hur får man mer vcore så att man kan överklocka cpun

Permalänk
Avstängd

hur får man mer vcore så att man kan överklocka cpun

Hej,

Satt och överklockade min amd phenom ii x2 550 (upplåst till 4 kärnor) för att jag införskaffade en be quiet kylare.
Överklockade från 3.1ghz till 3.7ghz och vcore ligger på 1.63v
Och temp i fullload är 49 grader.

Mobo: asus m4a79xtd evo med senaste biosen.

Det jag undrar då är.

Jag försökte klocka den lite till men jag kan inte höja min vcore mer än 1.7v.
Om jag knappar in 1.71 tex så återsälls återställs den till 1.7
Kan man ändra det på något sätt så att jag får mer vcore? Eller är det så att processorn inte klarar av mer.
Eller kan man överklocka den på annat sätt?

Permalänk
Medlem

Skulle inte försöka öka vcore mer max rekommenderat är 1,5V

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

1.63v är på tok för mycket. Har du justerat bussen något?
1.7v är förmodligen gränsen för ditt moderkort, flesta moderkort har en gräns kring 1.7v som kan landa runt 1.75-1.78v med LLC.

Men för din överklockning borde väl 1.4v vara mer än tillräckligt. Folk kör dom där pollarna i 4GHz på 1.4v-1.5v.

Edit: Gör dig själv en stor tjänst och läs någon guide kring överklockning för det kan sluta väldigt tråkigt annars för din hårdvara.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Har endast rört multiplier och vcore, tyckte också att det var en aning för mycket, får bsod när jag har mindre, den är stabil på 1.63v har kört prime95 i ca 24h. är rätt ny på att överklocka men hur kan man annars ändra så att det blir lägre på vcore

Permalänk
Medlem
Skrivet av cichu:

Har endast rört multiplier och vcore, tyckte också att det var en aning för mycket, får bsod när jag har mindre, den är stabil på 1.63v har kört prime95 i ca 24h. är rätt ny på att överklocka men hur kan man annars ändra så att det blir lägre på vcore

Lägg upp ett foto av BIOS. Inte en chans att CPUn faktiskt matas med 1,63V vid 3,7GHz och landar på 49°C vid full load. Det är något som inte stämmer.
Exakt vilken kylare har du?

Permalänk
Avstängd

har en bequiet dark rock 3

Permalänk
Avstängd

vad ska jag göra för att få ner vcore ? är det bara multiplier och vcore som man kan ändra på

Permalänk
Medlem

Prova öka CPU Bus frequency från 200 till typ 210.
Annars kan ett förslag vara att sänka multipliern något och möta upp med högre cpu bus frequency. Men du behöver även hålla schack på HT Voltage och dess hastighet. Kortfattat gör du dig som sagt en tjänst om du läser några guider. Finns en uppsjö av dessa. CPU vcore + multiplier, är mer något som riktar sig mot Intels 1150/1155 varianter.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

OK, rätt bra kylare. Låter fortfarande orimligt, eller är det bara jag som tycker det?

edit: Det här lär ju handla om en Black Edition, så bussen kan man låta va. Annat än till dom sista MHz då möjligen.

Permalänk
Avstängd

Har satt dit en extra fläkt på kylaren sen så har jag 6 andra 140mm fläktar i chassit samt så hade jag maxat alla fläktar med fläktkontrollern. Så det kan vara därför. Läste också att många får använda vattenkylning för att få sånna eller lägre temperaturer. Men iaf så har jag läst på lite mer om hur jag ska överklocka cpun, får sätta mig ner när jag har tid och göra ett nytt försök

Tack för hjälpen alla