Sharps 5,5-tumspanel med 4K-upplösning på väg till VR-headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

I see. Så ca motsatta mot vad en ny SamsungTV gör med en 1080p signal, alltså du downscale'ar? Om jag kollar på min sunkiga Dell-skärm som jag har stående då jag testar datorer, så kan jag inte nämnvärt göra pixlarna "mindre" synliga. Sitter jag med ansiktet relativt nära den, mindre än en halvmeter, så ser jag pixlarna.

Jag kan inte direkt göra pixlarna mindre synliga genom att zooma in på en lågupplöst bild så mycket jag kan. Jag ser fortfarande pixlarna en och en, även fast det nu är 4 st pixlar som representerar en vit fyrkant istället för en ensam pixel. Jag ser fortfarande kanterna mellan pixlarna, den enda skillnaden är att jag inte kan se hela bilden eftersom jag är 2x inzoomad

När jag kör ner upplösningen i botten (från 1600x1200 till 800x600), och jag ser fortfarande samma avstånd mellan pixlarna, fastän jag ser en större del av bilden. Detta hjälper ytterst lite, då jag får en något mer uniform upplevelse, men jag ser fortfarande pixlarna separat.

Du kan inte ändra layouten på de fysiska pixlarna din skärm redan har, så dina experiment där ger dig ingenting om detta. Enkelt sagt är det att minska kanterna genom att alla geometrier på skärmen blir mindre om den har högre upplösning. Sen downscalar man för att bibehålla prestandan

Permalänk
Medlem

Kanske bra om man bara renderar exact där ögat tittar istället för hela skärmen oftast ser man väldigt liten del av skärmen skarpt resten är inte så skarpt på så sätt göra det lättare för grafikortet att rendera 4k skärm ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Kanske bra om man bara renderar exact där ögat tittar istället för hela skärmen oftast ser man väldigt liten del av skärmen skarpt resten är inte så skarpt på så sätt göra det lättare för grafikortet att rendera 4k skärm ändå.

Det jobbas redan på detta! Kräver dock eye tracking (ofc) och jävligt låga latenser, men kan du få det att fungera så kan du nog tom trycka åt 8K i fokus med tanke på hur liten yta ögat ser bra på. Skulle kunna vara riktigt nice om man får det att fungera bra

Foveated rendering

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det jobbas redan på detta! Kräver dock eye tracking (ofc) och jävligt låga latenser, men kan du få det att fungera så kan du nog tom trycka åt 8K i fokus med tanke på hur liten yta ögat ser bra på. Skulle kunna vara riktigt nice om man får det att fungera bra

Foveated rendering

Oh coolt hoppas de gör det känns som mycket slösande med prestanda kanske även till stationära skulle fungerar man hänger upp på monitorn som en webcam och callibrerar efter sin synfält och bara tuta o köra med +50FPS

Permalänk
Medlem

Borde inte en bra VR skärm vara kurvad? Precis som dom flesta glasögon... eller fixar "linserna" det?

Permalänk
Medlem

Trevligt. Lanserad det ett VR-set i år med 4K (samt bra & utlovat stöd i många spel) för ~3000:- så kan det nog bli ett köp

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Borde inte en bra VR skärm vara kurvad? Precis som dom flesta glasögon... eller fixar "linserna" det?

Jo, det ligger mycket i det du säger. Problemet är att de är svårare att tillverka. Det du tar upp är ett reellt problem för vr headsets. Linserna förstorar mitten av skärmen mer än sidorna på skärmen just för att avståndet till linsen inte är konstant. Det ger två problem. För det första förvrängs bilden vilket man kompenserar för i mjukvaran och därmed renderar en förvrängd bild. Detta har du säkert sett på screenshots för vr headsets. De ser lite märkliga ut.
För det andra behövs högre upplösning i mitten av bilden än på sidorna för pixlarna i mitten av bilden förstoras mer av linsena. Man vill därför anpassa upplösningen efter center av skärmen men det gör att sidorna av skärmen får högre upplösning än vad som behövs vilket kräver "onödig" beräkningskraft.

De problemen hade man sluppit med konkava skärmar. Meeen, som sagt. De är svåra att tillverka.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!