AMD:s processorplaner 2016 – Zen och K12 för hela slanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Bara jag som ser det stora problemet.
AMD har satsat mycket pengar på projektet och kommer att bli tvungna att ta bra betalt. Hur ska det motivera någon till att gå över ?.

Jag kan kan tänka mig gå över till AMD igen om de gynnar konkurransen. Sitter idag på i4790k men varför inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Erwya:

Kan tänka mig att mycket av missnöjet med Bulldozer ligger i att folk förväntar sig att en kärna skall bete sig som - just en "komplett kärna". När det kommer till hur CMT fungerar i grunden är det snarare modulen, eller ett kärnpar, som beter sig som en riktig kärna. Det intressanta i detta fall är att en FX-8350 trots 80% av singeltrådprestandan för en 2600K (stock) och samma antal moduler-kärnor inte presterar 80% utan i de flesta situationerna bättre än 2600K. CMT är överlägsen på sitt sätt och en av de större orsakerna till att det blev ett misslyckande är mycket troligt dålig reklam - man borde jämföra moduler med SMT-kärnor snarare än CMT-kärnor med SMT-kärnor då de är helt olika i sitt utförande och syfte. Det sistnämnda leder till besvikelse och budgetstämpel.

Jag hoppas inte de överger CMT helt då den i sitt rätta jag är mer effektivt och låter programmerare hämta mer prestanda ur CPUn än vad en liknande SMT kan erbjuda.

Jag tror att du behöver läsa igenom testerna igen... Enda tillfället då FX-8350 presterar bättre än 2600K är i ett fåtal tester som trådar väldigt väldigt väl. Sådana laster är väldigt ovanliga. Generell prestanda är sämre än 2600K detta trots att den är högre klockad på 4 GHz mot 3,4 GHz. Normaliserar man klockfrekvensen så har FX-8350 svårt att ens mäta sig med en gammal Phenom. Notera även att FX-8350 knappt klarar av att konkurrera med 2600K, varför du nu inte jämför med 3770K som ligger närmare i tid, så drar den betydligt mer ström och den krävde betydligt fler transistorer. FX-8350 har 1,2 miljarder transistorer och 2600K har 1,16 miljarder men det inkluderar en GPU som inte FX-8350 har.

Där har vi problemet med CMT, det kostar massa transistorer till väldigt lite nytta. Skalningen är för dålig, speciellt när de felbalanserade resurserna. Till och med AMD själva har sagt att Bulldozer var ett misslyckande. Vad baserar du ditt försvar av CMT på?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Bara jag som ser det stora problemet.
AMD har satsat mycket pengar på projektet och kommer att bli tvungna att ta bra betalt. Hur ska det motivera någon till att gå över ?.

Så var det med Bulldozer också. Men vad jag kommer ihåg var de inte överdrivet dyra vid släpp ändå (nåja, kanske i förhållande till den faktiska prestandan). Det som är viktigt är framförallt att de får upp prestandan och man får mycket prestanda per krona, allt för att kunna sälja större kvantiteter. De är inte i en position där de kan hålla uppe priserna bara för att kunna maximera vinsterna, de måste lägga sig på en bra nivå direkt. Det är bara att kolla på hur det ser ut mellan Nvidia och AMD. Nvidia har ett mycket gott rykte vilket gör att de kan hålla uppe priserna på kretsarna, kretsar som i många fall presterar som en AMD-krets som i sin tur kostar lite mindre.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Så var det med Bulldozer också. Men vad jag kommer ihåg var de inte överdrivet dyra vid släpp ändå (nåja, kanske i förhållande till den faktiska prestandan). Det som är viktigt är framförallt att de får upp prestandan och man får mycket prestanda per krona, allt för att kunna sälja större kvantiteter. De är inte i en position där de kan hålla uppe priserna bara för att kunna maximera vinsterna, de måste lägga sig på en bra nivå direkt. Det är bara att kolla på hur det ser ut mellan Nvidia och AMD. Nvidia har ett mycket gott rykte vilket gör att de kan hålla uppe priserna på kretsarna, kretsar som i många fall presterar som en AMD-krets som i sin tur kostar lite mindre.

Går inte att jämföra mot Bulldozer då tillverknings kostnaderna lär vara betydligt högre nu. Och inför Bulldozer hade AMD en förlust budget vilket det inte finns utrymme för nu. Men självklart hoppas vi på det bästa. Har trots allt ett aktiekapital hos AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Bara jag som ser det stora problemet.
AMD har satsat mycket pengar på projektet och kommer att bli tvungna att ta bra betalt. Hur ska det motivera någon till att gå över ?.

Så länge vi har Ozzed, Viceroy, med fler så är allt lungt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Bara soc?
Då bör alla moderkort för AMD bli snorbilliga i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror att du behöver läsa igenom testerna igen... Enda tillfället då FX-8350 presterar bättre än 2600K är i ett fåtal tester som trådar väldigt väldigt väl. Sådana laster är väldigt ovanliga. Generell prestanda är sämre än 2600K detta trots att den är högre klockad på 4 GHz mot 3,4 GHz. Normaliserar man klockfrekvensen så har FX-8350 svårt att ens mäta sig med en gammal Phenom. Notera även att FX-8350 knappt klarar av att konkurrera med 2600K, varför du nu inte jämför med 3770K som ligger närmare i tid, så drar den betydligt mer ström och den krävde betydligt fler transistorer. FX-8350 har 1,2 miljarder transistorer och 2600K har 1,16 miljarder men det inkluderar en GPU som inte FX-8350 har.

Där har vi problemet med CMT, det kostar massa transistorer till väldigt lite nytta. Skalningen är för dålig, speciellt när de felbalanserade resurserna. Till och med AMD själva har sagt att Bulldozer var ett misslyckande. Vad baserar du ditt försvar av CMT på?

I senaste cinebenchtestet av processorer på Sweclockers så låg singeltråd på knappt 70% mot 2600K och flertrådat drygt 90% av prestandan mot en flera generationer gammal CPU.
Jämfört med 4790K så är singeltråd på knappt 60% och flertrådat knappt 80%.
Detta med samma klockfrekvens på AMD och Intel, så maximalt överkloöverklockad hänger FX med i flertrådat men inte singel.

Man får väl välja om man vill se CMT som något som höjer en svag kärna i flertrådat eller något som sänker en stark flertrådare i singeltrådsprestanda

Känns helt ärligt som SMT är den klara vinnaren här för vanliga konsumenter medan AMDs nuvarande mest kan vara prisvärda och riktigt bra i speciella användarscenarion.

On topic så blev jag förvånad att cat verkar försvinna, fast de kanske sett Zen som en vidareutveckling av jaguar (även om de säger ny från grunden)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns ju både desktop och mobil roadmap om du läser nyheten Men det viktiga för amd är ju att lyckas konkurrera med strömsnåla grejer så intel får konkurrens i små laptops. Nu är det svårt att hitta en bra laptop med amd om man inte letar efter eb 15,6" med 1366x768 upplösning o liknande budget skräp. Men det skulle vara kul att köpa en zen nästa år och få en rejäl uppgradering mot piledrivrr.

Jobbigt när man scrollar för fort!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Men det skulle vara kul att köpa en zen nästa år och få en rejäl uppgradering mot piledrivrr.

Definitivt. Ska bli intressant att se när prestandatester kommer ut!

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Vilken lättnad att se att de inte slösar kisel på integrerade grafikdelar i performance-segmentet.

Det känna verkligen jättebra. Nu blir det till att räkna ner, och hoppas min FX-8350 står sig tills dess.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Erwya:

Kan tänka mig att mycket av missnöjet med Bulldozer ligger i att folk förväntar sig att en kärna skall bete sig som - just en "komplett kärna". När det kommer till hur CMT fungerar i grunden är det snarare modulen, eller ett kärnpar, som beter sig som en riktig kärna. Det intressanta i detta fall är att en FX-8350 trots 80% av singeltrådprestandan för en 2600K (stock) och samma antal moduler-kärnor inte presterar 80% utan i de flesta situationerna bättre än 2600K. CMT är överlägsen på sitt sätt och en av de större orsakerna till att det blev ett misslyckande är mycket troligt dålig reklam - man borde jämföra moduler med SMT-kärnor snarare än CMT-kärnor med SMT-kärnor då de är helt olika i sitt utförande och syfte. Det sistnämnda leder till besvikelse och budgetstämpel.

Jag hoppas inte de överger CMT helt då den i sitt rätta jag är mer effektivt och låter programmerare hämta mer prestanda ur CPUn än vad en liknande SMT kan erbjuda.

Det går att göra andra varianter än traditionell SMT, FreeScale har gjort en variant där man duplicerar "front-end" och kör med delad "back-end", PowerPC e6500, något som ger klart mer effekt på den andra tråden än den typ av SMT som Intel, IBM och Oracle använder i sina respektive modeller.

Felet med AMDs CMT är att man duplicerade back-end och delade front-end (Steamroller splittrade upp avkodningssteget vilket gav en del). För att inte antal transistorer skulle dra iväg allt för mycket gick man från 3 pipelines som kunde utföra både beräkningar och minnesoperationer i K10 till endast 2 pipelines för beräkningar samt 2 pipelines som endast kan utföra adressberäkningar och loads. Resultatet blev lägre IPC för applikationer som utför mycket aritmetik, IPC minskade dock långt i från de 50% som antalet beräkningspipes rent teoretiskt skvallrar om något som visar att redan steget från 2->3 pipelines börjar visa rejäla tecken på "dimishing returns" (något som är välkänt för de som designar CPUer).

Blir det inte helt uppenbart vad felet är om man tittar på vad uppdelningen innebär:

  • FX-8350: på 32nm tar denna upp 315mm² för sina 1.2miljarder transistorer. Totalt 8 * 2 beräknings-pipes, 8 * 2 minnes-pipes. Kör en tråd har den tillgång till 2+2 pipelines.

  • i7-2600: på 32nm tar denna upp 216 mm2 för sina 1.2miljarder transistorer. Totalt 4 * 3 beräknings-pipes, 4 * 3 minnes-pipes. Kör en tråd har den tillgång till 3+3 pipelines (i Haswell ökades detta till 4+4).

Notera att 2600 inkluderar en iGPU i den transistorsumman, vilket till förklarar kretsytan då cache tar ganska mycket plats per transistor medan beräkningsenheterna för en iGPU går att pressa ihop. Designar man för riktigt hög frekvens (vilket man gjorde med Bulldozer-serien) kan man inte heller packa visa delar lika mycket. Kretsytan skvallrar om att FX-8350 var definitivt dyrare att tillverka än i7-2600.

Får man upp enkeltrådprestanda går allt snabbare, fler kärnor/CPU-trådar gör bara att de saker som kan utnyttja detta går snabbare. Notera att Freescales e6500 ur denna synvinkel är mycket mer lik SMT då hela "backend" kan användas när bara en tråd körs.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Q3 2016, drygt ett år kvar, känns lite segt, men jag klarar mig egentligen bra till dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ser väldigt bra ut. Det lär bli väldigt intressant med Zen i allt förutom den ARM baserade kretsen då. Trodde de skulle fortsätta med Cat arkitekturen till strömsnåla produkter men antar att Zen är ännu mer effektiv annars hade man nog inte valt den.

Ser att Amur som ska komma detta året tillverkas på 20nm är det hos TSMC då? Hade varit kul med ARM baserade surfplattor från AMD!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lifooz:

Så länge vi har Ozzed, Viceroy, med fler så är allt lungt.
/Lifooz

Klart att vi ställer upp!

Skrivet av Ozzed:

Vilken lättnad att se att de inte slösar kisel på integrerade grafikdelar i performance-segmentet.

Det känna verkligen jättebra. Nu blir det till att räkna ner, och hoppas min FX-8350 står sig tills dess.

Vi skall hålla ut! det finns ju inget annat alternativ än att behålla sin FX och vänta på Zen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Ser väldigt bra ut. Det lär bli väldigt intressant med Zen i allt förutom den ARM baserade kretsen då. Trodde de skulle fortsätta med Cat arkitekturen till strömsnåla produkter men antar att Zen är ännu mer effektiv annars hade man nog inte valt den.

Ser att Amur som ska komma detta året tillverkas på 20nm är det hos TSMC då? Hade varit kul med ARM baserade surfplattor från AMD!

Rent tekniskt tycker jag K12 (ARM CPUn) låter riktigt intressant då man verkar sikta på samma mikroarkitektur som för x86 (som av allt att döma är en hög-IPC design). En systemkrets med två starka och strömstråla kärnor är ju prefekt för bärbara enheter. Vet inte hur Qualcomm tänker, men de svamlar ju fortfarande om 8-kärnor vilket är totalt fel väg på telefoner/pekplattor.

Däremot är det svårare att se någon ekonomisk vettighet i ARM spåret. Saknas ju knappast konkurrens, AMD har ingen (idag känd) grafiklösning som skalar ner till de riktigt strömsnåla enheterna, Microsoft verkar äntligen fatta vad det egentliga värdet med Windows är och minskar därför på ARM-satsningen (pratas ju till och med om x86-baserade Win10-telefoner nu), AMD har inte alls de resurser som krävs på programvarusidan för att kunna pusha sina lösningar på Linux, mikroserverspåret verkar ju inte komma någonstans och där undrar jag inte om Intel lite slog sista spiken i kistan med Xeon-D.

Fantastisk kul att AMD verkar tro på att Zen kan fungera i riktigt låg TDP. Sedan Intel gjorde Core M är ju Atom plattformen rent tekniskt helt meningslös för pekplattor/ultraportabla laptops, enda anledning att Atom-plattformen idag finns är priset. Hoppas låg TDP Zen kan sätta lite press här, gör den det tror jag Atom försvinner ur detta segment (blir en CPU för IoT och möjligen telefoner, dit skalar nog inte "big-core" x86 och för IoT är de för dyra att tillverka).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det kan inte finnas nåt företag i världen som läcker så mycket som AMD.

Permalänk
Medlem

Hoppas Zen blir riktigt bra och går förbi Intel i prestanda. Intels processoreer har inte gått mycket framåt när det gäller ren CPU-prestanda de senaste åren och verkar inte göra det den närmaste tiden heller.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se hur dessa kommer att prestera. Man ska nog inte förvänta sig att de kommer att utklassa intel (min gissning är att de bara blir nästan lika bra) men det borde kunna bli konkurrens ändå om bara prestandan blir tillräckligt bra i förhållande till pris och strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

Första gången på länge jag blivit riktigt sugen på något som AMD producerat!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Det kan inte finnas nåt företag i världen som läcker så mycket som AMD.

Nja kolla.hur begränsad förhandsinformation vi har vad gäller Fiji, finns extremt lite information ute där och då pratar vi en lansering som ligger endast nån/några månader bort.

Känns generellt som alla tillverkare blivit bättre på att hålla tyst numera, men skall man dock ge någon epitetet så känns Intel som en bättre kandidat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FANTEN:

Det kan inte finnas nåt företag i världen som läcker så mycket som AMD.

Intel och Nvidia läcker ungefär lika mycket. När var senaste gången någon av de företagen lyckades släppa en CPU eller GPU som vi inte redan visste specifikationerna på?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Bara jag som ser det stora problemet.
AMD har satsat mycket pengar på projektet och kommer att bli tvungna att ta bra betalt. Hur ska det motivera någon till att gå över ?.

Förhoppninsvis har de förbättrat sitt marknadsföringsteam

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Intel och Nvidia läcker ungefär lika mycket. När var senaste gången någon av de företagen lyckades släppa en CPU eller GPU som vi inte redan visste specifikationerna på?

Läckorna är typiskt bara att det kommer lite benchmarks på pre-produktionskretsar. AMD, Intel och Nvidia är ju till skillnad från t.ex. Apple, Qualcomm m.fl. relativt öppna med de tekniska detaljerna i sina kretsar. Presentationerna av dessa detaljer brukar komma strax innan eller samtidigt kretsen släps.

Det som AMD "läcker" nu är i.o.f.s. just en läcka, men ändå saker man antagligen berättar ändå vid det event dessa slides förväntas användas, ett event som nu bara är ett par dagar bort.

Tittar man på detaljer vet vi ju ännu nästan ingenting konkret om Zen eller ens om Skylake som inte är så långt borta, så några större läckor handlar det inte om.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas Bristol Ridge får riktigt effektiv GPU så man kan köra Crossfire med m-ITX bräda. Får de assymetrisk crossfire att funka så kommer det sitta APU i samtliga framtida gamingsystem, kombinerat med DX12 så kommer det bli fint.

Assymetrisk crossfire är något som AMD borde satsat på tidigare och redan haft med i Mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Så länge vi har Ozzed, Viceroy, med fler så är allt lungt.
/Lifooz

Självklart!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ingen integrerad grafikdel i bästa processorn!! På tiden!

Vet ej om jag väntar så länge men spännande kommer det bli.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Låter lovande. Både Summit Ridge och Bristol Ridge verkar vara intressanta kretsar.
Kommer inte köpa ny dator 2015 ändå, möjligtvis någon uppgradering av minne och/eller grafik och/eller lagring.
Kanske kan bli ett AMD system nästa gång.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Så länge vi har Ozzed, Viceroy, med fler så är allt lungt.
/Lifooz

Självklart kör varannan AMD och Nvidia rättvist ska det ju vara. Är ju svensk för bövelen Mellanmjölkens moderland

Hur som får man hoppas detta blir bättre och energieffektivare än tidigare gen. Runt 20/30% högre prestanda vore inte fel. Men 8 kärnor känns lite felsatsning (om dom inte räknar in SMT som "kärnor" också). Även Intels 8 kärniga har problem med prestandan, färre kärnor presterar oftast bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag tror att Amd är ur leken om man jämför med Intel i7 5960X @ 3,0ghz.

Intel i7 5960X är en grym cpu och det ända sedan i7 2600k som har varit något att ha men priset är för högt för att många konsumenter ska ha råd att bygga spelmaskiner på denna cpu.

Men lyckas AMD göra en lika bra cpu som Intel i7 5960X är det värt att uppgradera annars är det en flopp enligt mig.

Intel i7 5960X drar 140W i 3.5 GHz och kostar 10.999:-
men är dubbelt så snabb som en FX8350.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Jag tror att Amd är ur leken om man jämför med Intel i7 5960X @ 3,0ghz.

Intel i7 5960X är en grym cpu och det ända sedan i7 2600k som har varit något att ha men priset är för högt för att många konsumenter ska ha råd att bygga spelmaskiner på denna cpu.

Men lyckas AMD göra en lika bra cpu som Intel i7 5960X är det värt att uppgradera annars är det en flopp enligt mig.

Intel i7 5960X drar 140W i 3.5 GHz och kostar 10.999:-
men är dubbelt så snabb som en FX8350.

Putte_br

Inte troligt, om dom skulle lyckas räddar det ändå inte deras ekonomi tyvärr. Folk är tyvärr lättlurade och bara köper saker med Intel på typ. Sen finns pengarna i låg och mellan segmentet. Dom högpresterande cpu:erna är mest för skryt och amd har inte råd att kongruera i toppen.

Men skulle den i alla fall ligga i klass med 2500/2600k så är ju AMD en bra bit på väg framåt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Även Intels 8 kärniga har problem med prestandan, färre kärnor presterar oftast bättre.

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på för scenarion (spel, ordbehandling, surfa kanske?), men jag kan garantera att 8 (eller betydligt fler) kärnor inte har problem med prestanda och med lätthet överglänser CPUer med färre kärnor i ett antal scenarion.

Jag antar att det är precis vad du egentligen menar, men såg konstigt formulerat ut bara

Visa signatur

Ride more, Work less!