Permalänk

Ljudisolering PÅ vägg.

Ber om ursäkt om tråden ligger i fel kategori.

Tjenare!

Efter sommaren ska jag och mina föräldrar flytta till en ny lägenhet, där det hörs väldigt mycket igenom väggen mellan sovrummen.
Eftersom att jag har min dator i mitt sovrum och är en nattuggla som låter en del på natten så undrar jag om någon har något förslag på någon slags ljudisolering? Bryta upp väggen och lägga in annan isolering är inget alternativ. Alltså letar jag efter något som kan hängas upp mot/på väggen.

Uppskattar alla alternativ!

Mvh William.

Visa signatur

Corsair C70 Military Green | ASRock X58 Extreme | Intel i7 930 | Asus GTX 680 DirectCUII TOP | 16GB Corsair Vengeance | 2x1TB Western Digital 7200rpm | 950W Corsair | 120GB Corsair SSD | Corsair H100 |
HP ProBook 6360b | Samsung Galaxy S3 4G | iPhone 4 |

Permalänk
Medlem

Sätt upp nya reglar mot befintlig vägg och isolera. Klä sen med gips och måla/tapetsera. Bygger inte ut mer än ca 10cm.

Permalänk

klistra upp en filt och ställ en bokhylla för ))) finfint

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Rekordmedlem

Markskiva är det billigaste men det förutsätter ju att väggen är tät i övrigt, är det en fuskbyggd innervägg så kan det bli svårt att få det bra. Gäller det bara att få tyst på datorn är det ju bättre att bygga om den eller placera den i en ljuddämpad låda av nån sort i ställer för att ge sig på att bygga om väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Gäller det bara att få tyst på datorn är det ju bättre att bygga om den eller placera den i en ljuddämpad låda av nån sort i ställer för att ge sig på att bygga om väggen.

Inte datorn som är problemet, utan jag som pratar med vänner när mina föräldrar sover.

Visa signatur

Corsair C70 Military Green | ASRock X58 Extreme | Intel i7 930 | Asus GTX 680 DirectCUII TOP | 16GB Corsair Vengeance | 2x1TB Western Digital 7200rpm | 950W Corsair | 120GB Corsair SSD | Corsair H100 |
HP ProBook 6360b | Samsung Galaxy S3 4G | iPhone 4 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BioHaxxarD:

Inte datorn som är problemet, utan jag som pratar med vänner när mina föräldrar sover.

Om väggen är tät så lär markskiva dämpa talet rätt bra, vill man inte sätta upp nya reglar får man bygga en ram av nån sort och det bästa är ju om man har 2 olika lager som inte har nån hård förbindelse sinsemellan så att vibrationer överförs. Man bygger alltså med dubbla reglar från varsit håll typ så här:

Och fyller mellanrummet med markskiveisolering, man kan även använda tyg istället för gips på den sida som är närmast talet.
Frågan är väl egentligen om det inte är lättare att riva ena sidan av väggen och fylla den med isoleringen och sedan lägga till ett lager reglar förskjutna mot de första, isolera upp även det utrymmet och sedan slå på en ny innervägg med minst dubbelgips eller osb/plywood och enkelgips ytterst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Frågan är väl egentligen om det inte är lättare att riva ena sidan av väggen och fylla den med isoleringen och sedan lägga till ett lager reglar förskjutna mot de första, isolera upp även det utrymmet och sedan slå på en ny innervägg med minst dubbelgips eller osb/plywood och enkelgips ytterst.

Problemet är att lägenheten är en hyresrätt. Jag vet inte mycket om bostäder men vad jag vet och fått höra så är det rätt strikt med vad man får göra och inte när det är en hyresrätt.

Visa signatur

Corsair C70 Military Green | ASRock X58 Extreme | Intel i7 930 | Asus GTX 680 DirectCUII TOP | 16GB Corsair Vengeance | 2x1TB Western Digital 7200rpm | 950W Corsair | 120GB Corsair SSD | Corsair H100 |
HP ProBook 6360b | Samsung Galaxy S3 4G | iPhone 4 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BioHaxxarD:

Problemet är att lägenheten är en hyresrätt. Jag vet inte mycket om bostäder men vad jag vet och fått höra så är det rätt strikt med vad man får göra och inte när det är en hyresrätt.

Då får du bygga en ram av nån sort som täcker hela väggen som du kan ställa på golvet och som man fäster med nån skruv så den inte välter eller så får man ha "stödben" på den, fylla den med isolering och tex klä sidan närmast dig med tyg.
Hela väggen behöver täckas och det får inte finnas några "hål" om det ska dämpa bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte funka att bygga något liknande denna:
http://blog.usedavesvoice.com/2012/05/07/diy-tri-fold-corner-...
Bara bakom/runt skärmen och dig.

Permalänk
Avstängd

Det finns snygga Skivor, typ av tyg som du kan montera direkt på väggen. Det kommer dämpa ljudet massor.

http://media.designerpages.com/3rings/2012/03/05/sound-off-si...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Imaculent:

Skulle det inte funka att bygga något liknande denna:
http://blog.usedavesvoice.com/2012/05/07/diy-tri-fold-corner-...
Bara bakom/runt skärmen och dig.

Det där är främst för att slippa reflexer från väggen när man ska spela in med de ger ganska liten ljuddämpning för de ljud som går träffar väggen och går in i rummet bredvid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Sånna plattor dämpar främst i det rum de är monterade i, inte ljudet som fortplantas genom väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Dämpa ljud genom vägg är svårt. Då får man ändra i konstruktionen.

Permalänk
Medlem