Permalänk

i5-4690K eller i7-4790

Hej!
Ska fixa lite med datorer, kommer ha ett GTX 970 men när det kommer till processor har jag chansen att välja mellan i5-4690K eller i7-4790 (utan k!).

Jag får dem för samma pris och i mina ögon känns självklart i7-processorn som rätt val. Men är det verkligen det?
Om den hade haft ett "k" efter sig hade jag självklart valt den men har inte det alternativet...

Låter lite rörigt kanske men vad skulle ni valt mellan de två processorerna?

De ska endast användas till tunga spel som Far Cry 4 och liknande på högsta inställningarna!

Vet inte hur man överklockar men vill ev. göra det om några år, vilken skulle vara bäst isåfall?
Om man inte vill överklocka vilken är bäst då?

Permalänk

I5an kan bli bättre än i7an ifall du klockar den vilket du inte kan med i7an.

Jag hade gått på i5an, visst överklock är inte garanterad men drar du upp den till 4.2-4.4Ghz så är den snabbare än i7an

har du större tur och får upp den i 4.6Ghz så är det bättre en högt klockad i5a slår en i7a som inte kan klockas (även om den kommer med högre frekvens från början)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tillfälligtnamn:

Hej!
Ska fixa lite med datorer, kommer ha ett GTX 970 men när det kommer till processor har jag chansen att välja mellan i5-4690K eller i7-4790 (utan k!).

Jag får dem för samma pris och i mina ögon känns självklart i7-processorn som rätt val. Men är det verkligen det?
Om den hade haft ett "k" efter sig hade jag självklart valt den men har inte det alternativet...

Låter lite rörigt kanske men vad skulle ni valt mellan de två processorerna?

De ska endast användas till tunga spel som Far Cry 4 och liknande på högsta inställningarna!

Den avgörande frågan är om du vill kunna klocka cpu'n eller inte.
I stock utförande är i7:an bättre, men vill du kunna klocka måste det bli i5:an.

Är du tveksam så fundera på om du har nytta av 8 trådar i något du gör, inga spel vad jag vet har behov av över 4 trådar.
Andrahandsvärdet blir ungefär sak samma i och med du får i7:an för priset av en i5:a, men det är säkert bättre marknad för en K modell.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

I5an kan bli bättre än i7an ifall du klockar den vilket du inte kan med i7an.

Jag hade gått på i5an, visst överklock är inte garanterad men drar du upp den till 4.2-4.4Ghz så är den snabbare än i7an

har du större tur och får upp den i 4.6Ghz så är det bättre en högt klockad i5a slår en i7a som inte kan klockas (även om den kommer med högre frekvens från början)

Okej, tack för snabbt svar!
Var lite det jag funderade på, det lär nog bli i5an trots allt, så svårt kan det ju inte vara att överklocka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tillfälligtnamn:

Okej, tack för snabbt svar!
Var lite det jag funderade på, det lär nog bli i5an trots allt, så svårt kan det ju inte vara att överklocka...

Skal du overklokke, så bør du legge penger på et ordentlig moder kort med ordentlige faser (strøm forsyning til CPU) og en BIOS/UEFI der du kan styre klokkingen og samtidig følge temperatur på både kretsene på moderkortet og CPU. Kjøp altså ikke det billigste moderkortet på markedet, dersom du nå har planer om å overklokke. RAM minnene kan også sette begrensning for hvor langt du kan gå med overklokking, så du må regne med å bruke litt penger på et system der vil klare overklokking (i hvert fall for å ha et stabilt system). Se også til å ha en aftermarked kjølere (f.eks. Cooler Master 212 EVO) og et chassi med bra ventilasjon for å slippe varme problemer.

Les på og spør rundt på forum innen du begynner å forandre noe i BIOS/UEFI, da over klokking ikke er helt risk fritt! Når du over klokker, så er det viktig å gjøre dette systematisk og ikke gjøre alt for mange forandringer på en gang for å kunne gå tilbake til de innstillinger der systemet fungerer stabilt.

Permalänk
Medlem

Skulle tagit i7an utan att tveka. Dom där fyra extra trådarna gör verkligen skillnad i dagens samhälle. Jag som idag sitter på en 2600k skulle aldrig byta bort den mot en nyare i5a ens. Inte en tvekan. Once i7, always i7

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Tack för alla svaren, de hjälper verkligen!

http://www.inet.se/produkt/1902723/asus-z97-p-atx
Räcker det moderkortet för att överklocka en i5-4690k?
Jag är inte ute efter att överklocka den till absolut max men det vore trevligt om man kunde få upp hastigheten lite iaf.

När det gäller kylare har jag ingen koll men hur mycket pengar behöver man lägga på det tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Skulle tagit i7an utan att tveka. Dom där fyra extra trådarna gör verkligen skillnad i dagens samhälle. Jag som idag sitter på en 2600k skulle aldrig byta bort den mot en nyare i5a ens. Inte en tvekan. Once i7, always i7

Man skall bara tänka på att i spel så är oftast en överklockad i5 bättre än en stock i7.
Men har man behov av fler än 4 trådar så håller jag med dig.

Permalänk
Medlem

Jag lutar nog åt i7an i det här fallet. Man kan höja turbon lite på den, vilket minskar skillnaden i klockfrekvens mot en överklockad i5a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag lutar nog åt i7an i det här fallet. Man kan höja turbon lite på den, vilket minskar skillnaden i klockfrekvens mot en överklockad i5a.

Hur höjer man turbon på en låst cpu?

Permalänk
Avstängd

i7 utan att tveka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tillfälligtnamn:

Tack för alla svaren, de hjälper verkligen!

http://www.inet.se/produkt/1902723/asus-z97-p-atx
Räcker det moderkortet för att överklocka en i5-4690k?
Jag är inte ute efter att överklocka den till absolut max men det vore trevligt om man kunde få upp hastigheten lite iaf.

När det gäller kylare har jag ingen koll men hur mycket pengar behöver man lägga på det tror ni?

I5'an får min röst ifall du bara ska spela.

Om inte bara för att den är klockbar, så för att andrahandsvärdet på K-modellerna är högre än utan K.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hur höjer man turbon på en låst cpu?

In i BIOS och höja bara. Inte hur högt som helst, men det går att höja.

Permalänk
Avstängd

Svårt val men I7 är ju ändå I7!!!!
Vad är priset du kan få dessa prollar för?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

In i BIOS och höja bara. Inte hur högt som helst, men det går att höja.

Så du menar att man i princip kan klocka en cpu som inte är av K modell?
För att höja turbon måste den väl ha upplåst multipler?

Du får ursäkta om jag tvivlar, men då faller ju hela Intels koncept om K processorer.

Permalänk
Medlem

Det gick att höja två steg på äldre Intel cpu:er som i5-750 och i7-860 men det går inte på Haswell, har man ett bra moderkort kan man klocka bussen det går bättre på Haswell än tidigare modeller(pga att Haswell har en annan design för multiplar än Sandy/Ivy) men bara max 5-6% vilket motsvarar ca 2 turbosteg.

Som exempel har jag kunnat höja bussen för min 4570S med 6.5%, höjt TDP-värdet samt ställt in Turbo simultant på alla kärnor vilket gör att den presterar som en oklockad 4690K i benchmarks. Det kräver dock ett moderkort som kan hantera dessa förändringar = överklockarkort.

edit. till strådskaparen, är det en ren speldator så ta 4690K, 4.5GHz är rimligt med bra kylning och då är den snabbare i princip i alla spel. Är det för mer generell användning utöver spel så ta 4790K eftersom den har bättre multitasking och den är inte speciellt mycket långsammare i spel.(den kör ju Turbo till 4.4 GHz redan by default!) Skillnaden(den nästan obefintliga) kommer dessutom att minska med de nya DX12 spelen som lägger över mer jobb på GPU.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så du menar att man i princip kan klocka en cpu som inte är av K modell?
För att höja turbon måste den väl ha upplåst multipler?

Du får ursäkta om jag tvivlar, men då faller ju hela Intels koncept om K processorer.

Enligt the squonk har man tydligen ändrat på det nu. Men på exempelvis Nehalem, Sandy Bridge och Ivy Bridge kunde man ställa upp turbon lite.
K-modellerna har haft betydligt högre tak på multipeln.

Permalänk
Inaktiv

i7an utan att tveka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tillfälligtnamn:

Hej!
Ska fixa lite med datorer, kommer ha ett GTX 970 men när det kommer till processor har jag chansen att välja mellan i5-4690K eller i7-4790 (utan k!).

Jag får dem för samma pris och i mina ögon känns självklart i7-processorn som rätt val. Men är det verkligen det?
Om den hade haft ett "k" efter sig hade jag självklart valt den men har inte det alternativet...

Låter lite rörigt kanske men vad skulle ni valt mellan de två processorerna?

De ska endast användas till tunga spel som Far Cry 4 och liknande på högsta inställningarna!

Vet inte hur man överklockar men vill ev. göra det om några år, vilken skulle vara bäst isåfall?
Om man inte vill överklocka vilken är bäst då?

du har nog en annan prolle om några år, ta 4790.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kört på I7. Så jävla waste att köpa i5 tycker jag. Ångrar att jag gjorde det. Sen så tycker jag att OC är överskattad, kör hellre stock och är säker på att det är 100% stabilt utan att något beter sig konstigt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Skulle tagit i7an utan att tveka. Dom där fyra extra trådarna gör verkligen skillnad i dagens samhälle. Jag som idag sitter på en 2600k skulle aldrig byta bort den mot en nyare i5a ens. Inte en tvekan. Once i7, always i7

Blev faktiskt förvånad över vilken prestandaboost det är i GTA V, visserligen är det inte många spel som nyttjar extra trådar men det finns och det känns bra att man valde en i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Enligt the squonk har man tydligen ändrat på det nu. Men på exempelvis Nehalem, Sandy Bridge och Ivy Bridge kunde man ställa upp turbon lite.
K-modellerna har haft betydligt högre tak på multipeln.

Tänkte det, att det gick på dom äldre har jag hört, men det var innan dom införde K modellerna.
Sen att höja bussen är inget jag själv skulle pilla med eftersom det påverkar även minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tänkte det, att det gick på dom äldre har jag hört, men det var innan dom införde K modellerna.
Sen att höja bussen är inget jag själv skulle pilla med eftersom det påverkar även minnena.

Nej, det här har faktiskt gällt flera generationer som inkluderar K-modeller. (Samtliga tre jag räknade upp innehåller K-modeller)
Jag ser dock ingen anledning att ifrågasätta the squonk som hävdar att det iom Haswell inte gäller längre.
Precis, jag skulle inte heller röra bussen, eller rekommendera någon att göra det. Men återigen har det ändrats lite iom Haswell, så det kanske inte är lika olämpligt som tidigare.

Permalänk

Okej det var mycket blandade åsikter!

Tror ni det vore bättre ifall jag la en tusenlapp extra för att få en 4790k istället?
De andra två får jag för ca 2,3 k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tillfälligtnamn:

Okej det var mycket blandade åsikter!

Tror ni det vore bättre ifall jag la en tusenlapp extra för att få en 4790k istället?
De andra två får jag för ca 2,3 k.

Jag skulle säga att man måste ha en rätt rymlig budget för att det ska vara ett bra val att lägga den tusenlappen.
Spara tusenlappen till framtida uppgraderingar istället.

Permalänk
Medlem

Med DX12 runt hörnet så verkar det ganska fånigt att skaffa en Core i5 om du har råd med en i7.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tillfälligtnamn:

Okej det var mycket blandade åsikter!

Tror ni det vore bättre ifall jag la en tusenlapp extra för att få en 4790k istället?
De andra två får jag för ca 2,3 k.

2300 för i5:an är normalpris, men ett mycket bra för i7 4790, för i7 K modellen är 3300 normalpris.
Oavsett vilket pris du vill betala rekommenderar jag att ta en K modell om det är spel du skall köra.

Visst är det ett bra pris på den vanliga 4790, men hellre en i5 4690K än vanlig i7 4790 eftersom stock ligger dom på samma hastighet.
Pratar vi dagens i5 och i7 för spel är hastigheten fortfarande viktigare än antalet trådar.