Vad är flaskan i detta ljudsystem?

Permalänk

Vad är flaskan i detta ljudsystem?

Mitt ljudsystem ser ut så här:
Dator, USB2-kontakt --> Yamaha Audiogram 6 --> lång förlängningskabel, 3,5mm --> Hitachi HRD MD18, via CD-ingång på baksidan --> två stora, klunsiga gamla Hitachihögtalare

Vad är flaskan i detta system? Vad skulle ni förbättrat i första hand och hur mycket bättre skulle det blivit då?

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Flaskan?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

vad är det som drar ner allt annat, flaskhals tror jag han menar

Permalänk
Skrivet av chickendealer:

vad är det som drar ner allt annat, flaskhals tror jag han menar

Aa, precis

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför leta fel?
Är det placebo som spökar?

Länkar till följande.
http://www.revaxor.se/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Varför leta fel?
Är det placebo som spökar?

Länkar till följande.
http://www.revaxor.se/

Haha, nä jag undrade bara om jag kunde förbättra det på något prisvärt sätt Spelade lite musik nyss och tyckte det lät något skrälligt. Kan det vara ljudkortet tror ni? Är Yamaha Audiogram 6 något bra ur ren ljudkvalitetssynpunkt? Eller nåt annat...

Visa signatur
Permalänk

Satsa på ett par aktiva högtalare som du kan koppla direkt till mixern?

I den anläggningen måste nog stereon och högtalarna vara den lägsta punkten. Missförstå mig rätt, men även om den stereon var bra då den var ny så kanske standarden har höjts lite. Gamla högtalare kan också vara boven. Kantupphängningar blir dåliga med tiden t.ex.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut säga att förstärkaren och högtalarna är bovarna i detta system. Det gjordes otroligt mycket skit-grejer på sent 80 tal, ofta dessa sammanbygda system som ska se ut som separata delar. Dessa är ofta rent skit om jag ska vara ärlig. Likaså högtalarna som gjordes till dessa system var pinsamt dåliga på alla sätt.

Sätt dig och kolla av blocket eller liknande efter en gammal stereoförstärkare, t.ex en NAD och ett par vettiga högtalare, som inte behöver vara dyra.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Svårt att säga när du nämner högtalarna som "ett par hitachi-högtalare".

Men förmodligen är det förstärkare/högtalare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Jag skulle absolut säga att förstärkaren och högtalarna är bovarna i detta system. Det gjordes otroligt mycket skit-grejer på sent 80 tal, ofta dessa sammanbygda system som ska se ut som separata delar. Dessa är ofta rent skit om jag ska vara ärlig. Likaså högtalarna som gjordes till dessa system var pinsamt dåliga på alla sätt.

Sätt dig och kolla av blocket eller liknande efter en gammal stereoförstärkare, t.ex en NAD och ett par vettiga högtalare, som inte behöver vara dyra.

Okej, hur vet jag vad som är ett par "vettiga högtalare"? Vad ska jag kolla efter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Varför leta fel?
Är det placebo som spökar?

Länkar till följande.
http://www.revaxor.se/

Ursäkta OT, men det där var dagens skratt!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Byt förstärkaren först. Jag har en urgammal anläggning men den är baserad på en Quad 306 som driver ett par B&O-högtalare från 70-talet. Har haft hemma moderna grejer men jag hör knappt skillnad (utan rikligt med Revaxör ...). Pratade med en säljare i en HiFi-butik och fick så småningom klurat ut sättet han jobbade på, han fick den högtalare han tjänade mest på att sälja att låta kanon-bra genom att driva dom med den bästa förstärkaren han hade i butiken.

Så min erfarenhet är att förstärkaren är viktig, kanske viktigast, givetvis inom rimliga gränser, och att en gammal men välbyggd högtalare håller även idag.

Men i slutändan handlar det mest om att prova sig fram till prylar som passar musiken man lyssnar på och som man bara gillar stuket/soundet på. En smaksak, inget objektivt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Okej, hur vet jag vad som är ett par "vettiga högtalare"? Vad ska jag kolla efter?

Svårt att säga då jag inte vet om du tänkt dig golvhögtalare eller mindre stativare att ha på skrivbordet. Tell me!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Rekordmedlem

Akustiken och högtalarna är oftast det sämsta i återgivningskedjan och Hitachi har väl aldrig gjort några bra högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Vad skulle kunna förbättras?
Tjah. Det är väl en smaksak, och var man har för krav.
Men allt efter din "Yamaha Audiogram 6".

Tips: Ett par bra studiomonitorer.
http://www.4sound.se/studio/studiemonitorer

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marzupilami:

Okej, hur vet jag vad som är ett par "vettiga högtalare"? Vad ska jag kolla efter?

Om du själv inte har några bestämda åsikter och kan köpa nytt så skulle jag satsa på ett par högtalare med inbyggda förstärkare. Man får förstärkaren anpassad till högtalarna och man slipper sladdar. Lägg gärna en extra peng på att få bra och snygga grejer, livslängden är lång på högtalare, de kan hålla i decennier.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon214822:

Om du själv inte har några bestämda åsikter och kan köpa nytt så skulle jag satsa på ett par högtalare med inbyggda förstärkare. Man får förstärkaren anpassad till högtalarna och man slipper sladdar. Lägg gärna en extra peng på att få bra och snygga grejer, livslängden är lång på högtalare, de kan hålla i decennier.

Aktiva högtalare är inte direkt en fördel om du vill minska antalet kablar eftersom det oftast innebär mer kablar än att ha passiva och separat förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Byt förstärkaren först. Jag har en urgammal anläggning men den är baserad på en Quad 306 som driver ett par B&O-högtalare från 70-talet. Har haft hemma moderna grejer men jag hör knappt skillnad (utan rikligt med Revaxör ...). Pratade med en säljare i en HiFi-butik och fick så småningom klurat ut sättet han jobbade på, han fick den högtalare han tjänade mest på att sälja att låta kanon-bra genom att driva dom med den bästa förstärkaren han hade i butiken.

Så min erfarenhet är att förstärkaren är viktig, kanske viktigast, givetvis inom rimliga gränser, och att en gammal men välbyggd högtalare håller även idag.

Men i slutändan handlar det mest om att prova sig fram till prylar som passar musiken man lyssnar på och som man bara gillar stuket/soundet på. En smaksak, inget objektivt alls.

Hur vet jag vad som är en bra förstärkare då (förutom om den är ny eller gammal)? Jag trodde förstärkaren bara hade som uppgift att tillföra extra kräm till högtalarna, alltså förstärka de ljudsignaler man skickade in i den, inte att det var massa konstiga kretsar som kunde försämra ljudsignalerna. Hur fungerar det egentligen rent tekniskt?

Skrivet av Schluug:

Svårt att säga då jag inte vet om du tänkt dig golvhögtalare eller mindre stativare att ha på skrivbordet. Tell me!

Det som låter bäst, till det vettigaste priset förstås! Gör ingenting om det är golvhögtalare.

Skrivet av SysGhost:

Vad skulle kunna förbättras?
Tjah. Det är väl en smaksak, och var man har för krav.
Men allt efter din "Yamaha Audiogram 6".

Tips: Ett par bra studiomonitorer.
http://www.4sound.se/studio/studiemonitorer

Ojojoj. Det var åt helsike mer än jag hade tänkt mig. Sitter på en budgetburk i övrigt just nu, så hade inte tänkt mig så mycket pengar till just ljuddelen, trodde den skulle vara billigare.

Betyder det att Audiogram 6 är ett bra ljudkort, eller betyder det bara att min övriga utrustning är för kass för att den ska spela någon roll? Kan verkligen ingenting om sådant här, Audiogram 6 fick jag i julklapp för att den var billig begagnad och mamma tyckte den såg rolig ut, utan att hon ens visste var det var :/

Visa signatur
Permalänk

Datorn påverkar ju inte ljudet i sig eftersom ljudet hanteras av yamahan.

Det är förstärkaren och högtalarna du i teorin ska ge dig på. Det grundar jag helt på att motsvarande system jag hört inte varit så roliga.

Även en ganska enkel stereo skulle med stor sannolikhet ge ett lyft.

Aktiva högtalare kan vara vettigt för att spara plats.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

jag skulle rekommendera B&W högtalare. leta på Blocket 685 är riktigt välspelande. sedan skulle jag rekommendera en Nad D3020, lätt att koppla till datorn och du kan skaffa en sub också. Eller Zensor 3 högtalare och uppåt.

Permalänk
Inaktiv

Jag satt länge och försökte leta "klipp" och visst kan man fynda en gammal stereoförstärkare i vissa fall. Men allt för ofta insåg jag att gammal teknik inte är något att investera i (för mig) av flera skäl. Några av de viktigaste:
- Ofta någon konding har tröttnat eller kommer ge upp inom snar framtid, blir dyrt eller krångligt att fixa
- Tar mycket plats
- Drar mycket energi
- Ofta överpris
Listan kan göras lång.

Så jag satsade på något helt annat när jag nyligen byggde nya aktiva högtalare, jag behövde två förstärkare så jag ville ha något billigt.

Jag köpte från ebay två universal led power supply samt två TPA3116.

Och har kört med dessa länge nu, de låter så bra att jag uppgraderade farsan gamla stora JBL-högtalare med likadan förstärkare.
Det finns en känd högtalsdesigner som ständigt säger att det är ungefär 80% av väljud som kommer från högtalarna och 20% från förstärkaren (givet att du har en bra signal in). Så jag skulle satsa på en liten TPA3116 förstärkare och sedan kolla om du själv tycker att du vill ha nya högtalare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marzupilami:

Ojojoj. Det var åt helsike mer än jag hade tänkt mig. Sitter på en budgetburk i övrigt just nu, så hade inte tänkt mig så mycket pengar till just ljuddelen, trodde den skulle vara billigare.

Betyder det att Audiogram 6 är ett bra ljudkort, eller betyder det bara att min övriga utrustning är för kass för att den ska spela någon roll? Kan verkligen ingenting om sådant här, Audiogram 6 fick jag i julklapp för att den var billig begagnad och mamma tyckte den såg rolig ut, utan att hon ens visste var det var :/

Datorn i sig är nog inget bekymmer. Som tidigare nämnts så hanteras allt i datorn rent digitalt.
Eftersom det är en Yamaha Audiogram ni har, så gissar jag att ni pysslar med någon form av musikproduktion. Det är ju den kundgruppen Yamaha har med sin Audiogram-serie.

Det svagheter ni har i ert system ligger på den analoga sida, det vill säga allt efter er Audiogram.
Ni har idag en medioker "HiFi" -anläggning med, som ni själv nämner det, två stora, klunsiga gamla Hitachihögtalare.
Nu vet jag inte vad för kvalitet det är på dessa högtalare, men gissar att de var de högtalarna som ingick med HiFi-anläggningen.
Fungerar säkert för "de vanliga dödliga" som inte bryr sig så mycket om ljudkvalitet, men gillar finfina försäljningsargument såsom "HiFi" och "High fidelity" med mera utan att tänka på innebörden.

Men eftersom ni frågar efter svagheter, så pekar jag då på svagheterna.
Ni har hittills inte nämnt vad för prisklass eller för krav ni själva har på "ljudkvalitet".

Är ni en tvättäkta audiofil som hör även de allra minsta skillnaderna, och stör er rejält även på det absolut lägsta bakgrundsbruset?
...eller är ni en "Skitsamma så länge det skrålar något hörtbart ur lådorna " -typ?

Det är lite svårt att rekommendera något om man inte har någon prisnivå att sikta mot, eller veta vad för typ av "audiofil" ni är.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Datorn i sig är nog inget bekymmer. Som tidigare nämnts så hanteras allt i datorn rent digitalt.
Eftersom det är en Yamaha Audiogram ni har, så gissar jag att ni pysslar med någon form av musikproduktion. Det är ju den kundgruppen Yamaha har med sin Audiogram-serie.

Det svagheter ni har i ert system ligger på den analoga sida, det vill säga allt efter er Audiogram.
Ni har idag en medioker "HiFi" -anläggning med, som ni själv nämner det, två stora, klunsiga gamla Hitachihögtalare.
Nu vet jag inte vad för kvalitet det är på dessa högtalare, men gissar att de var de högtalarna som ingick med HiFi-anläggningen.
Fungerar säkert för "de vanliga dödliga" som inte bryr sig så mycket om ljudkvalitet, men gillar finfina försäljningsargument såsom "HiFi" och "High fidelity" med mera utan att tänka på innebörden.

Men eftersom ni frågar efter svagheter, så pekar jag då på svagheterna.
Ni har hittills inte nämnt vad för prisklass eller för krav ni själva har på "ljudkvalitet".

Är ni en tvättäkta audiofil som hör även de allra minsta skillnaderna, och stör er rejält även på det absolut lägsta bakgrundsbruset?
...eller är ni en "Skitsamma så länge det skrålar något hörtbart ur lådorna " -typ?

Det är lite svårt att rekommendera något om man inte har någon prisnivå att sikta mot, eller veta vad för typ av "audiofil" ni är.

Hej!

Det stod i tråden att han har fått denna Audiogram vid något tillfälle. Den används nog inte för musikproduktion.

Däremot skulle någon slags uppgraderingsbudget behöva anges.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Ojojoj. Det var åt helsike mer än jag hade tänkt mig. Sitter på en budgetburk i övrigt just nu, så hade inte tänkt mig så mycket pengar till just ljuddelen, trodde den skulle vara billigare.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Däremot skulle någon slags uppgraderingsbudget behöva anges.

Högtalarna som länkades kostade som lägst 1000kr styck så jag gissar TS budget är 500kr? TS får gärna svara, spånar bara.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av philipborg:

Högtalarna som länkades kostade som lägst 1000kr styck så jag gissar TS budget är 500kr? TS får gärna svara, spånar bara.

I det här fallet är nog det bästa för TS att stanna på vad denne redan har. Risken är att ljudet blir sämre när vi pratar om dessa låga prisnivåer.
Alternativet kan ju vara att titta på begagnat / loppmarknader.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Okej, hur vet jag vad som är ett par "vettiga högtalare"? Vad ska jag kolla efter?

kolla? du ska inte kolla. du ska lyssna!
låter det bra så är det bra högtalare, svårare än så är det inte.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag ska kasta in en till åsikt till ts.

Yamaha'n du harr ju utvecklad för musikproduktion. Den har nog ett otroligt rent ljud skulle jag tro. Rejäla anslutningar som knappast glappar i första taget.
Även om det kanske inte är en high end produkt så håller yamaha generellt en slags lägstanivå.
Det är alltså en produkt som fyller ett relativt specifikt behov.

Stereon du har är ju en kombinationsenhet som ska fylla många behov på en gång. Den skulle kunna spela radio, kassett, kopiera kassetter. I dubbel hastighet säkert! Hade den vinyl också?

Ja, du förstår, den skulle klara allt en person kunde behöva och det till ett pris förmodligen motsvarande vad en lös enhet kostade. Precis som med en kompaktstereo vs en surroundreciver idag, fast för 20-30 år sedan.

Då kan du förstå vad lite varje komponent i den anläggningen har kostat. Du använder en bråkdel av det någon en gång i tiden har betalat för, och det visar sig då i kvaliteten i ljudet.

Jag tror personligen att du redan med ett par enkla aktiva högtalare för 1000+ kr kan få ett bra lyft.

Eller en t-amp och ett par billiga stativare.

Kolla gärna thomann om du vill hitta lite prisvärda monitorer.

Visa signatur

.:bjorn