Permalänk

Bygga bärbar högtalare

Tjena!
Det är så att jag av min morbror fick ett set med högtalare som var tanken att dem skulle monteras i min lilla Renault Clio efter att förra ägaren av högtalarna skulle skrota sin bil. Mao var inte många mått osv kontrollerade och högtalarna kommer inte passa i min bil. Dock så vill jag ändå utnyttja dessa på något sätt och tänkte därför kolla lite med er om det är vettigt att göra detta med de grejer som jag har nu och i så fall vad jag borde tänka på. Jag är ganska ny inom ljud och kommer förmodligen ställa många frågor.

Det jag har i elektronikväg just nu är:
- Infinity Reference 6020cs - http://www.crutchfield.com/S-mmg5XrLAhYf/p_1086020CS/Infinity...
Alltså två stycken 6,5 tums "woofers" tillsammans med två stycken små diskanter. Dessa kopplas ihop med ett delningsfilter som fördelar låga och höga toner mellan woofern och diskanterna.

- Alpine SXE-4625S - http://www.alpine-europe.com/p/Products/custom-fit-speakers39...
Bör jag använda dessa? Hur skulle det gå till i så fall?

- Kenwood KDC-W312s Bilstereo med Aux - http://manual.kenwood.com/files/B64-3903-10_EN.pdf
Antar att denna agerar förstärkare till högtalarna. Bra nog?

- Ett antal meter vanlig ljudkabel.

Saker som jag antar måste inhandlas:
- Material för lådan
Verktyg har jag. Men vilket material tror ni fungerar bäst för bästa möjliga ljudkvalite? Spelar större eller mindre roll? Utformning? Kommer inte kräva att den ska tåla vatten

- Batteri.
Ser gärna att batteriet ska kunna stå inkopplat med ström genom att bara trycka i en kontakt, så att den både kan användas inomhus med ström inkopplat men också utomhus utan. Antar att något form av bilbatteri/MC-batteri är att leta efter.

Övrigt? Egna erfarenheter?

Tanken är inte att detta ska bli något enormt monster, gärna så kompakt som möjligt. Men helst vill jag ju göra det så bra som möjligt för att få ut så bra ljudkvalite som möjligt från grejerna jag har!

Permalänk

En tanke jag har är om man ska leta rätt på någon hård väska av något slag som man kan trycka dit högtalarna i för att enkelt kunna rulla med den eller bära den. Troligen är dock detta en dålig lösning sett till ljudkvalite, men just nu är jag bara mest taggad på att pilla lite. Jag har en månad ungefär tills studenten kommer och det skulle vara roligt att ha den färdig tills dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

En tanke jag har är om man ska leta rätt på någon hård väska av något slag som man kan trycka dit högtalarna i för att enkelt kunna rulla med den eller bära den. Troligen är dock detta en dålig lösning sett till ljudkvalite, men just nu är jag bara mest taggad på att pilla lite. Jag har en månad ungefär tills studenten kommer och det skulle vara roligt att ha den färdig tills dess

Jo du har ju rätt angående ljud kvalitén:) Jag håller ochså på med ett sånt här bygge i detta nu faktiskt och kanske kan inspirera dig lite grann

http://i.imgur.com/dAKpIYk.jpg

http://i.imgur.com/XRAFHb5.jpg

Den är inte helt färdig. Och kablarna hänger inte på det sättet längre

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Min största fråga är hur jag ska göra gör att koppla upp batteriet på bästa sätt. Jag är fortfarande inne i banorna att köra på ett mindre MC-batteri, om inte annat rekommenderas, och att endast använda bilstereon som slutsteg. Hur ska jag då gå tillväga för att få rätt spänning och ström från batteriet till min stereo? Jag funderar även på att installera ett USB-uttag för t.ex laddning av telefonen som spelar musik samt för att koppla in en bluetooth-adapter

Permalänk

Om den bilstereon är på 12v och batteriet likaså, då borde jag bara kunna koppla in batteriet rakt in i stereon? Det är kort och gott det som är min fråga. Likaså borde jag i så fall kunna koppla en vanlig 12v ciggladdare rakt till batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Min största fråga är hur jag ska göra gör att koppla upp batteriet på bästa sätt. Jag är fortfarande inne i banorna att köra på ett mindre MC-batteri, om inte annat rekommenderas, och att endast använda bilstereon som slutsteg. Hur ska jag då gå tillväga för att få rätt spänning och ström från batteriet till min stereo? Jag funderar även på att installera ett USB-uttag för t.ex laddning av telefonen som spelar musik samt för att koppla in en bluetooth-adapter

Det är bara att koppla bilstereon till batteriet på plus och minuspol men glöm inte säkringen bara.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Om den bilstereon är på 12v och batteriet likaså, då borde jag bara kunna koppla in batteriet rakt in i stereon? Det är kort och gott det som är min fråga. Likaså borde jag i så fall kunna koppla en vanlig 12v ciggladdare rakt till batteriet?

