840 Pro - Can't initialize disk because of I/O error

Permalänk
Medlem

840 Pro - Can't initialize disk because of I/O error

Kan inte mounta eller formatera min 840 pro. Knappt använd. Får Can't initialize disk because of I/O error på både linux och windows, något år gammal kanske men 7day uptime. Lösning? Kan man RMA till samsung utan kvitto?

Permalänk

Om du inte kan få ordning på SSD'n i Diskhanteraren så prova att starta ett Kommandofönster och kör diskpart.
Här kan du använda ? för hjälp samt List och Select för att välja din enhet (Volume).
T.ex:
List
List volume
select volume 4
attributes volume

Med rätt vald volume/SSD finns flera kommandon såsom Attributes, Clean, Create, Format...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Om du inte kan få ordning på SSD'n i Diskhanteraren så prova att starta ett Kommandofönster och kör diskpart.
Här kan du använda ? för hjälp samt List och Select för att välja din enhet (Volume).
T.ex:
List
List volume
select volume 4
attributes volume

Med rätt vald volume/SSD finns flera kommandon såsom Attributes, Clean, Create, Format...

Får bara I/O device error

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men säker på att det inte är Sata-kabeln? Då disken är OK enligt SMART men inte får kontakt. Förstår inte varför Command Timeout/CRC-Error Count inte visas på SSD:er (vad jag sett), ger en bra indikation på felande kablar...

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Dum fråga kanske, men säker på att det inte är Sata-kabeln? Då disken är OK enligt SMART men inte får kontakt. Förstår inte varför Command Timeout/CRC-Error Count inte visas på SSD:er (vad jag sett), ger en bra indikation på felande kablar...

Testat på olika datorer dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Testat på olika datorer dock.

....med olika kablar?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

....med olika kablar?

Precis

Permalänk
Medlem

Har du testat att göra en firmware update? Finns i Samsung Magician.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Har du testat att göra en firmware update? Finns i Samsung Magician.

Fick någon konstig error när jag försökte precis, men får väl prova igen..

Permalänk
Medlem

Har du försökt å göra en secure erase å misslyckats så den stannat kvar i låst läge? eller hårddisk password?

Bara lite idéer.

Mvh Worfarn

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worfarn:

Har du försökt å göra en secure erase å misslyckats så den stannat kvar i låst läge? eller hårddisk password?

Bara lite idéer.

Mvh Worfarn

Tack för tipset, ska kolla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worfarn:

Har du försökt å göra en secure erase å misslyckats så den stannat kvar i låst läge? eller hårddisk password?

Bara lite idéer.

Mvh Worfarn

Verkar som jag satt pw för ett år sedan när jag senast använde den, där har vi lösningen!

Känns som man fortfarande borde kunna formatera om den dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Verkar som jag satt pw för ett år sedan när jag senast använde den, där har vi lösningen!

Känns som man fortfarande borde kunna formatera om den dock..

Beror på hur djup det är satt. Är det satt på hårdvaru nivå, typ kryptering så är det inte säkert att du kan.
Man bör kunna åkalla en äkta secure erase, där disken själv gör raderingen (inte ett program som skriver över sektor för sektor).

https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase

Har läst om tricks folk använt, som att sätta i ström, men inte Sata, sen starta rätt program som kan göra detta och först då plugga in Sata och låta programmet hitta disken. (Då är den inte låst på samma sätt tydligen).
Men det hänger på hur hög säkerhet den är låst med. Är det högsta säkerheten så kanske du aldrig kan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror på hur djup det är satt. Är det satt på hårdvaru nivå, typ kryptering så är det inte säkert att du kan.
Man bör kunna åkalla en äkta secure erase, där disken själv gör raderingen (inte ett program som skriver över sektor för sektor).

https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase

Kommer ihåg lösenordet och fungerar på datorn som den satt i tidigare.. så den får väl sitta kvar. Annars vet jag inte hur man kan inaktivera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Kommer ihåg lösenordet och fungerar på datorn som den satt i tidigare.. så den får väl sitta kvar. Annars vet jag inte hur man kan inaktivera det.

Inne i BIOS, bör du kunna stänga av det.
Kan du lösenordet så bör du enkelt kunna tömma den dock.