Samsung släpper ny firmware för 840 Evo SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Också kul hur folk som länkar till intel som dålig på att ta ansvar för SSD enheter är en av dom som ofta gjort rätt för sig utan påtryckningar.
Dom fixade 8Mb buggen i 320 serien på några veckor ...

Nu gjorde inte det här "folket" det i akt och mening att sätta Intel i dålig dager. De gör bra i från sig. Snarare var syftet, om det inte framgick av sammanhanget, att visa på att det har förekommit problem tidigare, med SSD, från olika tillverkare; somliga fall allvarligare än över tiden sjunkande läshastighet för viss data. Och det här folket valde då ett exempel ur högen, det första som tankarna föll på (och vad gäller artikeln, även om "the reg" många gånger kan vara rejält raljanta så var det mindre av den varan denna gång). Och ja, när det var som värst med Sandforce-kontrollerna var det illa jämfört med nu.

Instämmer med din tidigare kommentar om 2D TLC i dessa storlekar. Jag tycker också vilket jag gav uttryck för tidigare att de har haft en märklig hantering av rapporter om att 840 också är drabbad.

Det är förstås mycket svårt att veta vad de har haft för sig, där det närmaste vi kanske kommer, i sammanhang som dessa, är en journalist med god insyn/dialog med ett företag. Allyn Malventano, som du nämnde tidigare, har gjort ett utmärkt arbete, och varit nyanserad och påläst. Vet inte om det var han som i ett sammanhang, tidigare, nämnde att en tänkbar bidragande orsak till att det tog tid kunde vara att analysera skillnaden i utfall av den förra firmwareuppdateringen, en del såg inte problemen återkomma i alls samma utsträckning som andra. Vilket är ett rimligt grundantagande; man kan ha en idé om hur man ska lösa ett problem; när sedan utfallet blir varierat krävs mer arbete än om det var lika uselt för alla ... (man får anta att den senare uppdateringen kommer användas av alla). Men de bör veta vad de gör, det är rimligt krav.

Enligt vad han har gett uttryck för i overclocks forum har Malventano inga problem med 850 EVO (på tal om att undvika tillverkare), utifrån inställningen "någon av de bästa till lägsta pris", och det är något vi har hört förr, som inställning till hårddiskar, att välja en tillverkare med en produktserie som har hyfsat bra statistik och sedan titta på priset, inte snegla alltför mycket på premiumprodukter, då de i långa loppet ofta byts ut (förbrukas); är användningen mindre har det förstås mindre relevans, om en enskild användare vill lägga X kr mer. Det sagt om hur jag tror han tänkte, så tillhör jag den skaran som försöker undvika billigaste för att spara pengar, det lönar sig inte alltid (finns ett uttryck att vara för fattig för att vara snål, d.v.s. behöva ersätta något billigt, och betala två gånger). Därtill försöker jag undvika att uppmuntra dumt beteende (vilket det t.ex. skulle kunna vara att återkomma, fortsätta, som kund till ett företag som man tycker har skött sig dåligt), så därför förstår jag den uppfattningen mycket väl.

Permalänk
Medlem

Om man skall köpa ny SSD vilka diskar är det som gäller ?

Permalänk
Skrivet av C64:

Om man skall köpa ny SSD vilka diskar är det som gäller ?

crucial mx100 brukar vara populärt alternativ, annars Intel (men där är felet att det skrivs väldigt mycket data i onödan ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Desutom har andra produkter, ISB stickor, SD kort, I phone 6 med TLC lidit av prestanda problem så faktum är att TLC 2D nand visat sig allt annat än pålitligt.

Samsungs fix är acceptabel men vi lär nig inte se fler 2D nand TLC enheter under 20nm då det är alldeles för opålitligt.

Men en sak är många överens om, 2D TLC NAND på 21 och 19nm var en kass jävla ide.

SanDisk Ultra II - "SanDisk 2nd Gen 19nm TLC"
http://www.guru3d.com/articles_pages/sandisk_ultra_ii_240_gb_...
http://www.anandtech.com/show/8520/sandisk-ultra-ii-240gb-ssd...

Your move "sir"

Håller dock med dina kommentarer, 2D TLC NAND i 20nm är inte pålitligt nog. Men det betyder inte att tillverkare tänker ge upp och inte försöka.
Om nu Samsung fick rätta på dessa algoritmer (något som jag gissar är en sju-helkottas komplicerad matte), så går det iaf att göra, även om TLC @ 19nm i sig själv har väldigt dåliga marginaler.
Notera dock att även MX100 volt drift kompenserar rätt mycket. Dock underskattade inte Crucial detta, utan har koll på det, därför märker du inte det. Betyder inte att felet inte finns, utan betyder bara att de är under kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

crucial mx100 brukar vara populärt alternativ, annars Intel (men där är felet att det skrivs väldigt mycket data i onödan ).

Själv sugen på en MX100/MX200 500GB. Känns som det vettigaste alternativet inom det prissegmentet. Intel 530 är ju ganska mycket dyrare för 480GB verianten.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

SanDisk Ultra II - "SanDisk 2nd Gen 19nm TLC"
http://www.guru3d.com/articles_pages/sandisk_ultra_ii_240_gb_...
http://www.anandtech.com/show/8520/sandisk-ultra-ii-240gb-ssd...

