Rockstar: "Moddar i enspelarläge leder inte till avstängning i GTA V"

Permalänk
Melding Plague

Rockstar: "Moddar i enspelarläge leder inte till avstängning i GTA V"

Rockstar bemöter kritiken om bannade moddare, med att ingen har eller kommer stängas av för modifierade filer i enspelarläget. Samtidigt utlovas fortsatta krafttag för rättvist onlinespelande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja de får jättegärna förklara för vissa som inte har gett sig på annat än singleplayer men fick sig en ban ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag tycker dessa utvecklare har för mycket förtroende i sina Anti-Cheat Program. Program kan väl också göra en missbedömning?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag tycker dessa utvecklare har för mycket förtroende i sina Anti-Cheat Program. Program kan väl också göra en missbedömning?

Det har hänt på Steam. Kunderna fick Left for Dead 2 gratis som kompensation.

Permalänk
Medlem

Vilken lättnad, blev lite besviken av tidigare nyheter om spelet.
Riktigt nice att de låter singleplayer vara.

Jag trodde faktiskt att de skulle härja i SP också, för att undvika fler nyhetsreportage på fox news i stil med hot coffee för GTA:SA

Skrivet av Xaid:

Jag tycker dessa utvecklare har för mycket förtroende i sina Anti-Cheat Program. Program kan väl också göra en missbedömning?

Mja, spelar man spelet utan andra program i bakgrunden så är det väldigt sällsynt.

Har man däremot något halvobskyrt program på, som kanske interagerar med spelet ( t.ex OSD eller söker av spelmappen av nån anledning )
så kanske ett anti cheat kan missta det för att man har fuffens för sig.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Spelet använder ju samma exe till singleplayer och till multiplayer och de dll filer man använder till scripthook osv använder samma metod som fusktrainers. FOV modden är t.ex. bara en memory hack som man lika gärna kan göra via cheat engine. Fram tills vi vet hur rockstars anti-fusk fungerar så rekommenderas att spela moddar med mod launchern som har med alternativ för att lägga in och ta bort moddar och starta spelet offline only etc.

Permalänk
Medlem

Mods som inte gör nån skillnad annat än kosmetiskt som typ fixa hastighetsmätaren till kmh eller rätta sen till den faktiska hastigheten stämmer borde väl vara tillåtet? Men med sånna mods blir man väl bannad nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Mods som inte gör nån skillnad annat än kosmetiskt som typ fixa hastighetsmätaren till kmh eller rätta sen till den faktiska hastigheten stämmer borde väl vara tillåtet? Men med sånna mods blir man väl bannad nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan kanske vara svårt för Anti-cheat systemen att skilja på sånna saker ibland, även om det inte faktiskt skulle ge någon ett övertag.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Vilken lättnad, Men blev lite orolig av förra nyheten. Det enda jag brukar ändra är bilar i de tidigare GTA spelen. Men de har slagit ifrån så fort man försökt köra online om man hade ändrat något. I alla fall för mig. Men då kanske man kan hoppas på lite bilmoddar sen för single player spelande

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Ja de får jättegärna förklara för vissa som inte har gett sig på annat än singleplayer men fick sig en ban ändå.

Kan också vara så att de som hävdar de enbart spelat med hacks på single player, helt enkelt ljugit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Problemet blir väll att rockstar måste "godkänna" mods för Onlineläget. Saker som ex mer FOV, Hastighetsmätare och GPS som faktiskt funkar ger inga fördelar men kommer ses som fusk tills de exkluderas av anti-cheat programmet...

Detta hade man lätt kommit runt med en normal serverbrowser och möjlighet att göra en dedikerad server, synd bara att GTA V Online är upplaggt som det är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Kan också vara så att de som hävdar de enbart spelat med hacks på single player, helt enkelt ljugit.

Precis! Det har länge varit time att sätta dit fuskare så det känns om inte annat i plånboken!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag tycker dessa utvecklare har för mycket förtroende i sina Anti-Cheat Program. Program kan väl också göra en missbedömning?

Nope.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag tycker dessa utvecklare har för mycket förtroende i sina Anti-Cheat Program. Program kan väl också göra en missbedömning?

Program gör det dom är programmerade för, är det fel i programmet så är det den/dom som har designat den som är att skylla på.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag tycker dessa utvecklare har för mycket förtroende i sina Anti-Cheat Program. Program kan väl också göra en missbedömning?

Det är väldigt sällan som anti-cheat program begår misstag, men visst händer det. Det dessa program brukar leta efter är oväntade förändringar i minnet. Jag läste något om att det fanns två olika versioner av Script Hook. Originalet som avaktiveras automatiskt när du går online samt nån trollversion som inte gör det, och det är främst den som är orsaken till att du blir "oskyldigt bannad".

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vore trevligt ifall moddare kunde skicka in sina mods (mph till kmph) och sedan få en 'rockstar approval', å sedan kunna ladda ner och installera dessa från spelet.
Men trots allt, det är rockstar...

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk

@sweclockers lite överdriven aftonblad-stil på den där rubriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Ja de får jättegärna förklara för vissa som inte har gett sig på annat än singleplayer men fick sig en ban ändå.

För att dem installerade SP moddar, och sedan spelade online i tro om att moddarna stannar i SP, men scripthooken dem använder injicerar moddarna även i GTA Online vilket triggar servrarna och flaggar personen som en fuskare.

Eller i andra ord, det är inte moddarna folk blir bannade för, det är verktygen som gör moddarna möjliga som inte kan urskilja på GTA V och GTA Online. Om du har moddar gå inte online överhuvudtaget, starta GTA V i offline läge om du vill vara helt säker på att du inte råkar gå in i GTA Online. Scriphooken från Alexander Blade dödar spelet nu om du försöker gå online.

Permalänk
Medlem

Mods online var ju för fan anledningen till att jag köpte GTA V för.

GTA IV kunde man köra mods Online fast på en close friend session eller varför inte skapa en Mod session?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Mods online var ju för fan anledningen till att jag köpte GTA V för.

GTA IV kunde man köra mods Online fast på en close friend session eller varför inte skapa en Mod session?

Som minecraft, gör en server med moddar. Det fungerar ju på minecraft och mount & blade till exempel. Jag har dock inte GTA V så jag kan ju inte vittna om hur lobbysystemen ser ut och om det ens går att ha en egen server som går att köra moddar på (dedikerad) men det går alltså att hosta spel som man spelar i själv i alla fall? Grymt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luminous:

Som minecraft, gör en server med moddar. Det fungerar ju på minecraft och mount & blade till exempel. Jag har dock inte GTA V så jag kan ju inte vittna om hur lobbysystemen ser ut och om det ens går att ha en egen server som går att köra moddar på (dedikerad) men det går alltså att hosta spel som man spelar i själv i alla fall? Grymt.

Det går inte att göra något likt detta i GTA V, man kan endast joina en slumpmässig server hostad av rockstar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dussan89:

Mods som inte gör nån skillnad annat än kosmetiskt som typ fixa hastighetsmätaren till kmh eller rätta sen till den faktiska hastigheten stämmer borde väl vara tillåtet? Men med sånna mods blir man väl bannad nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har ju sagt att får du inget övertag över andra spelare så är modden ok.

Btw hur ser du hastigheten?

Sen förstår jag inte PC utvecklare som motarbetar mods, dom har ju helt missförstått vad PC och spel handlar om.

BF tog bort mods och jag slutade spela, Arma betalar flera miljoner till dom bästa modsen och jag älskar det spelet, det blir aldrig gammalt pga det finns så många som bidrar till det spelet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Problemet blir väll att rockstar måste "godkänna" mods för Onlineläget. Saker som ex mer FOV, Hastighetsmätare och GPS som faktiskt funkar ger inga fördelar men kommer ses som fusk tills de exkluderas av anti-cheat programmet...

Detta hade man lätt kommit runt med en normal serverbrowser och möjlighet att göra en dedikerad server, synd bara att GTA V Online är upplaggt som det är.

Både bättre fov och en bättre gps blir ju en fördel mot spelare som inte har det även en hastighetsmätare kan ses som ett fusk eftersom alla inte har det och det blir mycket lättare att bromsa till rätt hastighet i en kurva om du har det.

Men trång fov är bara tråkigt, hastighetsmätare har alla bilar och alla mobiler och bilar har gps men alla gps är inte lika.
Rockstar motarbetar sig själv när dom motarbetar förbättringar i deras spel. Det är dom som köper spelet som ska vara glada och är dom det så blir även speltillverkar glad hela vägen till banken.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Program gör det dom är programmerade för, är det fel i programmet så är det den/dom som har designat den som är att skylla på.

Jag håller med dig. Det är ju därför program patchas konstant.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Dom har ju sagt att får du inget övertag över andra spelare så är modden ok.

Btw hur ser du hastigheten?

Sen förstår jag inte PC utvecklare som motarbetar mods, dom har ju helt missförstått vad PC och spel handlar om.

BF tog bort mods och jag slutade spela, Arma betalar flera miljoner till dom bästa modsen och jag älskar det spelet, det blir aldrig gammalt pga det finns så många som bidrar till det spelet.

First person i bilarnas hastighetsmätare, nån reagerade att hastigheten var helt fel med hur snabbt fordonet rörde på sig, dock inget säkert då jag bara hört att även dessa mods gör dig bannad om du försöker använda dom i MP.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk

Bra gjort Rockstar!
Kanske iofs skulle gjort som det där spelbolaget som bannade alla cheaters från dom vanliga servrarna men lät dom fortsätta spela på dedikerade cheater servrar.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!