljud genom det interna ljudkortet annars, bland andra konstigheter (Har försökt samma själv förut).
Kontrollpanelen -> Avinstallera ett program -> Leta rätt på Realtek i listan och avinstallera det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

1. Jag har inte datorn här så att jag kan kolla just nu, men återkommer om det.

2. Ja, finns risk att spel och andra program försöker spela upp ljud genom det interna ljudkortet annars, bland andra konstigheter (Har försökt samma själv förut).
Kontrollpanelen -> Avinstallera ett program -> Leta rätt på Realtek i listan och avinstallera det.

1. Avvaktar

2. Det verkar som att jag bara hade en drivrutin från Realtek när jag sökte. Den var för HD audio till ATI (jag har bytt till Nvidia) så den avinstallerade jag. När jag söker på "audio" så hittar jag bara HD-drivrutin för Nvidia. Misstänker att det är till HDMI:n. Då borde jag väl inte behöva ta bort den, eller?

+3. Bara lite kuriosa för min egen del: vet ni hur spel och annan programvara vet att det ljud ska komma från just mitt ljudkort?

Permalänk
Medlem

Du kan utan problem ha drivrutiner osv till moderkortsljudet installerat samtidigt som asus xonar/uni

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

1. Avvaktar

2. Det verkar som att jag bara hade en drivrutin från Realtek när jag sökte. Den var för HD audio till ATI (jag har bytt till Nvidia) så den avinstallerade jag. När jag söker på "audio" så hittar jag bara HD-drivrutin för Nvidia. Misstänker att det är till HDMI:n. Då borde jag väl inte behöva ta bort den, eller?

Tittat runt lite snabbt, men du ser inte det om du högerklickar på ikonen nere till höger och väljer "Om AsusAudioCenter", eller?

Nej, den är ifall du kopplar in till exempel en TV via ditt grafikkort.

Skrivet av -ronz:

Du kan utan problem ha drivrutiner osv till moderkortsljudet installerat samtidigt som asus xonar/uni

Jasså? Vill minnas att jag hade en hel del strul när jag hade mer än en drivrutin för ljud installerad, men och andra sidan är väll tekniskt sett HDMI-ljudet också en drivrutin av liknande sort...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ser inte att det står UNI när jag väl kikar inne i programmet, men däremot står det UNI i mappen i startmenyn. Antar att jag är rätt ute. Varför jag tyckte att det var lite konstigt berodde på att allt såg likadant ut.

Jag kan inte höra någon markant skillnad med den nya drivrutinen, men eftersom den heller inte är sämre och andra rekommenderar den så får den stanna.

Problemet i GTA IV kvarstår. Tror det beror på just det spelet eftersom jag knappt hör några problem i andra spel som Titanfall och The Witcher 2. GTA IV kanske inte hanterar mitt ljudkort så bra, eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Problemet med klickljuden i GTA IV kvarstår. Vad skulle det kunna bero på om inte UNi-drivrutinerna hjälper? Kan det vara så att jag måste ställa in speciella inställningar på ljudkortet för att undvika konstiga ljudartefakter?

Eller kan det bero på att eftersom GTA IV är en rätt dålig portning till PC? Tänker i så fall om spelet inte hanterar ljudkort så bra. Jag hade ju inga problem med moderkortets ljudkort när jag spelade GTA IV. Det känns lite onödigt att ha investerat i ett ljudkort som försämrar ljudet (om det inte går att åtgärda), håller ni inte med? Kom gärna med förslag, tips, kommentarer. Uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com