Permalänk
Medlem

Borde jag öka VCore?

Tjena!

Har nu testat att överklocka idag och har fått cpu:n till 4.5GHz och den har varit stabil än så länge (prime95 10 minuter).
Har ett ASRock Z77 Performance moderkort och min UEFI ser ut så här:

CPU Multiplier: 45
BCLSK: 100
Turbo Voltage: 0.012V
Offset Voltage: 0.040V

Jag märkte dock i början att program slutar att fungera vid uppstart men sen så verkar allt stabilt.
Min VCore ligger på 1.232V och temperaturerna ligger på 70-80C på 100% load.

Jag antar att detta är min max i princip? Ökad Vcore ger mig högre temperaturer och jag är nästan vid max redan!

Vad tycker ni?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Du kan absolut öka spänningen om du vill. Men 70-80 är ett ganska stort intervall.. hur varmt blir det egentligen?
10 minuter Prime95 är inte mycket till stabilitetstest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Du kan absolut öka spänningen om du vill. Men 70-80 är ett ganska stort intervall.. hur varmt blir det egentligen?
10 minuter Prime95 är inte mycket till stabilitetstest.

Okej, anledningen är troligen som du säger att jag borde köra prime95 längre.
Ska köra det ett tag till och se vad max temperaturen blir ungefär.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

Kör ett par timmar prime, sen testa alla spel och program. Om du märker att dom uppför sig konstigt som frysningar, slutar svara osv. så behövs mer vcore. Tempen kan bli ett problem dock. Ny kylare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kör ett par timmar prime, sen testa alla spel och program. Om du märker att dom uppför sig konstigt som frysningar, slutar svara osv. så behövs mer vcore. Tempen kan bli ett problem dock. Ny kylare ?

Har en Noctua NH-C14, vet inte hur kapabel den är till att hantera det?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Snabbtest kan du gärna göra på några minuter med IntelBurnTest. När du tror att du hittat inställningar du vill använda så kör du ett längre test.

Permalänk
Medlem

Har fått klocka ner CPU:n till 4.3GHz istället, tror inte min nuvarande kylare kan hålla temperaturen nere.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Skrivet av QRS5:

Har en Noctua NH-C14, vet inte hur kapabel den är till att hantera det?

Vet inte heller. Får googla lite reviewsidor som har jämförelser. Här är ett exempel. 11C varmare än Nuctua D15 som är den största.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värmespridaren (dåligt monterat?) Men det är tyvärr Intels fel och inget jag skulle rekommendera göra.
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/713350-3770...