Besviken av alla In-ear hörlurar

Permalänk
Medlem

Besviken av alla In-ear hörlurar

Eller blir det inte bättre än såhär?

Jag har provat flera olika. Allt från 99kr no-name till tex. Sony, Sennheiser, Philips och Akg runt 500-1000kr.
Oftast är det helt OK bas/mellanregister. MEN diskanten och de högre S ljuden är hemska. Det skär i örat och det låter "spräckta". Riktigt hemskt att lyssna på. Jag lyssnar mestadels på rock/metal och där låter symbalerna hemskt.
Sen har vi det här med att öronen blir igentäppta och man hör varenda vibration av sladden. Ibland känns det som att man lyssnar mer på dessa vibrationer än musiken..

Jag lyssnar via en Nokia Lumia 925. Men har även provat genom iPhone och ljudkortet i datorn utan större förbättringar. Jag har även ett par äldre öronsnäckor "Nokia WH-902" från min gamla Nokia Lumia 800. Dessa låter faktiskt riktigt bra. Men eftersom det är öronsnäckor så trillar dom ur örat 24/7 när jag rör mig.

Nu jämför jag med de lurar jag använder hemma. Philips Fidelio X1, Superlux HD681/660 och AKG 242HD. Kanske inte en rättvis jämförelse. Jag köpte nu sist ett par Philips Fidelio S2 In-ear (eftersom jag älskar mina Fidelio X1) för 800kr som skulle vara så bra, varma och runda vid diskanten enligt recensioner.. men näe..

Blir ljudet (diskanten) inte bättre än såhär i In-ear? Eller är det mig det är fel på

(Förlåt för en väldigt gnällig tråd, men jag vill höra vad andra tycker)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller om in ear lurar, använder det endast när jag springer pga att de sitter fast och man vill bara ha någon musik i öronen, inte för att man lyssnar så noga.

För kollektivtrafik, resor och jobb använder jag mig av slutna over-ear lurar, då de har bättre ljud och inte släpper ifrån sig ljud heller.
De gånger jag har använt mina in ear lurar istället när jag går ut har jag ofta tagit av dem då jag inte står ut med att musiken låter så dåligt. Dock så har väl mina in ear kostat max 400kr.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Eller blir det inte bättre än såhär?

Jag har provat flera olika. Allt från 99kr no-name till tex. Sony, Sennheiser, Philips och Akg runt 500-1000kr.
Oftast är det helt OK bas/mellanregister. MEN diskanten och de högre S ljuden är hemska. Det skär i örat och det låter "spräckta". Riktigt hemskt att lyssna på. Jag lyssnar mestadels på rock/metal och där låter symbalerna hemskt.
Sen har vi det här med att öronen blir igentäppta och man hör varenda vibration av sladden. Ibland känns det som att man lyssnar mer på dessa vibrationer än musiken..

...Blir ljudet (diskanten) inte bättre än såhär i In-ear? Eller är det mig det är fel på

[/I]

Har ungefär samma upplevelse som dig när det kommer till höga S ljud och när dom hamrar iväg på cymbaler att de kan skära sig, men jag skulle säga att alla in-ear lurar jag har haft har "värmts" upp efter X antal speltimmar och dom höga skärande tonerna försvunnit (de eller så har öronen vant sig ). Använder själv ett par NOCS NS500 just nu, använder dom till mobilen till och från jobbet eller på resan, hemma använder jag endast mina Sennheiser HD558 eller 360G4ME.

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Avstängd

Precis som ovanstående säger så tar det ett tag för lurarna att bli inspelade. Hur många timmar har du använt dom du provat dig av?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem

In-ear verkar helt enkelt inte vara något för dig, eller också måste du helt enkelt acceptera att man måste lägga minst dubbla summan på in-ear för att få ljudkvalitet ens i närheten av bra vanliga lurar.

Man kan aldrig jämföra ljudkvalitet i "vanliga" lurar med in-ear. Det enda jag kan komma på som skulle kunna funka för dig är Shures dyrare in-ear-monitors med flera högtalarelement, eller motsvarande modeller hos andra tillverkare. Då snackar vi 2000+ kr. De är dock gjorda för professionellt livebruk, och är lite knöligare att sätta in i öronen.

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt de mer än 1-3 dagar. Kanske lär köra in längre? Jag tänkte iaf tvinga mig själv att använda mina nya Philips Fidelio S2 någon vecka eller två för att se om det blir bättre.
Att betala över 2000kr för ett par In-ear som är rätt omtåliga är jag inte så sugen på..

Jag skulle kunna ge upp på In-ear och köra med några halvtäckande lurar om det inte blir bättre. Men det är just storleken och smidigheten på In-ear jag vill åt när jag är på språng/gym.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronz:

Jag har inte använt de mer än 1-3 dagar. Kanske lär köra in längre? Jag tänkte iaf tvinga mig själv att använda mina nya Philips Fidelio S2 någon vecka eller två för att se om det blir bättre.
Att betala över 2000kr för ett par In-ear som är rätt omtåliga är jag inte så sugen på..

Jag skulle kunna ge upp på In-ear och köra med några halvtäckande lurar om det inte blir bättre. Men det är just storleken och smidigheten på In-ear jag vill åt när jag är på språng/gym.

Jag märker att du inte varit i kontakt med Shures grejer. Deras SE-serie är extremt välbyggda, med utbytbar, kevlarförstärkt kabel, så hållbarhet behöver du inte bekymra dig om där. Kan bli svårt att få tag på ett par och testa dock. Kolla med musikaffärer, och om du har några vänner som är livemusiker.

Permalänk
Avstängd

Med andra ord så betalar man inte för ljudet utan för att den ser fancy ut och har dyra kevlarförstärkta grejor på kabeln.

Skrivet av widL:

Jag märker att du inte varit i kontakt med Shures grejer. Deras SE-serie är extremt välbyggda, med utbytbar, kevlarförstärkt kabel, så hållbarhet behöver du inte bekymra dig om där. Kan bli svårt att få tag på ett par och testa dock. Kolla med musikaffärer, och om du har några vänner som är livemusiker.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

S2 borde inte vara sååå långt från dina X1 i diskant kan jag tycka? Är du säker att du får på plupparna ordentligt?
S2 läcker dock rätt ordentligt för att vara in-ears, så om du är i en omgivning med bakgrundsljud så lär mycket av basen försvinna.

Jag är lite förvånad över att du hittar så många in-ears med vass jobbig diskant. Min erfarenhet från billigare Sennheisers (CX300 och CX500), Koss (Plug) osv är att de tenderar att ha väldigt nedtonad diskant och ganska tjock bumlig bas?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

S2 borde inte vara sååå långt från dina X1 i diskant kan jag tycka? Är du säker att du får på plupparna ordentligt?
S2 läcker dock rätt ordentligt för att vara in-ears, så om du är i en omgivning med bakgrundsljud så lär mycket av basen försvinna.

Jag är lite förvånad över att du hittar så många in-ears med vass jobbig diskant. Min erfarenhet från billigare Sennheisers (CX300 och CX500), Koss (Plug) osv är att de tenderar att ha väldigt nedtonad diskant och ganska tjock bumlig bas?

Just basen och mellanregister låter inte för långt ifrån X1. Men diskanten är inte ens i närheten. X1 är varma och härliga men fortfarande detaljerade. S2 låter bara illa och skärande. Jag har provat med alla pluppar som följde med i olika vinklar i örat utan nå större förändringar i diskanten.
En polare köpte ett par Sennheiser CX300 (kan ha varit CX500 också, osäker) för nått år sedan. Jag provade de i bilen på vägen hem och kommer ihåg att diskanten lät illa.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Eller blir det inte bättre än såhär?

Jag har provat flera olika. Allt från 99kr no-name till tex. Sony, Sennheiser, Philips och Akg runt 500-1000kr.
Oftast är det helt OK bas/mellanregister. MEN diskanten och de högre S ljuden är hemska. Det skär i örat och det låter "spräckta". Riktigt hemskt att lyssna på. Jag lyssnar mestadels på rock/metal och där låter symbalerna hemskt.
Sen har vi det här med att öronen blir igentäppta och man hör varenda vibration av sladden. Ibland känns det som att man lyssnar mer på dessa vibrationer än musiken..

Jag lyssnar via en Nokia Lumia 925. Men har även provat genom iPhone och ljudkortet i datorn utan större förbättringar. Jag har även ett par äldre öronsnäckor "Nokia WH-902" från min gamla Nokia Lumia 800. Dessa låter faktiskt riktigt bra. Men eftersom det är öronsnäckor så trillar dom ur örat 24/7 när jag rör mig.

Vad det gäller kvalitet på diskant, mellanregister och bas är jag i jämförelse med dig en noob.
Oavsett, jag upplever att mina in ear från samsung som jag gillat ljudmässigt har det där jäkla "sladdslammret" som uppstår, vilket jag inte haft alls med "vanliga snäckor" som inte har gummibussning och ska in i örat.

Dock vet jag inte vad de jag har kostar då de följde med min telefon, så det är "skräp" med avseende på priset antar jag. Dina kostade ju nästan 800 spänn (satan i gatan!).
När "man" betalar så mycket för ett par snäckor, förväntar man sig "monitornivå" på dem då?

De jag har är väldigt lika dessa, och det säger väl en del om vilka skräpsnäckor jag faktiskt använder.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=358170,833743,548284

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Just basen och mellanregister låter inte för långt ifrån X1. Men diskanten är inte ens i närheten. X1 är varma och härliga men fortfarande detaljerade. S2 låter bara illa och skärande. Jag har provat med alla pluppar som följde med i olika vinklar i örat utan nå större förändringar i diskanten.
En polare köpte ett par Sennheiser CX300 (kan ha varit CX500 också, osäker) för nått år sedan. Jag provade de i bilen på vägen hem och kommer ihåg att diskanten lät illa.

Prova dessa de e grymma https://www.komplett.se/jaybird-bluebuds-x/820277

SHIFT WHAT YOU KNOW ABOUT WIRELESS AUDIO

BlueBuds X rewrites the rules of Bluetooth audio, delivering outstanding performance that rivals the very best in mainstream wired headphones
8 HOUR BATTERY HD GET AN ALL DAY JAM SESSION, OR A WEEK OF WORKOUTS ON A SINGLE CHARGE

BlueBuds X are the smallest Bluetooth headphones available, yet they pack an incredible 8 hours of play time, double that of which was previously possible from a product this small.

Enjoy a full day of music and calls, or work out an hour a day for an entire week on a single charge
PATENTED SECURE FIT FOR SPORT ULTRA-COMFORTABLE, ULTRA-SECURE

BlueBuds X is locked and loaded ready for anything you can dish out. Patented sports ear cushions hug into the top, back & lower surface areas of the ear, all essential to lock in for sports. JayBird offers the very best in secure fit for sports & fitness. Sportscar grille inspired, the patented secure fit ear cushions utilize a proprietary hexagon cushioning for maximum stability, cushion and comfort for the longest workouts. Three sizes are included (S,M,L). BlueBuds X are so secure and comfortable you may forget they are there.
COMPATIBLE WITH. PRETTY MUCH EVERYTHING.

BlueBuds X is compatible with any Bluetooth stereo device including The new iPod nano (Bluetooth adapters no longer required)

iPhone (3, 3S, 4, 4S, 5, 5S), iPod Touch, iPad, iPad mini

Android, Windows, Blackberry Phones, Moto Actv wrist-worn sports MP3 player and GPS device, PC, Mac and gaming devices.
De e BT med batteritid på 8h. låter bra även diskanten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

Med andra ord så betalar man inte för ljudet utan för att den ser fancy ut och har dyra kevlarförstärkta grejor på kabeln.

"Ser fancy ut"? Självklart betalar man extra för att få högre byggkvalitet, såväl som ljudkvalitet. Just SE-serien är riktad till musiker som använder in-ear-lurar för medhörning, vilket innebär att de behöver vara hållbara och "driftsäkra". Vissa av oss ser värde i mer än endast ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem

NAD gör brutalt bra lurar, låter riktigt bra. Men dem är ömtåliga som utav bara hel-.
Tips iaf, funkar bra när man är ute och springer etc.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par Audio Technica CKX9is för över ~1000 kr tror jag, när de väl begav sig för något år sedan. De skulle vara de bästa lurarna som fanns, i den klassen. Jag gillar att ha hög volym men det går inte att lyssna på högt med dessa då de bara skär i öronen. Knappt ens med Sonys integrerade equalizer (som för övrigt sänker ljudet väsentligt). Att lyssna på en iProdukt går inte, inte högt i alla fall. Riktigt tröttsamt, bättre att köpa ett par JAYS five för 200kr, de har i alla fall bas.

Permalänk

Jag har börjat använda mig av dessa: http://penonaudio.com/Xiaomi-Piston-2.0-Earphones
Inte för att dom får metal att låta bra, utan för att dom är billiga, robusta, hyffsat trasselfria, och tja, metal låter inte sämre än på andra in-ears

När jag fick hem dom provade jag med Infected Mushroom, då gjorde dom sitt jobb över förväntan. Sen provade jag med Blind Guardian, som bara lät bajs i jämförelse. Och det är efter 5 års av in-ear-vägran, och enbart studiolurar.
Sen lät jag dom ligga och spelas in med white noise över natten. Tycker faktiskt att det låter märkbart bättre efter det. Med reservation för grov placebo.

Men ja. Bredda musiksmaken. Metal hemma, annat i lurarna ute

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag har provat över 10 In-ear lurar snart och alla har haft fruktansvärd diskant som skär. Så jag är inte sådär direkt sugen på att prova ännu fler. Det känns nästan som att man inte kan förbättra sig bättre ljud än såhär när det gäller In-ear.

Och nej det underlättar ju inte att jag jämför ljudet med riktiga hörlurar runt 1000-2500kr
Men när man läser recensioner/omdömen på bra In-ear lurar så säger alla att "det är så bra ljud köp köp"
Frågan är om dom har jämfört mot riktiga lurar då eller andra In-ear. För diskanten är åt helvete på alla In-ear jag provat iaf Men jag kan tycka att det inte ska vara såhär dåligt på alla.. men det kanske är så.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Rekordmedlem

Att det skär i diskanten kan ju bero på vad du spelar upp och från, det är definitivt inget som är ett kännetecken för inearlurar men en del billiga låter ofta ljust men spelar man även från en dålig källa och via ett dåligt lossyformat så kan det ju bli värre, dessutom så är mycket hårdrock rätt uselt inspelat tekniskt sett så även om man har perfekt återgivning så ska det låta dåligt eftersom det faktiskt låter dåligt redan från inspelningen, då kan man använda en eq för att korrigera det, det går även att köra eq på billigare lurar och ofta blir de flera klasser bättre om man gör det rätt, däremot är ju alla "förval" helt meningslösa men en bra uppspelnings/eq app typ Poweramp kan göra ljudet betydligt bättre, man kan även tunea ludet mer avancerat om man vill genom att eq a i datorn innan man för över musik till telefonen.

Det kan även vara så att du får distorsion i örat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Andas lite när du skriver Qaffe
(inget illa ment!)

Håller med om det mesta annars!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att det skär i diskanten kan ju bero på vad du spelar upp och från, det är definitivt inget som är ett kännetecken för inearlurar men en del billiga låter ofta ljust men spelar man även från en dålig källa och via ett dåligt lossyformat så kan det ju bli värre, dessutom så är mycket hårdrock rätt uselt inspelat tekniskt sett så även om man har perfekt återgivning så ska det låta dåligt eftersom det faktiskt låter dåligt redan från inspelningen, då kan man använda en eq för att korrigera det, det går även att köra eq på billigare lurar och ofta blir de flera klasser bättre om man gör det rätt, däremot är ju alla "förval" helt meningslösa men en bra uppspelnings/eq app typ Poweramp kan göra ljudet betydligt bättre, man kan även tunea ludet mer avancerat om man vill genom att eq a i datorn innan man för över musik till telefonen.

Det kan även vara så att du får distorsion i örat.

Håller med till viss del.
I detta fall tror jag inte det är källan/formatet då jag provat från flera olika källor och även med lossless via datorns ljudkort. Samt att min musiksamling låter riktigt bra med de vanliga lurarna jag har hemma (även genom telefon).

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har du provat med en bra Equalizer också? För det kan göra väldigt mycket för ljudet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.