Kingston lanserar HyperX Savage – SSD med kontroller från Phison

Permalänk
Melding Plague

Kingston lanserar HyperX Savage – SSD med kontroller från Phison

Uppstickaren Phison uppmärksammas alltmer av SSD-jättarna och nu omfamnar Kingston kretsen PS3100 med HyperX Savage SSD, som blir bolagets högst presterande SATA-modell hittills.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Apropå SSD... Dags för SweClockers att göra ett uppdaterat stort test...?

Permalänk

Kul att det händer grejer på SSD - marknaden! Undrar om Phison är något att ha? Inte hört så mycket ifrån dom..

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem

Självklart måste man handla denna, med paketet... Den pennan är ju viktig

Skämt o sido, trevligt att se en nu prestanda disk på marknaden. Men som många har börjat lära sig... pålitlighet är viktigare, och det lär ta lite tid innan denna kontroller och denna disken kan klassas som pålitlig.

Edit: Hittade denna recension:
http://www.tweaktown.com/reviews/7109/kingston-hyperx-savage-...
http://benchmarkreviews.com/27325/kingston-hyperx-savage-ssd-...

Verkar vara rejält bra prestanda på den, även när den är 75% full.
Blir nog en bra konkurrent till 850 Pro på på vissa nivåer. Dock med samma NAND som Toshiba/OCZ tydligen A19nm kretsarna.

Permalänk

Känns inte som om Kinston är att lita på riktigt, dom bytte ju till sämre NAND i en annan disk helt plötsligt och utan att säga något.

Å andra sidan har ju nästan alla tillverkare begått synder...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Självklart måste man handla denna, med paketet... Den pennan är ju viktig

Skämt o sido, trevligt att se en nu prestanda disk på marknaden. Men som många har börjat lära sig... pålitlighet är viktigare, och det lär ta lite tid innan denna kontroller och denna disken kan klassas som pålitlig.

Edit: Hittade denna recension:
http://www.tweaktown.com/reviews/7109/kingston-hyperx-savage-...
http://benchmarkreviews.com/27325/kingston-hyperx-savage-ssd-...

Verkar vara rejält bra prestanda på den, även när den är 75% full.
Blir nog en bra konkurrent till 850 Pro på på vissa nivåer. Dock med samma NAND som Toshiba/OCZ tydligen A19nm kretsarna.

Det är inte en penna utan en bitsmejsel. Har en blå sådan i en låda någonstans. Ligger tre bits i pennan som självklart inte är standard utan betydligt mindre. De sitter rätt dåligt också och det var pilligt att få ut bitsen ur handtaget. Man måste skruva av toppen och hoppas att de inte kilat fast sig alltför hårt för de ligger löst. De har lyckats få ett svarvat aluminiumrör att kännas budget. Men den funkade i alla fall men de kunde gott skitit i den eller skickat med en ensam lämplig stjärnmejsel istället. Räcker ju med en skruvmejsel för nästan allt i en dator. Eller så kunde de skitit i den och sparat ett par kronor på priset. USB-chassit var rätt ok. Plastigt men det fungerar bra. Skickade in laptopdisken i den när jag bytt till SSD så fick jag en till smidig extern hårddisk. Det är ju bra att ha 2,5" externa om man ska släpa med sig lite större filer. Så jobbigt med 3,5" externa då man måste ha strömsladd och skit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lite märklig prissättning tycker jag.
120GB --> 240GB så minskar krona/GB
Men från
240GB --> 480GB så ökar krona/GB

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte en penna utan en bitsmejsel. Har en blå sådan i en låda någonstans. Ligger tre bits i pennan som självklart inte är standard utan betydligt mindre. De sitter rätt dåligt också och det var pilligt att få ut bitsen ur handtaget. Man måste skruva av toppen och hoppas att de inte kilat fast sig alltför hårt för de ligger löst. De har lyckats få ett svarvat aluminiumrör att kännas budget. Men den funkade i alla fall men de kunde gott skitit i den eller skickat med en ensam lämplig stjärnmejsel istället. Räcker ju med en skruvmejsel för nästan allt i en dator. Eller så kunde de skitit i den och sparat ett par kronor på priset. USB-chassit var rätt ok. Plastigt men det fungerar bra. Skickade in laptopdisken i den när jag bytt till SSD så fick jag en till smidig extern hårddisk. Det är ju bra att ha 2,5" externa om man ska släpa med sig lite större filer. Så jobbigt med 3,5" externa då man måste ha strömsladd och skit.

Haha, mina erfarenheter av "pennan" är EXAKT samma.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

En sådan får det nog bli när det väl bär av om inget nytt händer undertiden.. Är ju sugen på en M.2 men det hör ju inget positivt om...

Permalänk
Medlem

Minns Phison from min Asus EEE PC 901, sämre SSD fick man leta efter. Inget stöd för TRIM och när man hade skrivit över hela disken en gång så gick allt segt som sirap eftersom man behövde vänta på att den skulle frigöra tomma block så fort man skulle skriva till den. Men de kanske har lärt sig något sen dess, skulle dock inte röra en Phison, inte redo än.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

nästa SSD blir denna -> den la vi i kundkorgen till stationära maskin hemma
https://www.inet.se/produkt/4305050/ssd-400gb-intel-750-pcie

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte en penna utan en bitsmejsel. Har en blå sådan i en låda någonstans. Ligger tre bits i pennan som självklart inte är standard utan betydligt mindre. De sitter rätt dåligt också och det var pilligt att få ut bitsen ur handtaget. Man måste skruva av toppen och hoppas att de inte kilat fast sig alltför hårt för de ligger löst. De har lyckats få ett svarvat aluminiumrör att kännas budget. Men den funkade i alla fall men de kunde gott skitit i den eller skickat med en ensam lämplig stjärnmejsel istället. Räcker ju med en skruvmejsel för nästan allt i en dator. Eller så kunde de skitit i den och sparat ett par kronor på priset.

Skrivet av Rydisen:

Haha, mina erfarenheter av "pennan" är EXAKT samma.

Heh, nästan frågan om det inte vore bättre med en penna (som fungerar som den ska), men tackar för info.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Lite märklig prissättning tycker jag.
120GB --> 240GB så minskar krona/GB
Men från
240GB --> 480GB så ökar krona/GB

Fast det är ju det de inte gör om man kollar på två utav av de stora butikerna:

Dustin:
240GB / 6,04 kr GB
480GB / 5,74 kr GB

CDON:
240GB / 6,11 kr GB
480GB / 5,74 kr GB

Webhallen och Komplett ligger lite efter på priset där, då 480GB och 240 kostar ungefär 6,25 kr GB, men antar att de kommer justera sina priser längre fram.
Men visst kan man spara in lite kr per GB om man köper från proshop eller MJ Multimedia, men även där ligger det rätt nära inpå varandra.

Tycker 480GB ser väldigt intressant ut om jag ska vara ärlig

Permalänk
Avstängd

Kommer det någon ny version av SATA?

Jag vill ha mina lagringsenheter kopplade till en I/O bus (som t.ex. SATA), inte till en bus med full DMA-åtkomst (som PCI Express).

Vi behöver snabbare I/O bussar, det är tråkigt att SATA börjat flaskhalsa. Det gör att folk börjat kolla på PCI Express, men då är det viktigt att komma ihåg att PCI Express är en buss med direkt minnesåtkomst. Så det är mindre säkert och enligt mig inte alls like arkitektoniskt tilltalande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Kommer det någon ny version av SATA?

Jag vill ha mina lagringsenheter kopplade till en I/O bus (som t.ex. SATA), inte till en bus med full DMA-åtkomst (som PCI Express).

Vi behöver snabbare I/O bussar, det är tråkigt att SATA börjat flaskhalsa. Det gör att folk börjat kolla på PCI Express, men då är det viktigt att komma ihåg att PCI Express är en buss med direkt minnesåtkomst. Så det är mindre säkert och enligt mig inte alls like arkitektoniskt tilltalande.

Nästa version är SATA Express och den kommer med Skylake. Finns redan vissa moderkort och PCIe-kort för det men stödet för NMVe verkar vara lite sådär än så länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Finns där ngn estimering på när kingston tänker byta ut dessa snabba kretsar till långsammare utan att meddela marknaden?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Kommer det någon ny version av SATA?

Jag vill ha mina lagringsenheter kopplade till en I/O bus (som t.ex. SATA), inte till en bus med full DMA-åtkomst (som PCI Express).

Vi behöver snabbare I/O bussar, det är tråkigt att SATA börjat flaskhalsa. Det gör att folk börjat kolla på PCI Express, men då är det viktigt att komma ihåg att PCI Express är en buss med direkt minnesåtkomst. Så det är mindre säkert och enligt mig inte alls like arkitektoniskt tilltalande.

Skrivet av Zotamedu:

Nästa version är SATA Express och den kommer med Skylake. Finns redan vissa moderkort och PCIe-kort för det men stödet för NMVe verkar vara lite sådär än så länge.

Men SATA express standarden kör väl bara 2 linor PCIe 2.0 medan M2 PCIe diskar kör upp till 4 PCIe 3.0. Gör en stor skillnad.
Brukar inte citera wikipedia men :
In late August 2014, Intel X99 chipset became available, bringing support for both SATA Express and M.2 to the Intel's enthusiast platform. Each of the X99's SATA Express ports requires two PCI Express 2.0 lanes provided by the chipset, while the M.2 slots can use either two 2.0 lanes from the chipset itself, or up to four 3.0 lanes taken directly from the LGA 2011-v3 CPU. As a result, the X99 provides bandwidths of up to 3.94 GB/s for connected PCI Express storage devices. Following the release of X99 chipset, numerous X99-based motherboards became available

Permalänk
Medlem

Frågan är om det ens är vart att köra denna istället för säg Crucial MX100?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Men SATA express standarden kör väl bara 2 linor PCIe 2.0 medan M2 PCIe diskar kör upp till 4 PCIe 3.0. Gör en stor skillnad.
Brukar inte citera wikipedia men :
In late August 2014, Intel X99 chipset became available, bringing support for both SATA Express and M.2 to the Intel's enthusiast platform. Each of the X99's SATA Express ports requires two PCI Express 2.0 lanes provided by the chipset, while the M.2 slots can use either two 2.0 lanes from the chipset itself, or up to four 3.0 lanes taken directly from the LGA 2011-v3 CPU. As a result, the X99 provides bandwidths of up to 3.94 GB/s for connected PCI Express storage devices. Following the release of X99 chipset, numerous X99-based motherboards became available

Vet inte om det är en begränsning i SATA Express eller om det är en begränsning i Intels X99 chipset.

Förhoppningsvis ser det bättre ut i Intels uppkommande Z170 chipset.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon76929:

Men SATA express standarden kör väl bara 2 linor PCIe 2.0 medan M2 PCIe diskar kör upp till 4 PCIe 3.0. Gör en stor skillnad.
Brukar inte citera wikipedia men :
In late August 2014, Intel X99 chipset became available, bringing support for both SATA Express and M.2 to the Intel's enthusiast platform. Each of the X99's SATA Express ports requires two PCI Express 2.0 lanes provided by the chipset, while the M.2 slots can use either two 2.0 lanes from the chipset itself, or up to four 3.0 lanes taken directly from the LGA 2011-v3 CPU. As a result, the X99 provides bandwidths of up to 3.94 GB/s for connected PCI Express storage devices. Following the release of X99 chipset, numerous X99-based motherboards became available

SATA Express är för tillfället specad med två linor för max bandbredd på 2 GB/s ja. M.2 är en mer generell standard som ska ersätta både mini-PCIe och mSATA. M.2 kan ha SATA III, PCIe 3.0 och/eller USB 3.0.

Jag vet inte varför de nöjde sig med två linor på SATA Expressr. Hur som helst lär de uppdatera den till PCIe 4.0 framöver varpå du får ut 4 GB/s. Annars finns även SFF-8639 som klarar fyra linor men de lär bli dyrare. Eventuellt nöjde de sig med två linor av kostnadsskäl. Kablarna är redan dyrare än SATA-kablarna och PCIe är inte helt idealt att köra över längre kablar. Det kräver skärmning och grejer. Eller så är det så enkelt som att de räknar med att linorna kommer från PCH och Intels DMI 2.0 har totalt 2 GB/s i bandbredd att leka med mellan CPU och PCH. Skylake kommer få DMI 3.0 som dubblar bandbredden till 4 GB/s men den ska även räcka till SATA, nätverk, USB, PCIe till moderkortet (utöver de x16 direkt från CPU som används till GPU) och i princip allt annat som behöver bandbredd. Inte för att överföringshastigheten är en flaskhals även med "bara" två linor. Skillnaden i seriell överföring är inte direkt märkbar ens med SATA III utanför benchmarkprogram. Vinsten med PCIe kommer vara övergången från ACHI till NVMe snarare än bandbredden. I alla fall i verkliga scenarion som inte bara är e-penismätning. Sen kan man ju stödja NVMe över vanliga PCIe-bussarna också varpå man helt plötsligt kan köra x16.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

SATA Express är för tillfället specad med två linor för max bandbredd på 2 GB/s ja. M.2 är en mer generell standard som ska ersätta både mini-PCIe och mSATA. M.2 kan ha SATA III, PCIe 3.0 och/eller USB 3.0.

Jag vet inte varför de nöjde sig med två linor på SATA Expressr. Hur som helst lär de uppdatera den till PCIe 4.0 framöver varpå du får ut 4 GB/s. Annars finns även SFF-8639 som klarar fyra linor men de lär bli dyrare. Eventuellt nöjde de sig med två linor av kostnadsskäl. Kablarna är redan dyrare än SATA-kablarna och PCIe är inte helt idealt att köra över längre kablar. Det kräver skärmning och grejer. Eller så är det så enkelt som att de räknar med att linorna kommer från PCH och Intels DMI 2.0 har totalt 2 GB/s i bandbredd att leka med mellan CPU och PCH. Skylake kommer få DMI 3.0 som dubblar bandbredden till 4 GB/s men den ska även räcka till SATA, nätverk, USB, PCIe till moderkortet (utöver de x16 direkt från CPU som används till GPU) och i princip allt annat som behöver bandbredd. Inte för att överföringshastigheten är en flaskhals även med "bara" två linor. Skillnaden i seriell överföring är inte direkt märkbar ens med SATA III utanför benchmarkprogram. Vinsten med PCIe kommer vara övergången från ACHI till NVMe snarare än bandbredden. I alla fall i verkliga scenarion som inte bara är e-penismätning. Sen kan man ju stödja NVMe över vanliga PCIe-bussarna också varpå man helt plötsligt kan köra x16.

Du har rätt.
Så att satsa på en SSD med M2 interface och NVMe är det som gäller framöver.
Sen tror jag du har helt rätt när det gäller NVMe och prestanda. NVMe ger ju dubbelriktad prestanda dvs skriv och läs samtidigt medan SATA eller ACHI mode är enkelriktad kommunikation dvs en väg i taget, (tänk enkelspårig järnväg jämfört med dubbelspår)
M2 PCIe 3.0 NVMe är framtidens prestandadisk och kommer att skåpa ut allt annat.

+ De går ju att köpa redan idag via www.ramcity.com så nu är det bara Cheap Charlies som inte hakar på racet.
Nu börjar en ny tid motsvarande den när Intel SSD-X25M kom och förlöste PC-världen. Kul att få vara med

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Finns där ngn estimering på när kingston tänker byta ut dessa snabba kretsar till långsammare utan att meddela marknaden?

6 månader säger vissa analytiker. Jag gissar på 8, dock.