Permalänk
Medlem

Fråga om Koss Porta Pro

Detta är ju rätt populära hörlurar så tänker att det finns många här som har eller har provat dem. Har just köpt ett par och undrar bara en sak. Är det meningen att de automatiskt ska "åka ihop" varje gång man tar av sig dem? Alltså de har ju två svarta grejer för att ställa in storleken på bygeln, men när man tar av sig lurarna så glider de automatiskt ihop till minsta storleken. Ska det vara så eller är det fel på dem?

Här är en bild som visar hur jag menar:

Ska det inte vara någon slags friktion/motstånd där de svarta sakerna sitter som gör att de hålls kvar i samma storlek som när man hade dem på sig? På de jag köpt är det ingen friktion alls, de bara glider ner. Ska det vara så, vad säger ni som använt dem?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Vila i frid

För 300 spänn och livstids garanti kan man väl inte begära så mycket mer av den billiga konstruktionen. Mina två jag äger är likadana. Ljudmässigt är de bra för pengen men jämfört med t.ex. ett par akg i moderata 1k klassen är det hörbar skillnad.

Permalänk
Medlem

Bra ljud men kommer gå sönder.. därav livstid garanti. Mina två senaste Porta Pro glappade.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd med mina. Riktigt bra ljud för pengarna och det är ingen nackdel att de är lätta och smidiga
Men problemet att de drar ihop sig som du beskriver har jag inte på mina. Ska jag justera dom är det ett visst motstånd som håller lurarna i rätt position.

Permalänk

mina glider ihop men enligt mig inget som stör då jag bara ''drar'' på dom på huvudet och dom justerar sig själv

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem

Mina glider ihop också och jag är 99.9% säker att det är tänkt att det ska vara så. När man inte har dom på sig så är det nog tänkt att dom ska vara ihopvikta och nerstoppade i en ficka eller liknande.

Angående hållbarhet så kan jag ju säga att mina håller fortfarande, trots att dom varit med typ två år och ofta varit nedslängda i träningsväskan utan att ens vara ihopvikta. Inget glapp någonstans och dom är inte böjda heller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag har använt Koss Porta Pro i många år för musik (sång eller musik spelade på akustiska instrument) på Laptop, MiniDisk, CD och har f.n 4 styck uppkopplade på olika apparater.
Cirka 5 gånger har det blivit fel på sladdarna. Ett par gånger har sladdarna bytts av TeleMekano (100 SEK). Hos Claes Olsson fick jag nyligen en reparationssats (ersättningselement med monterade sladdar).
Första bytet blev en katastrof eftersom jag inte drog ut elementen rätt. De ska försiktigt vinklas och dras mot bygeln. Instruktionsfilm finns på Tura's hemsida.

http:// https://www.turascandinavia.com/storage/697A76FA36180EC6212B6ACAEBA2E2571833337AA04ED665B056E714F3326239/49b2f1b5a8174de3a845313f9cecfe6f/mp4/media/f2077e67607547e6b9523cedaeabcb8a/myportavideo.mp4

Arkivera kvittot om Du köper Porta Pro. Kvittot kan vara bra när Du behöver byta sladden.

Ljudmäsigt trivs jag mycket bra med Porta Pro. Musiken liksom svävar och lurarna sitter behagligt Jag använder dom mest inomhus. High end lurar har jag inte provat. Mina gamla HD414 (1970-talet) låter inte lika bra som porta pro, men duger för TV. Hustrun trivs inte alls med Porta Pro, hon föredrar in ear lurar.
Jag köpte Koss sladdlösa Porta Pro när jag trodde att den borde passa bra till mobilen. Men den är opraktisk eftersom knapparna är för små och den har sladdar man kan trassla sig ini i. Så den ligger mest på hyllan även om ljudet är bra

staningsfel
Permalänk
Medlem

Använt porta pro i snart 15 år. Dom har bra ljud för pengarna, dom är bekväma (speciellt med glasögon) och låter mig höra det som händer runt mig. Används i huvudsak hemma eller på kontoret. Nackdelen med andra muff-hörlurar är att man blir svettig och man kan få ont av dom om dom inte är nog mjuka osv.

Sen att dom är små, smidiga och håller bra. Är nog inne på min 3'de 8-pack av öronmuffar till dom.

Funktionen som "anpassar konforten" är trasig på mina, det är annars två plastbitar som sätter sig mellan lurarna för att öka trycket. Dessa har lossnat och nu är lurarna permanent på "svagaste". Det är inget problem för det är vad dom ska vara för mig.

Kommer nog köpa nya lurar eftersom, sladden har tagit stryk och ärligt talat orkar jag inte tjorva med garantier för 500kr varje 5 år, eller när ja nu köpte dessa.

Permalänk
Medlem

Det är så det ska vara som nämnts, att de fäller ihop sig själva. Lite störigt men inget att göra åt, precis som att trycket mot öronen återställs när man tar av dom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c.weidemann:

Jag har använt Koss Porta Pro i många år för musik (sång eller musik spelade på akustiska instrument) på Laptop, MiniDisk, CD och har f.n 4 styck uppkopplade på olika apparater.
Cirka 5 gånger har det blivit fel på sladdarna. Ett par gånger har sladdarna bytts av TeleMekano (100 SEK). Hos Claes Olsson fick jag nyligen en reparationssats (ersättningselement med monterade sladdar).
Första bytet blev en katastrof eftersom jag inte drog ut elementen rätt. De ska försiktigt vinklas och dras mot bygeln. Instruktionsfilm finns på Tura's hemsida. https://www.turascandinavia.com/storage/697A76FA36180EC6212B...

Arkivera kvittot om Du köper Porta Pro. Kvittot kan vara bra när Du behöver byta sladden.

Ljudmäsigt trivs jag mycket bra med Porta Pro. Musiken liksom svävar och lurarna sitter behagligt Jag använder dom mest inomhus. High end lurar har jag inte provat. Mina gamla HD414 (1970-talet) låter inte lika bra som porta pro, men duger för TV. Hustrun trivs inte alls med Porta Pro, hon föredrar in ear lurar.
Jag köpte Koss sladdlösa Porta Pro när jag trodde att den borde passa bra till mobilen. Men den är opraktisk eftersom knapparna är för små och den har sladdar man kan trassla sig ini i. Så den ligger mest på hyllan även om ljudet är bra

Inte skrivit något sedan 2016 och väljer nu o bumpa en tråd från 2015, hmmmm