Permalänk
Medlem

höga tempraturer fx 8320

hej, köpte nytt moderkort igår. "asus sabertooth r2.0". hade ett msi 970 gaming innan, nu är det så att jah får mycket högre tempraturer med mindre klockning. har en h80i o processorn är en FX 8320. låg på 42c max efter 1timme i prime95 test på 4.3ghz på msi moderkortet men nu på asus kortet på 4.0ghz går jag upp till 58-60c direkt efter 5min. kan det va sensorena på asus kortet som spökar? har känt på luften som kommer ut genom radiotorn o den känns verkligen inte som 60c.. någon som har nån aning?

Permalänk
Medlem

42C är totalt orimligt för en modern CPU, 60C är även det rätt lågt. AMD sensorerna är notoriskt opålitliga.

Permalänk

det kan vara kylpastan, tog du lagom mycket och tog bort den gamla bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk

Det låter ju som att du behöver montera om kylaren.
Om det är sådan skillnad fast 60c är inte skithögt.
Sen blir inte luften i utblås 60c om processorn är 60c varm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

ja, kylpastan tog jag som ett riskorn ungefär. den gamla pastan tog jag bort ja.

monterat om kyalre nhar jag gjort 5 gånger nu.. tycker ändå 60c är för högt, kommer ju itne kunna klocka nå mer knappt plus att det finns ju massor med folk med sämre kylare som ligger på lägre temps.

Permalänk

Kör du högre volt nu?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

nej, mindre volt tillomed..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

42C är totalt orimligt för en modern CPU, 60C är även det rätt lågt. AMD sensorerna är notoriskt opålitliga.

Det är inte oftast sensorerna som är opålitliga utan dem är bara generellt inkompitabla med den mesta mjukvaran som finns där ute. Anledningen är att AMD inte mäter temperatur utan mäter marginalen kvar till överhettning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Är det moderkortets temp du kollar? Tänker eftersom du skrev "kan det va sensorena på asus kortet som spökar?" För sensorerna för processorns temp är ju inbyggda i själva processorn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kollat temp i bios, hwmonitor o al suite.