Bytte moderkort o processor o den går inte igång

Permalänk

Bytte moderkort o processor o den går inte igång

Tjenare

Jag köpte ett moderkort idag ett begagnat ett gigabyte z87x-OC och jag köpte en intel i7 4790k helt ny och har monterat allting nu och ska sätta igång datorn men den går igång i Max 2 sekunder.

Specs:
Intel core i7 4790k
Gigabyte z87x-OC
16GB Kingstone Hyperx savage 2400mhz
2st gigabyte gtx 970 g1
Corsair Rm 850w

Snälla kan ni hjälpa mig få det att funka:)

Mvh Pontus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

dubbelkolla anslutningar från psu till moderkort, det låter spontant som om du inte har fått i 8-pin kontakten ... och kolla hur du resettar bios på moderkortet. kanske är några inställningar från förra ägaren som inte vill funka?

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Har du rätt BIOS-version då?

Permalänk
Testpilot

Vet inte hur moderkortet beter sig om du har en icke-supportad processor men du måste ha version F8 (kom ut 2014-03-19) eller senare av BIOS för att 4790k ska funka på det moderkortet.
http://www.gigabyte.se/support-downloads/cpu-support-popup.as...
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4514#bi...

Förresten passar tråden bättre i supportavdelningen så jag flyttar den dit.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Står att 4790k stöds efter bios version F8. Dom gammla haswell (4770k) behöver version F6 eller nyare.
EDIT: hunden han före

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk

hur ska jag kunna ladda ner den om jag inte får igång datorn?

Varför skulle inte den processorn funka?

Vadå f8?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Gigabyte kallar sina BIOS-versioner till ditt moderkort för F6, F7, F8 och F9c, se länkarna i mitt förra inlägg. Det har inte med F8-tangenten att göra.

För att uppdatera behöver du tyvärr en äldre processor som stöds av den nuvarande BIOS-versionen, är din gamla processor av en annan sockeltyp? Annars kanske du har en kompis som kan låna ut sin processor en stund.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Okaaaaaj.

Men kommer det funka sedan med min processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turboanden:

Det går ju annars uppdatera BIOS via extern lagring te x USB sticka
Då går du ju in på google och söker upp ditt nuvarande modekorts modell samt tillverkare.
På deras hemsida har du ned laddning för uppdatrade BIOS system men sen hur man gör för att skapa en boot bar USB har jag glömt men någon annan här kan säkert förklara det för dig.

Då behöver du en dator som fungerar, rätt logiskt men nämner det bara

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ska han uppdatera BIOS då datorn inte startar??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontusmx99:

Okaaaaaj.

Men kommer det funka sedan med min processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, då ska det fungera. Nu ska det inte fungera. (Eller ja, det finns inte officiellt stöd, så det är knappast en överraskning att det inte funkar)

Permalänk

Hur ska jag göra då?

ska jag låna min kompis processor? och sedan ladda ner f9 versionen och sedan sätta tbx min processor och så är de bara o tuta o köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontusmx99:

Hur ska jag göra då?

ska jag låna min kompis processor? och sedan ladda ner f9 versionen och sedan sätta tbx min processor och så är de bara o tuta o köra?

Ja. Men tänk då på att nian är en betaversion. F8 ska funka även den.

Permalänk

vilken ska jag välja f9 eller f8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontusmx99:

vilken ska jag välja f9 eller f8

Jag föreslår F8. När du väl fått det att fungera så har du ju möjligheten att uppdatera BIOS igen i framtiden.

Permalänk

okaj tack för hjälpen

Permalänk

kan jag sätta i min kompis processor som är en i5 4690k?

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma problem, kom inte ens till Bios innan burken startade om. Visade sig att jag har böjda pins så minnet fungerade bara i en av kanalerna.

Permalänk

Tittar man på det här schemat, så kräver även den cpu:n f8-bios som lägst.

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a... Z87

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk

Det startade inte och byte processor till en i5 4690k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontusmx99:

Det startade inte och byte processor till en i5 4690k

Skickades från m.sweclockers.com

Läs tråden.

edit: #20, exempelvis

Permalänk

varför?

Permalänk
Medlem

Han skriver att 4690n inte heller stöds innan du uppdaterat till F8 bios. Du måste använda en äldre processor.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Låter som att 8pin kontakten inte sitter i

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt

Permalänk
Medlem

Även om inte moderkortets bios stödjer cpun så ska det starta och säga att det inte kan använda cpun så där är något annat som gör att det inte startar.
Kolla så att alla kablar sitter där dom ska och att dom sitter i ordentligt, kör en reset på bios på moderkortet, hjälper det inte så koppla ur alla kablar på moderkortet och behåll endast skärmkabeln om det är något sånt som gör att den inte vill starta, prova starta utan ramminnen, prova bara ett minne, kolla så det inte är någon böjd pin i socketen till cpun.
Det är vad jag kan komma på just nu man kan testa.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

men så jag ska köpa en billig processor som går att installera f8 på och sedan byta tbx till i7an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontusmx99:

men så jag ska köpa en billig processor som går att installera f8 på och sedan byta tbx till i7an

Nej det behöver du inte, ditt moderkort har Q-Flash som gör att du kan uppdatera din bios från ett usbminne bara du får igång datorn.
Jag läste manualen till ditt moderkort och där finns ju massor med switchar för överklockning och olika bioser så läs manualen och se till så att alla dom står rätt för att få igång den i default läget.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontusmx99:

men så jag ska köpa en billig processor som går att installera f8 på och sedan byta tbx till i7an

Gör som Mac83 säger, då kommer allt lösa sig, ta den absolut senaste BIOS verisionen så slipper du bry dig om eventuella problem relaterade till BIOS sedan.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Men jag får ju inte igång datorn den går max igång i 2 sekunder så hur ska jag då kunna gå in i bios? har redan försökt gå in i bios men de händer samma sak igen.