2.0/1 högtalarpaket + förstärkare + generella frågor

Permalänk

2.0/1 högtalarpaket + förstärkare + generella frågor

Hej!

Ska till hösten flytta till ny lägenhet och vill uppdatera ljudet till dess. Inköpet kommer ske nu under sommaren och min budget kommer ligga på cirka 8k. Om behovet av sen sub infinner sig blir det ett lite senare inköp så kanske återkommer till det senare.

Primära användningen kommer vara till TVn och för musik, så behöver en förstärkare som klarar av att streama musik från exempelvis mobil eller surfplatta. Musiken i fråga är egentligen mest klassisk rock och olika former av akustisk musik, är dock lite av en all lyssnare så inte omöjligt att både hiphop och elektronisk kommer spelas.
Tänkte börja med att köpa den och förmodligen en 2.0 system för att sedan uppgradera med en sub om jag skulle känna att behovet finns, vilket det troligen inte kommer göra då det är en lägenhet.

Till att börja med så har jag kollat på förstärkare i prisklass mellan 2-3,5k. Vad är det som egentligen motiverar köparen att gå upp i prisklass? Förstår att den blir bättre och kan leverera bättre ljud men märker jag egentligen någon skillnad om jag inte kommer betala mer än cirka 5k för mina högtalare?
Har kollat på modeller som Pioneer VSX-824,924 och Yamaha RX-V477. Det här med flera olika zoner låter väldigt bra, som jag har fattat det innebär det att man kan ha ett till högtalar set inkopplat från ett annat rum som man kan spela på samtidigt? Låter väldigt smidigt.

Sen det här med högtalare, Oj vilken djungel!
Det jag har kunnat läsa mig till så med min förhållandevis låga budget ska jag försöka hålla mig till satellit högtalare och inte golvare, då jag får mer för pengarna. Sen kanske behovet utav golvare är betydligt lägre i en lägenhet dessutom? Har ju inget större behov av att kunna spela jätte högt. Har kollat på modeller från XTZ, Canton och även Dynavoice (dock inte hört så jätte bra om dem).

Någon som har några idéer om vad som skulle passa mig eller vad jag ska tänka på vid eventuella inköp? Justja, då jag inte är så jätte kunnig inom området så undviker jag helst begagnat, har HIFI klubben i närheten som jag kan provlyssna vissa modeller på.

Tack på förhand!
Linus

Permalänk

Lägg 80% av budgeten på högtalarna. Stativhögtalare har inte den djupare basen som ett par golvhögtalare levererar, men kan ha bra bas stuns med lättdrivna och långslagiga baselement. De är lättare att möblera och dunkar inte lika mycket i golvet... (uppskattas av grannar). Utnyttja möjligheten att provlyssna på HiFi Klubben !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Lägg 80% av budgeten på högtalarna.

Med andra ord bör jag kolla på modeller i pris runt 2k och lägga resten på högtalarna?

Skrivet av Waxinator:

Stativhögtalare har inte den djupare basen som ett par golvhögtalare levererar, men kan ha bra bas stuns med lättdrivna och långslagiga baselement. De är lättare att möblera och dunkar inte lika mycket i golvet... (uppskattas av grannar).

Det var det jag tänkte också, och om jag nu skulle känna ett behov av fylligare bas kan jag bara köpa till en vettig sub senare.

Skrivet av Waxinator:

Utnyttja möjligheten att provlyssna på HiFi Klubben !

Det ska jag absolut göra, behöver bara få en hyffsad koll på modeller jag ska lyssna på bara.

Tack!