Snabbtest: Påverkar Nvidia Streamer Service prestanda?

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt intressant faktiskt. En av mina maskiner skulle mycket väl kunna vara påverkad av detta. (Core i7 930 och ett GTX 970)

Men gjordes testet verkligen på ett vettigt sätt? Det känns lite som en monsterrigg användes, där det skulle varit mycket mer intressant om man istället lät ett 980 kämpa sidledes med en äldre, oklockad processor? Eller?

Måste lattja runt lite och testa!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nathan:

Men gjordes testet verkligen på ett vettigt sätt?

Nej, tyvärr inte (om man vill undersöka streamingens CPU-belastning).

Citat:

Det känns lite som en monsterrigg användes, där det skulle varit mycket mer intressant om man istället lät ett 980 kämpa sidledes med en äldre, oklockad processor? Eller?

Exakt. Då hade man kunnat dra relevanta slutsatser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Va då massa skit gnäll från allt om allt.

Resurser de e allt va he handla om.
Har du så blir inget lidande.

Dvs Slö propp eller dåligt me minne så MÅSTE du prioritera vad du ska köra.
Int tusan kör ja en trailer bakom en bil för att den kan :/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Moderator
Moderator

Blev tvungen att rensa tråden en del då det drogs till påhopp och hotfulla formuleringar istället för en sansad diskussion.
Detta snabbtestets förutsättningar, som fokuserar på skillnader i faktisk grafikprestanda i slutändan, och eventuella skillnader från andra system står väl trots allt ganska tydligt i artikeln.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Klippor som alltid^^ har varit nyfiken på detta^^

Jag förstår också varför ni använde monster test maskinen,
då utesluter man ju andra felkällor dim kan påverka resultatet,

Hade man märkt en antydan till detta hade man nog fortsatt ner till sommar datorn osv:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men va?

Dessa "cirkulerande uppgifter" hävdar väl att man kan minska belastningen på CPU genom att stänga av streamingen? Men ni testar i maxade grafikinställningar med en överklockad 5930K och ett ensamt 980. Det säger ju överhuvudtaget ingenting om huruvida Shield Streaming stjäl CPU-prestanda; bara att det inte stjäl någon GPU-prestanda.

Så jag måste tyvärr diskvalificera det här testet. Gör om, gör rätt! Förslagsvis med till exempel en i5 i stock, ett Titan X och med relativt låga grafikinställningar, så att grafikkortet inte utgör flaskhalsen.

Håler med om at man borde testat CPU prestanda också men tycker inte testet är ilegitimt för det.
Kanske skulle det framgå mer tydligt i artikeln att man testar GPU prestanda. Men testet i sig är ju fortfarande till nytta, har man utestlutit GPU biten helt är det lättare att testa olika CPU-setups för att se hur det faktiskt kan påverka.

Summa summarum: Bra att ni testat! Men synd att ni inte hann med sämre CPUs

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel. Gillar där man går till bottem av rykten och liknande. Bra jobbat som alltid!

Permalänk
Medlem

Skulle väl varit intressantare att se hur det påverkar prestandan på sämre system.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

räcker det med att bara stänga av programmet?

Permalänk
Medlem

Vore nice att göra ett uppföljande test med t.ex. en Intel G3258. Många påstår att denna cpu inte går att spela på utan flaskhalsar (hårdvarumässigt).

Min hypotes är att bloat som Nvidia Shield Streaming är en av anledningarna till varför många påstår att t.ex. G3258 är en flaskhals i multitrådade spel. Detta kommer förhoppningsvis DX12 ändra på med reduktion av overhead.

Visa signatur

Kör endast Debian numer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inte tittat alltför mycket på skillnaderna mellan shadowplay och OBS, jag kompilerade ffmpeg med nvenc och sedan använde OBS med ffmpeg och nvenc encodern, nackdelen är dock att OBS inte stödjer andra encoders vid streaming då de gjort en egen och har inte möjlighet att ändra.

Men såg att CPU användningen gick ner avsevärt mot att använda vanlig ffmpeg eller OBS egna encoder samt att Video Engine Utilization steg några tiotal procent i nVidias monitor. PCIe bandwidth låg dock ganska lågt vad jag kan minnas.

Fast saken jag försöker komma fram till är;

Säg att en single core processor har 100ms som 100% och en process kräver 50ms att utföra sitt jobb, för den blir det då 50% användning, har du sedan exakt samma processor fast med 16 trådar kommer du ha totalt 1600ms tillgängligt vilket då kommer medföra i 3% i användning på det systemet. Eller sjunger jag i nattmössan?

Det beror på hur man räknar. Linux top, per default, räknar 100% som 100% på en core (så man kan få en process som drar 10000% CPU i ditt exempel), windows procmon visar 100% som 100% på alla cores. Så, ja, om man vill kan man multiplicera mina cpu-% siffror med 8 (som jag skrev i exemplet med total-cputid / uptime / cores, om man skippar sista steget får man värdet som % av en core.

Permalänk
Entusiast

Tack för testet. Räcker för mig som sitter med någorlunda modern cpu (3960x) samt ett GTX 970 att inte bekymra mig mer om detta rykte.

Permalänk
Medlem

Hm, jag med en något klenare prolle borde nog testa detta.
Finns det något sätt att få programmet att inte autostarta hela tiden?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gjorde ett snabb test med min "förhållandvis" mediokra maskin i5 2500k @stock sli 670 senaste drivisarna.
Och i min mening så är skillnaderna så små att jag snarare skulle säga att det ligger inom felmarginalerna för dom olika testen.

I mitt fall så har jag en ganska mycket som autostartar med windows. skype, stream server, mysql, apache, steam m.m
Men men, jag bryr mig föga om prestanda skillnaderna i ett ny installerat system då jag normalt sett bara sitter i ett sådant system i en dag eller två

Permalänk
Medlem

Känns som att folket som klagar på testet inte läst artikeln.

Skrivet av Mocka:

Hm, jag med en något klenare prolle borde nog testa detta.
Finns det något sätt att få programmet att inte autostarta hela tiden?

I MSConfig antagligen. win+r (eller sök på datorn) -> msconfig.exe

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av TheSlicker:

Känns som att folket som klagar på testet inte läst artikeln.

I MSConfig antagligen. win+r (eller sök på datorn) -> msconfig.exe

Japp, eller kör CCleaner så får man en enklare överblick på vad som går igång vid boot och inte, plus lite annat smått och gott.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Man migrerar ju problemet med bloatware som ligger och tar cpu med att ha en cpu med många trådar. Så tex. en i7 med 8 trådar har antagligen mycket mindre problem med detta än en i5a med 4 trådar.

Detta snabbtest visar bara att en 12 trådars maskin inte märker av den extra lasten på cpu i och med att spelen inte använder alla 12 trådarna. Vilket kan tyckas som självklart...

Hade varit intressant att se en jämförelse hur denna bloatware påverkar prestanda för en i7a och en i5a (dvs 8 vs 4 trådars cpu).

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk

Gör om gör rätt.
CS:GO hade varit fint om ni testa också.

Permalänk
Medlem

Hade problem med att spel såg grisigare ut än vanligt, Geforce Experience som trycker på driver-inställningar i spel istället för att ändra spelens inställningar. Vilket resulterar i skitdålig och suddig grafik. Nej Geforce Experience är helt värdelöst på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Det beror på hur man räknar. Linux top, per default, räknar 100% som 100% på en core (så man kan få en process som drar 10000% CPU i ditt exempel), windows procmon visar 100% som 100% på alla cores. Så, ja, om man vill kan man multiplicera mina cpu-% siffror med 8 (som jag skrev i exemplet med total-cputid / uptime / cores, om man skippar sista steget får man värdet som % av en core.

Mjo det är som du säger har du flera kärnor i Linux så visar top kommer du få 100% för 1 kärna, 400% om en process använder sig av 4 kärnor osv. men hur gör Windows i de läget per process då en process kan använda sig av flera kärnor då borde det vara som jag skrev tidigare?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

I MSConfig antagligen. win+r (eller sök på datorn) -> msconfig.exe

Tackar! I längden skulle man kunna hoppas på att GFE har en inställning där man kan starta/stänga av processen efter eget bevåg.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Mjo det är som du säger har du flera kärnor i Linux så visar top kommer du få 100% för 1 kärna, 400% om en process använder sig av 4 kärnor osv. men hur gör Windows i de läget per process då en process kan använda sig av flera kärnor då borde det vara som jag skrev tidigare?

Det skrev jag ju också. Windows-verktyg, per default, räknar 100% som 100% av all cpu som finns att tillgå.

Så en process som drar 100% på en core hamnar på 12.5% CPU om du har 8 cores.

Fast uttalandet om '100ms på en core' är lite missvisande.

CPU% är ett (relativt) momentant mätvärde. Fast i verkligheten brukar program alltid visa "genomsnittlig cpu över X sekunder" eftersom det är bra mycket enklare att räkna ut.

Vid tidpunkt A kollar du hur mycket cpu processen har använt.
Sedan, vid A+<uppdateringshastighet> kollar du igen.

Låt oss säga att updateringshastigheten är 500ms, och vår exempelprocess har använt 12309ms vid tidpunkt A.
Vid A+500ma har den tagit 15202ms (sys+user)

Alltså så har den tagit 15202 - 12309ms tid på 500ms, 2893ms. Den har alltså använt 2893 / 5 % av en "core" (hypertrådning ställer till det här), 578%
Processen har alltså använt 5.8 cores (virtuella, då, om du har smt) i genomsnitt under 500ms.

På windows delar verktygen ofta med den totalt tillgängliga cpu-mängden på datorn, men även linux gör det i många fall (i top kan man växla mellan modes genom att trycka på en tangent, grafiska verktyg visar ofta alla-cores-maxade som 100%, etc).

Låt oss säga att vi har 2x32 cores, totalt 128 trådar.
Processens cpu-användning kan beskrivas som 4.5% av datorns kapacitet, eller 578% av en "core".

Vilket är rätt? Båda...

Permalänk
Medlem

ny version av geforce experience idag.

Citat:

GeForce Experience 2.4.3 Release Highlights

Bug fixes for intermittent user accounts and application crash issues.
Fixed a bug that was causing the NVIDIA Streamer Service to use excess CPU cycles on some PCs.

men buggen existerar ju inte enligt sweclockers? nu är jag förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

ny version av geforce experience idag.

men buggen existerar ju inte enligt sweclockers? nu är jag förvirrad...

Läs igen. De skriver att de inte kan påvisa problemet på sin setup.

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nocebo:

ny version av geforce experience idag.

men buggen existerar ju inte enligt sweclockers? nu är jag förvirrad...

SweClockers har som sagt inte testat huruvida streamingen stjäl CPU-prestanda; de har bara testat om det stjäl GPU-prestanda (och visat att det inte gör det).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nvidia Streamer Service funkar inte på alla datorer nej nej

Kan bara nämna att jag har haft mycket stora problem med Nvidia Streamer Service
efter att i många veckor haft totala hängningar vare sig i spel eller inte till slut hittade att programmet nyttjade upp allt minne som fanns kvar
tills burken slutade svara på något alls, stängde av det 5/5 och efter det funkar allt underbart igen.

har en Core i7 . 8 gig ram . GTX 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Säg att en single core processor har 100ms som 100% och en process kräver 50ms att utföra sitt jobb, för den blir det då 50% användning, har du sedan exakt samma processor fast med 16 trådar kommer du ha totalt 1600ms tillgängligt vilket då kommer medföra i 3% i användning på det systemet. Eller sjunger jag i nattmössan?

Jag tycker du låter förvirrad. Din processor med 16 trådar, hur många kärnor har den och varför skulle inte din en-kärniga processor kunna ha 16 trådar igång? Och om du nu är ute efter ett "pålitligt" värde så varför jämför du inte belastning per kärna?

Dessutom fungerar tyvärr inte en processor på det sättet; en dubbel-kärnig processor har inte dubbelt så mycket prestanda på full belastning som en en-kärnig även om parallelism rent principiellt ska möjliggöra en linjär ökning i prestanda. I praktiken så fungerar det dock inte på det sättet. Men det är klart, så kan ju inte Microsoft skillnaden mellan GiB och GB så jag antar att du är förlåten det (och alla särskrivningarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag tycker du låter förvirrad. Din processor med 16 trådar, hur många kärnor har den och varför skulle inte din en-kärniga processor kunna ha 16 trådar igång? Och om du nu är ute efter ett "pålitligt" värde så varför jämför du inte belastning per kärna?

Dessutom fungerar tyvärr inte en processor på det sättet; en dubbel-kärnig processor har inte dubbelt så mycket prestanda på full belastning som en en-kärnig även om parallelism rent principiellt ska möjliggöra en linjär ökning i prestanda. I praktiken så fungerar det dock inte på det sättet. Men det är klart, så kan ju inte Microsoft skillnaden mellan GiB och GB så jag antar att du är förlåten det (och alla särskrivningarna).

Du missar ganska kraftigt där.

Citat:

"Din processor med 16 trådar, hur många kärnor har den och varför skulle inte din en-kärniga processor kunna ha 16 trådar igång? Och om du nu är ute efter ett "pålitligt" värde så varför jämför du inte belastning per kärna? "

En enkelkärnig processor kan bara exekvera 1 sak åt gången. Vi pratar om belastning på en processor/kärna och ett pålitligt värde är total exekveringstid en processor/kärna kan exekvera för hur annars skall du få fram belastning? Med 16 trådar menade jag att den kan exekvera 16 trådar samtidigt.

Citat:

"Dessutom fungerar tyvärr inte en processor på det sättet; en dubbel-kärnig processor har inte dubbelt så mycket prestanda på full belastning som en en-kärnig även om parallelism rent principiellt ska möjliggöra en linjär ökning i prestanda."

Igen, vi pratar inte om paralleism eller samtidigt exekvering eller prestanda, här räknas belastning inte hur bra ett program skalar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.