Misslyckad överklockning av i5 2500K på Gigabyte moderkort

Permalänk

Misslyckad överklockning av i5 2500K på Gigabyte moderkort

Hej, försökte för en liten stund sedan genomföra mitt livs första överklockning. Då jag är en total nybörjare i detta ämne valde jag att försöka följa den här guiden: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc....

Allt verkade gå bra tills jag kom till punkten att sätta CPU VCore till 1.3V. Jag har nämligen inget alternativ i mitt BIOS som heter VCore

Mitt moderkort är av modellen Gigabyte P67A-D3-B3 vilket inte är exakt samma som i guiden men likt nog tyckte jag innan jag drog igång. Eftersom det alternativ som va mest likt va Dynamic Vcore så försökte jag sätta det till +0.78 eftersom det i stort sett va skillnaden mellan den nuvarande volten och 1.3 som det stod i guiden att det skulle va. Då kunde jag dock inte starta datorn längre och fick återställa BIOS genom att dra ut CMOS batteriet

Så min egentliga fråga är om inställningen för VCore har ett annat namn eller finns på ett annat ställe i mitt BIOS. Eller om någon har en bättre guide att följa som bättre stämmer överens med mitt BIOS. Jag är medveten om att det finns mer generella guider för i5 2500K som inte är beroende av vilket moderkort man har, men dock säger alla att man ska ändra värdet för Vcore, vilket jag som sagt inte hittar

Permalänk
Medlem

Läs manualen. Där hittar du var inställningar ligger..
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-p67a...

CPU-vcore ligger under "MB Intelligent Tweaker(M.I.T)"

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Läs manualen. Där hittar du var inställningar ligger..
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-p67a...

CPU-vcore ligger under "MB Intelligent Tweaker(M.I.T)"

Det enda jag hittar under M.I.T är vad den är på för tillfället. Ingen inställning för att ändra den

Permalänk
Medlem

QPI voltage och System Agent behöver ju dock inte ökas om du inte ska överklocka processorn ganska så häftigt. Dessa kan du låta stå på AUTO.
CPU PLL skulle du däremot kunna sänka en aning till 1.780. Lägre går också, men då får man pröva stabiliteten successivt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Tomika:

QPI voltage och System Agent behöver ju dock inte ökas om du inte ska överklocka processorn ganska så häftigt. Dessa kan du låta stå på AUTO.
CPU PLL skulle du däremot kunna sänka en aning till 1.780. Lägre går också, men då får man pröva stabiliteten successivt.

Ok, gjorde bara som det stod i guiden. 4.5 GHZ va målet.

Permalänk
Medlem

Bättre att följa klockningsguiden här på SweC.
Jag gjorde det, det tar tid och blir många BSOD men är helt klar bästa sättet i min åsikt.
Kör själv en 2500K @ 4.4Ghz MB är Asus P8z68-v.
Förutom bra klock med så låg spänning (Vcore) som möjligt, så lär man sig under processen. Detta hjälpte mig mkt när jag klockade mina minnen(samma MHz och timings som XMP, men med betydligt lägre spänning, 2500K ska inte gilla hög spänning på minnen läste jag någonstans).

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk

Istället för att starta en ny tråd så skriver jag här, och jag har samma moderkort som ts och jag hittar inte heller någon manual vcore.

Har kört länge på 4.2 Ghz nu men vill verkligen få upp den i 4.5 Ghz eller 4.4 Ghz om 4.4 Ghz kanske är max för en Hyper 212 Evo?

Detta är inställningarna i Bios nu:

Och detta är Coretemp med Prime95 igång:

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Istället för att starta en ny tråd så skriver jag här, och jag har samma moderkort som ts och jag hittar inte heller någon manual vcore.

Har kört länge på 4.2 Ghz nu men vill verkligen få upp den i 4.5 Ghz eller 4.4 Ghz om 4.4 Ghz kanske är max för en Hyper 212 Evo?

Detta är inställningarna i Bios nu:

http://i.imgur.com/HeaM83K.jpg

http://i.imgur.com/HUoMqm3.jpg

Och detta är Coretemp med Prime95 igång:

http://i.imgur.com/gOKP0eU.png

CPU QPI/VTT = Vcore

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Skrivet av Creatooz:

CPU QPI/VTT = Vcore

Aha okay, trott det varit dynamic vcore men aldrig fått till det nå bra.
Så min vcore har stått på auto hela tiden?

För så fort jag ökar från 4.2 Ghz till 4.4 så kommer jag antingen bara till Windows inloggningsskärm så får jag bluescreen och när jag ökat lite på dynamic vcore så kom jag in i webbläsaren sen så fick jag bluescreen igen.

Dynamic ska stå på 0 och sen är det QPI/VTT man ska öka tills den blir stabil?

Edit: Dessutom som i Core Temp så säger den att VID är 1.37, i HWmonitor så säger den så här:

Men i BIOS säger den något helt annat, Vcore 1.29? Vet inte vilken man ska kolla på..

Liksom i andra moderkort så låter det så enkelt, bara att höja vcore manuellt och clock ratio..

Edit: Har suttit och pillat lite och läst någon engelsk guide och har äntligen börjat närma mig

Men vcoren är väldigt hög väl? Och när jag sänkte dynamic vcore så var fortfarande vcoren lika när jag kör prime95...

Vad rekommenderar ni för vcore? Läst på massa olika forum och vissa säger att det fungerar bra med 1.4 24/7 och vissa 1.3/1.35 och vissa säger att 1.45-1.5 fungerar utmärkt..

EDIT: Kan tillägga nu att jag har testat Cs Go och en timme Gta V nu med 4.4 Ghz och i spel så är aldrig VID högre än 1.36, endast i Prime95 den blir 1.386.

Men vilken skillnad i GTA jag märkte, hade problem med stuttering tidigare men nu hade jag nog inte en endaste tappad frame.
Och då med HIGH textures osv, och graderna på 3 kärnor låg som högst på 67 och en på 69 grader.

Graderna är godkända tycker jag men hur är det med VID:en? Är 1.36 ok för 4.4 Ghz?
Testade även 4.5 Ghz med samma inställningar men då blev den bluescreen direkt när jag kom till skrivbordet och 4.4 Ghz räcker nog med tanke på att jag bara har original fläkten på Hyper 212 Evon.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Creatooz:

CPU QPI/VTT = Vcore

NOPE

QPI/VTT är helt skilt från vcore, det är rent utav farligt att köra vtt på samma nivåer som vcore (1.4+) vid OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

NOPE

QPI/VTT är helt skilt från vcore, det är rent utav farligt att köra vtt på samma nivåer som vcore (1.4+) vid OC.

Sist jag pysslade med OC (var ett tag sen dock) var QPI/VTT samma sak som VCore, men tiderna förändras.
Istället för att bara skriva "NOPE", kunde du ha skrivit vad det korrekta var istället.
Känns som det hade givit mer, men men.. Man kan inte tänka åt alla.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Creatooz:

Sist jag pysslade med OC (var ett tag sen dock) var QPI/VTT samma sak som VCore, men tiderna förändras.
Istället för att bara skriva "NOPE", kunde du ha skrivit vad det korrekta var istället.
Känns som det hade givit mer, men men.. Man kan inte tänka åt alla.

Tveksamt att det bytt namn.

Hursomhelst så är QPI/VTT samma sak som VCCIO (VTT spänning) kan förut ha hetat något likt Processor Power for I/O, PPIO eller dylikt. Den justerar spänningen till minnes och (ibland) PCI-E kontrollerna. Intel rekommenderar max 1.08v (gå inte högre än ~1.2). Skall man överklocka minnena lite kan man öka denna lite i hopp om att få det stabilt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Creatooz:

Sist jag pysslade med OC (var ett tag sen dock) var QPI/VTT samma sak som VCore, men tiderna förändras.
Istället för att bara skriva "NOPE", kunde du ha skrivit vad det korrekta var istället.
Känns som det hade givit mer, men men.. Man kan inte tänka åt alla.

Visst det har du rätt i. Ville bara hindra trådskaparen från att göra det misstag som kan kosta honom CPUn. Qpi/vtt volt heter så just för att det är kopplat till qpin och kan aldrig ha med vcore att göra. Föregående inlägg förklarade det bra.

För TS, hitta en inställning där man kan byta vcore läge. Borde finns offset, dynamic och manual. Manual är enklast att börja använda tills man hittar rätt spänning för klockan. Kanske man kan byta genom att trycka enter när man står på dynamic voltage rubriken. Har haft p67a-ud4 som jag minns var bra, typ samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Calathea:

NOPE

QPI/VTT är helt skilt från vcore, det är rent utav farligt att köra vtt på samma nivåer som vcore (1.4+) vid OC.

Skrivet av anon81912:

Tveksamt att det bytt namn.

Hursomhelst så är QPI/VTT samma sak som VCCIO (VTT spänning) kan förut ha hetat något likt Processor Power for I/O, PPIO eller dylikt. Den justerar spänningen till minnes och (ibland) PCI-E kontrollerna. Intel rekommenderar max 1.08v (gå inte högre än ~1.2). Skall man överklocka minnena lite kan man öka denna lite i hopp om att få det stabilt.

Skrivet av Calathea:

Visst det har du rätt i. Ville bara hindra trådskaparen från att göra det misstag som kan kosta honom CPUn. Qpi/vtt volt heter så just för att det är kopplat till qpin och kan aldrig ha med vcore att göra. Föregående inlägg förklarade det bra.

För TS, hitta en inställning där man kan byta vcore läge. Borde finns offset, dynamic och manual. Manual är enklast att börja använda tills man hittar rätt spänning för klockan. Kanske man kan byta genom att trycka enter när man står på dynamic voltage rubriken. Har haft p67a-ud4 som jag minns var bra, typ samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar allihopa

Har inte rört QPI/VTT
Men jag tycker det är så konstigt, guider jag sett som de säger ha lika moderkort som jag har så har de "vcore" men jag har bara dynamic vcore..
Jag har även testat CTRL+F1 då någon skrev att de låser upp alla menyer, men det var ingen skillnad i CPU inställningarna.

Testade även idag att sänka dynamic vcore men från -0.040 till +0.020 fick jag bluescreen (och samma vid ändå de gånger jag han komma in i Windows) men kör nu i +.040 som tidigare och det verkar som det är den lägsta dynamic vcore för att få den stabil atm.
Och sen är det väl så att sensorerna inte är helt exakta så man får sänka lite mer för att märka skillnad..

Men det jag stör mig på och inte kan få fram är själva "vcore", alla som överklockar ställer in vcore och ställer in frekvens men inte jag..

Allt skrivet ifrån telefon så ursäktar för stavningsfel.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Entusiast

Jag har läst igenom manualen för ditt moderkort och hittar tyvärr inget annat än dynamic vcore. Budgetmodell, så sånt händer. Bästa hjälpen för dig är nog guiden här på swec!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Jag har läst igenom manualen för ditt moderkort och hittar tyvärr inget annat än dynamic vcore. Budgetmodell, så sånt händer. Bästa hjälpen för dig är nog guiden här på swec!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket
Aja man får väl skylla sig själv när man var dumsnål men då har man lärt sig till nästa gång

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Tänkte bara höra, är ett Asus P8P67 Le moderkort bättre?

https://www.asus.com/Motherboards/P8P67_LE/

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Hedersmedlem

@juniorjesper: LE-modellerma är billigast möjliga budgetkort med enklaste strömförsörjningen. Inget jag personligen hade överklockat med. Om det är bättre eller sämre än Gigabytekortet vet jag inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro