Kan min Onkyo 608 driva B&W 683 S2?

Permalänk
Medlem

Kan min Onkyo 608 driva B&W 683 S2?

Hallå!

Har idag en Onkyo 608 och vad jag har läst mig till så skickar den ut 100W/kanal.
Är sugen på ett par B&W 683 S2 men jag har inte så bra koll på om förstärkaren orkar driva dem fullt ut.
Läste att högtalarna är i spannet 25-200W. Betyder det att det låter skräp om man vill dra på lite?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer fungera OK, men jag har exakt samma högtalare och tycker inte att min Yamaha RX-A2010 orkar driva de fullt, hade ett externt slutsteg förut och det blev en annan nivå, de kräver rätt mycket ström!

Läste fel... Jag har 603 S2, så ta tillbaka det jag skrev ovan! Fungerar nog mycket bättre på 683 S2 än på mina gamla stötar!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Hallå!

Har idag en Onkyo 608 och vad jag har läst mig till så skickar den ut 100W/kanal.
Är sugen på ett par B&W 683 S2 men jag har inte så bra koll på om förstärkaren orkar driva dem fullt ut.
Läste att högtalarna är i spannet 25-200W. Betyder det att det låter skräp om man vill dra på lite?

Tack på förhand!

Man ska inte stirra sig blind på hur mkt W receivern skickar ut, de där mäts så olika mellan olika tillverkare. Skulle prova om jag var du, är du missnöjd, så får du sätta ett slutsteg emellan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Det kommer låta, och blir säkert kanon till film och TV. Men musik, på högre volym kommer nog inte låta så jäkla bra. För att svara på din fråga om den orkar driva dom fullt ut så - absolut inte.

Permalänk

Polarens onkyo 905 orkade inte driva hans 683 ordentligt. Lät mycket bättre med en stereo förstärkare som kunde leverera mer effekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Det känns om att jag kommer att börja med min Onkyo och köpa till en 2-kanalsförstärkare med pre-out när jag känner att det behövs.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Tack för svaren! Det känns om att jag kommer att börja med min Onkyo och köpa till en 2-kanalsförstärkare med pre-out när jag känner att det behövs.

Som jämförelse så ska din onkyo leverera samma effekt som mitt xtz ap100 slutsteg. Dvs 120w @ 8ohm. Mitt slutsteg har enbart 2 kanaler och väger 22kg, din 608 väger 11.5kg och har 7st slutsteg. Din onkyo 608 kommer inte att göra ett par 683 s2 rättvisa. Men köp och prova om du vill, men jag hade satsat på bättre elektronik på samma gång

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Tack för svaren! Det känns om att jag kommer att börja med min Onkyo och köpa till en 2-kanalsförstärkare med pre-out när jag känner att det behövs.

Fast pre-out ska du ju ha på receivern för att kunna få lite extra oomph med ett dedikerat slutsteg eller en tvåkanalsförstärkare. Att ha pre-out på tvåkanalaren gör ju bara att du kan koppla ett slutsteg till den och det tror jag inte är vad du tänker dig.

F.ö. så tippar jag att du får ut typ 85-95% av högtalarnas "kapacitet" med din nuvarande 608. Börja med högtalarna och om du är missnöjd så försök att låna hem något från klubben.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni tar er tid att svara!

Känns som att jag har fått liiite bättre koll på grejerna :). Jag har dock ett par eventuellt korkade frågor kvar.
Men vad blir egentligen vettigast då om jag fortfarande vill ha kvar min Onkoy? Skaffa ett slutsteg antar jag?
Köper jag en tvåkanalsförstärkare så sätter jag den mellan Onkyon och högtalarna helt enkelt? Precis som med slutsteget?

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Fast pre-out ska du ju ha på receivern för att kunna få lite extra oomph med ett dedikerat slutsteg eller en tvåkanalsförstärkare. Att ha pre-out på tvåkanalaren gör ju bara att du kan koppla ett slutsteg till den och det tror jag inte är vad du tänker dig.

F.ö. så tippar jag att du får ut typ 85-95% av högtalarnas "kapacitet" med din nuvarande 608. Börja med högtalarna och om du är missnöjd så försök att låna hem något från klubben.

Nja jag skulle säga att han får ut 50-70% av dem polaren med sin 905 fick ut 80-90% men det blev inte 100% förs han skaffade en stereo förstärkare med mer kraft.

Sen herrnilsson du har inte någon preout för annat än subwoofer. Så du kan inte ansluta ett slutsteg, det kan eventuellt gå om du kan använda din zone2 lineout. Men då får du förmodligen justera ljudvolymen separat mellan main zone & zone2.

608 är fortfarande en budget surroundförstärkare och den passar bra ihop med mindre högtalare. Men kliver du upp på 683 för 14 000:- så behöver du något bättre än din onkyo 608

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Nja jag skulle säga att han får ut 50-70% av dem polaren med sin 905 fick ut 80-90% men det blev inte 100% förs han skaffade en stereo förstärkare med mer kraft.

Sen herrnilsson du har inte någon preout för annat än subwoofer. Så du kan inte ansluta ett slutsteg, det kan eventuellt gå om du kan använda din zone2 lineout. Men då får du förmodligen justera ljudvolymen separat mellan main zone & zone2.

608 är fortfarande en budget surroundförstärkare och den passar bra ihop med mindre högtalare. Men kliver du upp på 683 för 14 000:- så behöver du något bättre än din onkyo 608

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, då är jag med. Vad jobbigt det blev nu :).

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Aha, då är jag med. Vad jobbigt det blev nu :).

Du kan ju alltid köpa dem, men planera att ganska snart byta reciver. 683 är en bra högtalare om den har något som orkar driva dem ordentligt. Onkyo 905 är ändå en riktigt kraftfull reciver, men de gör sig ännu bättre med slutsteg/stereo förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Har idag en Onkyo 608 och vad jag har läst mig till så skickar den ut 100W/kanal.

En liten blänkare om watt.

Watt är produkten av ström multiplicerat med spänning: P=U*I.
Det betyder att a) 2 Volt multiplicerat med 50 Ampere ger samma effekt som b) 20 Volt multiplicerat med 5 Ampere.
Vilket förhållande i (det extrema) räkneexemplet ovan ger mest dB SPL tror du?

Svar: A, det är en strömstark förstärkare man vill ha. Det är en anledningen till att man ska ta effektsiffrorna med en nypa salt - och låta örat bestämma. Strömstarka förstärkare är vanligen dyrare.

Dold text

Vi kan tacka Technics för watt-hysterins födelse i slutet på 70-talet

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En liten blänkare om watt.

Watt är produkten av ström multiplicerat med spänning: P=U*I.
Det betyder att a) 2 Volt multiplicerat med 50 Ampere ger samma effekt som b) 20 Volt multiplicerat med 5 Ampere.
Vilket förhållande i (det extrema) räkneexemplet ovan ger mest dB SPL tror du?

Svar: A, det är en strömstark förstärkare man vill ha. Det är en anledningen till att man ska ta effektsiffrorna med en nypa salt - och låta örat bestämma. Strömstarka förstärkare är vanligen dyrare.

Dold text

Vi kan tacka Technics för watt-hysterins födelse i slutet på 70-talet

Nja, lastens impedans ger strömmen, om förstärkaren kan leverera mer ström än som krävs vid en given spänning så ökar ju inte effekten av det ändå, då måste i stället spänningen ökas eftersom lastimpedansen är en konstant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, lastens impedans ger strömmen, om förstärkaren kan leverera mer ström än som krävs vid en given spänning så ökar ju inte effekten av det ändå, då måste i stället spänningen ökas eftersom lastimpedansen är en konstant.

Impedans är ingen konstant då den ändras med frekvensen. Syftet var dock att visa på hur tillverkare kan frissera sina effektsiffror utan att bli alltför teknisk.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Onkyo är inte känt för att lev bra/rättvis watt.
B o w är tungdrivna mao ingen bra kombination

Låna hem o testa är enklast

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Impedans är ingen konstant då den ändras med frekvensen. Syftet var dock att visa på hur tillverkare kan frissera sina effektsiffror utan att bli alltför teknisk.

Konstant var fel ord, men menade att man inte har någon som helst nytta av ett slutsteg med för stor strömkapacitet, det ger ingen fördel men kan skapa problem och risker för allt för höga strömmar som kan ge skador, sund dimensionering är mycket vettigare än oändlig strömkapacitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.