Permalänk
Avstängd

Byta vatten för datan

Jag har en fråga, måste jag byta vatten för datan? Hört att det bildas alger och jag är rädd att byta vatten (spiller) och jag vill inte gå till t.ex INET och säga att de ska byta för ca 800 kr

Permalänk
Medlem

Vad för vattenkylning har du?
Egenbyggda vattenkylningssystem bör man väl byta vart annat år. Sen beror det väl lite från fall till fall och vilka tillsatser vattnet har osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns väl någon icke ledande vätska man kan använda istället för vatten.
Bara som Peace of mind att man inte förstör hela datorn om det skulle läcka.
Visst kostar säkert några kronor men kanske värt

Exempelvis denna:
http://www.frozencpu.com/products/22949/ex-liq-374/Aquacomput...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xwerty:

Vad för vattenkylning har du?
Egenbyggda vattenkylningssystem bör man väl byta vart annat år. Sen beror det väl lite från fall till fall och vilka tillsatser vattnet har osv.

CoolerMaster Seidon 120V

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShabbeGbGlass:

CoolerMaster Seidon 120V

Slutet vattensystem dvs inget att bry sig om.

Skrivet av Alpha77:

Finns väl någon icke ledande vätska man kan använda istället för vatten.
Bara som Peace of mind att man inte förstör hela datorn om det skulle läcka.
Visst kostar säkert några kronor men kanske värt

Exempelvis denna:
http://www.frozencpu.com/products/22949/ex-liq-374/Aquacomput...

Alla vätskor blir ledande efter ett tag.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Alla vätskor blir ledande efter ett tag.

Okej, var egentligen en annan jag tänkte på, som stog något på etiketten om speciellt utvecklad för att vara icke ledande. Men du menar att efter att den används ett tag så är den ändå ledande ??

Permalänk
Avstängd

har du spillt vatten på ett papper med data på eller vad menar du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Okej, var egentligen en annan jag tänkte på, som stog något på etiketten om speciellt utvecklad för att vara icke ledande. Men du menar att efter att den används ett tag så är den ändå ledande ??

I en loop får du reaktion med alla metaller som korroderar och gör vattnet mer och mer ledande. Sedan när det spiller har du säkert damm och annat skit som i sig är ledande.

Destilerat vatten i sig är inte ledande tillexempel.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstått det bör man tillsätta några droppar av nån tillsats för att undvika algbildning i sin vattenloop. Gjorde du inte det när du satte ihop systemet kan det säkert vara en bra idé att tömma och kolla så du inte har en massa gunk i loopen. Finns gott om fina vattenkylningsguider på youtube att kolla på för att få tips, tycker det är spännande även om jag förmodligen aldrig själv kommer få råd att vattenkyla nåt. Leta efter tips och planera ordentligt innan du sätter igång så kommer du inte spilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Okej, var egentligen en annan jag tänkte på, som stog något på etiketten om speciellt utvecklad för att vara icke ledande. Men du menar att efter att den används ett tag så är den ändå ledande ??

Commande uttrycker sig slarvigt. Vatten är en vätska men den är inte ledande oavsett ålder. Det är föroreningar i vatten som gör den ledande. Destillerat vatten i hermetiskt försluten miljö bibehåller sin icke-ledande förmåga. Även batterivatten klarar sig väldigt länge, jag har passerat fyra år och mitt vatten har fortfarande mer än 40.00 MΩ resistans.

Värre är det med kranvatten som kan innehålla både mikroorganismer, kemiska ämnen och mineralämnen, det är ledande från början. När alger och syret börjar ärga kylblocken är det början på slutet för hela rasket. Att sanera kan gå men vilket jobb...

Edit: Ser att Commander har förtydligat sig. Såg inte det sorry. Behåller text för att slippa omformulera mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Poängen är: Om du har ett slutet vattenkylningssystem så finns det redan någonting i vätskan för att döda organiska saker.

Har du fixat systemet själv så borde du ha lagt i nått dödande eller lagt en bit silver i reservoaren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett flertal inlägg med hänvisning till § 1.3 och 1.6. Håll tråden till ämnet och spåra inte ut i sidodiskussioner om annat.

Om första forumregeln:

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

Det förväntas alltså av TS att göra sin bästa för att skriva förståeligt. Den som vill ha hjälp bör visa att den är värd att få hjälp. Andra bör likaså respektera TS frågeställning och hålla diskussionen till ämnet.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShabbeGbGlass:

CoolerMaster Seidon 120V

Nej du behöver inte byta vatten i den då det är ett slutet vattensystem och är inte menat att man ska byta vatten i.
Det är bara att köra tills det lägger av eller att du vill ha något annat,

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning