Permalänk
Medlem

Byta processor i laptop

Halloj!

Går i tankarna att uppgradera min trötta i3'a i min HP Probook 6450b. Processorn jag hittat för en billig peng är i5 520M:

http://ark.intel.com/sv/products/47341/Intel-Core-i5-520M-Pro...

http://www.ebay.com/itm/Intel-Core-i5-520M-mobile-laptop-CPU-...

Hur tar jag reda på om denna passar mitt moderkort? Kommer processorn bli en mindre flaskhals för min Plextor SSD om jag byter ifrån i3 till i5?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Entusiast

Först och främst: ebay-artikeln ni länkat till är tveksam. Böjda pinnar vilket gör att man kan ifrågasätta processorns "livskvalitet". Jag avråder från att köpa begagnade processorer via internationella sajter.
Bättre att köpa i lokala butiker där man kan inspektera processorn över disk innan man köper den.
Det finns serviceverkstäder som säljer begagnade datordelar över disk, så ring runt och fråga.

Och så er fråga om processorn passar:
Det framgår i ebay-artikeln att det är en G1 socket det handlar om. Kolla upp att det är den sockeln ni har i datorn.
Enligt specifikationer jag hittat på nätet om er dator, så skall det tydligen vara fallet. Men det är något ni måste kolla upp, för det är inga garantier.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Först och främst: ebay-artikeln ni länkat till är tveksam. Böjda pinnar vilket gör att man kan ifrågasätta processorns "livskvalitet". Jag avråder från att köpa begagnade processorer via internationella sajter.
Bättre att köpa i lokala butiker där man kan inspektera processorn över disk innan man köper den.
Det finns serviceverkstäder som säljer begagnade datordelar över disk, så ring runt och fråga.

Och så er fråga om processorn passar:
Det framgår i ebay-artikeln att det är en G1 socket det handlar om. Kolla upp att det är den sockeln ni har i datorn.
Enligt specifikationer jag hittat på nätet om er dator, så skall det tydligen vara fallet. Men det är något ni måste kolla upp, för det är inga garantier.

Jag tittade väldigt hastigt, där av den mindre genuina länken

Har inte tillgång att kontrollera att jag verkligen har rätt CPU-sockel just nu, återkommer om det ikväll. Om allt stämmer med kompatibelitet så funderar jag faktiskt på denna

http://www.ebay.com/itm/Intel-Core-i7-i7-740QM-1-73GHZ-SLBQG-...

Att man inte kan handla 100% säkert på Ebay bör man vara medveten om, men ser det rätt ut so far för er?

EDIT: Vet ingen lokal butik här omkring Karlstad som säljer gamla i7-processorer

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

EDIT: Vet ingen lokal butik här omkring Karlstad som säljer gamla i7-processorer

I så fall måste du lära dig att börja googla och fråga, det är ju inget dom kanske skyltar med men dom kanske råkar ha en eller veta en som har som dom kan ta hem

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

I så fall måste du lära dig att börja googla och fråga, det är ju inget dom kanske skyltar med men dom kanske råkar ha en eller veta en som har som dom kan ta hem

Okej tack ja, jag får testa lite googlande! Menade inte att någon skulle göra jobbet åt mig Men om Ebay är enda alternativet så antar jag att det är helt okej om man köper från genuina säljare. Självklart kan komponenter som CPU gå sönder i frakt, men så länge den är väl paketerad så bör det väl inte vara nån fara

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej tack ja, jag får testa lite googlande! Menade inte att någon skulle göra jobbet åt mig Men om Ebay är enda alternativet så antar jag att det är helt okej om man köper från genuina säljare. Självklart kan komponenter som CPU gå sönder i frakt, men så länge den är väl paketerad så bör det väl inte vara nån fara

Även om processorn passar fysiskt så är det inte alls säkert att datorn stödjer den, dvs den kanske inte startar alls.
Och om du hittar en cpu som stöds av maskinen, så får du även ta reda på om kylningen räcker till att skyffla bort den högre värmen (som det oftast blir med en kvickare cpu)

Och till sist så tror jag inte att din nuvarande cpu flaskar din ssd.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Även om processorn passar fysiskt så är det inte alls säkert att datorn stödjer den, dvs den kanske inte startar alls.
Och om du hittar en cpu som stöds av maskinen, så får du även ta reda på om kylningen räcker till att skyffla bort den högre värmen (som det oftast blir med en kvickare cpu)

Och till sist så tror jag inte att din nuvarande cpu flaskar din ssd.

