Permalänk
Medlem

kan min dator vara semipassiv?

Hej.

Fixade lite nya grejer till min dator. Köpte ett nzxt h440 och ett msi gaming 5.

Min fråga är om det är möjligt att göra chassi/pcu fläktarna semipassiva? I bios så kommer jag inte under 20% eller vad det nu var.
Finns det vissa fläktar som klarar att vara passiva eller är det moderkortet som sätter käppar i hjulet?

Kör med original fläktarna från chassit. Och original fläkten till min coolermaster 412s.
Tacksam för svar

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Hej.

Fixade lite nya grejer till min dator. Köpte ett nzxt h440 och ett msi gaming 5.

Min fråga är om det är möjligt att göra chassi/pcu fläktarna semipassiva? I bios så kommer jag inte under 20% eller vad det nu var.
Finns det vissa fläktar som klarar att vara passiva eller är det moderkortet som sätter käppar i hjulet?

Kör med original fläktarna från chassit. Och original fläkten till min coolermaster 412s.
Tacksam för svar

Har samma chassi och moderkort som dig har försökt förgäves och går inte få under 50%

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Har samma chassi och moderkort som dig har försökt förgäves och går inte få under 50%

Och nästan samma kylare också;-)

Vet någon om "något" moderkort klarar detta? eller är det bara att skaffa fläktkontroller? Finns det någon då som kan rekommenderas?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju göra en "offset" på fläktarna så att de inte orkar starta tex genom en resistor om inte moderkortet kan reglera ner dem nog, annars så är ju för det mesta en kontroller överlägset moderkortens styrningar om man ska bygga tyst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju göra en "offset" på fläktarna så att de inte orkar starta tex genom en resistor om inte moderkortet kan reglera ner dem nog, annars så är ju för det mesta en kontroller överlägset moderkortens styrningar om man ska bygga tyst.

Ok. Det där med offset och sånt lät lite för overkill för mig..
Kan ni rekommendera någon fläkt kontroller som kan köras passiv?

Permalänk
Medlem

På mitt moderkort med hjälp av Asus Ai Suite 3 så kan jag sätta fläktprofiler som gör att fläktarna stannar när t.ex cpun är under en viss temp.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

På mitt moderkort med hjälp av Asus Ai Suite 3 så kan jag sätta fläktprofiler som gör att fläktarna stannar när t.ex cpun är under en viss temp.

Mm hade ju för mig det. Känns ju som att msi ska kunna ha någon sorts fläktkontroll också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Foxmaner:

Ok. Det där med offset och sånt lät lite för overkill för mig..
Kan ni rekommendera någon fläkt kontroller som kan köras passiv?

Jag gillar t-balancern eftersom den är helautomatisk när man väl definierat kurvorna, men den kan vara svår att få tag på idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp Noctua A14, installera speedfan, anpassa fläktkurva efter behov: Profit.
Jag har ett Corsair Air 540 och hör inte någonting när jag kör en fläkt på 700rpm och resten på 3-400, om det nu är ljudnivån du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoToes:

Köp Noctua A14, installera speedfan, anpassa fläktkurva efter behov: Profit.
Jag har ett Corsair Air 540 och hör inte någonting när jag kör en fläkt på 700rpm och resten på 3-400, om det nu är ljudnivån du är ute efter.

Får väll göra det. Även fast noctua är fula som stryk.....

Permalänk
Medlem

Köp 800rpm fläktar och stryp dom med en fläktkontroll så blir det nog tyst.

Permalänk
Medlem

Håller med till fullo angående t-balancer.
Övergår mitt förstånd hur kungen av fancontrollers har över 10 år på nacken.
Mig veterligen finns det inget som kommer ens i närheten..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Köp 800rpm fläktar och stryp dom med en fläktkontroll så blir det nog tyst.

känns inte som att den då kommer att transportera så mycket luft

Skrivet av mrqaffe:

Jag gillar t-balancern eftersom den är helautomatisk när man väl definierat kurvorna, men den kan vara svår att få tag på idag.

Mm såg bra ut men dom finns ju inte i överflöd direkt

Skrivet av NoToes:

Köp Noctua A14, installera speedfan, anpassa fläktkurva efter behov: Profit.
Jag har ett Corsair Air 540 och hör inte någonting när jag kör en fläkt på 700rpm och resten på 3-400, om det nu är ljudnivån du är ute efter.

får väll fundera på den lösningen.

Skrivet av Wyver:

Håller med till fullo angående t-balancer.
Övergår mitt förstånd hur kungen av fancontrollers har över 10 år på nacken.
Mig veterligen finns det inget som kommer ens i närheten..

Finns det någon liten fläktkontroller till mitt chassi? Nya nzxt chassit skulle ju ha någon sorts pwm styrning men finns det någon idag som går att köpa?

Permalänk
Medlem

Värt att nämna, med Noctua fläktarna får du med en PWM splitter så att du kan köra 2 fläktar i en pwm kontakt, om du nu inte vill ha en fläktkontroller.
Tycker det fungerar bra med Speedfan då du kan ställa in egna kurvor efter temperaturer på gpu/cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoToes:

Värt att nämna, med Noctua fläktarna får du med en PWM splitter så att du kan köra 2 fläktar i en pwm kontakt, om du nu inte vill ha en fläktkontroller.
Tycker det fungerar bra med Speedfan då du kan ställa in egna kurvor efter temperaturer på gpu/cpu

Oj det var intressant eftersom att noctua är rätt så fula ska jag nog ha dom i fronten på mitt h440 så man inte ser dom. Men måste fläktarna vara pwm för att splitern ska fungera? För att då kan jag ju styra alla andra fläktar också som gick med i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

känns inte som att den då kommer att transportera så mycket luft

Det gör den inte när den är passiv heller, så hur vill du ha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoToes:

Värt att nämna, med Noctua fläktarna får du med en PWM splitter så att du kan köra 2 fläktar i en pwm kontakt, om du nu inte vill ha en fläktkontroller.
Tycker det fungerar bra med Speedfan då du kan ställa in egna kurvor efter temperaturer på gpu/cpu

Jag fick inte med det på mina noctua fläktar så det är nog inte alla.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag fick inte med det på mina noctua fläktar så det är nog inte alla.

Det borde göra det till A14 PWM fläktarna, har svårt att tänka mig att det skulle skilja sig mellan förpackningarna. Kan väl isåfall vara om det är något de lagt till nyligen.

Pratar om dessa http://www.inet.se/produkt/6308829/noctua-nf-a14-pwm-140mm

Angående om det funkar med 3pins fläktar vet jag inte, kollade inte så noga på kontakten.
Följde också med en "silent mode" sladd som begränsade max hastighet till 1200rpm.

Skickades från m.sweclockers.com