Permalänk

Ersätta stockkylare eller fixa?

Hej experterna,

Jag har ett problem där min stockkylare till min i7 4790K (4.0, dvs inte OC) låter mer än grafikkortet vid hög belastning, men även gör vissa missljud vid låg belastning. Irriterar mig något otroligt så jag måste fixa problemet.

Resten av datorn:
MSI Z87-G43 ATX
I7 4790 K 1150
16gb ram
Samsung SSD Pro 256gb
Asus 970 Strix
Be quiet 680W Gold
Fractal define R4 Svart.

Någon som har varit med om liknande? Samt kan man fixa stockkylare? Eller bör man helt enkelt byta ut den kylaren?

Någon som har någon rekommendation på en ersättning till den stockkylare jag fick med processorn? Gärna någon som är lätt att installera och som är relativt tyst. Behöver inte vara en bjässe för överklockning då jag förmodligen aldrig kommer ge mig in på den banan.

Även tips om hur jag på ett bra sätt göra bytet av befintlig kyla till den nya på ett smidigt och säkert sätt (installationen av processorn och kylaren som sitter idag gjorde jag själv men var rätt skakig när jag gjorde det ) (dock inte det som är problemet, jag har även kollat bakom för att se att samtliga delar av kylaren sitter fast och att inte kabeln från kylaren ligger och skaver)

Men stoppar jag processor kylaren så är det väldigt tydligt att det är den som skapar problemet.

Vänligen
Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Stock kylarna är skit, köp en eftermarknads kylare! Vilket är du isåfall mest intresserad av? En towermodell eller vattenkylt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Hej experterna,

Jag har ett problem där min stockkylare till min i7 4790K (4.0, dvs inte OC) låter mer än grafikkortet vid hög belastning, men även gör vissa missljud vid låg belastning. Irriterar mig något otroligt så jag måste fixa problemet.

Resten av datorn:
MSI Z87-G43 ATX
I7 4790 K 1150
16gb ram
Samsung SSD Pro 256gb
Asus 970 Strix
Be quiet 680W Gold
Fractal define R4 Svart.

Någon som har varit med om liknande? Samt kan man fixa stockkylare? Eller bör man helt enkelt byta ut den kylaren?

Någon som har någon rekommendation på en ersättning till den stockkylare jag fick med processorn? Gärna någon som är lätt att installera och som är relativt tyst. Behöver inte vara en bjässe för överklockning då jag förmodligen aldrig kommer ge mig in på den banan.

Även tips om hur jag på ett bra sätt göra bytet av befintlig kyla till den nya på ett smidigt och säkert sätt (installationen av processorn och kylaren som sitter idag gjorde jag själv men var rätt skakig när jag gjorde det ) (dock inte det som är problemet, jag har även kollat bakom för att se att samtliga delar av kylaren sitter fast och att inte kabeln från kylaren ligger och skaver)

Men stoppar jag processor kylaren så är det väldigt tydligt att det är den som skapar problemet.

Vänligen
Victor

Det är vanligt att stockkylaren är högljud, du kan ju fått en som är något lite obalans i fläkten på med och då blir det väldigt irriterande
Jag skulle säga att en luftkylare som inte använder det pin systemet till att fästas som stockkylaren gör är att föredra.
Denna brukar vara en vanlig uppgradering från stockkylaren http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
Sen vad du väljer att använda är helt upp till dig

Du kommer att behöva kylpasta när du byter kylare.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Jag kan absolut köpa kylpasta inga problem, men behöver jag ta bort den befintliga kylpastan? Samt hur vet jag hur mycket jag skall för att inte det skall bli för mycket?

Vänligen
Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Jag kan absolut köpa kylpasta inga problem, men behöver jag ta bort den befintliga kylpastan? Samt hur vet jag hur mycket jag skall för att inte det skall bli för mycket?

Vänligen
Victor

Det finns massor med guider på nätet hur man byter kylpasta så det är bara att söka på google
Du behöver ta bort den gamla kylpastan först ja, alltid byta kylpasta när man tar loss kylaren.
Denna visar bra hur man lägger på kylpasta på just en sån kylare med blottade heatpipes som den jag länkade http://www.overclock.net/t/1152242/applying-tim-to-direct-hea...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Jag kan absolut köpa kylpasta inga problem, men behöver jag ta bort den befintliga kylpastan? Samt hur vet jag hur mycket jag skall för att inte det skall bli för mycket?

Vänligen
Victor

Du ska ha så lite som en knappnål av pastan bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Jag kan absolut köpa kylpasta inga problem, men behöver jag ta bort den befintliga kylpastan? Samt hur vet jag hur mycket jag skall för att inte det skall bli för mycket?

Vänligen
Victor

Det finns många guider (och många olika tyckanden). Men det vanligaste är "som ett okokt riskorn" eller möjligen "som en okokt ärta", så någonstans därimellan fungerar bra. Jag skulle tipsa om den redan länkade CM Hyper Evo 212+, billig och tyst kylare. Aningen meckig installering, men absolut inte svår.

Du behöver ta bort den gamla pastan, med något som inte luddar (kaffefilter figurerar ofta) samt eventuellt något lösningsmedel (isopropanol/ren bensin/liknande), går bra att ta bort utan också, men kan bli lite rester kvar (absolut ingen katastrof, men det spelar roll).

Permalänk
Medlem

Oftast ingår kylpasta när du köper ny kylare så kolla det innan du köper till extra.

Ja du bör göra rent processorn från gammal kylpasta. Använd lämpligt verktyg, typ plastbit eller träpinne, skrapa bort det gamla kylpastan och lägg på ett tunt lager av den nya pastan.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk

Känns lite småläskigt med så stora kylare till detta, och även rengöringen av CPU. Men får väl som ni säger kolla lite youtube och vara försiktig.

Tack för många bra svar, skall springa förbi Inet efter jobbet och köpa enligt rekommendation,

Vänligen
Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

en i7 alstrar ju mycket värme så ja stock kylarna till dom är lite för klena speciellt om man spelar blir dom ju sjukt varma, undrar hur intel tänkte när dom gör såna sket kylare till varma cpus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Känns lite småläskigt med så stora kylare till detta, och även rengöringen av CPU. Men får väl som ni säger kolla lite youtube och vara försiktig.

Tack för många bra svar, skall springa förbi Inet efter jobbet och köpa enligt rekommendation,

Vänligen
Victor

Det är lite läskigt men om du gör allt medvetet långsamt och enligt instruktioner eller någon guide kommet det gå alldeles utmärkt.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Testat lite olika och beroende på prisklass så finns där bra alternativ, kylpastan kan du torka av med papper (helst sånt som inte lämnar kvar små pappersdamm) och lite isoprepanol gör de så rent du kan sen tar du kylpastan och lägger en linje stor som ett okokt riskorn i mitten, montera sedan kylaren du köpt och spän fast den i kors spänning de kylarna jag kan rekommendera är noctua nh-d15 (där får du med en tub kylpasta som är riktigt bra) eller corsairs slutna vattenkylningslösningar där rekommenderar jag iallafall att byta kylpastan då den inte är super

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Känns lite småläskigt med så stora kylare till detta, och även rengöringen av CPU. Men får väl som ni säger kolla lite youtube och vara försiktig.

Tack för många bra svar, skall springa förbi Inet efter jobbet och köpa enligt rekommendation,

Vänligen
Victor

Du kan även kolla på TX3 Evo, inte riktigt lika stor och bra som 212 Evo, men betydligt lättare montering med push-pins (samma som stock kylare).

http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

Permalänk

Tack för bra tips gänget, blev enligt ovan rekommendation, min stora fundering blev gällande pasta, vill egentligen ta bort 212an igen föu att se om jag har för mycket/lite.

Tog samma som i guiden jag följde men det störde mig under natten att jag borde kollat.

Sen undrar jag, man kan vrida på fläkten lite höger och lite vänster, är det meningen att den inte skall sitta helt still? Eller har jag gjort fel?

Skickar bilder efter jobbet!

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Är det fläkten eller kylarblocket som går att vrida på? Kan du vrida på själva blocket så sitter det på tok för löst, vad gäller fläktarna så kan jag inte uttala om hur de sitter på 212an så vet inte om det är vanligt eller ej att de går att rubba på.

Hur ser temperaturerna ut? Är de bra så finns egentligen ingen anledning att kolla om du har för mycket eller för lite pasta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Min EVO kan man vrida lite åt höger vänster oxå. Men inget som stör funktionen och har bra temps

Jag kan inte skruva åt den hårdare än vad som går

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Tack för bra tips gänget, blev enligt ovan rekommendation, min stora fundering blev gällande pasta, vill egentligen ta bort 212an igen föu att se om jag har för mycket/lite.

Tog samma som i guiden jag följde men det störde mig under natten att jag borde kollat.

Sen undrar jag, man kan vrida på fläkten lite höger och lite vänster, är det meningen att den inte skall sitta helt still? Eller har jag gjort fel?

Skickar bilder efter jobbet!

Har du mer pasta så du kan göra om allt igen så absolut lyft och titta hur väl det spred sig, det är det bästa sättet att veta hur bra det blev och sen göra om det och korrigera med mer eller mindre pasta om det behövs.
Beroende på hur fästanordningen fungerar på olika kylare så kan man vrida på vissa ja, men det går också att lägga plastbrickor mellan backplaten och moderkortet för att få lite mer spänn på det om man vill på många kylare.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Tack för bra tips gänget, blev enligt ovan rekommendation, min stora fundering blev gällande pasta, vill egentligen ta bort 212an igen föu att se om jag har för mycket/lite.

Tog samma som i guiden jag följde men det störde mig under natten att jag borde kollat.

Sen undrar jag, man kan vrida på fläkten lite höger och lite vänster, är det meningen att den inte skall sitta helt still? Eller har jag gjort fel?

Skickar bilder efter jobbet!

Med fläkten antar jag att du menar själva kylaren. Jag kan också vrida lite på min EVO 212 litegrann. Men den gör fortfarande jobbet alldelens utmärkt. Har inte haft några problem alls med temps.

Ang kylpasta så kan du ju kolla hur tempen ligger. Kör ett test där CPUn jobbar 100% och kolla tempen. Ligger den på en acceptabel nivå så är kylpastan säkert OK

Visa signatur
Permalänk

Jag har ju satt på kylpastan, det vet jag, men finns det några risker med att ha för mycket/lite? Vågar jag testa om jag anser att jag satte dit en knapp nåls mängd (enligt flera rekommendationer) men frågan blir ju alltid hur stor knapp nålen är på en platta. Sen tyckte jag kylastan var lite "rinnigare" än vad jag trott. Använde den som kom med kylaren, men det kanske är vanligt?

Skönt att hör att man kan vrida på den, tyckte ändå det kändes ganska rätt när den installerade.

Men sista frågan är då, vågar jag testa att köra 3d mark eller tungt spel för att se om den klarar temperaturerna om jag inte är 110% på hur mycket kylpasta jag har?

Det ända jag hann med igår kväll var att installera fläkten och sedan sätta på datorn, då låg tempen på 34c på den, skall testa mer så återkommer jag!

Än en gång tack för goda råd, information och erfarenheter!

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Jag har ju satt på kylpastan, det vet jag, men finns det några risker med att ha för mycket/lite? Vågar jag testa om jag anser att jag satte dit en knapp nåls mängd (enligt flera rekommendationer) men frågan blir ju alltid hur stor knapp nålen är på en platta. Sen tyckte jag kylastan var lite "rinnigare" än vad jag trott. Använde den som kom med kylaren, men det kanske är vanligt?

Skönt att hör att man kan vrida på den, tyckte ändå det kändes ganska rätt när den installerade.

Men sista frågan är då, vågar jag testa att köra 3d mark eller tungt spel för att se om den klarar temperaturerna om jag inte är 110% på hur mycket kylpasta jag har?

Det ända jag hann med igår kväll var att installera fläkten och sedan sätta på datorn, då låg tempen på 34c på den, skall testa mer så återkommer jag!

Än en gång tack för goda råd, information och erfarenheter!

Pastan är tänkt att ta bort mycket små luft bubblor(fickor) mellan cpu och fläns.
Med för lite pasta blir det inte kontakt mellan hela cpu och kylflänsen.
Med för mycket rinner pastan utanför och kan eventuellt kortsluta saker runt om cpu. Med för mycket blir det även sämre värmeledning.

Det är inga problem att belasta din cpu för att kolla om den sitter bra, om den inte gör det så klockar din cpu ner sig för att skydda sig mor överhettning.

Jag använder realtemp för att kolla temperaturer, tmonitor för hastighet samt prime 95 för belastning.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Den kylaren du har nu vill gärna ha lite extra kylpasta mot en vanlig pga där är lite spår runt heatpipsen där kylpastan gärna lägger sig istället för att smetas ut över hela.
Så länge som det är en kylpasta som inte har elektrisk ledande förmåga så är det ingen fara om det blir lite för mycket, det enda är att det kan kyla lite för dåligt för där är för tjockt lager på, men och andra sidan så om man har för lite så får den inte nog med kontakt med cpun och kyler sämre för det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Alright, nu har jag testat lite, den ligger och "idlar" på runt 32-34.

Testat Hardline, CS GO & Dota 2, och enligt CPUID hardware monitor har processorn som max varit uppe på 63 grader. Är det för högt? Eller bra värde? borde jag kolla på kylpastan eller inte?

Vänligen
Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Alright, nu har jag testat lite, den ligger och "idlar" på runt 32-34.

Testat Hardline, CS GO & Dota 2, och enligt CPUID hardware monitor har processorn som max varit uppe på 63 grader. Är det för högt? Eller bra värde? borde jag kolla på kylpastan eller inte?

Vänligen
Victor

För en enkel 212evo låter det bra. Har själv en Antec Kühler H2o 1220 och den tar sig upp i 43 grader som max.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Har du bara en fläkt på din kylare så skaffa en till.
Det gör stor skillnad på en 212.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crazysanta:

Hej experterna,

Jag har ett problem där min stockkylare till min i7 4790K (4.0, dvs inte OC) låter mer än grafikkortet vid hög belastning, men även gör vissa missljud vid låg belastning. Irriterar mig något otroligt så jag måste fixa problemet.

Resten av datorn:
MSI Z87-G43 ATX
I7 4790 K 1150
16gb ram
Samsung SSD Pro 256gb
Asus 970 Strix
Be quiet 680W Gold
Fractal define R4 Svart.

Någon som har varit med om liknande? Samt kan man fixa stockkylare? Eller bör man helt enkelt byta ut den kylaren?

Någon som har någon rekommendation på en ersättning till den stockkylare jag fick med processorn? Gärna någon som är lätt att installera och som är relativt tyst. Behöver inte vara en bjässe för överklockning då jag förmodligen aldrig kommer ge mig in på den banan.

Även tips om hur jag på ett bra sätt göra bytet av befintlig kyla till den nya på ett smidigt och säkert sätt (installationen av processorn och kylaren som sitter idag gjorde jag själv men var rätt skakig när jag gjorde det ) (dock inte det som är problemet, jag har även kollat bakom för att se att samtliga delar av kylaren sitter fast och att inte kabeln från kylaren ligger och skaver)

Men stoppar jag processor kylaren så är det väldigt tydligt att det är den som skapar problemet.

Vänligen
Victor

När jag hade stock kylaren så var idle temp ca 30-35c och vid belastning runt 70-80c. Efter byte till Kraken X61 (vatten) så är idle 25 och vid belastning så går den aldrig över 55 (stresstest). Vid idle så gör inte vattenkylningen någon jätteskillnad men vid belastning så kommer den till sin rätt. Stock kylaren är hemskt dålig i jämförelse med i princip vilka kylare som helst.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa ny cpu-kylare. Funderat på det där med kylpastan och är mycket tacksam över alla svar här, jag hoppas det är okej om jag lånar denna tråd för en fråga angående kylare då det är samma ämne. Det är två stycken kylare jag funderar på: http://www.inet.se/produkt/6909306/silverstone-argon-ar01

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Sett att någon tipsat om CM 212 evo. Men vad tror ni angående Silverstone Argon? Det är till en Intel core i5 2500k.

Visa signatur

Fractal Design Define C | Asus ROG Strix Z270E | Intel Core i7 7700K @4.5GHz - Noctua NH-U14S | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC | EVGA SuperNOVA G3 550W| Samsung 960 EVO 250GB/120GB SSD| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz (16GB)

Permalänk
Medlem

@efees: Swec gjorde ett väldigt bra test där just dom där två kylarna ingick. Jag har samma processor som dig men med höjd turbofrekvens till 4.3. Har en CM 212 evo och den räcker gott, om jag minns rätt så är 212an tystare än Argon vid idle.

För att jag är snäll: http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury 3600MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk
Medlem

Tack, läste den där recensionen innan men ville höra lite synpunkter av andra också då 212 evo verkar sjukt populär. Det får nog bli den.

Skrivet av Strelok:

@efees: Swec gjorde ett väldigt bra test där just dom där två kylarna ingick. Jag har samma processor som dig men med höjd turbofrekvens till 4.3. Har en CM 212 evo och den räcker gott, om jag minns rätt så är 212an tystare än Argon vid idle.

För att jag är snäll: http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

Visa signatur

Fractal Design Define C | Asus ROG Strix Z270E | Intel Core i7 7700K @4.5GHz - Noctua NH-U14S | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC | EVGA SuperNOVA G3 550W| Samsung 960 EVO 250GB/120GB SSD| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz (16GB)