Permalänk
Medlem

processor byte

Har en Hp Pavilion g6 1005eo ,med intel 6200 processor kan man byta till större typ i5 eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr dell:

Har en Hp Pavilion g6 1005eo ,med intel 6200 processor kan man byta till större typ i5 eller nåt

Nej det går inte på en laptop. Däremot kan du byta till SSD om du vill ha snabbare laddtider.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Ja, det borde gå. Vet dock inte exakt vilka processorer som stöds, men i3 380M ska fungera. Hade nämligen en sådan i min Pavilion G6.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, det borde gå. Vet dock inte exakt vilka processorer som stöds, men i3 380M ska fungera. Hade nämligen en sådan i min Pavilion G6.

Jag trodde det inte gick? Behöver man inte skicka laptopen till tillverkaren för att byta? Bryter det garantin?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag trodde det inte gick? Behöver man inte skicka laptopen till tillverkaren för att byta? Bryter det garantin?

Nej, det är jätteenkelt att byta. Processorn sitter i en nästan likadan sockel som i stationära. Jag är rätt säker på att det bryter garantin, men på en så gammal laptop tror jag knappast att det spelar roll.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag trodde det inte gick? Behöver man inte skicka laptopen till tillverkaren för att byta? Bryter det garantin?

Garantin bryts ifall du öppnar upp datorn mer än att byta ram/hdd. Och du behöver vara rätt kunnig inom pc-teknik för att byta vare sig cpu / gpu i en laptop, är ett jäkla pilligt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det är jätteenkelt att byta. Processorn sitter i en nästan likadan sockel som i stationära. Jag är rätt säker på att det bryter garantin, men på en så gammal laptop tror jag knappast att det spelar roll.

Okej då vet jag det. Jag tror ändå det bästa är att byta till SSD. Det gör störst skillnad på en gammal laptop.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Okej då vet jag det. Jag tror ändå det bästa är att byta till SSD. Det gör störst skillnad på en gammal laptop.

Det tror jag också. TS processor är ju ändå big core Westmere med 2 kärnor på 2 GHz, så den räcker nog till alla vardagsbehov. Skillnaden mot en i5 kommer knappast vara enorm.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Laptop processorer är väldigt svårt att hitta. Du måste kolla på Ebay eller begagnat om du vill ha en. En SSD kan ju få upp farten också.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD