Ett misstag som skulle kunnat kosta en CPU? + Fel på RAM?

Permalänk
Medlem

Ett misstag som skulle kunnat kosta en CPU? + Fel på RAM?

Ok så long story short: Igår satt jag och bestämde mig för att kolla upp för en polare om min gamla processor, i5-2380p(hans är ett i5-2320, ungefär lika bra) skulle vara värt att ha kvar och bara köpa nytt graffe istället för att byta ut det och köpa nytt grafikkort. Jag testade mig fram några timmar och fick fram resultat han själv ville se och höra. Jag blev klar ungefär kl 20.00. Efter jag hade blivit klar satte jag tillbaka min i5-3570k och andra hårddisk och körde på datorn.

Vad jag hade glömt bort helt och hållet var att jag sätta in 3-Pins kontakten för att få igång vatten kylaren. Så processorn bara satt där o kokade till liksom. Detta märkte jag dock inte förräns kl 22.00 då jag bestämde mig för att klocka tillbaka till 4.5GHz från 3.4GHz. I BIOS stod det att den var uppe i hela 104 grader och jag antar att den var uppe i ungefärlig temperatur hela tiden sedan kl 20.00.

Än sålänge, även nu när den är överklockat till 4.5GHz så funkar den alldeles utmärkt. Men jag undrar verkligen, ska jag behöva oroa mig? Kommer detta ha konsekvenser inom snar framtid? Inte kul att man ska behöva byta ut sin CPU på grund av ett dumt misstag

Andra saken jag märkte som var väldigt konsigt är att RAM minnet använder nu 0.5 GB mindre. Jag har ett par Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD(Yes dom är också överklockade till 1600 MHz incase you wonder)

Detta har aldrig hänt tidigiare dock så har jag INTE ändrat processorer hit o dit utan jag har haft min i5-3570k sittandes sen jag köpte det innan 2014. Det ända jag gjort är att installera Windows 8.1 på andra hårddisken men det ska ju inte ha någon betydelse..

Men vad kan ha orsakat just detta helt plötsligt? Som jag beskrev, bytte bara processor och hårddisk. Installerade Windows 8.1, testade mig fram och sedan bytte jag bara tillbaka allting.

Permalänk
Medlem

Processorn är nog inte något att oroa dig så mycket över, moderna processorer klockar ner sig när de blir för varma och stänger av sig om det inte hjälper. Att köra processorn i 100 grader är förstås inte bra i längden, men 2 timmar bör inte vara något problem. Jag har sett folk med dåligt monterad kylare som kört i 90-100 grader under långa perioder utan att något hänt.

När det gäller minnet har jag ingen aning. Menar du att det står 15.5 GB i BIOS? I så fall är det ju något som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Processorn är nog inte något att oroa dig så mycket över, moderna processorer klockar ner sig när de blir för varma och stänger av sig om det inte hjälper. Att köra processorn i 100 grader är förstås inte bra i längden, men 2 timmar bör inte vara något problem. Jag har sett folk med dåligt monterad kylare som kört i 90-100 grader under långa perioder utan att något hänt.

När det gäller minnet har jag ingen aning. Menar du att det står 15.5 GB i BIOS? I så fall är det ju något som är fel.

Ok bra o veta!

Angående minnet, inte vad jag vet Men på själva "System Properties" genom Den Här Datorn så står det 15,5 GB Usable och det står samma sak på Task Managern. Kan snabbt gå in o kolla på BIOS för att se och komma med ett svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Andra saken jag märkte som var väldigt konsigt är att RAM minnet använder nu 0.5 GB mindre. Jag har ett par Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD(Yes dom är också överklockade till 1600 MHz incase you wonder)
tillbaka

Nu fattar inte jag riktigt. Vad har du för överklockning på dina minnen?

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk

En tanke är att i5-2320 har integrerad GPU kanske har du nu i BIOS dedikerat minne till GPU:n även om du tagit ut den processorn, kontrollera inställningarna i BIOS eller kör en Reset.

Permalänk
Medlem

Han kanske menar att dom är överklockade från 1333MHz till 1600. Min gissning iaf.

Du behöver nog inte vara orolig över processorn.
En nära vän låg runt 90-92C dag efter dag med sin ivy i ett par månader tills han slutligen bytte kylare då Intels dito lät för mycket ^^

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

Nu fattar inte jag riktigt. Vad har du för överklockning på dina minnen?

Ber om ursäkt. Själva minnerna är 1600 MHz. När man först sätter in minnerna så är dom ju bara 1333 MHz by default eller liknande skulle jag tro. Av vilken anledning vet jag inte exakt men jag har ju som sagt klockat dem till 1600 MHz ett bra tag sedan. Jag kopierade namnet rakt av från Inet så därför du blev lite förvirrad

När det gäller minnerna så är det precis som jag beskrev på mitt andra inlägg. Den visar 16 GB men bara 15.5 GB som är användbart. På BIOS står det att jag har 16384 MB(16GB) Minne men står inte hur mycket jag kan använda mig utav det.

Skrivet av Carnhothep:

En tanke är att i5-2320 har integrerad GPU kanske har du nu i BIOS dedikerat minne till GPU:n även om du tagit ut den processorn, kontrollera inställningarna i BIOS eller kör en Reset.

Alltså jag har ju en i5-2380p och det var den jag använde mig utav, inte polarens i5-2320(Ze swedish is not gut today). Och innan jag ens kom fram till skrivbordet så var jag ju tvungen att köra en reset(om det är det du nu menar, att man måste trycka F1/F2 för att resetta inställningarna)

Permalänk

Det är väl så på alla minnen? Håddiskar kan inte använda allt minne heller, precis som ramminnen. Har 8gb ram i min dator ock kan använda 7,92gb, inget ovanligt där :).

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Alltså jag har ju en i5-2380p och det var den jag använde mig utav, inte polarens i5-2320(Ze swedish is not gut today). Och innan jag ens kom fram till skrivbordet så var jag ju tvungen att köra en reset(om det är det du nu menar, att man måste trycka F1/F2 för att resetta inställningarna)

2380P har inte integrerad grafik, till skillnad mot 2320 och 3570K. Så det kan ju hända att BIOS fått för sig att allokera lite minne till din 3570K när du bytte tillbaks av någon anledning. Om det fortfarande är ett MSI G77-G41 du har så kan du gå in i Advanced i BIOS och kika under Integrated Graphics Configuration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainDrain56:

Det är väl så på alla minnen? Håddiskar kan inte använda allt minne heller, precis som ramminnen. Har 8gb ram i min dator ock kan använda 7,92gb, inget ovanligt där :).

Ja men... Jag hade inte kommit hit för att fråga om inte det hade uppstått ett fel eller hur? Jag har haft dessa minnerna sedan 24e Juli 2014 och aldrig har det stått för mig, oavsett hur många gånger jag bytt plats på ram minnerna eller tagit ut min i5-3570k för att lägga på ny kylpasta sedan sätta tillbaka den eller hur många gånger jag avinstallerad datorn, att jag BARA kan använda 15.5 GB utav 16 GB. Det är just igår detta hände att det började visa att jag bara kunde använda 15.5 GB utav 16 GB som jag har.

Bild för att visa:

Skrivet av perost:

2380P har inte integrerad grafik, till skillnad mot 2320 och 3570K. Så det kan ju hända att BIOS fått för sig att allokera lite minne till din 3570K när du bytte tillbaks av någon anledning. Om det fortfarande är ett MSI G77-G41 du har så kan du gå in i Advanced i BIOS och kika under Integrated Graphics Configuration.

Ja, jag har mitt MSI G77-G41 kvar. Ska ta o kika in på det direkt.

EDIT: Jag hittade ingenting mer än att man kunde ändra det från PEG till IGP och sedan om man ville enable en sak på Multi-Monitoring IGP. Inget mer än så fanns det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Ja men... Jag hade inte kommit hit för att fråga om inte det hade uppstått ett fel eller hur? Jag har haft dessa minnerna sedan 24e Juli 2014 och aldrig har det stått för mig, oavsett hur många gånger jag bytt plats på ram minnerna eller tagit ut min i5-3570k för att lägga på ny kylpasta sedan sätta tillbaka den eller hur många gånger jag avinstallerad datorn, att jag BARA kan använda 15.5 GB utav 16 GB. Det är just igår detta hände att det började visa att jag bara kunde använda 15.5 GB utav 16 GB som jag har.

Skulle nog köra Memtest om jag vore du.

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BrainDrain56:

Det är väl så på alla minnen? Håddiskar kan inte använda allt minne heller, precis som ramminnen. Har 8gb ram i min dator ock kan använda 7,92gb, inget ovanligt där :).

Nej, nu blandar du friskt. Anledningen till att hårddiskar påstås inte kunna använda hela sin kapacitet är att Windows räknar storlekar med binära prefix men skriver dem med decimala. För att ta det klassiska exemplet med 500 GB-disken som "bara är 465 GB" så är hårddisken mycket riktigt 500 GB = 500 × 10^9 B stor, precis som det står på förpackningen, men Windows räknar storleken till 465 GiB (vilket stämmer) och skriver då ut att den är 465 GB (istället för att skriva ut den verkliga storleken 465 GiB).

Så är det inte med RAM: På grund av hur de är uppbyggda är deras kapacitet (åtminstone i praktiken) alltid en multipel av två, så när du köper "8 GB" RAM köper du i själva verket 8 GiB, men här gör även JEDEC (och i förlängningen tillverkare och återförsäljare) så att de räknar binärt men skriver decimalt. Så här får du "mer än du betalar för", eftersom det står 8 GB på förpackningen men du får 8 589 934 592 B (~8,6 GB).

Sammanfattning:

  • En 500 GB HDD är verkligen 500 GB = 465 GiB, men anges till 465 GB i Windows.

  • Ett "8 GB" RAM-minne är egentligen 8 GiB = 8,6 GB, men anges till 8 GB i Windows och på många andra ställen.

Tyvärr finns det två läger här, som båda tycker sig ha rätt: en som tycker att G = 10^9 och Gi = 2^30 (dit bland andra Linux, OS X, IEC och jag hör) och en som tycker att Gi inte finns och G godtyckligt kan betyda antingen 10^9 eller 2^30 (där vi hittar Windows, JEDEC, SweClockers med flera).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt så tror jag dessa sista 512mv blivit reserverade för hårdvara, och mer specifikt integrerade grafikdelen i processorn.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, nu blandar du friskt. Anledningen till att hårddiskar påstås inte kunna använda hela sin kapacitet är att Windows räknar storlekar med binära prefix men skriver dem med decimala. För att ta det klassiska exemplet med 500 GB-disken som "bara är 465 GB" så är hårddisken mycket riktigt 500 GB = 500 × 10^9 B stor, precis som det står på förpackningen, men Windows räknar storleken till 465 GiB (vilket stämmer) och skriver då ut att den är 465 GB (istället för att skriva ut den verkliga storleken 465 GiB).

Så är det inte med RAM: På grund av hur de är uppbyggda är deras kapacitet (åtminstone i praktiken) alltid en multipel av två, så när du köper "8 GB" RAM köper du i själva verket 8 GiB, men här gör även JEDEC (och i förlängningen tillverkare och återförsäljare) så att de räknar binärt men skriver decimalt. Så här får du "mer än du betalar för", eftersom det står 8 GB på förpackningen men du får 8 589 934 592 B (~8,6 GB).

Sammanfattning:

  • En 500 GB HDD är verkligen 500 GB = 465 GiB, men anges till 465 GB i Windows.

  • Ett "8 GB" RAM-minne är egentligen 8 GiB = 8,6 GB, men anges till 8 GB i Windows och på många andra ställen.

Tyvärr finns det två läger här, som båda tycker sig ha rätt: en som tycker att G = 10^9 och Gi = 2^30 (dit bland andra Linux, OS X, IEC och jag hör) och en som tycker att Gi inte finns och G godtyckligt kan betyda antingen 10^9 eller 2^30 (där vi hittar Windows, JEDEC, SweClockers med flera).

Detta visste jag inte, intressant och kul :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Som ovan nämnt så tror jag dessa sista 512mv blivit reserverade för hårdvara, och mer specifikt integrerade grafikdelen i processorn.

