Permalänk
Medlem

Hitachi HDD

Hej!
Jag undrar om Hitachi Deskstar 750GB HDS721075CLA332 är en bra hårddisk? Är den värd att stoppa in i en ny dator som ska användas till spelande? Anledningen till att jag frågar detta är för att jag ska köpa en ny dator till sommaren och har chansen att få denna hårddisk gratis från en vän.
Tack för hjälp!
//Mr_Enric

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk

Inom det prisspannet är den nog svårslagen...

Hur ser dina behov ut? Hur ser resten av datorn ut: Hade du tänkt använda en SSD för lagring av saker som mår bra av kort åtkomsttid?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag, om jag väljer att använda denna HDD så kommer jag spara lite pengar, som jag antagligen kommer lägga på en SSD till den nya datorn. Jag har inte bestämt mig än för vilka delar som kommer vara i min dator. Men om det hjälper så kommer jag lägga ner 7k på den.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

För spelmaskiner är SSD rätt onödiga. Speciellt på 7kkr budgeten. För arbetsmaskiner är det annat men just spelmaskiner spelar det inte så stor roll då priset om du även tänkt a spel på det springer iväg, pengar du hade kunnat stoppa på komponenter som ger FPS skillnad.

Disken duger nog för en spelmaskin utmärkt. Efter kollat tester snabbt verkar den fullt duglig även om laddningstiderna hade tjänat av en modernare HDD.

Även, varnar som alla som funderar på SSD även om jag inte rekommenderar det, tag INTE Kingston SSDNow V300.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har en halvkass HDD som lagring i min dator. Bara att köra på! Gratis lagring är bra lagring

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Ok, kommer antagligen lagra spel på den. Det ända jag är lite orolig över är att den verkar vara ganska gammal :/ Men borde kunna stoppa in den i min nuvarande dator och prova den Kanske inte skaffar en SSD då, om den inte gör en jättestor skillnad. Men tack för hjälpen

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Ok, kommer antagligen lagra spel på den. Det ända jag är lite orolig över är att den verkar vara ganska gammal :/ Men borde kunna stoppa in den i min nuvarande dator och prova den Kanske inte skaffar en SSD då, om den inte gör en jättestor skillnad. Men tack för hjälpen

En SSD påverkar skrivbords upplevelsen, inte spel upplevelsen förutsatt att du inte har spelen på den. Även om du har spelen på en SSD så är det extremt få spel som får någon skillnad utav det väl inne i spelen, och då är det endast dem som är gjort sämst. Däremot så tjänar du såklart laddningstiderna, men frågan är om det är värt att sänka laddningstiderna för ett så dyrt pris? Kör du online så är det rätt meningslöst då du oftast måste vänta på alla andra ändå.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Okej, så jag tog en titt på hårddisken, på lappen på baksidan står det JUL-2010 vilket gör att jag antar att den är från 2010, eller så har jag helt fel om det? Men i sådana fall kommer den inte ha tappat ganska mycket i prestanda? Vet inte om den används särskilt mycket under tiden.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Okej, så jag tog en titt på hårddisken, på lappen på baksidan står det JUL-2010 vilket gör att jag antar att den är från 2010, eller så har jag helt fel om det? Men i sådana fall kommer den inte ha tappat ganska mycket i prestanda? Vet inte om den används särskilt mycket under tiden.

Prestandan försämras knappt av tiden, det är driftsäkerheten som görs det däremot.

EDIT: Glöm bara inte att göra en ordentlig återställning av disken bara. Vet du ej hur du gör detta kan jag förklara om du vill.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

EDIT: Glöm bara inte att göra en ordentlig återställning av disken bara. Vet du ej hur du gör detta kan jag förklara om du vill.

Skulle gärna få en förklaring (är inte särskilt bra på sådant).
Förresten, kan jag, för att återställa/prova denna hårddisk, bara byta ut den mot en av de hårddiskar som sitter i min dator just nu? Eller måste jag göra något innan?

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Skulle gärna få en förklaring (är inte särskilt bra på sådant).
Förresten, kan jag, för att återställa/prova denna hårddisk, bara byta ut den mot en av de hårddiskar som sitter i min dator just nu? Eller måste jag göra något innan?

Varför byta ut när du kan troligen ha flera i samtidigt? Kan hjälpa dig med återställning direkt om du vill genom t.ex. teamviewer eller liknande. Har du ej plats så byt ej ut system disken, alltså där du har alla filerna. Gör det betydligt jobbigare att återställa. Saknar du kablar så skaffa en SATA kabel, bör gå att finna för runt tjugolappen. Vill du återställa disken själv så kan jag ge en steg för steg guide, risken finns däremot att om du gör fel så råkar du tag bort hela ditt operativ system

Har du en hårddisk med bara filer på eller liknande kan du byta ut den tillfälligt. Byt bara inte ut system disken och det kan hända att den startar fel disk sedan när du startar datorn.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Varför byta ut när du kan troligen ha flera i samtidigt? Kan hjälpa dig med återställning direkt om du vill genom t.ex. teamviewer eller liknande. Har du ej plats så byt ej ut system disken, alltså där du har alla filerna. Gör det betydligt jobbigare att återställa. Saknar du kablar så skaffa en SATA kabel, bör gå att finna för runt tjugolappen. Vill du återställa disken själv så kan jag ge en steg för steg guide, risken finns däremot att om du gör fel så råkar du tag bort hela ditt operativ system

Har du en hårddisk med bara filer på eller liknande kan du byta ut den tillfälligt. Byt bara inte ut system disken och det kan hända att den startar fel disk sedan när du startar datorn.

Om jag tog bort mitt os på min nuvarande dator skulle den nog fungera bättre, hehe (den är åtta år gammal)

Nä, men jag har två hdd på min stationära nu, och ena med endast spel på. Och jag antar att jag kan byta ut den lite snabbt, borde inte göra en stor skillnad.

Men skulle helst få en bra steg för steg guide för hur jag ska göra det

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Om jag tog bort mitt os på min nuvarande dator skulle den nog fungera bättre, hehe (den är åtta år gammal)

Nä, men jag har två hdd på min stationära nu, och ena med endast spel på. Och jag antar att jag kan byta ut den lite snabbt, borde inte göra en stor skillnad.

Men skulle helst få en bra steg för steg guide för hur jag ska göra det

Om du har en disk med bara spel på så går det bra

Denna korta guide förutsätter att du har windows installerat på datorn.

Starta CMD
skriv "diskpart"
Diskpart bör då öppnas som en kommandotolk.
skriv "list disk"
kolla vilket nummer disken du ska återställa har.
skriv "select disk #" där # är diskens nummer.
skriv "clean" så återställs disken

Om du inte ska använda den som OS disk så gör följande:
skriv "create partition primary"
skriv "select partition 1"
skriv "format fs=ntfs quick"
skriv "assign"

Disken är nu redo för användning. Ska disken säljas behövs mer genomgående borttagning utav datan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Om du har en disk med bara spel på så går det bra

Denna korta guide förutsätter att du har windows installerat på datorn.

Starta CMD
skriv "diskpart"
Diskpart bör då öppnas som en kommandotolk.
skriv "list disk"
kolla vilket nummer disken du ska återställa har.
skriv "select disk #" där # är diskens nummer.
skriv "clean" så återställs disken

Om du inte ska använda den som OS disk så gör följande:
skriv "create partition primary"
skriv "select partition 1"
skriv "format fs=ntfs quick"
skriv "assign"

Disken är nu redo för användning. Ska disken säljas behövs mer genomgående borttagning utav datan.

Är det bara att göra samma sak på win XP (antar att detta är för win 7)? Hehe, sa att datorn var gammal

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Är det bara att göra samma sak på win XP (antar att detta är för win 7)? Hehe, sa att datorn var gammal

Har inte testat med windows XP men om jag får gissa så är dem funktionerna som används där sedan windows 95 eran Detta är verkligen det mest grundläggande diskhanterings verktyget windows har, inget grafiskt ens. Fungerar det däremot inte så står det nog bara "unknown command", alltså inget illa. Då får jag bara leta upp dem äldre kommandona åt dig Startar däremot diskpart så är det nog garanterat fungerande.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Har inte testat med windows XP men om jag får gissa så är dem funktionerna som används där sedan windows 95 eran Detta är verkligen det mest grundläggande diskhanterings verktyget windows har, inget grafiskt ens. Fungerar det däremot inte så står det nog bara "unknown command", alltså inget illa. Då får jag bara leta upp dem äldre kommandona åt dig Startar däremot diskpart så är det nog garanterat fungerande.

Fungerade utmärkt!
Tack så otroligt mycket, nu kan jag spendera dessa 700kr på något bättre till min nya dator!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Fungerade utmärkt!
Tack så otroligt mycket, nu kan jag spendera dessa 700kr på något bättre till min nya dator!

Inga problem

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.