Your move "sir"

Håller dock med dina kommentarer, 2D TLC NAND i 20nm är inte pålitligt nog. Men det betyder inte att tillverkare tänker ge upp och inte försöka.
Om nu Samsung fick rätta på dessa algoritmer (något som jag gissar är en sju-helkottas komplicerad matte), så går det iaf att göra, även om TLC @ 19nm i sig själv har väldigt dåliga marginaler.
Notera dock att även MX100 volt drift kompenserar rätt mycket. Dock underskattade inte Crucial detta, utan har koll på det, därför märker du inte det. Betyder inte att felet inte finns, utan betyder bara att de är under kontroll.

Sist jag kollade fans den enheten ute LÅNGT innan jag skrev den kommentaren och sedan dess har igen ny enhet kommit?
#15369884
Vet inte vad dit "fel" är, uppenbart att du är ute efter att bevisa något då du ständigt följer efter mig på forumet i alla tänkbara försök att hitta fel på mina poster.

jag skiter fullständigt i om du håller med nåt jag säger eller inte då jag vet precis som du att det inte är målet med din post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

crucial mx100 brukar vara populärt alternativ, annars Intel (men där är felet att det skrivs väldigt mycket data i onödan ).

Får kolla in dom, har läst att Samsungs Pro diskar skall vara betydligt bättre än EVO är det så?

Permalänk
Medlem

Linuxanvändare bör avstå från att uppgradera firmwaren.
TRIM verkar trasigt under Linux, verkar fungera under windows, lite lustigt men vad vet jag. OSX har jag inte sett nåt än men ISO:n kom ju ut typ i går.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/fstrim/+bug/1449005

fstrim, discard, i princip alla vanliga metoder att köra TRIM i linux är trasiga från rapporter jag sett och en användare jag talat med som jag bad testa olika metoder med rapporterade felet i alla lägen.

Detta är vad vi förr kallade Windows hårdvara. Samsung får gå tillbaks till ritbordet med firmwaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Linuxanvändare bör avstå från att uppgradera firmwaren.
TRIM verkar trasigt under Linux, verkar fungera under windows, lite lustigt men vad vet jag. OSX har jag inte sett nåt än men ISO:n kom ju ut typ i går.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/fstrim/+bug/1449005

fstrim, discard, i princip alla vanliga metoder att köra TRIM i linux är trasiga från rapporter jag sett och en användare jag talat med som jag bad testa olika metoder med rapporterade felet i alla lägen.

Detta är vad vi förr kallade Windows hårdvara. Samsung får gå tillbaks till ritbordet med firmwaren.

Jaha, tur jag inte uppdaterat min ännu.
Varför testar de inte sin firmware så att grundläggande funktioner fungerar innan de släpper den?

Permalänk
Medlem

Kan tyckas trivialt också för windows användare, men min 840 EVO satt i en linux maskin, gav bort den, nu sitter den i en Linux maskin igen hoss nya ägaren Så av dom 3st 840 av olika slag jag haft å göra med (2st var mina) så är igen fixad än pga inkompatibilitet eller avsaknad av firmware.

Ja man kan undra, 840 serien finns i allt inklusive linux maskiner så. Samsung verkar rätt slarviga tyvärr.

Permalänk
Skrivet av C64:

Får kolla in dom, har läst att Samsungs Pro diskar skall vara betydligt bättre än EVO är det så?

Ja, för det är deras premium diskar Men även nya 850 evo är betydligt bättre än 840 evo.

Snarare frågan värt att köpa samsung igen? Garanti tar dom inte seriöst på i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag köra mina i Raid 0 så man får en logisk enhet i windows, med läs och skriv prestanda av dom båda. Jag raida dom i Windows egna Diskhantering.

Permalänk
Medlem

Ursäktar att jag drar upp en gammal tråd men vill bara delge mina resultat av att ÄNTLIGEN få tummen ur och uppgradera firmwaren på min spel-disk.

Före:

Efter:

Nöjd so far.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Ursäktar att jag drar upp en gammal tråd men vill bara delge mina resultat av att ÄNTLIGEN få tummen ur och uppgradera firmwaren på min spel-disk.

Nöjd so far.

Du hade C "FW" innan va? och kör på Sata 2? (gissar baserat på dina resultat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du hade C "FW" innan va? och kör på Sata 2? (gissar baserat på dina resultat)

Vet inte vad firmwaren hette innan, men var den första "fixen" dom släppte. Nu installerade jag fixen på fixen

Japp det är Sata 2, därför så låga speeds. Väntar på mina nya Skylake-delar som kommer idag eller imorgon.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Vet inte vad firmwaren hette innan, men var den första "fixen" dom släppte. Nu installerade jag fixen på fixen

Japp det är Sata 2, därför så låga speeds. Väntar på mina nya Skylake-delar som kommer idag eller imorgon.

Första "fixen" var just FW "C", såg det för accesstiden var fortfarande relativt okej, vilket var det de initialt fixade.

Då får du gärna posta i http://www.sweclockers.com/forum/trad/879008-hur-snabb-ar-din... när du fått skylake, så man kan se om skylake ger några skillnader i ren SATA vinst (förutom just Sata2->3 då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Första "fixen" var just FW "C", såg det för accesstiden var fortfarande relativt okej, vilket var det de initialt fixade.

Då får du gärna posta i http://www.sweclockers.com/forum/trad/879008-hur-snabb-ar-din... när du fått skylake, så man kan se om skylake ger några skillnader i ren SATA vinst (förutom just Sata2->3 då)

Ok, då förstår jag. Japp ska göra det, hoppas på att fått allt och byggt ihop det till helgen.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB