AMD presenterar FX-serie med arkitekturen Zen och produktplaner för 2016

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Hur är det negativt om ARM får designvinster? Fler arkitekturer är bättre då det ger Intel konkurrens och PC maskiner kanske en dag kan få fler arkitekturer att välja på.

Själv har jag kört både Alpha, PPC, ARM, x86, x86_64 på mina Gentoo Linux burkar då allt kompileras från source så delar dom även källkoden via portage. Olika arkitekturer är inte ett så stort problem windows folket vill få det till.
Kör även hårdvara från valiga PC maskiner i min Alpha då den tar det och så läge drivrutinerna finns i Linux kernel så fungerar det fint.

En PC är per automatik inte x86 baserad. Intressant nog fans windows till både MIPS och Alpha innan ARM.
Har en gammal Alpha ståendes som kan köra windows NT 4.0 och säkert Windows 2000 Beta 2 med om man kunde få tag i ett exemplar.

Bara sjukt tråkigt att x86 är så dominant för det finns igen som helst orsak förutom rent monopol och lathet. Kan linux stödja typ 27 arkitekturer eller vad det nu senast var så kan nog andra OS gör det med.

Jo, det är just därför jag är lite emot ARM idag. Alla nyare/äldre spel t.ex går ju inte köra på ARM Annars har jag inget emot linux.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är ett misstag att kalla dem "FX". Det känns som att FX-serien har fått ett (ganska förtjänt) dåligt rykte. Tråkigt om det drabbar de här nya processorerna.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakta urvalskriterier vet naturligtvis bara Microsoft och Sony. Två saker som det pratades rätt öppet om var att båda företagen ville ha en plattform som är enkelt att utveckla för och initialpriset för tillverkning fick inte hamna på de nivåer man hade med Xbox360 och PS3.

Första kriteriet tolkades av många som att man sökte något som var relativt lik en "vanligt PC", det i sig utesluter inte speciellt mycket mer än designer likt PS2/PS3, finns inget i detta som rent tekniskt kräver x86 eller en GPU från AMD/Nvidia.

Kopplat med andra kriteriet så var det bara att glömma att göra någon stor manöver där man designade i stort sett hela kretsen från scratch. Det är också billigare att designa något i riktigt stora serier när det är färre kretsar (en APU för PC-marknaden kommer aldrig i närheten av dessa serier).

Ett av de viktigaste argumenten var inte tekniskt. Det är nämligen så att AMD låter Microsoft & Sony äga rättigheterna till sin respektive APU design - som de sedan får tillverka hos vem de vill, de får krympa den i framtiden utan AMD etc. Detta gör också att de bara betalar royalties till AMD och när tillverkningskostnaderna sjunker så tjänar de själva och inte bara AMD på det.

Sägs att Nvidia t.ex. inte går med på detta utan insisterar på att som vid tidigare konsoller enbart sälja chippen till MS/Sony och behålla kontrollen själv.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mooter:

Ett av de viktigaste argumenten var inte tekniskt. Det är nämligen så att AMD låter Microsoft & Sony äga rättigheterna till sin respektive APU design - som de sedan får tillverka hos vem de vill, de får krympa den i framtiden utan AMD etc. Detta gör också att de bara betalar royalties till AMD och när tillverkningskostnaderna sjunker så tjänar de själva och inte bara AMD på det.

Sägs att Nvidia t.ex. inte går med på detta utan insisterar på att som vid tidigare konsoller enbart sälja chippen till MS/Sony och behålla kontrollen själv.

Låter väldigt rimligt, vilket än mer visar att AMD var nog enda faktiska alternativet för GPU-delen och enda möjliga konkurrenten på CPU sidan var IBM som har tillämpat motsvarande modell tidigare, Intel skulle knappast gå med på något sådant. För ARM-tillverkarna är det normal affärsmodell så det är inte alls orimligt att nästa generations konsoler blir ARM-baserade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer