Tips på högtalare med bra bas för tex dubstep. ca 1000kr

Permalänk
Medlem

Tips på högtalare med bra bas för tex dubstep. ca 1000kr

som rubriken lyder Tips på högtalare med bra bas för tex dubstep. ca 1000kr.

mvh Nils

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

högtalaren ska kunna kopplas med bluetooth till mobilen

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk

DROP THE BASSSSSS

OnT: Provat att använda prisjakts funktion "Avancerad sökning"?

Visa signatur

ITotalyNotAgree kan vara det bästa nicket i SweC's histora....

Admit it!

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen ingen alls, ska du ha bra bas för så lite pengar är det beg som gäller och då får du inte blåtand, möjligen kan du köpa en blåtandsmottagare på Ebay eller liknade och ansluta till en beg stereo om du gillar att modda själv http://www.ebay.com/itm/APT-X-Bluetooth-4-0-Audio-Receiver-Bo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Fråga; kan du tänka dig att modda som mrqaffe nämde ovan?

Visa signatur

ITotalyNotAgree kan vara det bästa nicket i SweC's histora....

Admit it!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITotalyNotAgree:

Fråga; kan du tänka dig att modda som mrqaffe nämde ovan?

vet inte hur man gör.

okej det är tyvärr lite dyr.

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NILLANist:

vet inte hur man gör.

okej det är tyvärr lite dyr.

Skippa blåtanden och köp en beg hifianläggning på en secondhandbutik eller via annons så kan du kanske få anständig bas och skaplig ljudkvalitet för övrigt för 1000kr. Nån golvhögtalare med minst 8" basar borde funka för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

vet inte hur man gör.

Det var ju en fin inställning du hade. Brukar du aldrig vilja lära dig något nytt?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det var ju en fin inställning du hade. Brukar du aldrig vilja lära dig något nytt?

Jo, men det verkar ganska svårt.

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NILLANist:

som rubriken lyder Tips på högtalare med bra bas för tex dubstep. ca 1000kr.

mvh Nils

du kanske får lägga ner minst 5000 tusen för att få bra bas, visst du kan köpa nå logitech för tusen, men du frågar efter bra bas, och det får du inte från logitech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

vet inte hur man gör.

okej det är tyvärr lite dyr.

Spar mer pengar

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Helt ärligt: Du kommer tyvärr inte hitta något ljud för 1000:- som har varken bra ljudkvalitet eller någon bas över huvud taget. Nöj dig med mobilhögtalaren och gör ljud med munnen, så kan du spara 3 månader till för att få något hyfsat.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

Frågan är om inte det här är det närmaste du kommer idag: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/tradlosa-h...

Skulle det vara så att dom har utgång för subwoofer så är det ett stort plus. Har dom inte det kanske det skulle vara vettigt att lyssna lite på dom först.

Jag har varken hört eller sett dom, men jag grundar rekommendationen på att måtten på lådan är ganska väl tilltagna. I kombination med relativt litet element borde dom kunna spela en del bas men kanske inte så högt.

Hur som helst, priset är rätt, och aptx bidrar till en bättre överföring av musiken via blutooth, förutsatt att även mobiltillverkaren har en sådan licens

Det finns ju även andra mer renodlade mobilhögtalare, men med dessa har du ju ett par som även har rca ingång om du vill köra dom till datorn eller tv'n också.

Ska du sikta högre och ha inbyggd blåtand får du nog öppna din eller någon annans plånbok

---

Anderson högtalaren som länkades tidigare fast beg på blocket: http://www.blocket.se/goteborg/Andersson_BHH_2_0_Bluetooth_ho...

Har svårt att tro att den går för 900 beg, borde gå att pruta lite.

Det fina är ju att den har bekräftat subutgång. Då kan du lägga på en budgetsub för att få lite mer tryck i framtiden.
Blir ju fortfarande ingen toppenanläggning, men det blir ju åtminstone inte helt låst.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1047548 och en blåtandsadapter från ebay, typ http://www.ebay.com/itm/3-5mm-USB-Bluetooth-Wireless-Stereo-A...

