Permalänk

Funkar den här kylar-loopen?

Har suttit och skissat lite och vill ha en extremt clean loop till min framtida dator och undrar därför om den här loopen funkar?

Hade även tänkt att endast använda en radiator (140.4 56mm) och undrar om det är tillräckligt att kyla både GPU och CPU?
Kommer nog endast köra CPU:n klockad i början då allt är nytt för mig men målet är väl att krama ur så mycket som möjligt.

Lådan är en CaseLabs SMA8 med separat kammare.

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt vid grafikkortet ? två in och två ut ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Tänkte lite som när man kör SLI med två rör, som den här. Bara det att jag inkluderar CPU:n i loopen med och inte kör den på en separat radiator som nedan.

Permalänk
Medlem

Blir lite tveksam, det blir i så fall extremt viktigt att du hittar ett GPU block och ett CPU block som är lika restriktivia.
Det blocket som har minst motstånd kommer få mest vatten, är det GPU blocket så kommer nästan allt vatten gå genom det. Är det CPU blocket så blir det ett mindre problem, men kan potentiellt sett vara ett stort problem.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Det hade jag inte tänkt på alls, får ta och skicka iväg ett mail till EK och se om dom har en cpu och gpu block som är lika restriktiva.

Hoppas verkligen det funkar, blir riktigt clean loop så här

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter kommer du ha? En 140mm är på långa vägar inte nog för att kyla både en cpu och gpu. Man rekommenderar en 240mm per komponent och även mer om man övervoltar/överklockar komponenterna. Sedan stor mening att ha endast en radiator i ett sådant stort chassi.

Permalänk
Skrivet av GeneralRushHour:

Tänkte lite som när man kör SLI med två rör, som den här. Bara det att jag inkluderar CPU:n i loopen med och inte kör den på en separat radiator som nedan.

http://i.ytimg.com/vi/whKB8YvB14w/maxresdefault.jpg

Skunkworks

Permalänk
Medlem

Alltså den skunkworks är inte praktisk heller.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Vilka komponenter kommer du ha? En 140mm är på långa vägar inte nog för att kyla både en cpu och gpu. Man rekommenderar en 240mm per komponent och även mer om man övervoltar/överklockar komponenterna. Sedan stor mening att ha endast en radiator i ett sådant stort chassi.

Står i första inlägget

Blir 4st 140mm fans på en 56mm tjock radiator. (140.4 56mm)
Skulle det ändå inte funka så får det bli en lika stor på andra sidan fast tunnare some hanterar CPU:n

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Skunkworks

Hårdporr

Fast jag tänkte köra baby blå vätska istället.
Kommer lägga upp ett projekt när jag väl fått chassiet osv.

Permalänk
Medlem

Du bör väl köra, res > pump > block > radiator > res ? enligt din bild trycker du ju antingen genom res eller radiator först.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Du bör väl köra, res > pump > block > radiator > res ? enligt din bild trycker du ju antingen genom res eller radiator först.

Så länge det är res->pump så skall det inte spela så stor roll.
Temperaturskillnaden blir inte så stor före och efter radiator om det är någorlunda stora flöden..

Edit: Själv har jag res->pump->rad->block->block->block->rad->block->tempsensor->res

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Du bör väl köra, res > pump > block > radiator > res ? enligt din bild trycker du ju antingen genom res eller radiator först.

Funderade också på det i början, att köra cpu vatten rätt till res:en var jag lite nojig över men det verkar som att det är såpass hög hastighet på vattnet att hela systemet håller mer eller mindre samma temp.

Enda jag hört än så länge är res - pump, efter det kan du göra lite hur du vill.

Blir en Alphacool VPP655 / D5 single edition
1500L/h på max.

Jayz2cent kör sina på 2 av 5 så den verkar vara riktigt bra. Även fått bra betyg på Inet.

Permalänk
Skrivet av GeneralRushHour:

Hårdporr

Fast jag tänkte köra baby blå vätska istället.
Kommer lägga upp ett projekt när jag väl fått chassiet osv.

Ja bygget är riktigt fint. Jag gillar inte fläktarna bara.
Det var väl det som passade bygget.

Permalänk

Skickade iväg ett mail till EK nu...är ytterst tveksam på att detta ens fungerar
Återkommer med svar,

Permalänk
Proffsmobbare

EK har själva postat byggen på Facebook där CPU och GPU är parallelkopplad, och där det påstås att blocken är lika restrektiva. Hopp finns det alltid.

Det du borde fråga dig själv är vad som är viktigast, design eller topprestanda? Om det är design så kan du göra det mesta och komma undan med det, så länge du skjuter in lite extra radiatoryta.

Permalänk
Medlem

4 stycken fläktar på en 140mm radiator? Ska du ha en macka med två fläktar per sida? Jag tycker du borde köra på standard lösning. En 480mm i bottnen och en 360/480mm i toppen eller likannde.

Permalänk
Skrivet av Laine:

EK har själva postat byggen på Facebook där CPU och GPU är parallelkopplad, och där det påstås att blocken är lika restrektiva. Hopp finns det alltid.

Det du borde fråga dig själv är vad som är viktigast, design eller topprestanda? Om det är design så kan du göra det mesta och komma undan med det, så länge du skjuter in lite extra radiatoryta.

Bästa jag läst hela dan, tack.

Ja bra fråga, är väl en mix av båda.
Tänkte väl på prestanda i början då det blir en bra processor och ett Titan X (möjligtvis SLI i framtiden) som sen blir något kompromissad genom designvalet av rör-layouten.

Blir den tjockaste och största radiatorn jag får plats med där nere, 140.4 56mm är det största jag sett än så länge.
Skulle tempen vara lite för hög så kanske en till radiator på andra sidan i källaren (fast 140.3 56mm så jag får plats med PSU:n) som jag seriekopplar.

Och funkar inte det så kör jag nog en 140.4 56mm i taket, kopplar ihop med CPU:n och sen bakvägen ner till pumpen och upp i en till res.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

4 stycken fläktar på en 140mm radiator? Ska du ha en macka med två fläktar per sida? Jag tycker du borde köra på standard lösning. En 480mm i bottnen och en 360/480mm i toppen eller likannde.

4st på en 140mm rad var tanken ja, alternativt blir det push-pull men jag vet inte riktigt hur effektivt det är gentemot en "vanlig" setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

4st på en 140mm rad var tanken ja, alternativt blir det push-pull men jag vet inte riktigt hur effektivt det är gentemot en "vanlig" setup.

haha är tydligen bara så att vi missförstår dig om storleken på din rad vi är nog inte tillräckligt insatta i det här för att yttra oss -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

4 stycken fläktar på en 140mm radiator? Ska du ha en macka med två fläktar per sida? Jag tycker du borde köra på standard lösning. En 480mm i bottnen och en 360/480mm i toppen eller likannde.

Nu tror jag att ni missförstår varandra, ts ska inte köra 4 fläktar på en 140mm radd, ts menar en 140.4 (560) radd.

Det kommer utan tvekan räcka

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Nu tror jag att ni missförstår varandra, ts ska inte köra 4 fläktar på en 140mm radd, ts menar en 140.4 (560) radd.

Precis, min sketch, plus din förklaring följt av en bild på radiatorn borde stoppa alla missförstånd ang vilken radiator setup som jag ska köra

Skrivet av lowngcawt:

Det kommer utan tvekan räcka

Låter kalas ju Kommer bli riktigt cleant detta tror jag!

edit: hittade en video från en snubbe där han testade parallel, verkar funka hur bra som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=uWkQc_oFZkQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Precis, min sketch, plus din förklaring följt av en bild på radiatorn borde stoppa alla missförstånd ang vilken radiator setup som jag ska köra

http://i.imgur.com/DAAJr5e.jpg

Låter kalas ju Kommer bli riktigt cleant detta tror jag!

edit: hittade en video från en snubbe där han testade parallel, verkar funka hur bra som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=uWkQc_oFZkQ

Det där med att parallellt koppla CPU och GPU är jag inte då säker på, är du bara ute efter det estetiska så funkar det förstås, men prestandan kommer bli lidande.

Jag föreslår istället att du hittar en snygg lösning som inte är parallell för säkerhets skull

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Jag föreslår istället att du hittar en snygg lösning som inte är parallell för säkerhets skull

Har ca 2 månader att tänka över diverse loops men kommer jag inte på nåt cleant och snyggt så kör jag på parallel och tar smällen helt enkelt

Mr.clean

Kommer nog kanske göra lite test med slangar (billigt och bra) och se hur stor prestanda-dipp vi faktiskt pratar om.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra på en 480mm istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Varför inte köra på en 480mm istället?

För att en 560 får plats såklart?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Ja, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Ja, men ändå.

Varför ska han välja en mindre radd?
Finns ingen som helst anledning att välja en 480 över 560 om båda får plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Varför inte köra på en 480mm istället?

Har du nån tanke bakom den frågan eller gick du på känsla rakt av?

560 kostar inte mycket mer, fyller ut hela sidan av källaren och jag förmodar att kylförmågan förbättras genom att jag har en extra 140mm fläkt som kyler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Har du nån tanke bakom den frågan eller gick du på känsla rakt av?

560 kostar inte mycket mer, fyller ut hela sidan av källaren och jag förmodar att kylförmågan förbättras genom att jag har en extra 140mm fläkt som kyler.

skillnaden på 480 och 560 är att ena använder sig av 120mm fläktar och den andra 140mm, som vanligt när det kommer till kylning så är mer yta = bättre kylförmåga

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-