Permalänk
Medlem

Relevanta 1155 moderkort

Tjenare!

Jag letar efter ett moderkort med Intels 1155 socket. Jag har en build med ett Nvidia GTX 960, en Intel Core i5-2320, RAM, nätagg etc etc. Letar efter ett moderkort/en moderkort tillverkare jag kan lita på, tar nog ett bra tag innan jag uppgraderar igen och ser gärna då att jag inte behöver uppgradera moderkortet också (medveten om att socketen är gammal). Kollar gärna på goda exempel i alla prisklasser, dock själv letar jag personligen efter ett kort kring tusenlappen (gärna under men gör inget om det går över om kortet är avsevärt bättre än andra).

Tack på förhand!

P.S. Frågar främst eftersom urvalet börjar bli begränsat. Jag beställer mycket hellre från Sverige än utomlands om möjligt.

Permalänk
Medlem

Till att börja med: Varför vill du byta moderkort?

Permalänk
Medlem

Hur du än gör så kommer du att behöva byta moderkort vid nästa uppgradering, både sockel och chipset fungerar inte med nyare versioner av processorer, varken befintliga eller kommande. Så du kan i dagens läge inte framtidssäkra, inte ens om du köper 1150 eller 2011-3 då de är vid vägs ände då ett generationsskifte är på gång mot slutet av året. Även övergång till DDR4-minnen istället för dagens DDR3 kommer ske då, som i dagsläget finns på 2011-3-plattformen med X99-chipset.

Till 1155 så verkar det som man kan få tag på m-atx-moderkort, Dustin har ett i ATX-format om du vill ha ett fullstort för strax över tusenlappen, dock inte på lager utan förväntas komma in 20/5.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Till att börja med: Varför vill du byta moderkort?

Jag byter moderkort eftersom det är skruttigt, gammalt, segt.... har inte usb3 etc. Gammalt och uråldrigt kort från HP.

Skrivet av Cool Runnings:

Hur du än gör så kommer du att behöva byta moderkort vid nästa uppgradering, både sockel och chipset fungerar inte med nyare versioner av processorer, varken befintliga eller kommande. Så du kan i dagens läge inte framtidssäkra, inte ens om du köper 1150 eller 2011-3 då de är vid vägs ände då ett generationsskifte är på gång mot slutet av året. Även övergång till DDR4-minnen istället för dagens DDR3 kommer ske då, som i dagsläget finns på 2011-3-plattformen med X99-chipset.

Till 1155 så verkar det som man kan få tag på m-atx-moderkort, Dustin har ett i ATX-format om du vill ha ett fullstort för strax över tusenlappen, dock inte på lager utan förväntas komma in 20/5.

Kommer nog inte uppgradera processorn alls, på väldigt länge (håller upp väldigt bra med vad jag gör och uppgradering ger inte mycket mer prestanda). Menar mer att den ska vara kompatibel med nya grafikkort etc (om man kan förutspå det på något sätt (är inte mest tekniska personen i världen ))

Ser bra ut. En lovlig kandidat så att säga, bra reviews från Newegg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xweque:

Jag byter moderkort eftersom det är skruttigt, gammalt, segt.... har inte usb3 etc. Gammalt och uråldrigt kort från HP.

Kommer nog inte uppgradera processorn alls, på väldigt länge (håller upp väldigt bra med vad jag gör och uppgradering ger inte mycket mer prestanda). Menar mer att den ska vara kompatibel med nya grafikkort etc (om man kan förutspå det på något sätt (är inte mest tekniska personen i världen ))

Ser bra ut. En lovlig kandidat så att säga, bra reviews från Newegg...

Byte av moderkort till ett nytt med samma sockel motiveras till 99,9% av 1) man vill ha möjlighet till snabbare CPU 2) moderkortet gick sönder och man vill inte köpa nyare CPU 3) man vill ha andra/fler ut-/ingångar eller fler PCI-E-slots.
Moderkortet påverkar prestandan i princip uteslutande genom processorn du sätter i moderkortet.
Framtida grafikkort kommer att hållas tillbaka av din processor.
Om det inte är något du glömt att nämna så gör du bättre i att köpa ett USB3-kort till ditt nuvarande system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xweque:

Jag byter moderkort eftersom det är skruttigt, gammalt, segt.... har inte usb3 etc. Gammalt och uråldrigt kort från HP.

Kommer nog inte uppgradera processorn alls, på väldigt länge (håller upp väldigt bra med vad jag gör och uppgradering ger inte mycket mer prestanda). Menar mer att den ska vara kompatibel med nya grafikkort etc (om man kan förutspå det på något sätt (är inte mest tekniska personen i världen ))

Ser bra ut. En lovlig kandidat så att säga, bra reviews från Newegg...

Ja, AsRock är bra grejer och det är samma modell som jag länkade hos Dustin, dock har de inte det i lager vilket Conrad.se verkar ha. Vill du byta så är det ett bra köp som sagt.

Permalänk
Medlem

Min uppgradering av moderkort handlar om tre saker:

Mitt moderkort har för få USB portar och inga USB 3 portar. Den har även för få SATA portar.
Uppstarten är oändligt seg igenom bios, minst dubbla tiden jämfört med operativet (kör linux).
Jag vill inte att mitt nuvarande moderkort ska hinna gå sönder, jag är mycket beroende av min dator och har ingen värdig backup rigg.

Jag har (i min åsikt) goda anledningar till uppgradering och tycker det skulle passa bäst när jag ändå uppgraderar annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xweque:

Min uppgradering av moderkort handlar om tre saker:

Mitt moderkort har för få USB portar och inga USB 3 portar. Den har även för få SATA portar.
Uppstarten är oändligt seg igenom bios, minst dubbla tiden jämfört med operativet (kör linux).
Jag vill inte att mitt nuvarande moderkort ska hinna gå sönder, jag är mycket beroende av min dator och har ingen värdig backup rigg.

Jag har (i min åsikt) goda anledningar till uppgradering och tycker det skulle passa bäst när jag ändå uppgraderar annat.

Jag hade sparat pengarna. Instickskort är inte värst dyra.
Vad gäller uppstart så kan du kolla efter funktioner och tester att stänga av i BIOS.
Köp också en SSD om du inte redan har en, det är en vettig investering eftersom den kan hänga med till nästa system. (Till skillnad från ett nytt 1155-moderkort)

Permalänk
Medlem

Som sagt så är det bios, moderkortet, som segar ner. Har haft SSD sedan länge och finns inge mer än bootmeny som inställningar för bios. Kör inga ram tester eller nåt sånt när den startar den är bara seg helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Här är prisjakts utbud av 1155-moderkort med chipset Z77.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&re...

(Om TS klarar sig med integrerad eller "reducerad" grafik, kunde även serverchipset C216 vara intressant.)
(Går nog att modda in ett grafikkort i en PCIe x8-port)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag har ett msi Z77a-gd55 som inte används. Skicka ett pm om det skulle vara intressant!

Visa signatur

i5 3570K, GTX 670 med Arctic Accelero twin turbo II, HyperX 8GB RAM 1600mhz, 128GB SSD, 1TB HDD, Phanteks Enthoo Evolv