CRUCIAL B. SPORT. Skillnad på .16FMR och .16FER2? Ej kompatibelt. (BILD)

Permalänk
Medlem

CRUCIAL B. SPORT. Skillnad på .16FMR och .16FER2? Ej kompatibelt. (BILD)

Hejsan, brorsan har köpt nya komponenter till sin dator. i5 4690k och Asus z97-A. Allt är korrekt kopplat, den gröna lampan till moderkortet lyser grönt konstant, vilket är korrekt. När man trycker på strömbrytaren så går alla fläktar igång, CPU led lyser rött i 1 sekund, sedan slocknar den och lyser ej mer. Samtidigt så lyser dram_led rött konstant. Minnena är av märket Crucial Ballstix Sport, både fungerar i annan dator utan problem. Testade KeyReset (Tror den hette så) knappen, det blinkar och blinkar men hamnar tillslut i samma läga som vid uppstart. Misstänker starkt att moderkortet ej är kompitabelt med dessa RAM. Men det är nu jag blir misstänksam..

Enligt manualen passar endast dessa från Crucials 1600mhz:
bls4g3d1609ds1s00.16FMR, medans han har bls4g3d1609ds1s00.16FER2.

Vad är det egentligen för skillnad på .16FMR och hans .16FER2?

Här är ett foto från manualen samt ena minnet:

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Kan du länka minnena som din bror köpt till datorn?

Dator startar inte alls om jag har förstått det rätt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Kan du länka minnena som din bror köpt till datorn?

Dator startar inte alls om jag har förstått det rätt?

Han köpte endast CPU och Moderkort. Minnena har han kvar som satt på förra moderkortet. Söker jag på de olika minnena på google så kommer det ensast upp "BLS4G3D1609DS1S00" hittar inte mycket om .16FMR eller .16FER2. :/

Datorn startar, fläktar snurrar (alla), inget pip, endast dram_led som lyser konstant rött.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Kan du länka minnena som din bror köpt till datorn?

Dator startar inte alls om jag har förstått det rätt?

Bild på manual och ena minnet:

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Han köpte endast CPU och Moderkort. Minnena har han kvar som satt på förra moderkortet. Söker jag på de olika minnena på google så kommer det ensast upp "BLS4G3D1609DS1S00" hittar inte mycket om .16FMR eller .16FER2. :/

Datorn startar, fläktar snurrar (alla), inget pip, endast dram_led som lyser konstant rött.

Först och främst, har ni testat sätta i minnena på olika platser i moderkortet? Testa slot 1 och 2, eller 2 och 4. Det känns rent spontant som att dessa minnen borde fungera, ser ingen anledning till varför dom inte skulle göra det, kan vara något jag inte vet om som skiljer dom åt så pass att dem inte är kompatibla, men åter igen, låter konstigt... Ska forska vidare i ämnet lite...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Först och främst, har ni testat sätta i minnena på olika platser i moderkortet? Testa slot 1 och 2, eller 2 och 4. Det känns rent spontant som att dessa minnen borde fungera, ser ingen anledning till varför dom inte skulle göra det, kan vara något jag inte vet om som skiljer dom åt så pass att dem inte är kompatibla, men åter igen, låter konstigt... Ska forska vidare i ämnet lite...

Japp, har testat båda minnena i alla olika slots. Var för sig också, samma problem.
Fick reda på att siffran 16 på .16FMR/.16FER2 = hur många svarta chip det är på stickan. Så 8st chip per sida med andra ord. Men då år frågan vad FER2 och FMR har för skillnad? Måste ju vara någonting med åldern på chippen misstänker jag då hans minnen är från en dator han byggde typ 2010-11.

Sedan är det ju andra siffror där bak av en anledning tänker jag..

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Japp, har testat båda minnena i alla olika slots. Var för sig också, samma problem.
Fick reda på att siffran 16 på .16FMR/.16FER2 = hur många svarta chip det är på stickan. Så 8st chip per sida med andra ord. Men då år frågan vad FER2 och FMR har för skillnad? Måste ju vara någonting med åldern på chippen misstänker jag då hans minnen är från en dator han byggde typ 2010-11.

Ja något är ändrat i produktionen av minnena, annars hade dom säkert haft samma märkning. Det är ett ganska specifikt problem du har, och det är rätt svårt att veta exakt vad som kan vara problemet. Antar att det inte skulle skada att testa minnena med nyaste BIOS installerat, bara för att dubbelkolla, men samtidigt misstänker jag att det inte kommer gå då t.om manualen riktar sig till ett par andra minnen. Jag tror inte jag hört talas om att en viss revision av DDR3 minnen helt plötsligt inte fungerar längre på nyare moderkort, men nu vet jag!

Du skulle kunna testa göra ett inlägg på Crucials forum också där det sitter folk som säkert kan svara dig på exakt på dina frågor angående kompatibilitetsstrulet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Ja något är ändrat i produktionen av minnena, annars hade dom säkert haft samma märkning. Det är ett ganska specifikt problem du har, och det är rätt svårt att veta exakt vad som kan vara problemet. Antar att det inte skulle skada att testa minnena med nyaste BIOS installerat, bara för att dubbelkolla, men samtidigt misstänker jag att det inte kommer gå då t.om manualen riktar sig till ett par andra minnen.

Att jag inte tänkte på detta innan. Jag tar med mig en av mina sticker och testar (som ska fungera enligt manualen), fungerar det så är det ju bara att köpa nya minnen då dom han har nu troligtvis är klar med sin generation.

Får helt enkelt återkomma med resultatet!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •