AMD lanserar Kaveri Refresh i slutet av maj – följs av Bristol Ridge och Raven Ridge

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Kaveri Refresh i slutet av maj – följs av Bristol Ridge och Raven Ridge

Lagom till sommaren planerar AMD lansera en uppfräschning av Kaveri med spetsade grafikdelar, någonting som nästkommande år följs upp av Bristol Ridge och Raven Ridge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hurra!! Produkten alla väntar på

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Ingen flopp nu AMD tack

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Känner inte riktigt att AMD har råd att släppa Kaveri Refresh istället för Carrizzo om man vill vara relevanta.

Tyvärr är det nog så att AMD måste hålla i pengarna och därför satsar på den bärbara marknaden i första hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Synd att dom inte satsar på stöd för DDR4. Det hade kunnat ge grafikdelen ett extra lyft. Det jag gillar med APU:er är att man kan köra crossfire med ett billigt AMD-grafikkort. Man kan ju bygga en billig spelmaskin med det.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Känner tyvärr att det är Bristol Ridge och Raven Ridge som kommer vara de intressanta APUerna. Bristol Ridge med DDR4-stöd och Raven Ridge tack vare att man går över till Zen istället. Troligen blir det en Zen-prolle för mig beroende på hur de presterar men det är alltid intressant att se vad som händer med APUerna. Rätt vad det är så sitter man där med en Raven Ridge-APU istället om 2-2,5 år

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Same SHIT, different name...

Permalänk

Är mest intresserad av att se hur den integrerade grafiken kommer att prestera.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ingen flopp nu AMD tack

ingen APU hittills har väl varit att klassa som flopp? snarare så att AMD varit marknadsledande där och drivit på utvecklingen.

självklart ingen för en inbiten gamer i nuläget, men i takt med att den inbyggda GPU:n blir bättre och bättre så är nog snart APU:er från antingen AMD eller Intel ett reellt alternativ för gaming tex i soffan eller till mindre krävande användare/titlar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Känner inte riktigt att AMD har råd att släppa Kaveri Refresh istället för Carrizzo om man vill vara relevanta.

Tyvärr är det nog så att AMD måste hålla i pengarna och därför satsar på den bärbara marknaden i första hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Carizzo är inget för desktop det är byggt för att va energieffektivt inte hög frekvens så på desktop är nog kaveri snabbare. Så förstod jag det i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hade jag varit AMD hade jag enbart försökt på kinesiskt vis försökt kopiera Intels Core i7 processorer rakt av för att komma ikapp någorlunda-
Hur svårt kan det vara när det inte är ens AMD själva som tillverkar eller behöver utveckla den avancerade tillverknings processen ?

Får se vad ZEN har at bjuda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Synd att dom inte satsar på stöd för DDR4. Det hade kunnat ge grafikdelen ett extra lyft. Det jag gillar med APU:er är att man kan köra crossfire med ett billigt AMD-grafikkort. Man kan ju bygga en billig spelmaskin med det.

Mja, det vet jag inte om jag kan hålla med om att det skulle göra. DDR3 2133mhz och DDR4 2133 mhz kostar ungefär samma och jag tror ddr3 faktiskt är något snabbare i samma hastighet, pga lägre latenser. Visst finns det betydligt snabbare DDR4-minnen. Men då blir det jättedyrt snabbt och för en budgetprocessor blir det svårt att motivera att lägga dubbelt eller tredubbelt så mkt pengar på minne som på processorn.

