Externt HDD chassi som fixar en 6TB disk?

Permalänk
Medlem

Externt HDD chassi som fixar en 6TB disk?

Har svårt att hitta ett externt HDD chassi som kan ta en 6TB disk. Har någon några tips för mig?

Permalänk
Medlem

Inte 100%, men alla som stöder 4TB "borde" stöda 6TB också.
Alla 4TB diskar har nämligen 4k sektorer och måste köra GPT precis som alla 6TBare.
I teorin iaf...

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om stöd för 4TB = 4TB, 5TB, 6TB, 6.3TB, 8TB, 10TB etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phobios:

Har svårt att hitta ett externt HDD chassi som kan ta en 6TB disk. Har någon några tips för mig?

Vart står det att dom inte klarar av 6TB ? t.ex https://www.komplett.se/icy-box-ib-366stu3b-35-hdd-chassi/790...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Titta på en NAS från QNAP så kan du garanterat byta ut hårddisken i flera år framåt utan problem med storleksbegränsningar.

Det är antalet hårddiskar som avgör priset. Men en sådan här som klarar 2 diskar skulle du säkert gilla.

QNAP TS-212P - Prisjakt

Produktspecifikation QNAP TS-212P
Kompatibla hårddiskar

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phobios:

Skumt, det som skiljer sig tekniskt är väl egentligen att MBR partitioner inte kan vara över 2Tbyte men kan man hantera GPT över 2Tbyte borde det inte finnas nån mer begränsning innan man begränsas av GPT och det är än så länge en bra bit innan det lär ske för privatpersoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phobios:

Märkligt, kan ju vara gammal information från när det bara fanns 4TB att köpa ??
Som sagt det finns en begränsning på *2.2TB*.
Jag tror inte det finns någon 4TB begränsning.

Permalänk
Medlem

Fick nu möjlighet att testa disken i ovan nämnda chassi från deltaco och det var inte något problem. Den fixade 6TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Märkligt, kan ju vara gammal information från när det bara fanns 4TB att köpa ??
Som sagt det finns en begränsning på *2.2TB*.
Jag tror inte det finns någon 4TB begränsning.

Skrivet av mrqaffe:

Skumt, det som skiljer sig tekniskt är väl egentligen att MBR partitioner inte kan vara över 2Tbyte men kan man hantera GPT över 2Tbyte borde det inte finnas nån mer begränsning innan man begränsas av GPT och det är än så länge en bra bit innan det lär ske för privatpersoner.

Jo, det finns 4k sektor begränsningar.
Men som jag sa ovan, om de klarar 4TB (som måste vara 4k sektorer för att få plats med allt) så ska det gå med 5-6TB också, då det inte borde vara en skillnad.