Behöver jag mer än 550W strömm för gaming ?

Permalänk

Behöver jag mer än 550W strömm för gaming ?

Hej tänkte uppgradera min processor och moderkort till följande

http://www.inet.se/produkt/1903027/gigabyte-ga-z97x-gaming-3

http://www.inet.se/produkt/5311086/intel-core-i7-4790k-4ghz-8...

eller http://www.inet.se/produkt/5311087/intel-core-i5-4690k-3-5-gh...

Min fråga behöver jag mer w än 550w eller kommer inte strömmen räcka till ?

Mina specs är

GTX 970 4 gb
8 gb ram
i5 3450 3.10 ghz

Permalänk
Medlem

550w är mer än tillräckligt

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Vilket nätagg är det??

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Permalänk

Ja det ska klara det utan problem.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk

Ok tack för svar. Kan du rekommendera en i5 4690k eller en i7 4790 k ?. Vilket är best för gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Ok tack för svar. Kan du rekommendera en i5 4690k eller en i7 4790 k ?. Vilket är best för gaming.

för gaming hade jag kört på i5. i7 ger ingen direkt fördel där. lägg pengarna på en bättre kylare istället så du kan överklocka

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem

i7:an är ganska onödig och du kommer få mycket mer för pengarna med i5:an
Kör på ett bättre nätagg typ något 80 plus gold evga eller corsair.

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meltha_90:

Ok tack för svar. Kan du rekommendera en i5 4690k eller en i7 4790 k ?. Vilket är best för gaming.

i5, processor påvkerar inte alls mycket i spel.

Har du idag i5 3450 3.10 ghz som du skrev kommer det inte alls göra mycket skillnad med ny CPU. Spara istället pengarna.

Permalänk

Ok men för att maxa spelen då.. då måste jag ju ha en bättre processor eller ? kan ju maxa alla spel i dagsläget fast med lite sämre FPS. Märker att det hackar till i mellan åt på vissa krävande spel. Inte mycket men snabbt en gång kanske. Vad beror det på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjuhr:

för gaming hade jag kört på i5. i7 ger ingen direkt fördel där. lägg pengarna på en bättre kylare istället så du kan överklocka

Varför köpa nytt nätagg då han redan har ett som täcker hans behov. Pengar i sjön

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Ok men för att maxa spelen då.. då måste jag ju ha en bättre processor eller ? kan ju maxa alla spel i dagsläget fast med lite sämre FPS

Tro mig, det är grafikkortet som flaskar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Ok men om det flaskar vad behöver jag då ? en ny processor och moderkort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Ok men om det flaskar vad behöver jag då ? en ny processor och moderkort ?

Om det flaskar i spel med en i5 3450 med ett GTX970 idag så behöver du rejäla grejer för att känna någon som helst förbättring i spel rent generellt. Det du har idag är riktigt fina gamingprylar.

Det du tänkte köpa, vad har du för förväntningar på vad det ska göra för prestandan?

Om du har pengar och är seriös med att ha ett monster till speldator så kommer du behöva byta ut cpu, moderkort, minne och grafikkort, möjligen också nätagg. Allt handlar om vad du har för förväntningar och hur mycket du kan lägga på detta.

Vad kan du inte spela idag med de inställningar du vill? Är dom CPU-krävande eller GPU-krävande?

Prova att klocka cpun för att se om det hjälper. Prova att klocka GPUn för att se om det hjälper.

Hade jag haft dina prylar så skulle jag klocka skiten ur CPU och GPU, byte av kylare vid behov. Med de krav du har om du inte är nöjd med prestandan i spel så kommer det bli dyrt för att du ska vara nöjd.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Om det flaskar i spel med en i5 3450 med ett GTX970 idag så behöver du rejäla grejer för att känna någon som helst förbättring i spel rent generellt. Det du har idag är riktigt fina gamingprylar.

Det du tänkte köpa, vad har du för förväntningar på vad det ska göra för prestandan?

Om du har pengar och är seriös med att ha ett monster till speldator så kommer du behöva byta ut cpu, moderkort, minne och grafikkort, möjligen också nätagg. Allt handlar om vad du har för förväntningar och hur mycket du kan lägga på detta.

Vad kan du inte spela idag med de inställningar du vill? Är dom CPU-krävande eller GPU-krävande?

Prova att klocka cpun för att se om det hjälper. Prova att klocka GPUn för att se om det hjälper.

Hade jag haft dina prylar så skulle jag klocka skiten ur CPU och GPU, byte av kylare vid behov. Med de krav du har om du inte är nöjd med prestandan i spel så kommer det bli dyrt för att du ska vara nöjd.

Mjo bra skrivit där. Mitt mål är ju att maxa alla spel på high-ultra vilket jag kan göra i dagsläget men ibland sjunker FPS så pass lågt så det hackar till. Men sen efter några sekunder går det bra igen. Vad som har funkar bra är att jag har ändrat från 1080p till 1050p då hackar det inte alls !. Nu snart kommer ju spelet The Witcher 3 och enlight system recs så behöver man en i5 4690k och ett gtx 960 för att kunna maxa spelet i ultra 60 fps.

Mina förväntningar när jag köper en i5 4690k och ett nyttmoderkort är ju såklart att FPS och loading ska gå bättre. Kanske behöver jag köpa 16 gb ram också för ibland är minnet uppe i 90% när jag spelar. CPU och GPU är vanligt men minnet går ibland upp i varv.

Är lite osäker om jag behöver byta processor och ett moderkort i dagsläget men alla spel i dagsläget kräver ju typ 4690 k och uppåt. Sen vet jag att ibland stämmer inte system rec när man väl provar spelen.

Sen hade jag gärna velat KLOCKA både CPU och GPU men jag vet inte alls hur man gör det.

Permalänk
Medlem

Watt är en enhet för effekt, inte ström.

Om det är Witcher 3 som är målet så säger jag vänta på att det släpps. Andra spel där du tycker att datorn inte presterar tillfredsställande?
Beroende på vad man menar med "maxa alla spel" så kan det betyda tiotusentals kronor.
1) Sätt en budget och försök få ut så mycket som möjligt med dom pengarna.
eller
2) Sätt upp ett mål i termer av prestanda och försök nå det så billigt som möjligt.

Att köra i annat än nativeupplösning ser väl ändå förskräckligt ut?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Watt är en enhet för effekt, inte ström.

Om det är Witcher 3 som är målet så säger jag vänta på att det släpps. Andra spel där du tycker att datorn inte presterar tillfredsställande?
Beroende på vad man menar med "maxa alla spel" så kan det betyda tiotusentals kronor.
1) Sätt en budget och försök få ut så mycket som möjligt med dom pengarna.
eller
2) Sätt upp ett mål i termer av prestanda och försök nå det så billigt som möjligt.

Att köra i annat än nativeupplösning ser väl ändå förskräckligt ut?

Ett spel som laggar lite är GTA 5 i max settings på 1080 p. Men tar jag ner upplösningen till 900-1050p så laggar det inte alls. Pluss att jag tycker inte det ser så hemskt ut i 1050p gämfört med 1080p.

Som sagt mitt mål är ju att maxa spel i Ultra 1080p och inte 4 k upplösning. Det är sjukt dyrt. Nästa spel som kommer är ju batman

Permalänk
Skrivet av Meltha_90:

Ett spel som laggar lite är GTA 5 i max settings på 1080 p. Men tar jag ner upplösningen till 900-1050p så laggar det inte alls. Pluss att jag tycker inte det ser så hemskt ut i 1050p gämfört med 1080p.

Som sagt mitt mål är ju att maxa spel i Ultra 1080p och inte 4 k upplösning. Det är sjukt dyrt. Nästa spel som kommer är ju batman

960 är ju bra mycket sämre än 970. Hur mycket Vram använder du i 1080P, har du spelet på hdd eller SSD?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Ett spel som laggar lite är GTA 5 i max settings på 1080 p. Men tar jag ner upplösningen till 900-1050p så laggar det inte alls. Pluss att jag tycker inte det ser så hemskt ut i 1050p gämfört med 1080p.

Som sagt mitt mål är ju att maxa spel i Ultra 1080p och inte 4 k upplösning. Det är sjukt dyrt. Nästa spel som kommer är ju batman

Sänk AA. Låter som VRAM tar slut. Tänk på att gtx 970 har bara 3.5GB användbart och går du över det så kommer massor problem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Ett spel som laggar lite är GTA 5 i max settings på 1080 p. Men tar jag ner upplösningen till 900-1050p så laggar det inte alls. Pluss att jag tycker inte det ser så hemskt ut i 1050p gämfört med 1080p.

Som sagt mitt mål är ju att maxa spel i Ultra 1080p och inte 4 k upplösning. Det är sjukt dyrt. Nästa spel som kommer är ju batman

Jag hade alla gånger av alla sänkt någon inställning istället för att köra lägre än native, men alla väljer själva.

Exempel på spel där 970 inte räcker till 60fps i 1080p: BF4, Metro, Sleeping Dogs, Shadow of Mordor.
Va gärna mer specifik med vad du önskar. Är det 60 fps som gäller? I GTA V? Vad har du nu?

Gå in i BIOS och höj turbon för processorn.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

960 är ju bra mycket sämre än 970. Hur mycket Vram använder du i 1080P, har du spelet på hdd eller SSD?

använder nästan 4gb av vramet typ 3800 haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

använder nästan 4gb av vramet typ 3800 haha

Vissa har rapporterat att dom upplever problem i sådana lägen, precis som philipborg skriver.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag hade alla gånger av alla sänkt någon inställning istället för att köra lägre än native, men alla väljer själva.

Exempel på spel där 970 inte räcker till 60fps i 1080p: BF4, Metro, Sleeping Dogs, Shadow of Mordor.
Va gärna mer specifik med vad du önskar. Är det 60 fps som gäller? I GTA V? Vad har du nu?

Gå in i BIOS och höj turbon för processorn.

Jag har spelat de spelen du skrev precis i max inställningar inga problem på högsta inställningarna på bra FPS, men jag önskar att FPS håller sig runt 60 så det inte går UPP och ner och UPP o ner på vissa platser på just de nyaste spelen som GTA 5 och till och med evolve ibland. På GTA 5 har jag inte stabila 60 fps men det är bara för jag nästan använder all vram på mitt gtx 970. Ska nog sänka det och sen prova.

Att höjja turbon i bios är ingen bra ide om man inte vet hur man ska gå tillväga. Systemet kan crasha hehe

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vissa har rapporterat att dom upplever problem i sådana lägen, precis som philipborg skriver.

ska prova på att ha precis på 3500 i vram eller till och med 3400. Tycker spelet är så sjukt snyggt. Snart får man fan köpa ett titan x när inte rockstar eller de andra spel tillverkarna kan optimisera spelen rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Jag har spelat de spelen du skrev precis i max inställningar inga problem på högsta inställningarna på bra FPS, men jag önskar att FPS håller sig runt 60 så det inte går UPP och ner och UPP o ner på vissa platser på just de nyaste spelen som GTA 5 och till och med evolve ibland. På GTA 5 har jag inte stabila 60 fps men det är bara för jag nästan använder all vram på mitt gtx 970. Ska nog sänka det och sen prova.

Att höjja turbon i bios är ingen bra ide om man inte vet hur man ska gå tillväga. Systemet kan crasha hehe

Så det går under 60 alltså, det var vad jag syftade på när jag listade dom spelen.

Ja, testa att sänka inställningar som käkar VRAM.
Jag rekommenderar starkt att du kikar på hur man överklockar grafikkort.
(Att ställa upp processorns turbo är superenkelt, får du problem är det bara att nollställa BIOS)

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Så det går under 60 alltså, det var vad jag syftade på när jag listade dom spelen.

Ja, testa att sänka inställningar som käkar VRAM.
Jag rekommenderar starkt att du kikar på hur man överklockar grafikkort.
(Att ställa upp processorns turbo är superenkelt, får du problem är det bara att nollställa BIOS)

Synd att du inte var i närheten av skånes län typ Helsingborg. Då hade du kunnat komma o visa så hade jag gett dig en peng

Permalänk
Skrivet av Meltha_90:

ska prova på att ha precis på 3500 i vram eller till och med 3400. Tycker spelet är så sjukt snyggt. Snart får man fan köpa ett titan x när inte rockstar eller de andra spel tillverkarna kan optimisera spelen rätt.

Är snarare så att du själv får skaffa vassare grejer 970 lider som sagt av att den bara har 3,5 effektivt vram. den sista bilen går betydligt segare. Är Nvidias fel helt och hållet i denna fråga.

Sen vad mätte du vram förbrukningen med?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är snarare så att du själv får skaffa vassare grejer 970 lider som sagt av att den bara har 3,5 effektivt vram. den sista bilen går betydligt segare. Är Nvidias fel helt och hållet i denna fråga.

Sen vad mätte du vram förbrukningen med?

Jag mätte ingenting med mitt vram. Det finns i inställningarna på GTA 5. Provade att köra all 4gb vram tills det blev helt rött men då laggade det som SATAN... provade precis på att ha mitt vram på 3400 ca på gta 5. Tog bort MSAA. Laggfritt nu :).

Trodde faktiskt att man kunde använda all kraft som det här ''gtx 970 4gb '' har. Att den bara orkar 3.5gb i vram är ju kasst...

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Så det går under 60 alltså, det var vad jag syftade på när jag listade dom spelen.

Ja, testa att sänka inställningar som käkar VRAM.
Jag rekommenderar starkt att du kikar på hur man överklockar grafikkort.
(Att ställa upp processorns turbo är superenkelt, får du problem är det bara att nollställa BIOS)

Men är ett i5 3450 en stabil processor ett tag till i gaming världen ? är det mest GPU man ska kolla efter när man spelar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Men är ett i5 3450 en stabil processor ett tag till i gaming världen ? är det mest GPU man ska kolla efter när man spelar ?

Det varierar beroende på spel och inställningar.