Fast TS hävdar ju å det bestämdaste att det visades 16 GB förut.

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

Fast TS hävdar ju å det bestämdaste att det visades 16 GB förut.

Fast TS hävdar även 2 andra saker.

1) Han har bytt processor vilket kan få BIOS att återställa vissa inställningar.
2) Den nådde max tillåtna temp under 2 timmar. Då kan bios backa settings för det kan upplevas som en felaktig överklockning.

Så, reserverat ram minne är oftast reserverat till hårdvara.
Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Lite off-tread men sitter själv på en i5-2320, skulle du kunna dela med dig av dina resultat kanske? vore skönt om man kunde slippa lägga pengar på mb och cpu förutom gpu:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlewr:

Lite off-tread men sitter själv på en i5-2320, skulle du kunna dela med dig av dina resultat kanske? vore skönt om man kunde slippa lägga pengar på mb och cpu förutom gpu:n

Eftersom han bara spelade CSGO så ville han veta hur mkt fps jag skulle landa på med min i5-2380p och som jag sa innan, med tanke på att dom liggers å nära varandra när det gäller prestanda så ville han bara veta om ett bättre grafikkort skulle hjälpa vilket visades sig att det kanske skulle. i5-2380p är dock inte någon värsting när det gäller spel om man skulle jämföra det med en i5-3570k som jag har liggandes här, med ingen överklockning heller kan jag säga dig.

Jag tror dock inte det skulle vara några problem för dig att lira spel generellt men det verkar finnas en gräns för din cpu när det gäller grafikkort. Gäller ju samma sak för polarn. Tror han sa att han inte kan köra något bättre än GTX 670 för annars flaskhalsar det.

Permalänk
Medlem

Jag bytte moderkort på ett system med en Prescott CPU som låg på 100C i bios direkt efter boot. Kylaren var så igendammad och datorn hade väl "strula" enligt ägaren i något år. Moderkortet var kokt så fick byta det men processorer tål mycket mer än vad folk tror. Nytt MB och en bättre CPU kylare och chassifläkt så behövde den datorn inte servas mer pga kass kylning.

Om du nu har en 3770K varför inte bara klocka ner den till önskad frekvens och stänga av HT så har du valfri i5 CPU i princip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag bytte moderkort på ett system med en Prescott CPU som låg på 100C i bios direkt efter boot. Kylaren var så igendammad och datorn hade väl "strula" enligt ägaren i något år. Moderkortet var kokt så fick byta det men processorer tål mycket mer än vad folk tror. Nytt MB och en bättre CPU kylare och chassifläkt så behövde den datorn inte servas mer pga kass kylning.

Om du nu har en 3770K varför inte bara klocka ner den till önskad frekvens och stänga av HT så har du valfri i5 CPU i princip?

Nu är du helt ute o cyklar.. Jag har en i5-3570k INTE 3770k Och problemet var inte dålig kylare eller hög klockning utan det var utav mitt dumma misstag då jag glömde sätta in 3-pins kontakten för att starta kylaren.

När det gäller minnet så är det fortfarande samma sak.

Permalänk
Medlem

jaja 3570, ända skillnaden är att du inte har HT och 2MB mindre L3 cache så inget att stänga av då. Som sagt rätt lätt att simulera en annan CPU specielt om man har HT då både HT och kärnor kan stängas av och frekvensen ändras på K modellen. Så min poäng var att nästa gång så "simulerar" du önskar CPU istället. Flesta bios kan ändå spara profiler så man kan ha en för stock, en för sin OC sedan flera för att simulera olika processorer.

Ja jag gav dig exempel på CPU som gåt lång tid i 100C utan skada. Kylare eller ej, tempraturen är vad den är så spelar igen roll. I ditt fall hade nog stock kylare varit bättre då konvektionen i alla fall gjort något plus befintligt luftflöde i lådan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sp3tan:

Ok så long story short: Igår satt jag och bestämde mig för att kolla upp för en polare om min gamla processor, i5-2380p(hans är ett i5-2320, ungefär lika bra) skulle vara värt att ha kvar och bara köpa nytt graffe istället för att byta ut det och köpa nytt grafikkort. Jag testade mig fram några timmar och fick fram resultat han själv ville se och höra. Jag blev klar ungefär kl 20.00. Efter jag hade blivit klar satte jag tillbaka min i5-3570k och andra hårddisk och körde på datorn.

Vad jag hade glömt bort helt och hållet var att jag sätta in 3-Pins kontakten för att få igång vatten kylaren. Så processorn bara satt där o kokade till liksom. Detta märkte jag dock inte förräns kl 22.00 då jag bestämde mig för att klocka tillbaka till 4.5GHz från 3.4GHz. I BIOS stod det att den var uppe i hela 104 grader och jag antar att den var uppe i ungefärlig temperatur hela tiden sedan kl 20.00.

Än sålänge, även nu när den är överklockat till 4.5GHz så funkar den alldeles utmärkt. Men jag undrar verkligen, ska jag behöva oroa mig? Kommer detta ha konsekvenser inom snar framtid? Inte kul att man ska behöva byta ut sin CPU på grund av ett dumt misstag

Andra saken jag märkte som var väldigt konsigt är att RAM minnet använder nu 0.5 GB mindre. Jag har ett par Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD(Yes dom är också överklockade till 1600 MHz incase you wonder)

Detta har aldrig hänt tidigiare dock så har jag INTE ändrat processorer hit o dit utan jag har haft min i5-3570k sittandes sen jag köpte det innan 2014. Det ända jag gjort är att installera Windows 8.1 på andra hårddisken men det ska ju inte ha någon betydelse..

Men vad kan ha orsakat just detta helt plötsligt? Som jag beskrev, bytte bara processor och hårddisk. Installerade Windows 8.1, testade mig fram och sedan bytte jag bara tillbaka allting.

Kislet i Processorn går sönder först vid temperaturer över 130 °C. Vid 130 °C stänger CPU av sig för att skydda sig.
Vid 105 °C Throttlar CPU:n för att inte överhettas. Dessa värden gäller Ivy Bridge och senare desktop modeller, dock ej låg energimodeller.

0.5GB är reserverat av systemet och inte tillgängligt för program och OS att lagra data på. Inga konstigheter.
För att fri göra detta så får du helt sonika stänga av alla typer av grejer i bios som kan tänkas använda sig av minnet. iGPU är en stor grej. Du kommer aldrig ha full tillgång till minnet då alla ut och inportar i dator läggs i minnet som adresser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

jaja 3570, ända skillnaden är att du inte har HT och 2MB mindre L3 cache så inget att stänga av då. Som sagt rätt lätt att simulera en annan CPU specielt om man har HT då både HT och kärnor kan stängas av och frekvensen ändras på K modellen. Så min poäng var att nästa gång så "simulerar" du önskar CPU istället. Flesta bios kan ändå spara profiler så man kan ha en för stock, en för sin OC sedan flera för att simulera olika processorer.

Ja jag gav dig exempel på CPU som gåt lång tid i 100C utan skada. Kylare eller ej, tempraturen är vad den är så spelar igen roll. I ditt fall hade nog stock kylare varit bättre då konvektionen i alla fall gjort något plus befintligt luftflöde i lådan.

100C är inte bra för en processor ändå, så det spelar roll. Ännu mer om man ökar spänningen, då gör det ännu mer skada. En processor dör inte per automatik för att man ligger runt 100C men hälsosamt är det inte.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Den gick så ett år minst överhettad och passerade alla stabilitetstester med nytt moderkort.

En CPU dör av hög ström av orsaken som heter elektronemigration. Vet för jag har släkting som designat IC kretsar år 3Com, Ericsson bland annat och strömmen är primära dödsorsaken inte temperaturen bekräftade han även om man tar i med höga temperaturer och maximal spänning så är det ändå Strömmen som är ledande dödsorsaken så han tyckte allt folk oroade sig för fel saker i onödan.

Jag vet igen som dödat en CPU pga hög temperatur. Sett ett par trasiga grafikkort med lite till igen kylning fulla med dam men där dog både GPU och mosfets. Men dom tål sjukt mycket innan det händer och som sagt dagens processorer och GPU:er har dessutom strömsparfunktioner och skydd som äldre chip inte hade vilket räddar dom i än större utsträckning i dag.

Intels stockkylare för haswell klarar inte att hålla processorn under under 99C under vissa laster och det är by design. Billigare för intel att designa processorn att tåla det än att skicka med en större och dyrare kylare. Så ja jag tror nog hellre på dom som designar skiten än vad folk tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

Nu fattar inte jag riktigt. Vad har du för överklockning på dina minnen?

Skrivet av Tomika:

Han kanske menar att dom är överklockade från 1333MHz till 1600. Min gissning iaf.

Alla klockfrekvenser över 1333MHz på DDR3 kategoriseras som överklock. TMYK
Däremot garanterar de flesta moderkorts tillverkarna att mer ska fungera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Än sålänge, även nu när den är överklockat till 4.5GHz så funkar den alldeles utmärkt. Men jag undrar verkligen, ska jag behöva oroa mig? Kommer detta ha konsekvenser inom snar framtid? Inte kul att man ska behöva byta ut sin CPU på grund av ett dumt misstag :(.

CPUn är nog helt okej, den har fått sig lite kortare livslängd, men inget du troligen kommer märka eftersom det bara var så kort tid.

Dock kan din vätskekylare fått sig en rejäl smäll, då den utsatts för kokande vatten temps, något de inte ska göra. En kvalitetskylare borde klara det, men inget är garanterat. Om inget så kan vattenånga ha ventilerat ut och du kommer få konstiga bubbland ljud eller andra problem om vätske nivån minskat kraftigt. Du har typ snabbt åldrat kylsystemet, om man säger det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

CPUn är nog helt okej, den har fått sig lite kortare livslängd, men inget du troligen kommer märka eftersom det bara var så kort tid.

Dock kan din vätskekylare fått sig en rejäl smäll, då den utsatts för kokande vatten temps, något de inte ska göra. En kvalitetskylare borde klara det, men inget är garanterat. Om inget så kan vattenånga ha ventilerat ut och du kommer få konstiga bubbland ljud eller andra problem om vätske nivån minskat kraftigt. Du har typ snabbt åldrat kylsystemet, om man säger det så.

Mjo.. Det låter vettigt. Hörde konstiga bubblande ljud då den var uppe i 104 grader enligt bios och varmt var det som tusan. Vet dock inte om det är möjligt att fylla på vatten på ett Corsair H55 vattenkylare? Om de nu ens är vettigt att göra om de nu går eller ens värt att göra det. Processorn funkar som sagt fortfarande lika bra som innan men med tanke på det du säger så kanske jag kanske ska byta ut eller om det går, fylla på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Mjo.. Det låter vettigt. Hörde konstiga bubblande ljud då den var uppe i 104 grader enligt bios och varmt var det som tusan. Vet dock inte om det är möjligt att fylla på vatten på ett Corsair H55 vattenkylare? Om de nu ens är vettigt att göra om de nu går eller ens värt att göra det. Processorn funkar som sagt fortfarande lika bra som innan men med tanke på det du säger så kanske jag kanske ska byta ut eller om det går, fylla på den.

Långt från alla de små vätskekylarna går att fylla på. Och just detta "felet" fick jag på en CM 120V, när jag också glömde pumpen
Hittade dock min redan efter typ 20-30 min då CPU var en gammal Q9550 och PCn krascha. Nu har den dock börjar gurgla och bubbla ibland, som den inte gjort före detta. Dock fungerar den än 2+ mån senare, förutom att man reagerar på bubbel ljud ibland.
De tappar ju lite vatten med tiden, så det är ingen katastrof, de är gjorda för att tåla mindre vätska, då det är först när det blir ett problem som du behöver tänka på det. Du frågade vad som kan ha påverkats, och jag påpekar att den kan. Dock kanske H55 är så bra gjord att minimalt läckte och den knappt påverkades, det vet jag inte.

Om du inte har något problem med det nu, så låt det vara. Men om du får ljuden inom snar framtid så vet du varför iaf, och kan då titta efter en lösning/ersättare.