Permalänk

4670k kommer inte över 4.2GHz

Min 4670k går inte längre än 4.2GHz... Volten ligger just nu på 1.30V och högre än så vill jag inte gå. Har även testat 1.32 utan framgång. Vad för mer inställningar kan jag ändra på för att få den att klocka högre? Eller är det så att jag fått ett riktigt kasst exemplar?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Skrivet av bonafriss:

Min 4670k går inte längre än 4.2GHz... Volten ligger just nu på 1.30V och högre än så vill jag inte gå. Har även testat 1.32 utan framgång. Vad för mer inställningar kan jag ändra på för att få den att klocka högre? Eller är det så att jag fått ett riktigt kasst exemplar?

Kan vara så jag har tur för jag klarar 4.9Ghz på 1.39v (4790k) Men jag kör på vatten å det är lite annat. Vad har du för temps nu då i 4.2Ghz.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Temps?
När krashar den?
Kylare?

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk

80 grader
När jag kör stresstestet i Aida64
Phanteks ph-tc14pe

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk

Jag måste ha någon ha någon skum inställning. Den klarar 4.1ghz när volten är inställd på auto, 1.2V

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

80 grader
När jag kör stresstestet i Aida64
Phanteks ph-tc14pe

Låter högt. Kanske har felmonterat kylaren eller har för restriktiv fläktkurva? Kan också vara kylpastan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Låter högt. Kanske har felmonterat kylaren eller har för restriktiv fläktkurva? Kan också vara kylpastan.

Skulle isåfall vara något när jag monterat kylaren. Fläktarna snurrar på i 1300rpm

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Låter högt. Kanske har felmonterat kylaren eller har för restriktiv fläktkurva? Kan också vara kylpastan.

80C i stresstest med 1.3V låter normalt.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Skrivet av buurman:

80C i stresstest med 1.3V låter normalt. Vilken voltage behöver du för att köra 4.1ghz stabilt?

Sitter och försöker nu. Den klarade 5min med 1.2V, då var volten inställd på auto i bios

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Min beter sig ungefär likadant, vi har nog haft lite otur och fått dåliga exemplar.

Permalänk

Återställde till defaults i bios och tror jag lyckas få upp den i 4.3 stabilt. 4.4 går inte alls. Inte ens med 1.35V

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

80C i stresstest med 1.3V låter normalt.

Tänkte mer på att den Phanteks kylaren borde prestera bättre. Men det kanske den inte gör

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kör inte med auto på volten men ta manuelt.

Börja från typ 4.1ghz och 1.2V. Sedan höjer du clock tills den krashar. Sen höjer du volten tills den är stabil. Sen tar du clock igen. osv. osv. tills du når 1.3V som är din max.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tänkte mer på att den Phanteks kylaren borde prestera bättre. Men det kanske den inte gör

Hmm kanske det. Men 1.3v producerar en hel del värme också under stresstest.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk

Körde om allt och nu veeeerkar den vara stabil i 4.3ghz med 1.32V Konstigt nog ligger jag på max 74c nu

Edit: vilket stresstest rekommenderas och hur länge för att kalla det stabilt? (alla säger hela tiden olika)

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Körde om allt och nu veeeerkar den vara stabil i 4.3ghz med 1.32V Konstigt nog ligger jag på max 74c nu

Edit: vilket stresstest rekommenderas och hur länge för att kalla det stabilt? (alla säger hela tiden olika)

I min erfarenhet är Intel Burn test bra, håller det en timme brukar det hålla länge. Men som du själv säger, finns lite olika åsikter om detta

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Jag brukar använda BF4 som stress test. För min dator kan palla med stress test i hur många timmar som helst. Men i BF4 så kan det krascha tidigare och då är det bara att höja volt/klocks:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag brukar använda BF4 som stress test. För min dator kan palla med stress test i hur många timmar som helst. Men i BF4 så kan det krascha tidigare och då är det bara att höja volt/klocks:)

ja precis, jag brukar köra båda spel+prime95. Kan krasha i spel även om den klarar prime95 osv.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bonafriss:

Min 4670k går inte längre än 4.2GHz... Volten spänningen ligger just nu på 1.30V och högre än så vill jag inte gå. Har även testat 1.32 utan framgång. Vad för mer inställningar kan jag ändra på för att få den att klocka högre? Eller är det så att jag fått ett riktigt kasst exemplar?

Min 4670k beter sig ungefär likadant. Har en Noctua NH-D14 och har testat att montera om och klocka på två olika moderkort. Över 4,3 har jag svårt för också. Kommer inte ihåg exakt vad jag har för spänning men jag kan nog inte köra den i 1,35V ens.

Skrivet av BrottOchStraff:

Låter högt. Kanske har felmonterat kylaren eller har för restriktiv fläktkurva? Kan också vara kylpastan.

Jag tycker det låter rätt rimligt. Otur i lotteriet skulle jag gissa på.

Skrivet av bonafriss:

Körde om allt och nu veeeerkar den vara stabil i 4.3ghz med 1.32V Konstigt nog ligger jag på max 74c nu

Edit: vilket stresstest rekommenderas och hur länge för att kalla det stabilt? (alla säger hela tiden olika)

Nice!
Jag använder OCCT. Aidas tester rekommenderas vanligtvis för den här prollen.

Skrivet av BrottOchStraff:

I min erfarenhet är Intel Burn test bra, håller det en timme brukar det hålla länge. Men som du själv säger, finns lite olika åsikter om detta

Mja. Det är lite knivigt med haswellprocessorerna och där rekommenderas vanligtvis inte de allra tyngsta testerna. Anledningen är att de tyngsta testerna drar på mer belastning än vad som går att uppnå vid vanligt bruk (det vet v ju såklart) men haswell blir lätt så jädra varma att man får gå ner rätt ordentligt i spänning för att hålla temperaturen i schack. Därför rekommenderas lite mindre belastande tester för det tillåter högre spänning och bättre resultat.
Jag kan inte säga att det är direkt fel, men jag har valt att inte köra på orimligt hårda belastningstest för att kunna hålla lite högre frekvens. Det är en anpassning efter att även jag dragit en nitlott med min prolle ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Ja det verkar som att vi dragit en nitlott
Delidda hjälper inte mot att den klockar dåligt va? Utan bara temperaturmässigt?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Ja det verkar som att vi dragit en nitlott
Delidda hjälper inte mot att den klockar dåligt va? Utan bara temperaturmässigt?

Jo, fast det går ju lite hand i hand. Lägre temp innebär oftast att man kan klocka högre. Hur mycket är svårt att säga.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bonafriss:

Ja det verkar som att vi dragit en nitlott
Delidda hjälper inte mot att den klockar dåligt va? Utan bara temperaturmässigt?

Mjaaa. I mitt fall skulle det nog hjälpa en del, för jag blir väldigt begränsad av just temperaturen även om jag inte har så hög spänning.
Å andra sidan är jag rätt nöjd med 4,3ghz för närvarande så för min del är det inte aktuellt just nu. Kanske om något år.

I ditt fall... hmm. Bra fråga. Beror lite på var man stöter i väggen där det krävs stora spänningspåslag för att få bättre resultat. One way to find out ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Ja det verkar som att vi dragit en nitlott
Delidda hjälper inte mot att den klockar dåligt va? Utan bara temperaturmässigt?

Det kan hjälpa då lägre temperaturer normalt sett ger mer spelrum, men i ditt fall spelar det nog knappt någon roll tyvärr. Har även jag en dålig 4670K som inte klarar över 4,3 GHz i 24/7.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Körde om allt och nu veeeerkar den vara stabil i 4.3ghz med 1.32V Konstigt nog ligger jag på max 74c nu

Edit: vilket stresstest rekommenderas och hur länge för att kalla det stabilt? (alla säger hela tiden olika)

Rekommenderar senaste prime95 till Intel i5 4670k. Klarar du ett par timmar prime95 så har du bra marginaler. Då prime95 utnyttjar avx instruktioner så är du säker inför framtiden (om du stöter på något program som använder det).

Förstår inte varför alla är så "rädda" för prime95. Vore kul om massa program började utnyttja avx så man kunde läsa om alla här på swec som helt plötsligt får massa problem. Jag kör min 4670k i 4.4GHz@1.275v i prime95 i flera timmar utan problem. Tog lite mer finlir för att trimma in allt men nu så vet jag att cpun är stabil i alla tänkbara scenarion iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB