Oculus Rift för konsumenter lanseras första kvartalet 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Facebook är ju bara vad en Executive producer är för en film = Ett stort namn som ger mer pengar till att göra en bra produkt.

Facebook har inget med själva utvecklingen att göra, utan ger bara pengar så det kan bli en bra produkt. Precis som en Executive Producer som inte gör något praktiskt med filmen, utan är bara ett namn att flasha för filmbolagen så man kan få mer pengar att göra en bra film med

Vad exakt har blivit sämre i och med Facebooks köp av Oculus Rift? Eller kan det vara så att du bara målar fan på väggen

Så det "ger bara pengar"... utan att kräva något alltså... låter bra det... var kliver man på?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag blir orolig av att döma bilderna på den, jag har ju glasögon kommer den att få plats i mitt huvud då?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Failbygge:

Bara det inte blir typ EA.
"Vi får be om ursäkt för produkten inte är klar än men vi säljer den halvklar"

Men iaf grymt!

Det tror jag inte för i så fall hade de släppt det nu direkt. De har satsat för mycket pengar redan för att sabba projektet genom att medvetet släppa en halvkass produkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Frågan är nu om man vill ha HTC Vive eller Oculus Rift om de nu släpps ungefär samtidigt.

Permalänk
Avstängd

Sweet att Valve med HTC Vive och Open Source Virtual Reality hinner före Facebook med Oculus Rift ute på marknaden!

Förhoppningvis får Open Source Virtual Reality fäste snabbt och blir det alla utvecklare använder och utvecklar mot och att utveckling sker i öppen anda.

Tummen upp för öppen källkod, öppna projekt, och Open Source Virtual Reality!
Långfingret upp till Facebook som säkert vill knyta VR till sin Facebookplattform för att pusha reklam in your face.

Permalänk
Medlem

Det känns som att valve kommer va mer påkostad än oculus men vi får väl se

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-quix:

Jag förstår inte riktigt vad alla har emot uppköpet som Facebook gjorde. Jag förstår att man kan ogilla principen av det, och vara rädd att dom ska mjölka ut varenda krona ur en. Men för produktens skull är ju Facebook ett enormt företag som kan lägga enorma resurser på utvecklingen och framforskningen av produkten också.

Håller helt med. Känns som att folk bara gnäller för att det är lite "inne" att ogilla Facebook. På vilket sätt skulle dom vara sämre än t.ex. något riskkapitalbolag? Facebook kommer ju in med pengar som gör det möjligt att anställa massor av kompetent folk och utveckla produkten till något bättre. Många av toppnamnen som anslutit säg till Oculus gjorde det ju också just för att det var Facebook som köpte, för att det är en stabil ägare med stort kapital.

Oculus hade också kunna valt att gå själv/med fortsatt "gräsrotsfinansiering", men då hade dom inte haft i närheten av samma kapital och möjligheter som nu.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat vr-headset, men har alltid velat testa. Det jag hoppas på mest är att slutprodukten inte blir allt för dyr.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Dom kanske försöker släppa samtidigt som Mirror's Ege 2

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

4k med hög fill-factor är vad jag hoppas på. Ser inte grafikhårdvara som något större problem, under 2016 kommer både AMD och nVidia att släppa grafikkort på 14/16nm FinFet och 1TB/s HBM-minne (TSMC läckte att de hade 16nmFF nVidia kretsar med 1TB/s HBM minne på senaste conference callen). Dessutom kan man ju rendrera i lägre upplösning och skala upp om grafikkortet inte orkar med, vinsten både med avseende på minskad screen door effekt och marginaler för framtida grafikhårdvara kvarstår. Förhoppningsvis kör de med DP1.3 som (bakåtkompatibelt) interface.

Jag gissar på att de behåller samma paneler som i Crescent Bay, alltså två stycken skärmar på 1200x1080. Men de har ju sagt att hårdvaruspecen släpps de närmaste veckorna så vi behöver inte vänta så länge.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Facebook är ju bara vad en Executive producer är för en film = Ett stort namn som ger mer pengar till att göra en bra produkt.

Facebook har inget med själva utvecklingen att göra, utan ger bara pengar så det kan bli en bra produkt. Precis som en Executive Producer som inte gör något praktiskt med filmen, utan är bara ett namn att flasha för filmbolagen så man kan få mer pengar att göra en bra film med

Vad exakt har blivit sämre i och med Facebooks köp av Oculus Rift? Eller kan det vara så att du bara målar fan på väggen

Ptja... Litar man på att det är snällt folk som "bara vill alla väl" som jobbar på Facebook så kan jag förstå att man har den inställningen. Själv ser jag det som ytterst tveksamt att Facebook ger pengar "bara för namnet", utan här ligger en hund begraven. Facebook behöver ingen marknadsföring. Alla vet redan vad det är och nästan alla har ett konto.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

vilka pengar handlar det om? Inte lust att köpa om det blir över 2 tusen

Permalänk
Medlem

Taggad på VR-porren! Undrar om vi får se Flesh Light-kombos?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ptja... Litar man på att det är snällt folk som "bara vill alla väl" som jobbar på Facebook så kan jag förstå att man har den inställningen. Själv ser jag det som ytterst tveksamt att Facebook ger pengar "bara för namnet", utan här ligger en hund begraven. Facebook behöver ingen marknadsföring. Alla vet redan vad det är och nästan alla har ett konto.

Jag känner mig ganska säker på att det inte kommer göras skumma saker med den, för tillfället. Det är klart som fan att dem har stora planer för VR i framtiden, men det kommer nog bli så att vi entusiaster kommer få "testa" tekniken i brist på bättre ord. Första generationen kommer trots allt visa på problem/potentialen. Tror de är smarta nog att låta den vara för nu, de har för lite att vinna på sin stora kundkrets (deras avarge user kommer inte köpa ett VR headset för 3k+ i dagsläget) och alldeles för mycket att förlora på gamingkunderna. Men i framtiden kan det mycket väl bli ändring på detta (väldigt troligt tom). Bara att luta sig tillbaka och låta Valve samt FB hetsa varandra framåt just nu. Konkurrens är ju trots allt en trevlig grej, oavsett vem det kommer ifrån

Skrivet av downup:

vilka pengar handlar det om? Inte lust att köpa om det blir över 2 tusen

Under 2 k har jag svårt att tänka mig, snarare 3-4, om de nu inte väljer att subventionera den för att få en marknadsbas. Vi får se helt enkelt, beropr ju på hårdvaruspeccsen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ptja... Litar man på att det är snällt folk som "bara vill alla väl" som jobbar på Facebook så kan jag förstå att man har den inställningen. Själv ser jag det som ytterst tveksamt att Facebook ger pengar "bara för namnet", utan här ligger en hund begraven. Facebook behöver ingen marknadsföring. Alla vet redan vad det är och nästan alla har ett konto.

Det handlar nog mest om att Facebook får ett övertag i mjukvarumarknaden om dom arbetar med Oculus, men det betyder inte att dom kommer kunna tvinga folk till reklam eller facebook konto för att använda den till något annat. Det skulle helt enkelt inte gå när det faktiskt finns andra alternativ. Det enda jag kan tänka mig är att Oculus Rift lanseras med ett installationsverktyg för kalibrering och förenkla användandet som samlar in användardata och håller koll på vilka program man kör genom den, lite som Steam, Raptr, Geforce Experience mfl. Svårt att se att dom skulle göra enheten oanvändbar utan att man reggar sig och tillåter sådant.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag gissar på att de behåller samma paneler som i Crescent Bay, alltså två stycken skärmar på 1200x1080. Men de har ju sagt att hårdvaruspecen släpps de närmaste veckorna så vi behöver inte vänta så länge.

Q1 2016 har det gått ett och ett halvt år sedan Crescent Bay. Jag vågar nog hoppas på lite utveckling däremellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Q1 2016 har det gått ett och ett halvt år sedan Crescent Bay. Jag vågar nog hoppas på lite utveckling däremellan.

Ja det kan man ju hoppas på. Men det är så mycket andra problem med mer högupplösta skärmar. Hur många sitter på grafikkort med DP1.3 t.ex.?

Eftersom Facebook har sagt att de vill sälja miljoner Rifts så kan de inte bara rikta in sig på de som har de allra senaste grafikkorten.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Så det "ger bara pengar"... utan att kräva något alltså... låter bra det... var kliver man på?

https://www.oculus.com/company/careers/

Permalänk
Medlem

"There's no such thing as a free lunch", hört uttrycket? Det hade inget med anställning att göra, men fortsätt cykla du.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]