Acer XG270HU – 144 Hz och AMD Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Angående TN-paneler och färgåtergivning så är XG270HU inte bättre eller sämre än en genomsnittlig IPS-skärm. ASUS ROG Swift är rent av riktigt bra och närmast korrekt. Färgkvaliteten beror främst på ljusskällan, dvs lysdioderna.

Däremot har TN-paneler effekten att färgerna ändras så fort du flyttar huvudet ur en optimal position och det är väldigt stor inverkan på färgåtergivningen för vad som är små förändringar i position. Om detta ät störande eller inte är upp till var och en.

Detta problem blir väl värre på större paneler dock, eftersom huvudet inte kan vara i optimal position för hela skärmen samtidigt? Det är i alla fall min upplevelse. Om jag placerar skärmen så att färgerna är korrekta säg på mitten av skärmen då är de långt ifrån korrekta i över- eller underkant på en så här stor skärm med TN-panel (om jag inte flyttar huvudet, men då är den förstås inte korrekt på mitten längre). Sen finns det förstås stora skillnader mellan bättre och sämre TN-paneler på detta område också.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Skärmen var inte bra nog men det viktiga här blir nu att se om G-Sync verkligen e bättre än FreeSync. Antar att Thomas kommer skriva artiklar om det efterhand som han får veta saker.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Samma här.
Jag blev exalterad när man så de tunna kanterna, 144Hz, det upplösning jag vill ha och freesync. Tänkte kanon, detta är ju perfekt... sen såg man "TN", och all glädje försvann, precis som när man öppnar deklarationen och inser att man inte ska få tillbaka pengar, utan måste betala...

Förstår inte allt tramsande runt "problemet" med TN-panel och 120Hz. Finns det ens någon IPS-skärm på den svenska marknaden (eller någon marknad överhuvudtaget) som pallar med 120hz eller högre? Lite som att köpa en sportbil för att dagen efter bli totalförvånad över att svärmors piano inte får plats i bagageutrymmet...

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Förstår inte allt tramsande runt "problemet" med TN-panel och 120Hz. Finns det ens någon IPS-skärm på den svenska marknaden (eller någon marknad överhuvudtaget) som pallar med 120hz eller högre? Lite som att köpa en sportbil för att dagen efter bli totalförvånad över att svärmors piano inte får plats i bagageutrymmet...

Jo då http://www.sweclockers.com/nyhet/20244-asus-mg279q-med-ips-pa... ja det är IPS. dock ingen recension än tyvärr.

Men funnits skärmar med IPs som klarar 120Hz tidigare, men inte billiga detta märke http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=1266&c=393 men har fasat ut dom helt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Detta problem blir väl värre på större paneler dock, eftersom huvudet inte kan vara i optimal position för hela skärmen samtidigt? Det är i alla fall min upplevelse. Om jag placerar skärmen så att färgerna är korrekta säg på mitten av skärmen då är de långt ifrån korrekta i över- eller underkant på en så här stor skärm med TN-panel (om jag inte flyttar huvudet, men då är den förstås inte korrekt på mitten längre). Sen finns det förstås stora skillnader mellan bättre och sämre TN-paneler på detta område också.

Allt handlar om vinklar. En större panel är i sig inte värre, men en större panel på avståndet X innebär att du får större vinklar jämfört med en mindre panel på samma avstånd X. De 27-tummare jag haft inne för test åt swec har alla haft ungefär två meters avstånd i rät vinkel för att det visuellt ska upplevas jämnt över ytan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Q4Rspwn:

Förstår inte allt tramsande runt "problemet" med TN-panel och 120Hz. Finns det ens någon IPS-skärm på den svenska marknaden (eller någon marknad överhuvudtaget) som pallar med 120hz eller högre?

Acers Gaming-IPS klarar 144 Hz:

http://www.sweclockers.com/recension/20186-acer-xb270hu-preda...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Allt handlar om vinklar. En större panel är i sig inte värre, men en större panel på avståndet X innebär att du får större vinklar jämfört med en mindre panel på samma avstånd X. De 27-tummare jag haft inne för test åt swec har alla haft ungefär två meters avstånd i rät vinkel för att det visuellt ska upplevas jämnt över ytan.

Jo precis. Och vem sitter två meter från sin datorskärm liksom? Jag har ett ganska djupt skrivbord och sitter ganska tillbakalutad hemma men ändå är det nog inte ens en meter mellan näsan och skärmen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo då http://www.sweclockers.com/nyhet/20244-asus-mg279q-med-ips-pa... ja det är IPS. dock ingen recension än tyvärr.

Men funnits skärmar med IPs som klarar 120Hz tidigare, men inte billiga detta märke http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=1266&c=393 men har fasat ut dom helt.

Yep, hittade den också efter en sökning på Prisjakt. Dock är det ju i allmänhet fortfarande mer regel än undantag att 120/144hz = TN, åtminstone inom rimlig prisradie, precis som det finns OLED-skärmar som många ser fram emot men i nuläget är orimligt dyra.

Skrivet av Laxpudding:

Japp, som enda skärm under 25.000 på den svenska marknaden.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Yep, hittade den också efter en sökning på Prisjakt. Dock är det ju i allmänhet fortfarande mer regel än undantag att 120/144hz = TN, åtminstone inom rimlig prisradie, precis som det finns OLED-skärmar som många ser fram emot men i nuläget är orimligt dyra.

Japp, som enda skärm under 25.000 på den svenska marknaden.

Sa inget om pris så

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur blir det med AMD r300 serien som släpps i sommar?

Kommer vi se bättre resultat i skärmen med den nya HBN tekniken som ska vara ca 9x snabbare än GDDR5?
http://wccftech.com/amd-20nm-r9-390x-feautres-20nm-hbm-9x-fas...
http://videocardz.com/amd/radeon-rx-300/radeon-r9-390

Permalänk

Tjo! Är det någon som har köpt skärmen och är nöjd? Tänkte köpa den idag nämligen.

Permalänk

Well, jag köpte den här skärmen från cdon.com för 3890:- och för den summan var den lätt värd pengarna. Riktigt fina färger och att lira i 1440p är ju galet nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Well, jag köpte den här skärmen från cdon.com för 3890:- och för den summan var den lätt värd pengarna. Riktigt fina färger och att lira i 1440p är ju galet nice.

Köpte också en (eller var så illa tvungen då min gamle Dell IPS gick sönder efter 4 års trogen tjänst) och ville inte "nedgradera". Har slutat med foto så IPS var inte ett must för min del nu när man hört TN-paneler blivit så mycket bättre.

Verdict!
Trevlig skärm efter kalibrering (brightness är ju helt galen), tycker inte foten är ostabil. inte så att jag är orolig. Brydde mig inte om freesaync (se sign) men gick på 1440p 144hz 27" för rimligt pris - tunn bezel och med ett gäng schyssta 1440p-wallpapers så är den riiiktigt läcker att ha framme.

Bilderna är lite missvisande, den är INTE röd, den är brons-metallic-färgad och i min mening läcker.

Visa signatur

Baaahh