Dator presterar inte som den ska, misstänker processorn flaskhalsar [LÖST]

Permalänk
Medlem

Dator presterar inte som den ska, misstänker processorn flaskhalsar [LÖST]

Så som titeln säger, min dator har presterat sämre och sämre för varje år. Jag har ett GTX 770 och en i5 3570K 3,4GHz och det presterar sämre än bl.a min kompis GTX 670 med i5 2500 och min andra kompis GTX 580 och i7 processor. I teorin ska jag ha bättre prestanda än båda (uppenbarligen) men jag har sämre än de båda.

Jag klarar att köra spel som är lite krävande för processorn, som t.ex BF4 utan problem. Jag misstänker att GTA V är väldigt krävande för processorn? Min ena kompis med sitt GTX 580 har en i7 processor (Sandy Bridge) som han har överklockat till ca 4,6GHz och jag tror det är därför han har ca 20-30 mer FPS på dubbelt så höga inställningar än jag och min andra kompis.

Så min misstanke är att det är processorn som är för varm. Jag köpte den för 3 år sedan, har inte bytt kylpasta sedan dess och den har alltid kört på stockkylare följt av endast 2 fläktar i hela datorn. Den ena är 120mm in, den andra tror jag är ca 80mm ut. När jag körde Prime95 stresstest på den gick den upp i 106 grader Celcsus innan jag stängde av programmet, Tj. Max är 105 grader Celsius. Hade jag fortsatt stresstestet hade jag troligen fått blue screen eftersom processorn inte klockade ner sig själv eller liknande som säkerhetsåtgärd (jag hade för mig de gjorde det vid Tj. Max temperaturen?).

När jag kollar Core temp så ser jag att min frekvens hoppar väldigt mycket. Den kan hoppa från 3,6GHz till 3,2GHz upp-och-ner hela tiden och hålla på. Det verkar som att processorn klockar ner sig lite grann för att uppehålla en "ok" temperatur. Temperaturen är ungefär 85 grader Celsius när jag kör t.ex GTA V och den ligger i konstant 90%+ load (alla 4 kärnor).

Och när jag testade mitt GTX 770 i t.ex FurMark får jag stabilt 54 FPS vilket är mer än vad båda mina kompisar med sina GTX 580 och 670 får, så mitt grafikkort som singel tycks vara bättre. Det bör inte vara en slump med tanke på att min processor beter sig så konstigt, är så varmt och ändrar frekvens hela tiden. Hur det än går kommer jag skaffa en kylare i helgen och förnya kylpastan, så om det inte är fixat vid det laget kommer jag uppdatera tråden.

Men det kan ju alltid bero på något annat, så fram tills dess uppskattar jag om någon vet eller har någon aning om varför min dator inte presterar som den ska.

Kylningen satte verkligen fart på processorn, den blev strax över 20 grader Celsius kallare och arbetar mycket bättre i spel!
Permalänk
Avstängd

Jo, det låter intressant... har du testat starta om datorn?

Permalänk
Medlem

106C under stress är lite väl mycket.

1: Jag skulle börja med att byta kylpasta och kolla på luftflödet i dit chassi (vad har du för chassi? och cpu-kylare?).
2: Med vilket program kollar du temp? Skulle använda realtemp, visa program kan ge konstiga siffror som inte stämmer.

Att din clock varierar beror nog på turbo boost osv. det spelar ingen roll.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du säger att datorn presterat sämre och sämre med tiden, så är det
säkert processorkylarn som är igensatt med damm.
Antagligen skulle du få tillbaka en del prestanda bara genom att rengöra den.
Plocka av fläkten och rensa både fläkt och kylare, men låt kylarn sitta kvar på processorn, så slipper du byte av pasta.
Det kan vara ett snabbt och billigt sätt att utesluta andra eventuella fel.
Anledningen till att den går ner i klock, och inte boostar som den ska, är säkert temprellaterat.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

106C under stress är lite väl mycket.

1: Jag skulle börja med att byta kylpasta och kolla på luftflödet i dit chassi (vad har du för chassi? och cpu-kylare?).
2: Med vilket program kollar du temp? Skulle använda realtemp, visa program kan ge konstiga siffror som inte stämmer.

Att din clock varierar beror nog på turbo boost osv. det spelar ingen roll.

1. Det är precis vad jag ska göra i helgen, se hur mycket det hjälper. Chassi är en CM Storm Enforcer och CPU-kylare är som sagt stock. Kommer dock byta ut till en CM TX3 kylare.
2. Kollar med Core temp, det ser rätt så accurate ut. När jag kommer hem kollar jag med Realtemp också.

Jag vet vad Turbo boost är, och den ska ligga på 3,8GHz på min processor. Den är (om jag inte minns fel) överklockad till 3,6GHz och den går som sagt ner till 3,2GHz ibland. Ingen av dessa hastigheter är varken Turbo boost eller standard så något är fel. Den går aldrig upp i sin 3,8GHz boost vad jag än utsätter processorn för.

Skrivet av Foster D:

Med tanke på att du säger att datorn presterat sämre och sämre med tiden, så är det
säkert processorkylarn som är igensatt med damm.
Antagligen skulle du få tillbaka en del prestanda bara genom att rengöra den.
Plocka av fläkten och rensa både fläkt och kylare, men låt kylarn sitta kvar på processorn, så slipper du byte av pasta.
Det kan vara ett snabbt och billigt sätt att utesluta andra eventuella fel.

Ja, det verkar definitivt som något sånt. Men jag tror även kylpastan skulle behöva en uppfriskning eftersom den legat i en 80+ grader Celsius processor i 3 år. Och tro mig, den har stått på många timmar. Om jag ska vara ärlig tror jag inte det räcker att städa processorn och kylaren osv, tror det är kylpastan som är den riktiga boven men jag kan ha fel. Ska mecka med datorn lite när jag kommer hem och testa allt det här och se hur mycket bättre det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

1. Det är precis vad jag ska göra i helgen, se hur mycket det hjälper. Chassi är en CM Storm Enforcer och CPU-kylare är som sagt stock. Kommer dock byta ut till en CM TX3 kylare.
2. Kollar med Core temp, det ser rätt så accurate ut. När jag kommer hem kollar jag med Realtemp också.

Jag vet vad Turbo boost är, och den ska ligga på 3,8GHz på min processor. Den är (om jag inte minns fel) överklockad till 3,6GHz och den går som sagt ner till 3,2GHz ibland. Ingen av dessa hastigheter är varken Turbo boost eller standard så något är fel. Den går aldrig upp i sin 3,8GHz boost vad jag än utsätter processorn för.

Ja, det verkar definitivt som något sånt. Men jag tror även kylpastan skulle behöva en uppfriskning eftersom den legat i en 80+ grader Celcius processor i 3 år. Och tro mig, den har stått på många timmar. Om jag ska vara ärlig tror jag inte det räcker att städa processorn och kylaren osv, tror det är kylpastan som är den riktiga boven men jag kan ha fel. Ska mecka med datorn lite när jag kommer hem och testa allt det här och se hur mycket bättre det blir.

Såklart ska pastan bytas. Men om du inte har kylpasta hemma så kan det vara en början att rengöra från damm, bara för att
ta reda på om det blir någon förändring. En sjystare kylare, som du nämner, gör ju inte skada heller. Men datorn har fungerat bra från början, så det är inget som egentligen behövs, om du inte tänker överklocka lite mer framöver.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Överklocka inte medans du håller på att ta reda på vad som är fel.. (kolla även om volt-inställningar är ok)

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Så som titeln säger, min dator har presterat sämre och sämre för varje år. Jag har ett GTX 770 och en i5 3570K 3,4GHz och det presterar sämre än bl.a min kompis GTX 670 med i5 2500 och min andra kompis GTX 580 och i7 processor. I teorin ska jag ha bättre prestanda än båda (uppenbarligen) men jag har sämre än de båda.

Jag klarar att köra spel som är lite krävande för processorn, som t.ex BF4 utan problem. Jag misstänker att GTA V är väldigt krävande för processorn? Min ena kompis med sitt GTX 580 har en i7 processor (Sandy Bridge) som han har överklockat till ca 4,6GHz och jag tror det är därför han har ca 20-30 mer FPS på dubbelt så höga inställningar än jag och min andra kompis.

Så min misstanke är att det är processorn som är för varm. Jag köpte den för 3 år sedan, har inte bytt kylpasta sedan dess och den har alltid kört på stockkylare följt av endast 2 fläktar i hela datorn. Den ena är 120mm in, den andra tror jag är ca 80mm ut. När jag körde Prime95 stresstest på den gick den upp i 106 grader Celcius innan jag stängde av programmet, Tj. Max är 105 grader Celcius. Hade jag fortsatt stresstestet hade jag troligen fått blue screen eftersom processorn inte klockade ner sig själv eller liknande som säkerhetsåtgärd (jag hade för mig de gjorde det vid Tj. Max temperaturen?).

När jag kollar Core temp så ser jag att min frekvens hoppar väldigt mycket. Den kan hoppa från 3,6GHz till 3,2GHz upp-och-ner hela tiden och hålla på. Det verkar som att processorn klockar ner sig lite grann för att uppehålla en "ok" temperatur. Temperaturen är ungefär 85 grader Celcius när jag kör t.ex GTA V och den ligger i konstant 90%+ load (alla 4 kärnor).

Och när jag testade mitt GTX 770 i t.ex FurMark får jag stabilt 54 FPS vilket är mer än vad båda mina kompisar med sina GTX 580 och 670 får, så mitt grafikkort som singel tycks vara bättre. Det bör inte vara en slump med tanke på att min processor beter sig så konstigt, är så varmt och ändrar frekvens hela tiden. Hur det än går kommer jag skaffa en kylare i helgen och förnya kylpastan, så om det inte är fixat vid det laget kommer jag uppdatera tråden.

Men det kan ju alltid bero på något annat, så fram tills dess uppskattar jag om någon vet eller har någon aning om varför min dator inte presterar som den ska.

Vad kör du för OS? drivers?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

Överklocka inte medans du håller på att ta reda på vad som är fel.. (kolla även om volt-inställningar är ok)

Senast jag kollade såg allt ut att stämma. Jag har testat att både överklocka och köra stock när jag försökt ta reda på problemet. Kylningen i GPUn är utan tvekan bra, den ligger idle på 40 grader Celsius och 60-70 i full load.

Skrivet av Oneone:

Vad kör du för OS? drivers?

Jag kör Windows 7 Ultimate och de senaste Nvidia drivers (de som var gjorda för GTA V releasen).

Permalänk
Medlem

När installerade du om windows/formaterade diskpartitionen senast?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

När installerade du om windows/formaterade diskpartitionen senast?

Jag installerade det senast för bara någon månad sedan, och formaterade diskpartitionen gjorde jag senast på min SSD (om det är det du menar) vilket var när jag installerade om Windows.

Permalänk
Entusiast

Det är inget snack om saken, det är kylningen som är problemet så gör du det där kylarbytet i helgen så kommer det bli 100 gånger bättre ska du se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag har ett GTX 770 och en i5 3570K 3,4GHz och det presterar sämre än bl.a min kompis GTX 670 med i5 2500 och min andra kompis GTX 580 och i7 processor.

Så min misstanke är att det är processorn som är för varm. Jag köpte den för 3 år sedan, har inte bytt kylpasta sedan dess och den har alltid kört på stockkylare följt av endast 2 fläktar i hela datorn. Den ena är 120mm in, den andra tror jag är ca 80mm ut. När jag körde Prime95 stresstest på den gick den upp i 106 grader Celcsus innan jag stängde av programmet, Tj. Max är 105 grader Celsius.

Staackars processor.
Djurplågeri i all ära, men detta är komponent-plågeri.
100+ grader för en CPU är tortyr...

Ut och handla en kompakt vätskekylare (typ Cooler Master 120 eller bättre), eller bättre luftkylare (typ Noctuas) så den stackaren blir ordentligt kyld. Då kan du dessutom klocka upp den lite, om den nu överlevt värmen du grillat den med.

Tex NetonNet har haft otaliga reor på 120V/M osv kylare lite till och från under våren.
Fördelen med ett sånt är att du matar ut värmen direkt ur lådan.
Ofta får du med ny kylpasta med dessa också, så du får bara rengöra och byta detta ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Staackars processor.
Djurplågeri i all ära, men detta är komponent-plågeri.
100+ grader för en CPU är tortyr...

Ut och handla en kompakt vätskekylare (typ Cooler Master 120 eller bättre), eller bättre luftkylare (typ Noctuas) så den stackaren blir ordentligt kyld. Då kan du dessutom klocka upp den lite, om den nu överlevt värmen du grillat den med.

Tex NetonNet har haft otaliga reor på 120V/M osv kylare lite till och från under våren.
Fördelen med ett sånt är att du matar ut värmen direkt ur lådan.
Ofta får du med ny kylpasta med dessa också, så du får bara rengöra och byta detta ordentligt.

Fick jag det att låta så?

Den ligger bara på 100+ under stresstest lyckligtvis, en ligger på ca 85 under 90-95%+ load. En riktig vätskekylare tror jag är overkill, min kompis processor var ännu värre, han har haft sin ett år längre med stockkylare och hans kylpasta var ännu värre såklart. Han gick från nästan 100 grader Celsius till 55. Hans kanske var extremfall, men min borde också få ett tiotal grader Celsius.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cranzle:

Så min misstanke är att det är processorn som är för varm. Jag köpte den för 3 år sedan, har inte bytt kylpasta sedan dess och den har alltid kört på stockkylare följt av endast 2 fläktar i hela datorn. Den ena är 120mm in, den andra tror jag är ca 80mm ut. När jag körde Prime95 stresstest på den gick den upp i 106 grader Celcsus innan jag stängde av programmet, Tj. Max är 105 grader Celsius. Hade jag fortsatt stresstestet hade jag troligen fått blue screen eftersom processorn inte klockade ner sig själv eller liknande som säkerhetsåtgärd (jag hade för mig de gjorde det vid Tj. Max temperaturen?).

Jag vet inte var du fått uppgiften att Tj Max skulle vara 105ºC. Vilket program mäter du med?

Enligt Ark är Tcase (vilket är maxtempen på heatspreadern) 67,4ºC. Det är den enda temperaturen som anges. Även om det kan vara interna temperaturskillnader så är det alldeles för stor skillnad i detta fallet. Du ligger långt över 67º på heatspreadern.
http://ark.intel.com/products/65520/Intel-Core-i5-3570K-Proce...

Även om processorn klockar ner sig för att inte ta skada så är detta inte bra för din processor. Jag tror att problemet är mer att du kör med stock-kylaren än att din kylpasta är gammal. Om man monterar kylaren rätt och använder rätt mängd pasta så gör det väldigt liten skillnad på temps över tid. Om man å andra sidan använder för mycket kylpasta så kan man se en försämring. Så börja med att köpa dig en vettig kylare och montera den sedan med ett riskorn med kylpasta så kommer du förmodligen att bli av med dina problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Fick jag det att låta så?

Den ligger bara på 100+ under stresstest lyckligtvis, en ligger på ca 85 under 90-95%+ load. En riktig vätskekylare tror jag är overkill, min kompis processor var ännu värre, han har haft sin ett år längre med stockkylare och hans kylpasta var ännu värre såklart. Han gick från nästan 100 grader Celsius till 55. Hans kanske var extremfall, men min borde också få ett tiotal grader Celsius.

Nej. Bara nej.
Vet ingen CPU som mår bra av att köra ens 80+, alls och detta @ 100% extrem load.
http://ark.intel.com/sv/products/65520
Tittar du där så ser du som giplet påpekar:
TCASE 67.4°C
Detta är max vad som är bra för den CPUn. Allt över är skadligt i längden.
Sen tål de en hel del, utan tvekan, men 20 grader över är myyycket.
40 grader över det är rent katastrof.

Hela poängen med de CPUerna är att de kan klocka upp sig om de är svala och strömmatade nog. Stockkylaren är nöd o näppe nog för den, som ny med frisk pasta och bra chassi kylning. Visst ska den klara av att kyla den, och det gör den ju. Men bara nöd o näppe då den underpresterar.
Det är ingen low end Celeron du försöker kyla här... standard kylare är skit!

300-500kr för ett komplett vätskekylning gör under för en sådan CPU, både med temp, och för att dens interna turbo kan hålla max konstant. Du kan även lätt dra upp den till närmare 3.8-4Ghz, utan problem, troligen högre om den är frisk. Varför annars ha en upplåst CPU om den ska gå i minimal / stock hastighet?!?!?

Du fråga oss här om varför din dator inte presterar som den ska. Vi ger dig en förklaring, som är för oss väldigt uppenbar och självklar. Om du sen vill följa den eller inte är upp till dig, men du slår i max (och över) värmetaket, vilket ger dig sämre prestanda och sliter hårt på delarna.
Att vara dumsnål är bara dumt om man ska ha prestanda delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Senast jag kollade såg allt ut att stämma. Jag har testat att både överklocka och köra stock när jag försökt ta reda på problemet. Kylningen i GPUn är utan tvekan bra, den ligger idle på 40 grader Celsius och 60-70 i full load.

Jag kör Windows 7 Ultimate och de senaste Nvidia drivers (de som var gjorda för GTA V releasen).

Du borde testa köra in Win 10 , nya WDM och många spell får en FPS boost där precis som med Windows 8.1.

Kan vara värt att utforska.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

kylpasta medföljer

Installera W8.1 x64

Överklocka processorn till 4.4-4.5ghz med vcore på ca 1.2 - 1.3

profit

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1.6*

Tagit bort meningslösa inlägg enligt §1.6.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nej. Bara nej.
Vet ingen CPU som mår bra av att köra ens 80+, alls och detta @ 100% extrem load.
http://ark.intel.com/sv/products/65520
Tittar du där så ser du som giplet påpekar:
TCASE 67.4°C
Detta är max vad som är bra för den CPUn. Allt över är skadligt i längden.
Sen tål de en hel del, utan tvekan, men 20 grader över är myyycket.
40 grader över det är rent katastrof.

Hela poängen med de CPUerna är att de kan klocka upp sig om de är svala och strömmatade nog. Stockkylaren är nöd o näppe nog för den, som ny med frisk pasta och bra chassi kylning. Visst ska den klara av att kyla den, och det gör den ju. Men bara nöd o näppe då den underpresterar.
Det är ingen low end Celeron du försöker kyla här... standard kylare är skit!

300-500kr för ett komplett vätskekylning gör under för en sådan CPU, både med temp, och för att dens interna turbo kan hålla max konstant. Du kan även lätt dra upp den till närmare 3.8-4Ghz, utan problem, troligen högre om den är frisk. Varför annars ha en upplåst CPU om den ska gå i minimal / stock hastighet?!?!?

Du fråga oss här om varför din dator inte presterar som den ska. Vi ger dig en förklaring, som är för oss väldigt uppenbar och självklar. Om du sen vill följa den eller inte är upp till dig, men du slår i max (och över) värmetaket, vilket ger dig sämre prestanda och sliter hårt på delarna.
Att vara dumsnål är bara dumt om man ska ha prestanda delar.

Nu är det troligtvis inte TCASE tempen som är 105 utan Tj Max som är 105 på ivy bridge och är där den börjar throttla.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag vet inte var du fått uppgiften att Tj Max skulle vara 105ºC. Vilket program mäter du med?

Enligt Ark är Tcase (vilket är maxtempen på heatspreadern) 67,4ºC. Det är den enda temperaturen som anges. Även om det kan vara interna temperaturskillnader så är det alldeles för stor skillnad i detta fallet. Du ligger långt över 67º på heatspreadern.
http://ark.intel.com/products/65520/Intel-Core-i5-3570K-Proce...

Även om processorn klockar ner sig för att inte ta skada så är detta inte bra för din processor. Jag tror att problemet är mer att du kör med stock-kylaren än att din kylpasta är gammal. Om man monterar kylaren rätt och använder rätt mängd pasta så gör det väldigt liten skillnad på temps över tid. Om man å andra sidan använder för mycket kylpasta så kan man se en försämring. Så börja med att köpa dig en vettig kylare och montera den sedan med ett riskorn med kylpasta så kommer du förmodligen att bli av med dina problem.

Tj Max ÄR 105c på den CPU, betyder att när den uppnår denna temperatur så går signal att CPU/datorn ska stänga av sig helt, innan detta sker så trottlar CPU minns inte vid vilken temp den börjar trottla under normala förhållanden men en bit under 100c. TJMax är kärntempraturer.

Tcase är på heatspredern ja, men CPU bryr sig inte om tempvärden på denna för att avgöra om den ska trottla eller inte, utan det är kärntempraturer som avgör detta, CPU kan också trottla på enskilda kärnor om det behövs.

Tcase på 67,4 är INTE en maxtempratur utan det är helt grönt att då och då överskrida denna.
Tcase anger en temperatur som inte kontinuerligt bör överskridas, men att den håller upp till tcase temp som medeltemperatur är helt OK.

Dock TS CPU går för varm, och att TS ska byta till en lite bättre CPU bör lösa problemen.
Att den hoppar i frekvens samt aldrig uppnår turbo är inget konstigt, då det är tempraturproblem, och CPU försöker faktiskt att inte gå över vissa temperaturer jämt och ständigt, vilket först visar sig med att inaktivera turbo.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nej. Bara nej.
Vet ingen CPU som mår bra av att köra ens 80+, alls och detta @ 100% extrem load.
http://ark.intel.com/sv/products/65520
Tittar du där så ser du som giplet påpekar:
TCASE 67.4°C
Detta är max vad som är bra för den CPUn. Allt över är skadligt i längden.
Sen tål de en hel del, utan tvekan, men 20 grader över är myyycket.
40 grader över det är rent katastrof.

Hur är förpacknings temperatuerer intressanta?

Förpackningsspecifikationer
Max CPU-konfiguration 1
TCASE 67.4°C
Förpackningsstorlek 37.5mm x 37.5mm
Socket som stöds FCLGA1155
Reducerat halogenalternativ tillgängligt Se MDDS

Hade de haft en max temp på 67,4C så hade Intels avdelning mycket att göra eftersom det kräver en bra kylare som håller den under 67C, vilket deras egna CPU kylare sällan gör. TJmax är är 105C innan CPUn klockar ner sig för att undvika att den bränner.

TS, har du inte plats för en vattenkylare så funkar CM 212 Evo bra, och är forumets favorit. Men som kan konstateras är temperatur problemen det stora problemet, därefter kan du felsöka vidare.

Skrivet av ggustavsson:

Tcase är på heatspredern ja, men CPU bryr sig inte om tempvärden på denna för att avgöra om den ska trottla eller inte, utan det är kärntempraturer som avgör detta, CPU kan också trottla på enskilda kärnor om det behövs.

.

Möjligt att Tcase är på heatspreadern, men i det här fallet har Paddanx tittat på förpackningsspecificationer.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |