Permalänk

Asus Z97-A eller Z97-A USB 3.1?

Vilket moderkort ska man välja? Är det värt 200 kr extra för USB 3.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Vilket moderkort ska man välja? Är det värt 200 kr extra för USB 3.1?

Antar att du tagit en titt på t.ex. http://www.sweclockers.com/artikel/20250-snabbtitt-usb-31-med... ?

Jag tycker nog att det verkar värt det (är ju inte sådan enorm prisskillnad) för att slippa ett instickskort senare när det faktiskt finns enheter ute i verkligheten som drar nytta av det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ja det har jag sett, blir ju riktigt sugen när man ser hastigheterna...

Skrivet av evil penguin:

Jag tycker nog att det verkar värt det (är ju inte sådan enorm prisskillnad) för att slippa ett instickskort senare när det faktiskt finns enheter ute i verkligheten som drar nytta av det.

Vad är det för slags enheter som tar nytta av det? Mest usb stickor och externa hårddiskar, eller är det mer?

Permalänk
Inaktiv

Enkelt, uppgraderar du moderkort ofta är det bättre att köpa USB 3.0. Om du bara uppgraderar typ vart annat år kan det vara ide med USB 3.1 redan nu.

Permalänk
Avstängd

eller så sparar du 200 kr och köper glass för pengarna med tanke på att apple redan lanserat usb C så lär det inte dröja innan det kommer en uppsjö av dessa. Bara min sida av myntet

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

iofs en månad gammal tråd ser jag nu

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

iofs en månad gammal tråd ser jag nu

Har fortfarande inte köpt, men ska troligen köpa inom 2 veckor. Vet inte riktigt hur ni hittade tråden

Men du tror att USB C blir större än 3.1? Känns onödigt att inte köpa det nyaste när man kan (?).

Permalänk
Avstängd

Jag tror definitivt att USB C blir mycket större än usb 3.1, Men det är min spekulation..

Skrivet av GeekySole9354:

Har fortfarande inte köpt, men ska troligen köpa inom 2 veckor. Vet inte riktigt hur ni hittade tråden

Men du tror att USB C blir större än 3.1? Känns onödigt att inte köpa det nyaste när man kan (?).

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Har fortfarande inte köpt, men ska troligen köpa inom 2 veckor. Vet inte riktigt hur ni hittade tråden

Men du tror att USB C blir större än 3.1? Känns onödigt att inte köpa det nyaste när man kan (?).

CDON kränger Z97-A för 990:- just nu med swecrabatt!

http://cdon.se/hemelektronik/exklusivt_f%C3%B6r_sweclockers/?...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

CDON kränger Z97-A för 990:- just nu med swecrabatt!

http://cdon.se/hemelektronik/exklusivt_f%C3%B6r_sweclockers/?...

Är CDON bra? Har nästan endast köpt datorkomponenter från Inet, och har hört blandade tankar om cdon, men du tycker det är värt att försöka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Är CDON bra? Har nästan endast köpt datorkomponenter från Inet, och har hört blandade tankar om cdon, men du tycker det är värt att försöka?

Returer kan vara en mardröm på cdon..
Och jag försöker hålla mig borta från dom.
Men dom har grejer som är svåra att få tag på i vissa fall.
Detta gör att man kommer tillbaka till dom.

Kort men gott vågar man?
- Ja, om du vet att du inte vill lämna tillbaka varan igen.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Returer kan vara en mardröm på cdon..
Och jag försöker hålla mig borta från dom.
Men dom har grejer som är svåra att få tag på i vissa fall.
Detta gör att man kommer tillbaka till dom.

Kort men gott vågar man?
- Ja, om du vet att du inte vill lämna tillbaka varan igen.

Nej jag tänkte inte lämna tillbaka varan, men det är väl ifall moderkortet är sönder så känner jag mig säkrare med Inet, där man kan lätt åka in till en butik där man kan prata med en riktig person som faktiskt svarar Men jag tror jaghoppas på det bästa och beställer från Cdon. Usb 3.1 IMO känns inte värt när det kostar 800kr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Är CDON bra? Har nästan endast köpt datorkomponenter från Inet, och har hört blandade tankar om cdon, men du tycker det är värt att försöka?

Japp till det priset tycker jag att det är värt att beställa där ifrån, har själv beställt ett nytt då mitt nuvarande har svåra svåra problem med att boota.. har returnerat 1! gång till dom vilket gick smärtfritt men det säger iofs. inte att andra inte haft svåra problem med både garanti & returer.

Denna beställning jag gjort nu är den 20:e i ordningen från CDON.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Japp till det priset tycker jag att det är värt att beställa där ifrån, har själv beställt ett nytt då mitt nuvarande har svåra svåra problem med att boota.. har returnerat 1! gång till dom vilket gick smärtfritt men det säger iofs. inte att andra inte haft svåra problem med både garanti & returer.

Denna beställning jag gjort nu är den 20:e i ordningen från CDON.

Ok, tack! Blir väl att beställa ett nu då.

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Japp till det priset tycker jag att det är värt att beställa där ifrån, har själv beställt ett nytt då mitt nuvarande har svåra svåra problem med att boota.. har returnerat 1! gång till dom vilket gick smärtfritt men det säger iofs. inte att andra inte haft svåra problem med både garanti & returer.

Denna beställning jag gjort nu är den 20:e i ordningen från CDON.

Har beställt nu :). Antar att du gillar moderkortet eftersom du köper ett till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Har beställt nu :). Antar att du gillar moderkortet eftersom du köper ett till?

Ja jag gillar moderkortet, det jag har nu fick jag gratis av en jag känner för att det har problem med kallboot det bara stannar sen händer inget & nu har det börjat muppa sig mer genom att man måste starta om det 2-4 ggr innan det bootar... så det får bli ett nytt & priset var som sagt bra!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

eller så sparar du 200 kr och köper glass för pengarna med tanke på att apple redan lanserat usb C så lär det inte dröja innan det kommer en uppsjö av dessa. Bara min sida av myntet

Skrivet av Neonodia:

Jag tror definitivt att USB C blir mycket större än usb 3.1, Men det är min spekulation..

Det är dock värt att påpeka att USB "typ C" är en ny kontakt, inte en ny USB spec. (Apple verkar f.ö. köra USB 3.1 gen1 (samma bandbredd som USB 3.0) på nya Macbooken som är tidigt ut med "typ C"-kontakten.)

Här kan man läsa lite om USB typ C och 3.1:
http://www.extremetech.com/computing/197145-reversible-usb-ty...

(Som de noterar: "The spec provides for passive adapters with USB 3.0 / 3.1 on one end and USB Type-C on the other.")

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Bara en liten not:

Väljer du Z97-A eller A/USB3.1 får du en begränsning i M2-sloten.
1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)

De flesta andra i Asus Z97-serie verkar ha:
1 x M.2 Socket 3, , with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (both SATA & PCIE mode)

Du behöver vara medveten om det, att du bara kan köra en typ av M2, ifall det skulle bli aktuellt.

Sen är Asus lite otydliga med specen ibland, som här:
http://www.asus.com/Motherboards/Z97KUSB31/specifications/ där det bara står "1 x M.2 Socket 3"

Visa signatur

Win2kSP4| XP 2500+ | NF7-S Rev.2.0 | Corsair TWINX1024-3200LL 1024MB | Maxtor 80Gb 8mb | Sapphire 9800 Pro 128mb | Antec NeoPower 480W |

Permalänk
Medlem

Sant, men köper man en M2 SSD så vill man väl inte köra S-ata mode?

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Overview-of-M-2-SS...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Det var en bra artikel, tackar för den. Intressant också de länkade om Plextor och Samsung. Finns ju inte jättestort utbud av M2 just nu.

Nej, Sata vore väl om man vill ha just 850 Evo som M2, pga rykte/tillförlitlighet eller något annat som att slippa kabeln. Kommer inte på någon annan som säljs som Sata just nu.

Visa signatur

Win2kSP4| XP 2500+ | NF7-S Rev.2.0 | Corsair TWINX1024-3200LL 1024MB | Maxtor 80Gb 8mb | Sapphire 9800 Pro 128mb | Antec NeoPower 480W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Är CDON bra? Har nästan endast köpt datorkomponenter från Inet, och har hört blandade tankar om cdon, men du tycker det är värt att försöka?

nej, köp bara prylar därifrån där du kan vända dig direkt till tillverkaren under garantin som EVGA och Corsair erbjuder..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fick mitt Z97-A från CDON idag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Inkvisitorn:

Bara en liten not:

Väljer du Z97-A eller A/USB3.1 får du en begränsning i M2-sloten.
1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)

De flesta andra i Asus Z97-serie verkar ha:
1 x M.2 Socket 3, , with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (both SATA & PCIE mode)

Du behöver vara medveten om det, att du bara kan köra en typ av M2, ifall det skulle bli aktuellt.

Sen är Asus lite otydliga med specen ibland, som här:
http://www.asus.com/Motherboards/Z97KUSB31/specifications/ där det bara står "1 x M.2 Socket 3"

Känns inte sådär jätteintressant med M.2, ska nog skaffa en vanlig sata innan jag kollar på något annat

Skrivet av Oliver91:

nej, köp bara prylar därifrån där du kan vända dig direkt till tillverkaren under garantin som EVGA och Corsair erbjuder..

För sent

Skrivet av skruvis:

Fick mitt Z97-A från CDON idag.

Fick hem ett paket idag, HYPE! Men nej det var bläck till min skrivare, blev otroligt besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Känns inte sådär jätteintressant med M.2, ska nog skaffa en vanlig sata innan jag kollar på något annat

För sent

Fick hem ett paket idag, HYPE! Men nej det var bläck till min skrivare, blev otroligt besviken.

Mitt "nya" från CDON går klockrent.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Mitt "nya" från CDON går klockrent.

Installerade min nya 4690K och Z97-A igår, fungerar perfekt förutom att min windows licens inte vill aktiveras.

Permalänk
Skrivet av GeekySole9354:

Installerade min nya 4690K och Z97-A igår, fungerar perfekt förutom att min windows licens inte vill aktiveras.

Göra manuell handpåläggning då Kan ta upp detaljer på PM, om du behöver hjälp. Inte bra att ta upp det i forumet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Göra manuell handpåläggning då Kan ta upp detaljer på PM, om du behöver hjälp. Inte bra att ta upp det i forumet.

Däremot så läste jag att man får aktivera en OEM licens flera gånger ifall moderkortet var sönder, men ej för någon annan anledning. Temp sensorerna på mitt gamla moderkort var ju helgalna, så man kanske ska dra en fuling och säga att jag inte vågade använda det och köpte därför ett nytt. Får ringa Microsoft på måndag och höra med dem.

Permalänk
Skrivet av GeekySole9354:

Däremot så läste jag att man får aktivera en OEM licens flera gånger ifall moderkortet var sönder, men ej för någon annan anledning. Temp sensorerna på mitt gamla moderkort var ju helgalna, så man kanske ska dra en fuling och säga att jag inte vågade använda det och köpte därför ett nytt. Får ringa Microsoft på måndag och höra med dem.

Ska bara vara en automatisk aktivering. Du pratar aldrig med någon person. kommer upp hur du gör när du försöker validera nyckeln. Du kan göra detta när som på dygnet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ska bara vara en automatisk aktivering. Du pratar aldrig med någon person. kommer upp hur du gör när du försöker validera nyckeln. Du kan göra detta när som på dygnet.

Oj tack! Vågade inte riktigt trycka runt så mycket på knappar men detta var ju smidigt, tusen tack!!!