1 030 kr totalt, du får ju bättre begagnat såklart men, det är något iaf.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Att du ungefär måste upp i 5000kr för att få bas är överdrivet. Köpte 2 stycken 12" Jula basar för 50 kr styck av en kompis och de spelar grymt bra.
Och då är det djupbas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Att du ungefär måste upp i 5000kr för att få bas är överdrivet. Köpte 2 stycken 12" Jula basar för 50 kr styck av en kompis och de spelar grymt bra.
Och då är det djupbas.

Skickades från m.sweclockers.com

Föga troligt, men det var iaf billigt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Haha älskar hur folk kommer med att man måste lägga ut flera tusen för att få lite bastryck. Ska han spela sig döv eller? Går väl för tusan få bra med tryck för 1000 kr om man letar begagnat. Eller är allt annat än studio prylar skit idag? Haha :')

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Föga troligt, men det var iaf billigt.

Varför är det föga troligt för haha?

Skrivet av Tomika:

Haha älskar hur folk kommer med att man måste lägga ut flera tusen för att få lite bastryck. Ska han spela sig döv eller? Går väl för tusan få bra med tryck för 1000 kr om man letar begagnat. Eller är allt annat än studio prylar skit idag? Haha :')

Precis! Jo visst att man kanske behöver punga ut flera tusen om man ska ha studiogrejer som folk här verkar föreslå men man kan få riktigt bra tryck om man bygger låda själv, ungefär som att man bygger ihop datorn själv istället för att köpa en på Elgiganten

Edit: Hört mycket här att man ska köpa begagnat för att få bastryck, jag köpte Proson 15 tum högtalare men med de dubbla 12orna jag byggde egen låda till så spelar 1 st skiten ur dom dubbla 15 tummarna

Här är lika som jag har fast 10 tum, då de slutat sälja 12 tummarna konstigt nog

Om du har förstärkare (Jag har Sony STR-D515) och driver de med 2x50 watt i 8 ohm och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Varför är det föga troligt för haha?

Skillnaden är Bra Bas och Mycket Bas

Bra bas = Dyrare. Rätt typ av "tryck".

Mycket bas = Bas som får katten att fladdra bort, samt inredningen och grannarna undrar om det är Judgement Day.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Varför är det föga troligt för haha?

Cad EyenEye sa.. Men! När man designar en baslåda är mer än bara basoutput som är viktigt såsom dämpningsvärden för slutna lådor, Transientsvar, Groupdelay. På grund av att elementen inte ser ut att besitta de kvaliter som krävs för en god reproduktion av djupbas, samt verkar sakna kompletta TS parametrar för att kunna räkna ut en korrekt avstämd låda/ljudtryck etc. Sen behöver du nästan alltid en optimal placering av subben, uppmätning av rummet med mätmic, en flerbands equalizer för justering av rummets problem, samt ev basfällor för att få till det så det låter verkligen grymt.

Det låter säkerligen helt okej, och bas har du självklart med den kon-arean i en portad låda som hjälper till i de register där elementen är svagare.

Skrivet av juniorjesper:

Precis! Jo visst att man kanske behöver punga ut flera tusen om man ska ha studiogrejer som folk här verkar föreslå men man kan få riktigt bra tryck om man bygger låda själv, ungefär som att man bygger ihop datorn själv istället för att köpa en på Elgiganten

Edit: Hört mycket här att man ska köpa begagnat för att få bastryck, jag köpte Proson 15 tum högtalare men med de dubbla 12orna jag byggde egen låda till så spelar 1 st skiten ur dom dubbla 15 tummarna

Här är lika som jag har fast 10 tum, då de slutat sälja 12 tummarna konstigt nog

Om du har förstärkare (Jag har Sony STR-D515) och driver de med 2x50 watt i 8 ohm och det fungerar utmärkt.

Senast jag byggde något ljudrelaterat la jag ner flera tusen på det likväl, kan väl iofs gissa på att det blev i prisklass rätt mycket högre än det jag la ner. Gällande storlek på element, upplevt bastryck etc. Ett elements förmåga att flytta luft avgörs av konarean och xmax rätt förenklat. Och sen självklart även lådans utformning. Gissningsvis var dina Proson 15" inte så bra och lådan troligen inte heller optimal. Proson är inte kända för någon kvalitet på deras dunka-högtalare direkt. Lycka till med ljudbyggandet och sluta inte med det...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Haha älskar hur folk kommer med att man måste lägga ut flera tusen för att få lite bastryck. Ska han spela sig döv eller? Går väl för tusan få bra med tryck för 1000 kr om man letar begagnat. Eller är allt annat än studio prylar skit idag? Haha :')

Skrivet av juniorjesper:

Varför är det föga troligt för haha?

Precis! Jo visst att man kanske behöver punga ut flera tusen om man ska ha studiogrejer som folk här verkar föreslå men man kan få riktigt bra tryck om man bygger låda själv, ungefär som att man bygger ihop datorn själv istället för att köpa en på Elgiganten

Edit: Hört mycket här att man ska köpa begagnat för att få bastryck, jag köpte Proson 15 tum högtalare men med de dubbla 12orna jag byggde egen låda till så spelar 1 st skiten ur dom dubbla 15 tummarna

Här är lika som jag har fast 10 tum, då de slutat sälja 12 tummarna konstigt nog

Om du har förstärkare (Jag har Sony STR-D515) och driver de med 2x50 watt i 8 ohm och det fungerar utmärkt.

Jag synar och höjer med...

Det ställs ju å andra sidan ofta lite krav också verkar det som. Det ska låta bra, det ska vara mycket bas, det ska vara trådlöst, och max 1000 kr.

Det går ju såklart att hitta begagnat, men den trådlösa biten kan vara lite svår. Går alltid att göra klipp, men då får man kanske vara beredd att skanna marknaden flera gånger per dag.

Jag tycker att tipsen som ges häromkring är ganska sunda generellt, även om det finna undantag.

Klart man inte behöver tipsa om saker som kostar fem gånger pengen som efterfrågas, men som köpare och frågeställare kanske man då istället får vara lite kvick och meddela var man kan kompromissa för att slippa dom tipsen.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Om TS inte vill modda blåtand så vill han nog inte ge sig på att bygga en baslåda heller. Att bygga en baslåda kräver en massa tid, verktyg och arbetsplats och högst troligt så kommer man behöva bygga om den. Har man inga verktyg alls så får man räkna med att minst hela TS budget kommer gå åt till enbart verktyg. Sedan behövs en förstärkare att driva elementet med och det är svårt att hitta för under en tusenlapp. Jag brukar säga att om man ska bygga en baslåda själv så bör man vara beredd att lägga ut ca 3000kr under förutsättning att man redan har alla verktyg som behövs.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Om TS inte vill modda blåtand så vill han nog inte ge sig på att bygga en baslåda heller. Att bygga en baslåda kräver en massa tid, verktyg och arbetsplats och högst troligt så kommer man behöva bygga om den. Har man inga verktyg alls så får man räkna med att minst hela TS budget kommer gå åt till enbart verktyg. Sedan behövs en förstärkare att driva elementet med och det är svårt att hitta för under en tusenlapp. Jag brukar säga att om man ska bygga en baslåda själv så bör man vara beredd att lägga ut ca 3000kr under förutsättning att man redan har alla verktyg som behövs.

Mm, sant. Verktyg är ofta en grej man förbiser..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Om TS inte vill modda blåtand så vill han nog inte ge sig på att bygga en baslåda heller. Att bygga en baslåda kräver en massa tid, verktyg och arbetsplats och högst troligt så kommer man behöva bygga om den. Har man inga verktyg alls så får man räkna med att minst hela TS budget kommer gå åt till enbart verktyg. Sedan behövs en förstärkare att driva elementet med och det är svårt att hitta för under en tusenlapp. Jag brukar säga att om man ska bygga en baslåda själv så bör man vara beredd att lägga ut ca 3000kr under förutsättning att man redan har alla verktyg som behövs.

En otroligt enkel lösning är ju att bara köpa en blåtandsadapter för någon hundring (runt 250kr om man vill ha aptx). 40kr om man klarar sig utan aptx. Kräver ju inte mer än att stoppa in adaptern i 3,5mm kabeln.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A