Hur många Amperetimmar har ditt batteri och hur hög effekt ligger bilstereron på? För oftast så har en bilstereo 4x40 watt och ett mc batteri på 7,5 för isåfall skulle du bara kunna maxa systemet i 30 minuter 7,5/14=0,53. Antingen skaffar du ett slutsteg med mindre effekt eller ett större batteri. Nu vet jag inte vad dina komponenter har för egenskaper, men mc batteri brukar inte ha så hög kapacitet

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Hur många Amperetimmar har ditt batteri och hur hög effekt ligger bilstereron på? För oftast så har en bilstereo 4x40 watt och ett mc batteri på 7,5 för isåfall skulle du bara kunna maxa systemet i 30 minuter 7,5/14=0,53. Antingen skaffar du ett slutsteg med mindre effekt eller ett större batteri. Nu vet jag inte vad dina komponenter har för egenskaper, men mc batteri brukar inte ha så hög kapacitet

Dem jag har tittat på ligger på 12Ah. Jag tar dock väldigt gärna emot tips. Jag vill att batteriet ska vara så kompakt som möjligt för att systemet ska bli så portabelt som möjligt. Bilbatterier har hög kapacitet runt 50Ah men dessa är också väldigt stora och tunga. Detta slipper jag gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Dem jag har tittat på ligger på 12Ah. Jag tar dock väldigt gärna emot tips. Jag vill att batteriet ska vara så kompakt som möjligt för att systemet ska bli så portabelt som möjligt. Bilbatterier har hög kapacitet runt 50Ah men dessa är också väldigt stora och tunga. Detta slipper jag gärna

Kolla på dessa små Blyackumulatorer på biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Blyackumu... ta en titt på den som ligger på 18 AH den väger bara 6 kg eller är det för mycket:?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Vet inte riktigt hur ni har räknat nu, men ah är ju lött att tolka.

Har du 10ah kan du dra 1 a i timmen innan detdetr tomt. Eller 2 a under fem timmar.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Vet inte riktigt hur ni har räknat nu, men ah är ju lött att tolka.

Har du 10ah kan du dra 1 a i timmen innan detdetr tomt. Eller 2 a under fem timmar.

Fast det beror ju på hur mycket hans förstärkare drar i ström vilket vi inte vet

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Kolla på dessa små Blyackumulatorer på biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Blyackumu... ta en titt på den som ligger på 18 AH den väger bara 6 kg eller är det för mycket:?

Det där verkar faktiskt vara ett bra alternativ. Det var ett tag sedan jag räknade på elektricitet, men jag ska se hur länge batteriet bör räcka i värsta scenario. Om jag skulle tycka att kapaciteten blir för dålig så får jag väl köra dubbla och seriekoppla

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Det där verkar faktiskt vara ett bra alternativ. Det var ett tag sedan jag räknade på elektricitet, men jag ska se hur länge batteriet bör räcka i värsta scenario. Om jag skulle tycka att kapaciteten blir för dålig så får jag väl köra dubbla och seriekoppla

Ja så kan du ju alltid göra Men vad är det för slutsteg/förstärkare du ska ha då? Länka gärna:)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Det där verkar faktiskt vara ett bra alternativ. Det var ett tag sedan jag räknade på elektricitet, men jag ska se hur länge batteriet bör räcka i värsta scenario. Om jag skulle tycka att kapaciteten blir för dålig så får jag väl köra dubbla och seriekoppla

OBS OBS OBS!!!

Du ska inte seriekoppla batterierna utan parallell koppla dom -_-

Serie = dubbla spänningen

Parallell = dubbla kapaciteten

och då antar jag att det det senare du vill ha

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Ja så kan du ju alltid göra Men vad är det för slutsteg/förstärkare du ska ha då? Länka gärna:)

Jag har bara tänkt köra på stereons förstärkare. Det finns länk till den i beskrivningen

Permalänk

På min stereo står det 50w*4 vilket jag antar betyder 4 kanaler med 50w vardera. Jag kommer alltså använda två kanaler på max 50w vilket betyder att stereon max kommer dra 100w. 100w/12v = ungefär 8.5A. En timme innebär alltså max användning på 8.5Ah. Ett batteri på 18Ah borde då alltså räcka i minst 2h, men förmodligen längre.

Ytterligare en fråga jag har. Kommer dessa blyackomulatorerna kunna laddas samtidigt som dem används? Önskvärt är det ju att man kan ha ström inkopplat samtidigt som högtalarna används

Permalänk

En fråga till. Detta står i installationsguiden för stereon. Högtalarna är ju enkelt att förstå hur jag ska koppla, men jag blir ju osäker med strömmen. Är det egentligen bara den röda och den gula kabeln som ska kopplas som pluspol och minuspol till batteriet? Eller är det fler kablar som ska användas?

http://imgur.com/C7O3LUV

Permalänk

Du brukar ha två st +. En som är kopplat direkt på batteriet och ger konstant men låg ström till minnet. En till som är kopplad till tändningen som ger signal till stereon att starta.

Om man vill kan man koppla öven den direkt till batteriet, men då måste man ju komma ihåg att stänga av själv.

I ditt fall ska du ha både röd och gul på batteriets +, via en säkring, och svart på minus.

Till Jeffan, vad stereon drar varierar ju, men mitt exempel visade bara på hur mycket ström man kan få ur ett batteri över tid. Sedan får man ju sätta in rätt värde när man vet hur många A stereon drar.

100w blir ju absolut max i det här fallet eftersom stereon inte kommer lämna full effekt konstant.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Du brukar ha två st +. En som är kopplat direkt på batteriet och ger konstant men låg ström till minnet. En till som är kopplad till tändningen som ger signal till stereon att starta.

Om man vill kan man koppla öven den direkt till batteriet, men då måste man ju komma ihåg att stänga av själv.

I ditt fall ska du ha både röd och gul på batteriets +, via en säkring, och svart på minus.

Till Jeffan, vad stereon drar varierar ju, men mitt exempel visade bara på hur mycket ström man kan få ur ett batteri över tid. Sedan får man ju sätta in rätt värde när man vet hur många A stereon drar.

100w blir ju absolut max i det här fallet eftersom stereon inte kommer lämna full effekt konstant.

Okej, tack för hjälpen! Vad är det för typ av säkringar vi pratar om? Vad jag ser på stereon så sitter det en säkring precis bredvid kontakten där alla kablar går in som ligger på 10A. Den motsvarar inte den säkringen du pratar om? Sedan så har jag tänkt att jag ska koppla en brytare för strömmen till stereon som sitter på utsidan av lådan. Denna Kan sitta på vilken av kablarna som går på batteriet som helst eller? T.ex. på den svarta kabeln, bara för att bryta kretsen?

Permalänk
Skrivet av andreas.ringstad:

Övrigt? Egna erfarenheter?

Tanken är inte att detta ska bli något enormt monster, gärna så kompakt som möjligt. Men helst vill jag ju göra det så bra som möjligt för att få ut så bra ljudkvalite som möjligt från grejerna jag har!

Jag byggde en bärbar boombox med Alpine KTP-445, samt ett MC-batteri på ca 7Ah och skickar musiken från telefonen via blåtand till en APT-X Bluetooth 4.0 Audio Receiver Board. Batteriet räcker nog 6 timmar skulle jag tro, men mitt slutsteg är klass D med bra verkningsgrad. Det kostar iofs lite pengar med jag tycker det är värt det att batteriet håller länge.

Att räkna effekten mot batterilivslängden ger inte hela sanningen tyvärr. Du kommer mest troligt få bättre batteritid än vad du har räknat på. Har du möjlighet så koppla ihop allt mot ett bilbatteri (låna ström från bilen) och mät hur många ampere allt drar vid den volym du mest troligt kommer att köra med. Sen kan du räkna och avgöra hur stort och tungt batteri du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Jag har bara tänkt köra på stereons förstärkare. Det finns länk till den i beskrivningen

Oj ursäkta min dåliga uppmärksammhet

Skrivet av andreas.ringstad:

På min stereo står det 50w*4 vilket jag antar betyder 4 kanaler med 50w vardera. Jag kommer alltså använda två kanaler på max 50w vilket betyder att stereon max kommer dra 100w. 100w/12v = ungefär 8.5A. En timme innebär alltså max användning på 8.5Ah. Ett batteri på 18Ah borde då alltså räcka i minst 2h, men förmodligen längre.

Ytterligare en fråga jag har. Kommer dessa blyackomulatorerna kunna laddas samtidigt som dem används? Önskvärt är det ju att man kan ha ström inkopplat samtidigt som högtalarna används

Det stämmer bra, men jag antar att du inte ska köra max hela tiden så batteriet kommer hålla mycket längre om du kör blandat.

Har hört att det inte är att rekommendera att ladda ett blybatteri samtidigt som det används

Skrivet av andreas.ringstad:

http://imgur.com/C7O3LUV

En fråga till. Detta står i installationsguiden för stereon. Högtalarna är ju enkelt att förstå hur jag ska koppla, men jag blir ju osäker med strömmen. Är det egentligen bara den röda och den gula kabeln som ska kopplas som pluspol och minuspol till batteriet? Eller är det fler kablar som ska användas?

http://imgur.com/C7O3LUV

Antar att gul och röd ska va på pluspol och den blå/svarta (styrströmkabeln) ska ochså va på plus för annars startar inte bilstereon, svart ska va på minus.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Oj ursäkta min dåliga uppmärksammhet

Det stämmer bra, men jag antar att du inte ska köra max hela tiden så batteriet kommer hålla mycket längre om du kör blandat.

Har hört att det inte är att rekommendera att ladda ett blybatteri samtidigt som det används

Antar att gul och röd ska va på pluspol och den blå/svarta (styrströmkabeln) ska ochså va på plus för annars startar inte bilstereon, svart ska va på minus.

Vet du möjligtvis något om vilka batterier som kanske går att ladda samtidigt? Och vet du om säkringen i stereon kommer räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Vet du möjligtvis något om vilka batterier som kanske går att ladda samtidigt? Och vet du om säkringen i stereon kommer räcka?

Nä det vet jag tyvärr inte, sen så tror jag inte säkringen kommer hålla isåfall om det finns ett sådant batteri, men du kan ju läsa lite här och se om dem kommer med några förslag i den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Den blå/vita är remote. Det är alltaå styrström till exempelvis slutsteg eller elantenn. Den får du inte koppla på plus.

Sedan måste jag bara fråga såhär.
Om det vore ett problem att ladda och använda blybatterier samtidigt, hur skulle dom då fungera i bilar?

Däremot att ladda dom med en "dum" laddare utan översikt kan få dom att koka och därmed gå sönder. Man måste ge sig vid ca 14.4v

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Den blå/vita är remote. Det är alltaå styrström till exempelvis slutsteg eller elantenn. Den får du inte koppla på plus.

Sedan måste jag bara fråga såhär.
Om det vore ett problem att ladda och använda blybatterier samtidigt, hur skulle dom då fungera i bilar?

Däremot att ladda dom med en "dum" laddare utan översikt kan få dom att koka och därmed gå sönder. Man måste ge sig vid ca 14.4v

Jag har remote på plus och det funkar utmärkt, fast jag har switch på.

Glömde tillägga att TS måste skaffa switch om remote ska va på plus annars så kommer bilstereon äta upp batteriet.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Den blå/vita är remote. Det är alltaå styrström till exempelvis slutsteg eller elantenn. Den får du inte koppla på plus.

Sedan måste jag bara fråga såhär.
Om det vore ett problem att ladda och använda blybatterier samtidigt, hur skulle dom då fungera i bilar?

Däremot att ladda dom med en "dum" laddare utan översikt kan få dom att koka och därmed gå sönder. Man måste ge sig vid ca 14.4v

Alltså ska jag som jag trodde förmodligen inte använda den blåvita kabeln.

Är du säker att batterierna i bilar är bly?

Jag ska i alla fall strax till Biltema och höra vad dem har för förslag samt få lite perspektiv på storlekar och tyngder. Jag vet att det även ska finnas "smarta" batteriladdare som man ställer in styrkan på om jag förstått det rätt

Permalänk
Skrivet av andreas.ringstad:

Alltså ska jag som jag trodde förmodligen inte använda den blåvita kabeln.

Är du säker att batterierna i bilar är bly?

Jag ska i alla fall strax till Biltema och höra vad dem har för förslag samt få lite perspektiv på storlekar och tyngder. Jag vet att det även ska finnas "smarta" batteriladdare som man ställer in styrkan på om jag förstått det rätt

Ja men om vi säger såhär då: om det är ett mc-batteri du letar, hur tror du att det fungerst i mc'n då?:)

Iden med en switch är inte dum.

Nej, den blåvita är en utgång som jag tolkar det. Kan ju vara fel, men normalt är röd och gul +.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Som Björn skriver så ska du inte koppla nånting på den blåvita..

Den gula ska gå rakt till batteriet från stereon med en säkring på sig så nära batteriet. (plus som alltid ska vara kopplad till stereon)
Den röda ska gå från stereon till en brytare och vidare till batteriet med en säkring på sig så nära batteriet. (plus som startar/stänger av stereon)
Den svarta ska gå från stereon till batteriet (jord)

Du kan använda samma säkring till dom båda pluskablarna om du vill. Enklast är det om du skaffa 1-2 "kabel/häng säkrings hållare."
(t.ex. https://www.google.se/search?q=kabel+s%C3%A4kring&espv=2&biw=...)

(Den blåvita är "Remote" vidare från stereon här skickar stereon ut 12v när den är påslagen för att t.ex. starta ett slutsteg / liknande. Den gula är "Remote"(ACC) till stereon som egentligen är tänkt för att sitta på tändningslåset i bilen men du får använda något annat istället t.ex. en brytare.)

Permalänk
Skrivet av fax110:

Som Björn skriver så ska du inte koppla nånting på den blåvita..

Den gula ska gå rakt till batteriet från stereon med en säkring på sig så nära batteriet. (plus som alltid ska vara kopplad till stereon)
Den röda ska gå från stereon till en brytare och vidare till batteriet med en säkring på sig så nära batteriet. (plus som startar/stänger av stereon)
Den svarta ska gå från stereon till batteriet (jord)

Du kan använda samma säkring till dom båda pluskablarna om du vill. Enklast är det om du skaffa 1-2 "kabel/häng säkrings hållare."
(t.ex. https://www.google.se/search?q=kabel+s%C3%A4kring&espv=2&biw=...)

(Den blåvita är "Remote" vidare från stereon här skickar stereon ut 12v när den är påslagen för att t.ex. starta ett slutsteg / liknande. Den gula är "Remote"(ACC) till stereon som egentligen är tänkt för att sitta på tändningslåset i bilen men du får använda något annat istället t.ex. en brytare.)

Tack för hjälpen! Hur vet jag vilken styrka säkringen bör ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Tack för hjälpen! Hur vet jag vilken styrka säkringen bör ha?

8.5A har du redan räknat ut att högtalarna max kan dra + lite till för att driva självaste stereon MEN säkringen ska du först och främst dimensionera efter tjockleken på kabeln utifall att nånting skulle hända så att stereon skulle dra för mycket A eller kortslutning t.ex. så kan kabeln börja brinna om den blir för varm därför säkrar man av alla + kablar efter kabelns tjocklek nära batteriet, ska du du koppla dit ett cigg uttag ska även den + kabeln har en säkring och så vidare. ska du ha " många" grejer och vill ha det snyggt inuti lådan så kan ju en särkings "terminal" vara vettigt.

det finns lite olika tabeller att titta på för att se vilken säkring man ska ha och dom skiljer sig lite grann men dom är hyffsat lika.

här är 2 exempel på tabeller. Det vi då ser är att du borde ha en kabel som är 1.5mm2 med en 15A's säkring till stereons strömmatning och då skulle jag kört på samma kabel till strömbrytaren men bara monterat en 5A säkring istället då det ska jätte lite ström genom den kabeln. vill du köra grövre kabel skulle jag ändå använt samma säkringar som ovan.

EMMAS reglemente (billjud's tävlings sammanhang) Arean på kablarna är det som gäller.
Area Säkring
0,5 5
0,75 7,5
1 10
1,5 15
2,5 25
4 30
6 40
8 50
10 60
16 80
20 100
25 125
30 150
50 200
70 250
95 300

en annan variant

Area Säkring
1 7,5
1,5 15
2,5 25
4 30
6 35
8 40
10 50
16 60
21 100
33 160
45 200
55 300

Till laddare skulle jag köra på nånting så man kan få en smart snabbkoppling till som går montera i lådan t.ex. ctek och denna, då får man även se ungefär hur mycket det är kvar i batteriet det är ju inte så bra att köra ända tills det är helt tom / musiken dör..
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comfort%20Indicator%20Pane...