Windows 10-testare kan få giltig licens utan kostnad

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Tja, kan ju vara trevligt för de som testat att få se vad slutresultatet blev. Man får ju lite känslan av att de egentligen inte vill ta betalt för Windows längre (antyds ju att till och med piratkopior kan bli omvandlade till äkta versioner). Det mest logiska i så fall vore att ta bort aktiveringskravet helt och hållet. De kanske kan ta betalt för support till företag samt för inköp via deras programvarubutik istället?

Får jag välja så betalar jag heller för Os:et än "tvingas" använda online konto (offline konto ligger undangömt i 8,1 och även win 10), jag menar man måste väl få ett val?

Jag vill inte att Ms ska logga och koppla mitt os till ett mailkonto. Blir ju storebror ser dig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får jag välja så betalar jag heller för Os:et än "tvingas" använda online konto (offline konto ligger undangömt i 8,1 och även win 10), jag menar man måste väl få ett val?

Jag vill inte att Ms ska logga och koppla mitt os till ett mailkonto. Blir ju storebror ser dig.

Storebror ser redan vad du skriver på sweclockers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Låter ju fint.

OFF TOPIC: Någon som vet om man kan uppgradera från Windows 7 till W10 utan att behöva omformatera sin SSD?

yeeeep kommer du kunna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får jag välja så betalar jag heller för Os:et än "tvingas" använda online konto (offline konto ligger undangömt i 8,1 och även win 10), jag menar man måste väl få ett val?

Jag vill inte att Ms ska logga och koppla mitt os till ett mailkonto. Blir ju storebror ser dig.

Själv har jag valt Arch Linux.
Försökte tänka mig in i hur Microsoft resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

yeeeep kommer du kunna.

Gäller det även med BETA-release eller bara official?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Storebror ser redan vad du skriver på sweclockers...

Jo, men behöver inte ligga inbakat i OS mer än det redan gör. Att koppla ihop hur jag använder/ställer in OS program och liknande ska inte kopplas med någon mail (är ju med i transformers 1 rätt kul detaljer om storebror finns flera filmer som berör ämnet så klart).

Skrivet av ronnylov:

Själv har jag valt Arch Linux.
Försökte tänka mig in i hur Microsoft resonerar.

Tja pengar är det jag kommit fram till på rak arm Men det gick inte så bra dock.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Låter ju ganska osannolikt att Microsoft skulle "bjussa" på licenser till sina testare... i det här fallet eftersom ALLA kan registrera sig för "Windows Insider".

Beta testare av win 8 fick uppgradera till en riktig licens för 247kr så något liknande är inte helt omöjligt.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:
Skrivet av Ozzed:

Detta vore ju det enda logiska. Vad skall de göra annars? "Tack för att ni bidragit till att vårt operativ inte suger. Nu är det färdigt, nu kan ni dra åt helvete!" Nej knappast..

Som Windows 7-betatestare så var meddelandet ungefär så

Skrivet av DanTheManSwe:

Jag fick en full Ultimate license för Windows 7 när jag hade testat det. Var iofs inte i närheten lika många testare på den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur var det egentligen?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Hur var det egentligen?

Folk som hoppade på technical beta genom medlemskap på technet kunde få belöning.

Public beta och RC1- testare fick inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Du är helt ute och cyklar... Det är inte windows phone vi pratar om här (även om den kommer att få en variant av W10). De allra allra allra flesta som blev missnjöjda med windows 8 och inte gav windows 8.1 en chans för att se hur mycket bättre än W7 det blev gick inte till apple eller linux, de stannade på W7.

Microsoft behöver bara se till att göra W10 rätt, egentligen borde de börjat med att göra W10 precis som W8.1 men ändrat så att man har startmenyn i mindre storlek vilket är det som fick folk att bli helt galna. Sen kan de uppdatera W10 mer. Men istället försöker de lägga in mycket i W10 vilket är det som gör mig lite orolig att något dumt kommer in i W10. Vi får se...

Hur som helst, Microsoft sitter fortfarande väldigt lugnt när det gäller desktop OS.

2012-2015:
http://www.statista.com/statistics/218089/global-market-share...

Desktop OS market share 2010:
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Desktop OS market share 2015:
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Ja det är jättefint sålänge desktop-OS känns relevanta för kunderna. Men när det finns operativsystem för andra formfaktorer, varför ska man betala för desktop-OS? Dessutom minskar vinsten från Klientdelen an Windows stadigt, så om Microsoft gör sig beroende av dem som en inkomstkälla så skjuter de sig själva i foten med fälthaubits.

Desktop som formfaktor behöver helt enkelt lite kärlek, och det här vore ju ett bra sätt att ge den det.

Dessutom blir ju Windows 10 redan bekräftat gratis för alla med Windows 7, 8, och 8.1. Att hålla på att smådutta och exkludera den promillen som kör Windows 10 Technical Preview känns dumsnålt. Så jag undrar "vem" det är som är ute och "cyklar" egentligen.. Det känns som du försöker cykla ner för en trappa, på en enhjuling, kraftigt berusad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

microsoft kommer äga pc-marknaden för all framtid, oavsett vad dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men behöver inte ligga inbakat i OS mer än det redan gör. Att koppla ihop hur jag använder/ställer in OS program och liknande ska inte kopplas med någon mail (är ju med i transformers 1 rätt kul detaljer om storebror finns flera filmer som berör ämnet så klart).

Det som sker i actionfilmer bör tas med en stor skopa salt.
Ungefär som att lägga på luren i tid för att undvika att polisen hittar boven.
Som om denna information inte skulle sparas, utan bara gå att se i realtid i form av en blinkande gröns cirkel på en karta.... (Så är det självklart inte, allt sparas för alltid)

Jag tycker att du ska titta på Citizenfour, dokumentären om Snowden och hur omfattande signalspaningen egentligen är.
Det räcker med en länk mellan dina olika konton, enheter, betalkort, för att kopplingen ska finnas där, för alltid.

Vem du är, vilka du samrör dig med, vad du köper, hur farlig du är, allt detta vet redan NSA....

Sedan kan du fundera en extra gång över hurivida dina inställningar i Windows är det du egentligen vill skydda.
Sist jag kollade är behöver du aktivt välja att delta i Customer improvement program, om du väljer att delta så används dessa uppgifter för att göra OS:et bättre.

Något du annars kan fundera över är hur många sociala medier du är med i (webbmail tjänster som gmail inkluderat).
För samtliga dessa lever på att sälja ditt sociala mönster och intressen till högstbjudande.
Vissa köpare vill bara lura dig att köpa saker, vissa kanske tar steget längre och utöver utpressning, och vissa kartlägger dig för sina politiska intressen.

Vilken fiende är det du oroar dig för?

Permalänk
Medlem

Hur blev det då? Sa dom något på sin grej igår ang. gratis w10 till insiders? Jobbade igår så jag missade..

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Det som sker i actionfilmer bör tas med en stor skopa salt.
Ungefär som att lägga på luren i tid för att undvika att polisen hittar boven.
Som om denna information inte skulle sparas, utan bara gå att se i realtid i form av en blinkande gröns cirkel på en karta.... (Så är det självklart inte, allt sparas för alltid)

Jag tycker att du ska titta på Citizenfour, dokumentären om Snowden och hur omfattande signalspaningen egentligen är.
Det räcker med en länk mellan dina olika konton, enheter, betalkort, för att kopplingen ska finnas där, för alltid.

Vem du är, vilka du samrör dig med, vad du köper, hur farlig du är, allt detta vet redan NSA....

Sedan kan du fundera en extra gång över hurivida dina inställningar i Windows är det du egentligen vill skydda.
Sist jag kollade är behöver du aktivt välja att delta i Customer improvement program, om du väljer att delta så används dessa uppgifter för att göra OS:et bättre.

Något du annars kan fundera över är hur många sociala medier du är med i (webbmail tjänster som gmail inkluderat).
För samtliga dessa lever på att sälja ditt sociala mönster och intressen till högstbjudande.
Vissa köpare vill bara lura dig att köpa saker, vissa kanske tar steget längre och utöver utpressning, och vissa kartlägger dig för sina politiska intressen.

Vilken fiende är det du oroar dig för?

Självklart är det så, kan småle åt detta med (blir ju ibland riktigt uppenbart). Även annan rätt kul serie är person of interest (är viss sanning i det, som mycket annat men oftast långt ifrån verkligheten) men man ska ju så gått det går hålla tjänsterna isär, så infon bli mer segmenterad.

Å förresten 24 är ju en annan serie som är vinklad åt det hållet (stod inte ut mer än en säsong, var för extremt vriden/skruvad serie).

Jo, självklart menade inte det, utan att valen är inte så tydliga mellan vanligt offline konto och online, dom har gömt det i 8.1 och senare versioner, om datorn har kontakt med nätet kommer det upp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är jättefint sålänge desktop-OS känns relevanta för kunderna. Men när det finns operativsystem för andra formfaktorer, varför ska man betala för desktop-OS? Dessutom minskar vinsten från Klientdelen an Windows stadigt, så om Microsoft gör sig beroende av dem som en inkomstkälla så skjuter de sig själva i foten med fälthaubits.

Desktop som formfaktor behöver helt enkelt lite kärlek, och det här vore ju ett bra sätt att ge den det.

Dessutom blir ju Windows 10 redan bekräftat gratis för alla med Windows 7, 8, och 8.1. Att hålla på att smådutta och exkludera den promillen som kör Windows 10 Technical Preview känns dumsnålt. Så jag undrar "vem" det är som är ute och "cyklar" egentligen.. Det känns som du försöker cykla ner för en trappa, på en enhjuling, kraftigt berusad.

Du är helt ute och cyklar nu igen. Jag sa aldrig att det var rätt eller fel eller nödvändigt eller onödigt eller vad som helst att MS gör eller inte gör W10 gratis för folket som just nu testar W10 preview. Jag pratade om ditt påstående om att det går ner och ner för windows som desktop OS för det gör det inte.

"Men när det finns operativsystem för andra formfaktorer, varför ska man betala för desktop-OS?"

Jao, tänk på den du. Varför betala för en bil när cyklar finns....

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Du är helt ute och cyklar nu igen. Jag sa aldrig att det var rätt eller fel eller nödvändigt eller onödigt eller vad som helst att MS gör eller inte gör W10 gratis för folket som just nu testar W10 preview. Jag pratade om ditt påstående om att det går ner och ner för windows som desktop OS för det gör det inte.

"Men när det finns operativsystem för andra formfaktorer, varför ska man betala för desktop-OS?"

Jao, tänk på den du. Varför betala för en bil när cyklar finns....

Mja. En bättre liknelse vore "varför ska man betala för bil när det finns gratis kollektivtrafik?"

Har du helt missat att PC försäljningen går ner? Och de plattformar där operativsystemen är gratis säljer som smör. Men visst.. Alla får tro vad de vill. För mig är det inte svårare än att lägga ihop två och två så att det blir fyra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja. En bättre liknelse vore "varför ska man betala för bil när det finns gratis kollektivtrafik?"

Har du helt missat att PC försäljningen går ner? Och de plattformar där operativsystemen är gratis säljer som smör. Men visst.. Alla får tro vad de vill. För mig är det inte svårare än att lägga ihop två och två så att det blir fyra.

Förutom att gratis kollektivtrafik är ett ickeexisterande exempel. (Tänk på den klart innan du motargumenterar). När det gäller motståndarna för windows så finns det inget som är gratis heller på ett enkelt sätt. Det går inte att gratis ladda ner Mac och installera för PC (inte lagligt hur som helst och inte till vilken hårdvara som helst) och linux vill inte alla ha.

Du har dock rätt om att PC försäljningen håller på att gå ner men det betyder inte alls att den försvinner helt (än). Folk som inte behöver mycket kraft för facebook och candycrash nöjer sig med plattor och mobilen men resten som kräver mer än underhållning på små skärmar (förvisso kan man ha chromecast och liknande) så kommer dessa att fortsätta på PC.

När dagen börjar närma sig att desktop faktiskt blir hotad så kan nog MS börja tänka på det här, men för tillfället behövs det inte.

Med det sagt så ökar teknologin fort och saker som continuoum som MS börjat med är nog vägen framåt. Att komma hem och koppla mobilen till en större skärm och köra tunga x128 program är inte nödvändigtvist 50 år framåt ändå. Men ännu mer anledning till att ta betalt om nånting, för att ta vara på de få åren kvar som betalning fortsätter to make sense.

Permalänk
Medlem

Så får man också det gratis om man till exempel bara gjorde en test run på VirtualBox eller tror ni att dom kräver att man har använt W10 periodiskt?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte vinsten av att betala för en Windows 10 licens för egen del.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt klart en fördel för dem att många testar Windows 10 på en uppsjö olika system, frågan är om det är så värdefullt att de ger bort OS:et, skulle inte tro det. Jag ser det som Windows 8.1 gratis och det räcker för mig. Kommer kunna ta del av dreamspark lagom till full release ändå.

Ja jag vet att de har en keylogger och nej jag bryr mig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Förutom att gratis kollektivtrafik är ett ickeexisterande exempel. (Tänk på den klart innan du motargumenterar). När det gäller motståndarna för windows så finns det inget som är gratis heller på ett enkelt sätt. Det går inte att gratis ladda ner Mac och installera för PC (inte lagligt hur som helst och inte till vilken hårdvara som helst) och linux vill inte alla ha.

Du har dock rätt om att PC försäljningen håller på att gå ner men det betyder inte alls att den försvinner helt (än). Folk som inte behöver mycket kraft för facebook och candycrash nöjer sig med plattor och mobilen men resten som kräver mer än underhållning på små skärmar (förvisso kan man ha chromecast och liknande) så kommer dessa att fortsätta på PC.

När dagen börjar närma sig att desktop faktiskt blir hotad så kan nog MS börja tänka på det här, men för tillfället behövs det inte.

Med det sagt så ökar teknologin fort och saker som continuoum som MS börjat med är nog vägen framåt. Att komma hem och koppla mobilen till en större skärm och köra tunga x128 program är inte nödvändigtvist 50 år framåt ändå. Men ännu mer anledning till att ta betalt om nånting, för att ta vara på de få åren kvar som betalning fortsätter to make sense.

Du duckar fortfarande för det faktim att Windows 10 kommer att vara gratis för den stora massan. Vad det hela handlar om är att det är trams att ta betalt för den promille som är kvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Tänk på att Windows 10 ska vara en gratis uppgradering under en viss tid... för att sedan som vanligt kosta.

Precis som när Windows 8 lanserades... men med skillnaden att det såldes rabatterat enbart till dem som nyss köpt ny dator med Windows 7.

Säger de nu ja. Men lycka till att få folk att plötsligt börja betala igen bara för att Microsoft knäpper med fingrarna. Kommer inte hända.

Det som däremot är troligt är att eftersom Windows 10 för de flesta blir gratis, och därmed lättillgängligt, kommer många hoppa på tåget, och testa appar och hela den faderullan. Kanske tycka det är smidigt att ha en WP och gå över till det osv osv, vilket innebär att de får in pengarna på annat håll. Det ligger som sagt redan idag i folks mentalitet att det känns främmande att betala för själva operativet på de enheter man använder, så jag tror det kommer bli en smidig övergång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur får man nyckel / ISO nu då till senaste/framtida Win 10?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Kan man använda den licensen för en dator som man har byggt själv och som inte redan har någon OS i sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Hur får man nyckel / ISO nu då till senaste/framtida Win 10?

MS oppdaterer løpende sine server der en henter ned de siste ISO og ville du hatt en eldre build, så vil den automatisk oppdatere seg til den siste aktuelle i henhold til hvor hurtig du valgt å få dine oppdateringer [slow/fast]. Med andre ord spiller det ikke noen rolle hvilken ISO du velger ettersom det første Win 10 TP vil gjøre er å sjekke for oppdateringer av build.

Ennå så lenge er Windows 10 Technical Preview i utviklingstadiet og du vil få en midlertidig lisens når OS:et er blitt installert. Denne er tidsbegrenset i dag frem til 2. okt. 2015 for siste aktuelle build 10074 for oss der valgt å ta ned oppdateringer "slow" i stedet for "fast" (se Windows Start>Settings>Update & Recovery [tidligere: Windows Update]). Det er mulig de folk som valgt å få de siste build hurtigere kan ha en annen versjon enn oss i "slow".

For eksempel var min første build 9926 kun gyldig frem til noen gang rundt februar, derom jeg husker rett, så dette vil skje automatisk ved hver oppdatering.

Du kan sjekke både hvilken build og typ av nøkkel gjennom å bruke kommandoet "winver" fra kommando vinduet (cmd.exe) eller gjennom å bruke søk feltet for windows start (skriv inn winver og du vil finne dette direkte).

Når det gjelder lisenser til fremtidige ferdige versjoner av Windows 10, så må en bare gå ut fra at dette vil skje på samme måte gjennom en vil få en ny oppdatering der vil gi en nøkkel med tilsvarende begrensninger der vil også gjelde for alle andre i forhold til lisens og gyldighet i tid.

"Nyheten" her er ikke fra MS selve, så vi kan kun spekulere i hvordan MS tenker rundt dette. Det er enda ikke helt urimelig at MS vil bli nødt å gi noen form av kompensasjon for all det arbeide som det trass alt er å beta teste en uferdig produkt.

MS gjør det veldig klart flere steder å både avtale og tekster på siden innen en lader ned ISO:et at en må regne med å både bruke en del tid og kunnskap på å sette seg inn i OS:et. Ville MS ikke gi noe tilbake til oss som testet, så vil de få et veldig stort problem med å samle tilstrekkelig med folk i fremtiden til å stille opp på hjelpe til med å utvikle tilsvarende produkter eller tjenester der ville kreve en masse tester/erfaringer/opplevelse fra bruk i virkelige miljøer innen offentlig tilgang til den ferdige versjon. Det er også snakk om å få tilgang til så stor mengde variasjoner mellom ulike typ av hardvare fra mobile enheter med relativ svak CPU og grafikk opp til stasjonære enheter med server eller arbeids (work station) funksjoner i et nettverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du duckar fortfarande för det faktim att Windows 10 kommer att vara gratis för den stora massan. Vad det hela handlar om är att det är trams att ta betalt för den promille som är kvar.

Knappast att det kommer att vara det. Var har du fått det ifrån? Kommer väl o vara gratis enbart för folk som äger W7 eller W8? Och bara om de byter inom första året...
Att ha en så enkel loophole som "Joina windows insider och få W10 gratis" är dumt. De som gått med i den gör det inte pga de älskar Microsoft, de gör det för sina egna intressen. Jag har inte ens använt feedbacksfunktionen, om något så är det personerna som lämnat bäst feedback som kan förtjäna det, men inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Knappast att det kommer att vara det. Var har du fått det ifrån? Kommer väl o vara gratis enbart för folk som äger W7 eller W8? Och bara om de byter inom första året...
Att ha en så enkel loophole som "Joina windows insider och få W10 gratis" är dumt. De som gått med i den gör det inte pga de älskar Microsoft, de gör det för sina egna intressen. Jag har inte ens använt feedbacksfunktionen, om något så är det personerna som lämnat bäst feedback som kan förtjäna det, men inte alla.

Tänker du efter ordentligt nu? "De som redan har windows 7 eller windows 8" skulle jag säga med god marginal definitivt är "den stora massan". Uppgraderingen kommer komma via Windows update, och är, som du själv skriver, tillgänglig i ett helt år. Med de här förutsättningarna är det smulor av användarbasen som lämnas utanför, helt utan anledning. Microsoft skall i dagsläget vara jävligt glad om någon vill använda Windows med tanke på att det finns så många andra gratis alternativ som fixar facebook you youtube galant, vilket är det som folk använder en dator till idag oftast.

Sedan lär de även få det svettigt om de väljer att backa från gratisdealen efter ett år. All införa försämringar i ett erbjudande brukar inte gå hem, oavsett företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tänker du efter ordentligt nu? "De som redan har windows 7 eller windows 8" skulle jag säga med god marginal definitivt är "den stora massan". Uppgraderingen kommer komma via Windows update, och är, som du själv skriver, tillgänglig i ett helt år. Med de här förutsättningarna är det smulor av användarbasen som lämnas utanför, helt utan anledning. Microsoft skall i dagsläget vara jävligt glad om någon vill använda Windows med tanke på att det finns så många andra gratis alternativ som fixar facebook you youtube galant, vilket är det som folk använder en dator till idag oftast.

Sedan lär de även få det svettigt om de väljer att backa från gratisdealen efter ett år. All införa försämringar i ett erbjudande brukar inte gå hem, oavsett företag.

Det jag glömde att lägga till men trodde att jag redan hade är att de som testar har nog redan W8/W7 redan iaf. Så de kommer att kunna använda sina nycklar och få W10 utan problem. Gör man en sån loophole som du vill ha dock så kan man nog skaffa hur många W10 nycklar som helst, bara att skapa nya konton.

Vi får se iaf om Windows är så dött som du tror att folk kommer att börja jobba på mobiler och bara spela på mobiler osv (det där är iofs framtiden, continuoum, men inte där än)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

MS oppdaterer løpende sine server der en henter ned de siste ISO og ville du hatt en eldre build, så vil den automatisk oppdatere seg til den siste aktuelle i henhold til hvor hurtig du valgt å få dine oppdateringer [slow/fast]. Med andre ord spiller det ikke noen rolle hvilken ISO du velger ettersom det første Win 10 TP vil gjøre er å sjekke for oppdateringer av build.

Ennå så lenge er Windows 10 Technical Preview i utviklingstadiet og du vil få en midlertidig lisens når OS:et er blitt installert. Denne er tidsbegrenset i dag frem til 2. okt. 2015 for siste aktuelle build 10074 for oss der valgt å ta ned oppdateringer "slow" i stedet for "fast" (se Windows Start>Settings>Update & Recovery [tidligere: Windows Update]). Det er mulig de folk som valgt å få de siste build hurtigere kan ha en annen versjon enn oss i "slow".

For eksempel var min første build 9926 kun gyldig frem til noen gang rundt februar, derom jeg husker rett, så dette vil skje automatisk ved hver oppdatering.

Du kan sjekke både hvilken build og typ av nøkkel gjennom å bruke kommandoet "winver" fra kommando vinduet (cmd.exe) eller gjennom å bruke søk feltet for windows start (skriv inn winver og du vil finne dette direkte).

Når det gjelder lisenser til fremtidige ferdige versjoner av Windows 10, så må en bare gå ut fra at dette vil skje på samme måte gjennom en vil få en ny oppdatering der vil gi en nøkkel med tilsvarende begrensninger der vil også gjelde for alle andre i forhold til lisens og gyldighet i tid.

"Nyheten" her er ikke fra MS selve, så vi kan kun spekulere i hvordan MS tenker rundt dette. Det er enda ikke helt urimelig at MS vil bli nødt å gi noen form av kompensasjon for all det arbeide som det trass alt er å beta teste en uferdig produkt.

MS gjør det veldig klart flere steder å både avtale og tekster på siden innen en lader ned ISO:et at en må regne med å både bruke en del tid og kunnskap på å sette seg inn i OS:et. Ville MS ikke gi noe tilbake til oss som testet, så vil de få et veldig stort problem med å samle tilstrekkelig med folk i fremtiden til å stille opp på hjelpe til med å utvikle tilsvarende produkter eller tjenester der ville kreve en masse tester/erfaringer/opplevelse fra bruk i virkelige miljøer innen offentlig tilgang til den ferdige versjon. Det er også snakk om å få tilgang til så stor mengde variasjoner mellom ulike typ av hardvare fra mobile enheter med relativ svak CPU og grafikk opp til stasjonære enheter med server eller arbeids (work station) funksjoner i et nettverk.

Tänkte mest på färdiga Win 10 sen, jag har en orginal Win 8.1 just nu.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Det jag glömde att lägga till men trodde att jag redan hade är att de som testar har nog redan W8/W7 redan iaf. Så de kommer att kunna använda sina nycklar och få W10 utan problem. Gör man en sån loophole som du vill ha dock så kan man nog skaffa hur många W10 nycklar som helst, bara att skapa nya konton.

Vi får se iaf om Windows är så dött som du tror att folk kommer att börja jobba på mobiler och bara spela på mobiler osv (det där är iofs framtiden, continuoum, men inte där än)

Det har jag inte sagt. Det jag har påstått är att tiden då konsumenter accepterar att betala för operativsystem är nära slutet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.