Nu är jag hemma och har kollat min exakta modell:

https://h10057.www1.hp.com/ecomcat/hpcatalog/specs/provisione...

Har även hittat en annan länk:

http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_n...

Kan man utläsa något ur fliken "Processor"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut i CPU-Z:

EDIT: Mitt Chipset verkar vara kompatibelt med de flesta cpuer jag kollat på:

http://www.cpu-upgrade.com/mb-Intel_%28chipsets%29/HM57_Expre...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Både chipset och processorer tillverkas av Intel, för att vara kompatibla med varandra. Det du ska vara oroad för här är BIOS.

Det kan inte vara dags för en ny dator? Den är ganska gammal för att vara en laptop.
Men om den fortfarande fyller sin funktion, och det är just CPU som är viktigt så förstår jag att du kollar upp möjligheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Både chipset och processorer tillverkas av Intel, för att vara kompatibla med varandra. Det du ska vara oroad för här är BIOS.

Det kan inte vara dags för en ny dator? Den är ganska gammal för att vara en laptop.
Men om den fortfarande fyller sin funktion, och det är just CPU som är viktigt så förstår jag att du kollar upp möjligheterna.

Hm okej, BIOS alltså... Det kan ju bli svårare att kolla upp. Datorn fyller absolut sin funktion. Men precis som du säger så kollar jag mest upp möjligheterna. Jag skulle utan problem kunna lägga 300 - 500:- för att kliva upp från i3 till i7 även fast skillnaden kanske möjligtvis inte blir som natt och dag

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Den här bios-versionen har jag idag

http://h20564.www2.hp.com/hpsc/swd/public/detail?sp4ts.oid=41...

Jag kan inte utläsa någon som helst info om kompatibilitet. Kanske får dra iväg ett mail till HP?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut i BIOS:

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Den här bios-versionen har jag idag

http://h20564.www2.hp.com/hpsc/swd/public/detail?sp4ts.oid=41...

Jag kan inte utläsa någon som helst info om kompatibilitet. Kanske får dra iväg ett mail till HP?

I serviceguiden listas processorer till 6555b och 6455b på pdf:ens sida 113. (106 enligt dokumentets sidnumrering)

Hur man ska tolka detta vet jag inte. Är det meningen att det inte ska gå att byta CPU i din modell?

Permalänk

Hittar du någon info om med vilka övriga CPU'er som din laptop modell såldes som?

Edit: Ah, Lorgix hittade serviceboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

I serviceguiden listas processorer till 6555b och 6455b på pdf:ens sida 113. (106 enligt dokumentets sidnumrering)

Hur man ska tolka detta vet jag inte. Är det meningen att det inte ska gå att byta CPU i din modell?

Tack, ska kolla in detta!

Så länge processorn inte är fastlödd (vilket den inte är) och är kompatibel med både chipset och moderkort så ser jag inte varför det inte skulle gå att byta?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Halloj!

Går i tankarna att uppgradera min trötta i3'a i min HP Probook 6450b. Processorn jag hittat för en billig peng är i5 520M:

http://ark.intel.com/sv/products/47341/Intel-Core-i5-520M-Pro...

http://www.ebay.com/itm/Intel-Core-i5-520M-mobile-laptop-CPU-...

Hur tar jag reda på om denna passar mitt moderkort? Kommer processorn bli en mindre flaskhals för min Plextor SSD om jag byter ifrån i3 till i5?

Kolla på Sweclockersmarknaden, jag slängde i väg min 460M för kaffepengar när det var någon som ville ha den.

Skrivet av YamahaDGX630:

Tack, ska kolla in detta!

Så länge processorn inte är fastlödd (vilket den inte är) och är kompatibel med både chipset och moderkort så ser jag inte varför det inte skulle gå att byta?

Inte helt hundra att Bios:et är kapabelt att köra den Mikrokoden som finns i CPU:n. Tänk Haswell Refresh i ett Haswell Moderkort utan biosuppdatering.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-640M-vs-Intel-Core-i3-3...

Du kommer inte tjäna mer än en bråkdel prestanda, det är 1MB cache mer och förvisso HT som i bästa fall ger ca 15%, observera _bästa_ fall.
Dom mobila är ganska snarlika i prestanda.
I3: standard
I5: turboboost
I7: turboboost och HT.

Jag skulle inte säga att kanske 15% prestanda är värt det om ens det men det är en personlig åsikt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kolla på Sweclockersmarknaden, jag slängde i väg min 460M för kaffepengar när det var någon som ville ha den.

Inte helt hundra att Bios:et är kapabelt att köra den Mikrokoden som finns i CPU:n. Tänk Haswell Refresh i ett Haswell Moderkort utan biosuppdatering.

Jag kör senaste BIOS-versionen och har länkat en bild i tråden som jag tänkte att man kunde utläsa något på

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag kör senaste BIOS-versionen och har länkat en bild i tråden som jag tänkte att man kunde utläsa något på

Bara för att det är senaste så betyder det inte att det finns stöd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bara för att det är senaste så betyder det inte att det finns stöd.

Självklart inte, Ville bara klargöra att jag sitter med senaste version

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Självklart inte, Ville bara klargöra att jag sitter med senaste version

Såg dock ut som att det fanns stöd för högre processorer på datormodellen, kan iof vara ett helt annat moderkort men låter osannolikt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Såg dock ut som att det fanns stöd för högre processorer på datormodellen, kan iof vara ett helt annat moderkort men låter osannolikt.

Ja, vad jag kan utläsa så bör det inte vara några problem med de modeller som finns nämnda i serviceguiden. Men jag är och andra sidan lite förhastad av mig

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, vad jag kan utläsa så bör det inte vara några problem med de modeller som finns nämnda i serviceguiden. Men jag är och andra sidan lite förhastad av mig

Guiden gäller fyra modeller. Det står att listan bara gäller två av dom.

Men visst tror jag att det finns en rimlig chans att dom processorerna, åtminstone vissa, funkar för dig också. Chansen kanske är ganska stor t.o.m.

Permalänk
Medlem

Kör så det ryker! Har lekt mycket med processor byten i både laptoppar och tunna klienter både fastlött och socklat.

Själv har jag en (e)eprom brännare och ser till att lägga till mikrokoderna för saknade processorer och har i många fall fått helt galna uppgraderingar att fungera (framförallt på tunna klienter).

Så skall en processor fungera i praktiken men BIOS sätter stopp så får man antingen lägga till mikrokoderna eller strunta i att uppgradera, hur du gör det är väldigt olika beroende på BIOS och andra faktorer och det blir för mycket att göra guide på här för mig, men om det skiter sig är det bra att kunna bränna ut nya EPROMS och löda dit.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tror att jag har bestämt mig

http://www.ebay.com/itm/Intel-Core-i7-720QM-Processor-1-60-GH...

Kommer att sats/ chansa på denna. Ser det bra ut?

EDIT: kommer min kylning att klara av +10w TDP?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Tror att jag har bestämt mig

http://www.ebay.com/itm/Intel-Core-i7-720QM-Processor-1-60-GH...

Kommer att sats/ chansa på denna. Ser det bra ut?

EDIT: kommer min kylning att klara av +10w TDP?

Risken är att du sitter med 4kärnor i väldigt låga frekvenser om det fungerar dåligt.
Satsa istället på en snabb 2kärnig + HT. Lär vara mer responsivt oavsätt och lättare att driva runt med din nuvarande kylning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Risken är att du sitter med 4kärnor i väldigt låga frekvenser om det fungerar dåligt.
Satsa istället på en snabb 2kärnig + HT. Lär vara mer responsivt oavsätt och lättare att driva runt med din nuvarande kylning.

Dedär är ju den näst snabbaste icke "extreme" i7'an för första generationens core som verkar vara kompatibel med min laptop. Bör den inte hålla måttet? Eller syftar du på något annat?

http://ark.intel.com/products/family/59143/Previous-Generatio...

Bör jag satsa på en i5'a istället?

http://ark.intel.com/products/family/59141/Previous-Generatio...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Dedär är ju den näst snabbaste icke "extreme" i7'an för första generationens core som verkar vara kompatibel med min laptop. Bör den inte hålla måttet? Eller syftar du på något annat?

http://ark.intel.com/products/family/59143/Previous-Generatio...

Bör jag satsa på en i5'a istället?

http://ark.intel.com/products/family/59141/Previous-Generatio...

Jag syftar på att första generationens i7:a även om den är 4-kärnig i 1.6GHz är jättetrist om man jämför mot 2kärnor i 2.9GHz med HT. Hänger ju på om kylningen pallar med Turbo på i7:an.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag syftar på att första generationens i7:a även om den är 4-kärnig i 1.6GHz är jättetrist om man jämför mot 2kärnor i 2.9GHz med HT. Hänger ju på om kylningen pallar med Turbo på i7:an.

Din teori blir tyvärr svår att googla fram svaret på antar jag...?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Din teori blir tyvärr svår att googla fram svaret på antar jag...?

Kan garantera att en snabb 2kärnig är roligare än en långsam 4-kärnig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin