Philips BDM4065UC – 4K UHD på 40 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tycker det är en bra jämförelse. Det är ju identiskt med 2x2 20" 1080p skärmar, fast utan ramar.. En uppsättning som är extremt ovanlig

Jo, jag håller med om att det är uppsättning som är extremt ovanlig.
Men fortfarande väldigt fel att jämföra mot eyefinity/surrond!

Jag själv har alltid förknippat eyefinity/surrond med tre (3) skärmar.
Där man kan spela över hela ytan och få mer synfält. Och kanterna är inget större problem då man är ute efter perifert synfält.

Inte spelar du ett spel på dina "2x2 20" 1080p skärmar" på din 40"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men fortfarande väldigt fel att jämföra mot eyefinity/surrond!

Jag själv har alltid förknippat eyefinity/surrond med tre (3) skärmar.
Där man kan spela över hela ytan och få mer synfält. Och kanterna är inget större problem då man är ute efter perifert synfält.

Inte spelar du ett spel på dina "2x2 20" 1080p skärmar" på din 40"

Jag skulle lätt kunna tänka mig 50" eller större, fast då bör ytan vara välvd så man får ungefär samma avstånd från öga till pixel.

Hursomhelst, det är en överväldigande känsla att susa runt på gatorna i GTA V, med knivskarp 4K upplösning, i nära max detaljrikedom. Detta med "bara" dubbla 970-kort..

Permalänk
Medlem

"En detalj som kanske kan bli störande är att panelens pixlar inte är exakt kvadratiska utan är något bredare. En perfekt kvadrat som borde återges 10 × 10 cm återges ungefär 10,2 × 10 cm."

Vilket skämt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lorgix:

"En detalj som kanske kan bli störande är att panelens pixlar inte är exakt kvadratiska utan är något bredare. En perfekt kvadrat som borde återges 10 × 10 cm återges ungefär 10,2 × 10 cm."

Vilket skämt.

Det är faktiskt inget ovanligt alls men det är inte lika tydligt när samma avvikelse hamnar på 24 eller 27 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är faktiskt inget ovanligt alls men det är inte lika tydligt när samma avvikelse hamnar på 24 eller 27 tum.

Intressant. Hur illa brukar det vara? Har du koll på vilket intervall det rimligen kan röra sig inom?
Det va närmare 2% i det här fallet, om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Fast det här är en datorskärm, vet inte hur roligt det är att sitta med en plasma 30-40 cm från ansiktet. Lär bli ganska varmt.

För att inte tala om pixelbruset. Men fans av Panasonics plasmor tenderade att vara rätt fanatiska..och för all del fortfarande är

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Först vill jag ge cred till Thomas Ytterberg för en väldigt bra recension! Som alltid, väldigt saklig och bra utförd.

Men jag förstår inte vad man ska med en 40" skärm till som privatperson vid alldagligt användande.
Är inte detta mer en skärm för "folksamlingen" d v s när det står flera personer och skall titta på samma skärm, typ som på första bilden i introduktionen. Där man ska visa bilder/film o s v.
Där kan jag tänka mig ett väldigt bra syfte.

Att det finns eftersläpningar som märks vid vardagligt användande är ju inte så roligt att sitta vid.

Men men, finns säker nån som uppskattar alla fel den har, men ändå inte"ser dom"

Fram till för någon timme sen höll jag helt med dig. Sen packade jag upp denna skärm och har redan vant mig vid storleken. Änrligen känns 4K meningsfullt från att tidigare mest framstått som något löjligt pseudoargument för att sälja nya grejer. Nyckeln till framgång är nog att tänka sig detta som flera mindre skärmar istället, bortsett från spel är det nog inte mkt som gör sig i fullskärmsläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Blankt reflexfilter Då går skärmen helt bort för mig :/

Fast det är faktiskt inte alls så blankt som jag hade väntat mig. Faktum var att jag tom fick ta en lampa och lysa rakt in i skärmen för att verkligen se att det är en blank skärm, eller snarare halvblank, då jag undrade om jag fått fel skärm i början. Inte i närheten av en del laptops där man undrar om det är en skärm eller en spegel man tittar in i.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lorgix:

Intressant. Hur illa brukar det vara? Har du koll på vilket intervall det rimligen kan röra sig inom?
Det va närmare 2% i det här fallet, om jag minns rätt.

Jag har aldrig dokumenterat det regelbundet eller på varenda bildvisare jag testat. Men varje gång jag har mätt med linjal på en skärm har det funnits någon procent avvikelse i förhållandet. De enda gångerna det har stämt exakt måste jag backa tillbaka till Apples skärmar från desktop publishing-guldåldern runt 1987-93-någongång där de verkligen ansträngde sig för att få till 72 dpi/ppi och helt kvadratiskt förhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har aldrig dokumenterat det regelbundet eller på varenda bildvisare jag testat. Men varje gång jag har mätt med linjal på en skärm har det funnits någon procent avvikelse i förhållandet. De enda gångerna det har stämt exakt måste jag backa tillbaka till Apples skärmar från desktop publishing-guldåldern runt 1987-93-någongång där de verkligen ansträngde sig för att få till 72 dpi/ppi och helt kvadratiskt förhållande.

OK, där ser man. Spontant känns det som en ganska grundläggande grej, som man tror sig kunna begära från en skärm.
Jag gjorde en snabb koll, utan vidare hög noggrannhet, och kan iaf konstatera att det är fullt möjligt att det diffar en procent på skärmen jag sitter vid nu.
Tack för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast det är faktiskt inte alls så blankt som jag hade väntat mig. Faktum var att jag tom fick ta en lampa och lysa rakt in i skärmen för att verkligen se att det är en blank skärm, eller snarare halvblank, då jag undrade om jag fått fel skärm i början. Inte i närheten av en del laptops där man undrar om det är en skärm eller en spegel man tittar in i.

Tack för svar, hade missat att du svarade.

När man köper något sådan här är man livrädd för att få något lika hemskt som många laptoppar på marknaden, en del tycker om det men jag klarar verkligen inte av blanka skärmar, halvblanka finns faktiskt några som duger, får ta en närmare titt på den här

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Tack för svar, hade missat att du svarade.

När man köper något sådan här är man livrädd för att få något lika hemskt som många laptoppar på marknaden, en del tycker om det men jag klarar verkligen inte av blanka skärmar, halvblanka finns faktiskt några som duger, får ta en närmare titt på den här

Med risk att påpeka det uppenbara, det beror så klart väldigt mkt på hur rummet i övrigt ser ut och infallande ljus. Sitter man mitt emot ett panoramafönster mot söder så är det nog ingen höjdare men då handlar det väl mer om att hitta den minst dåliga lösningen (om man nu inte kan påverka själva rummet i övrigt).

Permalänk

Funderar på denna skärm.
Jag spelar så gott som inte alls längre, utan vill bara ha mer "arbetsyta" än 2560x1440/1600.
Jag sitter idag på ett lastgammalt grafikkort Asus HD6870.
https://www.asus.com/Graphics_Cards/EAH6870_DC2DI2S1GD5/speci...

Någon som vet om jag kan köra skärmen i native upplösningen med mitt grafikkort?
Tänkte på DP då.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av twebbas:

Någon som vet om jag kan köra skärmen i native upplösningen med mitt grafikkort?
Tänkte på DP då.

I specen från AMD:

http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop/6000/6870#

Nämns att den klarar 2560x1600 per display men att den också har MST och full kapacitet på 21,8 gigabit/s. Det skulle därför kunna fungera för att driva skärmen enbart på siffrorna som anges. Men det kan vara en annan sak i praktiken eller att du endast får ut UHD i 30 Hz och liknande.

Permalänk

Hej användare av denna skärm!

Jag är funderar på att köpa den. Nu efter att den varit tillgänglig ett par år, hur är den att leva med tycker ni?
Den verkar vara på väg ut, flera elektronikkedjor har slutat sälja den. Finns det bättre alternativ för samma peng nu?

MVH