Mitt livs första system (HJÄLP!!)

Permalänk

Mitt livs första system (HJÄLP!!)

Tjena Sweclockers har precis köpt mitt livs första högtalarsystem - DALI ZENSOR 5 samt en NAD C326BEE förstärkare, sa till dem i affären att jag skulle ha de till en dator - fick med två st sladdar en "dubbel" sladd på 2 meter, vet inte om man ska kapa den rakt av eller vad, samt en annan sladd med 3 kontakter - lägger upp bilder på allt. Skulle behöva hjälp i steg för steg installation är mycket tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Första kabeln måste du skala bort ca 1-2CM av det vita, "Tvista" till koppar tråden lite och skruva upp uttagen på högtalaren samt förstärkaren lite så kommer du se att det finns en hål som går rakt igenom, där stoppar du in sladden och skruvar sedan åt.(Se till att förstärkaren är avstängt under detta för att undvika att säkringen går i förstärkaren)
Andra kabeln kopplar du in i t.ex AUX sedan när ska spela upp ljud så väljer du AUX på förstärkaren.

Ska se om jag kan fixa en bild

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

jo men ska jag dela kabelen då på hälften eftersom där bara är en så kallad "dubbelsladd" och två högtalare om jag förstår rätt ska jag dela den till 2 delar sen köra in dem på samma sätt i högtalarna sen på förstärkaren likadant?

Permalänk

plus på plus minus på minus på förstärkare samt högtalare

Permalänk

och den andra sladden vit-vit röd-röd i aux sen in i "högtalar" uttaget i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusasdf:

jo men ska jag dela kabelen då på hälften eftersom där bara är en så kallad "dubbelsladd" och två högtalare om jag förstår rätt ska jag dela den till 2 delar sen köra in dem på samma sätt i högtalarna sen på förstärkaren likadant?

Du fick x antal meter kabel antar jag? Klipp av så mycket som du behöver till varje högtalare.(Gärna lite extra) sedan så delar du upp den lite i ändarna så att du kan koppla in dem i uttagen.

Skrivet av Marcusasdf:

plus på plus minus på minus på förstärkare samt högtalare

Ja.

Skrivet av Marcusasdf:

och den andra sladden vit-vit röd-röd i aux sen in i "högtalar" uttaget i datorn?

Ja.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

ah tack så mkt! va ju inte så svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusasdf:

ah tack så mkt! va ju inte så svårt

Stereo är inte så svårt. Blir jobbigare med 5.1 när du en del extra inställningar att göra

Se till att du kopplar in högtalarna rätt också så du har höger högtalare kopplad till höger på förstärkaren

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Viktigt innan du ens börjar är att stänga av allt. Ingen ström i. Volym reglage på noll.

Det första är en högtalarkabel:
Skala av ändarna på plasten med hjälp av en sax eller en kniv, skada bara inte metallen som sitter inuti. Skala ca 5cm. Skruva upp skruven som sitter på högtalaren, trä igenom den skalade kabeln igenom hållet som öppnas upp. Viktigt att kabeln varken sticker ut eller tar emot något. Skruvar tillbaka skruven. Sedan utför du samma procedur på förstärkaren. Det som är viktigt är att du trär plus i förstärkaren vilket är den röda till den röda skruven i högtalaren och minus som är svart på förstärkaren till svart på högtalaren. Om du vill göra det enklare så köper du bananer och trär på kabeln, då behöver du inte ens skruva upp skruven utan placerar kontakten i hållet som sitter på toppen av skruven.

Nästa är signalen:
Det där är en så kallad 3,5mm till RCA. Det du gör är att du kopplar helt enkelt in den ena änden som är 3,5mm i datorn och de andra röd/svart i till exempel AUX. Den röda i röd ingång och den vita i vit ingång. De representerar höger/vänster. Finns även som röd/svart och då skall svart in i vit ingång

I med strömmen, slå på on/off där bak och on knappen på framsidan och vrid upp volymen på max i windows ljudpanel och till sist vrid upp volymen på förstärkaren så har du ljud. On/off som du finner på baksidan är själva strömbrytaren.

Nästa steg är att du köper en liten DAC och ansluter den mellan datorn och förstärkaren fast då behöver du lite andra kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Viktigt innan du ens börjar är att stänga av allt. Ingen ström i. Volym reglage på noll.

Det första är en högtalarkabel:
Skala av ändarna på plasten med hjälp av en sax eller en kniv, skada bara inte metallen som sitter inuti. Skala ca 5cm, borde vara rimligt så du inte får metall mot kontakten, den skall ligga fritt och inget får ta emot. Skruva upp skruven som sitter på högtalaren, trä igenom den skalade kabeln igenom hållet som öppnas upp. Viktigt att kabeln varken sticker ut eller tar emot något. Skruvar tillbaka skruven. Sedan utför du samma procedur på förstärkaren. Det som är viktigt är att du trär plus i förstärkaren vilket är den röda till den röda skruven i högtalaren och minus som är svart på förstärkaren till svart på högtalaren.

Nästa är signalen:
Det där är en så kallad 3,5mm till RCA. Det du gör är att du kopplar helt enkelt in den ena änden som är 3,5mm i datorn och de andra röd/svart i till exempel AUX. Den röda i röd ingång och den vita i vit ingång. De representerar höger/vänster.

I med strömmen och vrid upp volymen på max i windows ljudpanel och till sist vrid upp volymen på förstärkaren så har du ljud.

Nästa steg är att du köper en liten DAC och ansluter den mellan datorn och förstärkaren fast då behöver du lite andra kablar.

Behövs en DAC med tanke på att han har en förstärkare? Är inte en DAC en liten förstärkare eller har jag förstått något fel?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Behövs en DAC med tanke på att han har en förstärkare? Är inte en DAC en liten förstärkare eller har jag förstått något fel?

En DAC omvandlar en digital signal till en analog, brukar kopplas in med usb och liknande för att få bättre ljud än vad det inbyggda ljudkortet klarar

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

En DAC omvandlar en digital signal till en analog, brukar kopplas in med usb och liknande för att få bättre ljud än vad det inbyggda ljudkortet klarar

Okej Då hade jag rätt i mitt huvud i alla fall, kom på det efteråt

Kan ju dock tyck att för 4500kr så kan dem ju i alla fall sätta in ett coax uttag..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Behövs en DAC med tanke på att han har en förstärkare? Är inte en DAC en liten förstärkare eller har jag förstått något fel?

Det jag menar är en DA/AD som hanterar så att man kan få digitalsignal. Kärt barn har många namn. Nej det är ingen förstärkare utan enbart ett sätt att koppla digitalt till analogt. En stereoförstärkare har vanligtvis ingen digtal del i sig, finns undantag från vissa lite dyrare modeller. Det gör att man kan koppla en dator via USB, en tv via optiskt eller en CD spelare via digtalt.