Permalänk

SSD Bluescreen

Hej! Min vän har problem med sin dator, det är nämligen så att datorn bluescreenar och vill inte starta windows.

Jag har själv inte felsökt allt själv och därför kan jag inte ge allt för detaljerad information, tyvärr.

Jag prövade att koppla in den SSD som han har windows på i en annan dator som fungerar felfritt. Givetvis så dubbel kollade jag boot sequence i bios. Datorn vägrade att starta och den bluescreenade också.

Hur är detta ens möjligt? Att en fullt fungerande dator bluescreenar när man kopplar in en ssd som inte original OS ligger på samt ej prioriterad.

Öppen för tipps!

Ps: min vän ska installera nytt windows på en annan HDD idag.

Permalänk
Medlem

Vid start så kollar windows av media. Vilket om det är rätt fel på den kan få windows att balla ur, något jag är van vid gällande vanliga HDs när kontrollern packat ihop. Kollar enbart trasiga diskar via USB då detta gränssnitt inte låser upp datorn på samma sätt som en intern kontroller på moderkortet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Det fel medelandet får han nu "Windows setup couldn't setup on this computers hardware" Han har dock haft windows 64-bit installerat innan på SSD:N

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Vid start så kollar windows av media. Vilket om det är rätt fel på den kan få windows att balla ur, något jag är van vid gällande vanliga HDs när kontrollern packat ihop. Kollar enbart trasiga diskar via USB då detta gränssnitt inte låser upp datorn på samma sätt som en intern kontroller på moderkortet.

Hur gör man det? Har men en speciellt adapter/brygga?

Permalänk
Medlem

du kan inte ta en windows installation från en dator till en annan. när du installerar så anpassar windows sig efter hårdvaran.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

du kan inte ta en windows installation från en dator till en annan. när du installerar så anpassar windows sig efter hårdvaran.

Jodå, det går så länge som hårdvaran inte skiljer sig så mycket att installerade drivrutiner får frispel och kraschar, eller att installationen var på ett moderkort med legacy-IDE inställt, och det andra moderkortet t.ex. är inställt på SATA.

Om det lyckas så kommer man däremot inte undan att återaktivera Windows (beroende på Windowsversion).

Till TS: jag misstänker hårdvaruproblem i din väns dator.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jodå, det går så länge som hårdvaran inte skiljer sig så mycket att installerade drivrutiner får frispel och kraschar, eller att installationen var på ett moderkort med legacy-IDE inställt, och det andra moderkortet t.ex. är inställt på SATA.

Om det lyckas så kommer man däremot inte undan att återaktivera Windows (beroende på Windowsversion).

Till TS: jag misstänker hårdvaruproblem i din väns dator.

Det var bara SSD:N som var felaktig, tror det var raid problem i bios som var problemet när han installerade på HDD:N allt funkar nämligen nu.

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna få lite specs på datorn och SSDn? MX100 må hända?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Skulle man kunna få lite specs på datorn och SSDn? MX100 må hända?

Samsung 840 om jag minns rätt

Permalänk
Medlem

Kan ju vara att diskens celler har degraderat så mycket att den ger läs-fel.

Om du sätter in den i en annan dator igen, testa kör diskfresh (med skrivning).
Den kommer läsa om alla cellerna på disken och skriva om dem, så att disken bör kunna läsa allt normalt igen.
Håller på att göra exakt samma sak i en gammal dator åt en vän hemma, då med mekanisk hårddisk som har skadade sektorer. Den läser rätt och flyttar om dem, och hoppas ikväll kunna starta datorn som "normalt" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Det var bara SSD:N som var felaktig, tror det var raid problem i bios som var problemet när han installerade på HDD:N allt funkar nämligen nu.

Ah, ok. Skönt att det löste sig!

Visa signatur

5950X, 3090