Permalänk
Medlem

Seriekoppla mixerbord

Liten fråga till ljudexperterna där ute, Jag hade tänkt skaffa mig en ny mikrofon som lär användas till allt möjligt och onödig som jag må vara, så vill jag ha lite eq och finesser att leka med. Tittade lite på kondensator-mikrofoner men ändrade mig och tyckte att en dynamisk mikrofon kanske skulle bli bättre i mitt fall då jag inte behöver skaffa 48v fantommatning.
Så jag har nästan bestämt mig för en Behringer xenyx q502usb och kanske en Sennheiser e835.
Men om jag nu skulle vilja utvidga/uppgradera till en kraftigare mixer eller skaffa en kondensator-mikrofon utöver den dynamiska så har inte mixern 48v fantommatning, men kan jag inte då köpa mig en annan mixer typ xenyx 1202 (inte usb) och koppla mikrofon(en/erna) i den och skicka signalen från den till usb mixern via rca för att sedan kopplas till datorn via usb?
Så typ: mikrofon -> mixer -> mixer -> dator
Vill helst inte lägga allt för mycket pengar (än) därav den kanske krångliga idén.

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inga problem att seriekoppla som du beskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är inga problem att seriekoppla som du beskriver!

Tack för snabbt svar.
Det blir inte heller någon märkbar fördröjning eller ändring av kvalitén utgår jag då från.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GibForce:

Tack för snabbt svar.
Det blir inte heller någon märkbar fördröjning eller ändring av kvalitén utgår jag då från.

Nej, det är analogt och kort avstånd, så ingen fördröjning och ingen märkbar försämring i ljudkvalitet.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan även använda nån form av mikpreamp eller kanske ännu hellre byta ut den lilla mixern mot en större om du får behov, det kan även vara trevligt med reglar i stället för rattar så 1204 kan ju vara nått att fundera på och ska du bara ha en enda mikrofon just nu så varför 502 i stället för 302 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Han ville ha den med usb interface som alltså ansluter digitalt mot datorn.

Kanske inte finns på 302.

På den större blir det dessutom lite prisskillnad med usb, plus att den tar en hel del mer plats.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Han ville ha den med usb interface som alltså ansluter digitalt mot datorn.

Kanske inte finns på 302.

På den större blir det dessutom lite prisskillnad med usb, plus att den tar en hel del mer plats.

302 finns med integrerat ljudkort http://www.behringer.com/EN/Products/302USB.aspx
Det finns även en mikrofonpre med usb
http://www.behringer.com/EN/Products/UM2.aspx
Det finns även uca202 an som är grundkretsen till de billiga usbprylarna, silver, röd eller 200 är samma hårdvara men olika anslutningar och mjukvara.
http://www.behringer.com/EN/Products/UCA202.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar, tog en närmare titt på 302an och det blir nog den jag skaffar då den gör i mitt fall samma som 502an skulle göra.
Har plats och vana av att göra saker krångligare än vad de behöver vara, så att utvidga istället för att köpa nytt skadar mig inte.
uca såg trevlig ut men om jag redan skulle ha en 302 så är min uppfattning att jag kan använda den till samma syfte.
Blir nog nöjd så här, ska eventuellt bara hitta någon mikrofon som är ungefär lika bra som e835 men lite billigare.

Permalänk

Jag kastar in en till kommentar

Stämde ju fint att 302 fanns med usb.

Men, prisskillnaden mot 502 med usb är ju inte så stor beroende på hur du väljer att handla.

På 4sound t.ex. skiljer det 50 kr enligt prisjakt.

Det som skulle kunna göra skillnad är att 502 verkar ha en enkel kompressor, men det kanske funkar lika bra i datorn, eller så kanske det inte behövs alls.

Annars tänker du nog rätt verkar det som!

Visa signatur

.:bjorn