Rent generellt sett så undrar jag vad f*n AMD sysslar med. De har egentligen ett jättebra läge om de bara kunde komma ifrån 32/28 nm någon gång!
En omdesignad 14 (eller 22 nm) nm AMD-APU skulle kunna bli "tillräckligt" snabb för att spela spel och köra alla applikationer som normalanvändaren behöver om man satsar det mesta krutet på en biffigare GPU. I mellanklassen skulle man kunna ha en quad channel lösning för ram, som skulle ge grafikdelen en god push. Dubbla streamprocessorerna och öka frekvenserna en bra bit så skulle spel i full HD funka med låga settings. Det skulle kunna bli en riktigt prisvärd lösning som skulle täcka behoven för de allra flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Mja, det vet jag inte om jag kan hålla med om att det skulle göra. DDR3 2133mhz och DDR4 2133 mhz kostar ungefär samma och jag tror ddr3 faktiskt är något snabbare i samma hastighet, pga lägre latenser. Visst finns det betydligt snabbare DDR4-minnen. Men då blir det jättedyrt snabbt och för en budgetprocessor blir det svårt att motivera att lägga dubbelt eller tredubbelt så mkt pengar på minne som på processorn.

Rent generellt sett så undrar jag vad f*n AMD sysslar med. De har egentligen ett jättebra läge om de bara kunde komma ifrån 32/28 nm någon gång!
En omdesignad 14 (eller 22 nm) nm AMD-APU skulle kunna bli "tillräckligt" snabb för att spela spel och köra alla applikationer som normalanvändaren behöver om man satsar det mesta krutet på en biffigare GPU. I mellanklassen skulle man kunna ha en quad channel lösning för ram, som skulle ge grafikdelen en god push. Dubbla streamprocessorerna och öka frekvenserna en bra bit så skulle spel i full HD funka med låga settings. Det skulle kunna bli en riktigt prisvärd lösning som skulle täcka behoven för de allra flesta.

nVidia har inte heller kommit ifrån 28nm, det är inte upp till kretsutvecklarna när det finns en duglig process om de inte själva har fabrikerna. Inte så jäkla lätt ute i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Rent generellt sett så undrar jag vad f*n AMD sysslar med. De har egentligen ett jättebra läge om de bara kunde komma ifrån 32/28 nm någon gång!
En omdesignad 14 (eller 22 nm) nm AMD-APU skulle kunna bli "tillräckligt" snabb för att spela spel och köra alla applikationer som normalanvändaren behöver om man satsar det mesta krutet på en biffigare GPU. I mellanklassen skulle man kunna ha en quad channel lösning för ram, som skulle ge grafikdelen en god push. Dubbla streamprocessorerna och öka frekvenserna en bra bit så skulle spel i full HD funka med låga settings. Det skulle kunna bli en riktigt prisvärd lösning som skulle täcka behoven för de allra flesta.

Håller med dig ang DDR3 vs 4. Det är för tidigt än...

Men de har redan nu mer än nog kraft (och kan lägga till mer) i APUernas GPU del för att täcka mååångas behov. Nog för att ta bort alla low end GPUer från marknaden, förutom på en enda punkt... RAM-bandbredd.
DDR3 räcker inte som de använder det nu. Självklart borde de satsat på en quad kanal lösning. 4x4GB RAM är inte så farligt dyrt och räcker mer än väl. Tom 4x2GB hade funkat. Detta hade lyft deras bandbreddsproblem och gjort enorma fördelar.
Sen kan de ju göra quad delen "frivillig". Så du kan köra Single / Dual om du hellre vill det, men just att de ska kunna köra quad gör skillnad.

Permalänk
Skrivet av Immersion:

Hade jag varit AMD hade jag enbart försökt på kinesiskt vis försökt kopiera Intels Core i7 processorer rakt av för att komma ikapp någorlunda-
Hur svårt kan det vara när det inte är ens AMD själva som tillverkar eller behöver utveckla den avancerade tillverknings processen ?

Du har rätt. Det är inte svårt att kopiera en processor rakt av. Enligt rykten sitter nu ett gäng EU-migranter och kopierar Skylakeprollar för fulla muggar i en källare i Enköping.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Hahaha, made my day

Nää, det är betydligt svårt att bara kopiera. Isf hade vi sett drösvis med CPU'er för en spottstyver.

Däremot är det märkligt att inte någon ny aktör dykt upp på marknaden för GPU'er. Det handlar ju mest om enklare operationer som ska beräknas parallellt. Inte för att det är enkelt, men tekniken har ju mer och mer flyttats till mjukvaran/drivrutinen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lessismore:

Hahaha, made my day

Nää, det är betydligt svårt att bara kopiera. Isf hade vi sett drösvis med CPU'er för en spottstyver.

Däremot är det märkligt att inte någon ny aktör dykt upp på marknaden för GPU'er. Det handlar ju mest om enklare operationer som ska beräknas parallellt. Inte för att det är enkelt, men tekniken har ju mer och mer flyttats till mjukvaran/drivrutinen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl relativt enkelt att bygga en grundläggande GPU. Det är däremot väldigt svårt att bygga en bra och konurrenskraftig GPU. Intel försökte och misslyckades med Larrabe. Det blir snarare färre och färre tillverkare av grafikkrestsar för att det är så svårt att konkurrera. Det finns ett par på mobila sidan men de har inte en chans när det inte handlar om extremt strömsnåla saker. Matrox verkar ju till exempel ha lagt ner egen utveckling och säjer istället GPUer från AMD.

Sen att skriva bra mjukvara är inte heller helt lätt har det visat sig. Intel har till exempel haft stora problem med drivrutiner till sina integrerade GPUer vilket har gjort att de inte varit roliga att spela med även om prestandan hade räckt till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är väl relativt enkelt att bygga en grundläggande GPU. Det är däremot väldigt svårt att bygga en bra och konurrenskraftig GPU. Intel försökte och misslyckades med Larrabe. Det blir snarare färre och färre tillverkare av grafikkrestsar för att det är så svårt att konkurrera. Det finns ett par på mobila sidan men de har inte en chans när det inte handlar om extremt strömsnåla saker. Matrox verkar ju till exempel ha lagt ner egen utveckling och säjer istället GPUer från AMD.

Sen att skriva bra mjukvara är inte heller helt lätt har det visat sig. Intel har till exempel haft stora problem med drivrutiner till sina integrerade GPUer vilket har gjort att de inte varit roliga att spela med även om prestandan hade räckt till.

Angående mjukvara så är det tydligen knepigt. Både nVidia och AMD har ju alltid haft problem. Men det kan också ha å göra med att de fuskar så förbannat, alternativt att det inte satts upp tillräckliga regler för hur saker ska fungera.

Men å andra sidan så fungerar ju Linux och OpenGL bra. Fast man får tänka på att den mest kritiska koden ändå skrivs i lågnivå-programmering, så enkelt är det inte.

Men det skulle vara intressant att se vad som kan åstadkommas om både GPU'n och drivrutinerna togs fram genom open source. Skulle även vilja se en standard på dessa grafikkort, där man kan byta ut GPU'n och ha socklat minne.

Frågan är bara vilken som vågar sig på att ta fram en GPU utan att få ensamrätt och tjäna några betydande pengar. Sen kommer Polsk riksdag och förstör allting så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lessismore:

Angående mjukvara så är det tydligen knepigt. Både nVidia och AMD har ju alltid haft problem. Men det kan också ha å göra med att de fuskar så förbannat, alternativt att det inte satts upp tillräckliga regler för hur saker ska fungera.

Men å andra sidan så fungerar ju Linux och OpenGL bra. Fast man får tänka på att den mest kritiska koden ändå skrivs i lågnivå-programmering, så enkelt är det inte.

Men det skulle vara intressant att se vad som kan åstadkommas om både GPU'n och drivrutinerna togs fram genom open source. Skulle även vilja se en standard på dessa grafikkort, där man kan byta ut GPU'n och ha socklat minne.

Frågan är bara vilken som vågar sig på att ta fram en GPU utan att få ensamrätt och tjäna några betydande pengar. Sen kommer Polsk riksdag och förstör allting så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte bara den grundläggande mjukvaran som får grafikkortet att visa grafik som är problemet utan alla optimeringar som görs för individuella titlar. Sen är det ju inte helt lätt att designa mjukvara för alla de tusentals och åter tusentals konfigurationer av hårdvara och mjukvara som folk kör på.

Det går väl inte att köra socklat minne på ett enkelt sätt och vad skulle nyttan med det vara? GDDR5 har ju galet många ledare för att klara bandbredden så sockeln hade blivit enorm. Sen skulle man behöva designa om GPUn för att klara olika minneskonfigurationer. Vet inte om det direkt hade blivit billigare för konsumenten heller då det kostar en del att distribuera olika delar. Nu kommer ju snart HBM varpå det definitivt blir omöjligt att köra minnet i sockel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte bara den grundläggande mjukvaran som får grafikkortet att visa grafik som är problemet utan alla optimeringar som görs för individuella titlar. Sen är det ju inte helt lätt att designa mjukvara för alla de tusentals och åter tusentals konfigurationer av hårdvara och mjukvara som folk kör på.

Det går väl inte att köra socklat minne på ett enkelt sätt och vad skulle nyttan med det vara? GDDR5 har ju galet många ledare för att klara bandbredden så sockeln hade blivit enorm. Sen skulle man behöva designa om GPUn för att klara olika minneskonfigurationer. Vet inte om det direkt hade blivit billigare för konsumenten heller då det kostar en del att distribuera olika delar. Nu kommer ju snart HBM varpå det definitivt blir omöjligt att köra minnet i sockel.

Se möjligheterna istället för problemen.

Jo förvisso medför det en del arbete att optimera/fuska-till drivrutinerna till maximal prestanda för alla spel. Men tanken är att det ska vara open source. Därmed är det fritt fram för "alla" att optimera, inklusive spelmakarna. Det ligger nog även i deras intresse att få sin titel att prestera bra.

Jag tror inte GPU'n behöver designas olika för olika minneskonfigurationer. Man kör med 4 st platser på vardera om 128-bits. Sätter man i ett minne får man tex 2 Gb med 128-bitars bussbredd. Sätter man i 2 st 2 Gb får man 4 Gb på 256-bitars buss osv till 8 Gb på 512-bitars buss. Därtill kan man lägga olika mycket pengar på minnet för olika hastigheter.

Hmmm, prisvärt? nja kanske. Kul? Absolut
Kom ihåg vart du läste det först

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lessismore:

Se möjligheterna istället för problemen.

Jo förvisso medför det en del arbete att optimera/fuska-till drivrutinerna till maximal prestanda för alla spel. Men tanken är att det ska vara open source. Därmed är det fritt fram för "alla" att optimera, inklusive spelmakarna. Det ligger nog även i deras intresse att få sin titel att prestera bra.

Jag tror inte GPU'n behöver designas olika för olika minneskonfigurationer. Man kör med 4 st platser på vardera om 128-bits. Sätter man i ett minne får man tex 2 Gb med 128-bitars bussbredd. Sätter man i 2 st 2 Gb får man 4 Gb på 256-bitars buss osv till 8 Gb på 512-bitars buss. Därtill kan man lägga olika mycket pengar på minnet för olika hastigheter.

Hmmm, prisvärt? nja kanske. Kul? Absolut
Kom ihåg vart du läste det först

Skickades från m.sweclockers.com

Så vem köper ett grafikkort snålar på minnet så det blir begränsat av minnesbandbredden direkt? Sen igen, HBM är på väg och då blir det genast omöjligt att köra minnet på egen sockel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så vem köper ett grafikkort snålar på minnet så det blir begränsat av minnesbandbredden direkt? Sen igen, HBM är på väg och då blir det genast omöjligt att köra minnet på egen sockel.

Never mind.

Skickades från m.sweclockers.com