Vill tömma min gamla hårddisk

Permalänk
Medlem

Vill tömma min gamla hårddisk

Hej,

För någon vecka sedan hittade jag en gammal hårddisk tillhörande min gamla stationära dator och bestämde mig för att tömma den på gamla bilder, etc. Idag åkte jag och handlade sladden som behövs för att kunna göra det. Men nu har jag problem med att komma åt filerna. Jag får fram felmeddelanden som: "Åtkomst Nekad" och "Du har inte behörigheterna", etc.

Någon vänlig själ som har lust att förklara hur jag måste göra?

Mvh.

Permalänk
Skrivet av '[Mr.K:

;15394134']Hej,

För någon vecka sedan hittade jag en gammal hårddisk tillhörande min gamla stationära dator och bestämde mig för att tömma den på gamla bilder, etc. Idag åkte jag och handlade sladden som behövs för att kunna göra det. Men nu har jag problem med att komma åt filerna. Jag får fram felmeddelanden som: "Åtkomst Nekad" och "Du har inte behörigheterna", etc.

Någon vänlig själ som har lust att förklara hur jag måste göra?

Mvh.

Hej,
Det du kan behöva göra är att "ta ägarskap" på filerna. Läs spoilern!

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753659.aspx?f=2... To: Windows 7, Windows Server 2008 R2

The owner of the object controls how permissions are set on the object and to whom permissions are granted.

The Take Ownership permission on an object or the Restore files and directories user right are the minimum requirements to complete this procedure. Review the details in "Additional considerations" in this topic.
To take ownership of a file or folder

Open Windows Explorer, and then locate the file or folder you want to take ownership of.

Right-click the file or folder, click Properties, and then click the Security tab.

Click Advanced, and then click the Owner tab.

Click Edit, and then do one of the following:
To change the owner to a user or group that is not listed, click Other users and groups and, in Enter the object name to select (examples), type the name of the user or group, and then click OK.

To change the owner to a user or group that is listed, in the Change owner to box, click the new owner.

(Optional) To change the owner of all subcontainers and objects within the tree, select the Replace owner on subcontainers and objects check box.

Additional considerations

An administrator can take ownership of any file on the computer.

Assigning ownership of a file or a folder might require you to elevate your permissions by using User Access Control.

To open Windows Explorer, click Start, point to All Programs, click Accessories, and then click Windows Explorer.

You can transfer ownership in two ways:

The current owner can grant the Take Ownership permission to others, allowing those users to take ownership at any time. A user granted the Take Ownership permission can take ownership of the object or assign ownership to any group that the user is a member of.

A user who has the Restore files and directories privilege can double-click Other users and groups and choose any user or group to assign ownership to.

The Everyone group no longer includes the Anonymous Logon group.

Dold text
Permalänk
Medlem

Har redan försökt det. Det fungerade inte.

Innehållet i din engelska text är samma som i den här länken: https://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc753659.aspx, eller?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet? Jag har försökt i över 1h nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Mr.K:

;15394192']Ingen som vet? Jag har försökt i över 1h nu.

Prova att högerklicka på själva hårddisken först och sen ta över ownership. Ge Administrator, CREATOR OWNER samt SYSTEM rättigheter att ändra.

Permalänk
Medlem

Löste det. Fick dock ta en fil i taget. Försökte med hela mappen och disken men det gick inte.

Tråden kan låsas

Permalänk
Medlem

Ett tips för framtiden: Dubbelklicka, regga in denna i windowsregistret. Sedan är det bara ställa sig på en huvudmapp på enheten och högerklicka o köra "Take Ownership" (så blåser den igenom alla underliggande mappar o filer i ett svep). http://cdn5.howtogeek.com/wp-content/uploads/TakeOwnership.zip

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Prova att högerklicka på själva hårddisken först och sen ta över ownership. Ge Administrator, CREATOR OWNER samt SYSTEM rättigheter att ändra.

Tack.

Skrivet av Robsch:

Ett tips för framtiden: Dubbelklicka, regga in denna i windowsregistret. Sedan är det bara ställa sig på en huvudmapp på enheten och högerklicka o köra "Take Ownership" (så blåser den igenom alla underliggande mappar o filer i ett svep). http://cdn5.howtogeek.com/wp-content/uploads/TakeOwnership.zip

Tack.

Permalänk
Medlem

Vad ska man göra med sin gamla hårddisk?

Hej,

Hur raderar man innehållet i sin gamla hårddisk permanent så att ingenting kan återskapas?

Mvh

Permalänk

Ett program som nyligen diskuterats är KillDisk

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

hur gammal ? ska du använda hårddisken efteråt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Ett program som nyligen diskuterats är KillDisk

Ska jag välja "Download Freeware Suite (28MB)" för Windows? Kommer den sedan finnas på diskens högerklicksmeny?

Vill tillägga att det är en hårddisk som jag har kopplat in i min laptop via USB. Det finns ingen risk att min laptop skadas va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hur gammal ? ska du använda hårddisken efteråt ?

Hårddisken tillhör en stationär dator som jag köpte 2004.

Nej, jag vill slänga den, men vill försäkra att ingen kan återskapa något om den nu skulle hamna i fel händer

Permalänk
Skrivet av '[Mr.K:

;15399393']Ska jag välja "Download Freeware Suite (28MB)" för Windows? Kommer den sedan finnas på diskens högerklicksmeny?

Vill tillägga att det är en hårddisk som jag har kopplat in i min laptop via USB. Det finns ingen risk att min laptop skadas va?

nej det är ingen risk. ta inte fel hdd när du väljer.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

CCleaner (1 pass för överskrivning räcker) men om man vill så kan man köra flera gånger men kommer ta längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Mr.K:

;15399393']Ska jag välja "Download Freeware Suite (28MB)" för Windows? Kommer den sedan finnas på diskens högerklicksmeny?

Vill tillägga att det är en hårddisk som jag har kopplat in i min laptop via USB. Det finns ingen risk att min laptop skadas va?

Precis. Följ instruktionerna så ska det gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

CCleaner (1 pass för överskrivning räcker) men om man vill så kan man köra flera gånger men kommer ta längre tid.

Jag kör i skrivande stund en vanlig formatering från diskens högerklicksmeny.

Sedan kanske jag gör som du säger och kör en överskrivning med CCleaner.

Att avsluta med en Killdisk verkar också lockande. Det låter som ett aggressivt program

Permalänk
Medlem

Om du vill vara helt säker på att den inte går att använda igen dra en fet magnet över den och borra igenom disken några gånger.

Går kanske inte att återanvända då men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Om du vill vara helt säker på att den inte går att använda igen dra en fet magnet över den och borra igenom disken några gånger.

Går kanske inte att återanvända då men men..

Haha, det låter för komplicerat. Men tack för tipset

Permalänk
Medlem

Va ni ska krångla, mosa den med närmsta tillhygge bara. Enklast är väl en hammare så att du hör glasskivorna gå i kras. Lr skruva som jag gjorde, ingen lär återskapa något från denna:

Permalänk
Medlem

Om jag kör en Killdisk på hårddisken - kommer jag då aldrig mer kunna använda den igen?

Eller raderar den bara innehållet permanent?

Permalänk
Medlem

Om den ska kasseras så är det ju bara att gå ut och slå på den med en hammare, få lite terapi samtidigt Varför krångla till det med mjukvaror när den ändå ska slängas...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Va ni ska krångla, mosa den med närmsta tillhygge bara. Enklast är väl en hammare så att du hör glasskivorna gå i kras. Lr skruva som jag gjorde, ingen lär återskapa något från denna:

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-...

Min hårddisk blir nog en svårare nöt att knäcka då den är betydligt tjockare än din.

Du hade dock varit för snäll mot den tycker jag. Endast ett hugg

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Mr.K:

;15399442']Min hårddisk blir nog en svårare nöt att knäcka då den är betydligt tjockare än din.

Du hade dock varit för snäll mot den tycker jag. Endast ett hugg

En borr fixar biffen. Beroende på hur noggrann du vill vara så kan man nog tycka att en portion trubbigt våld borde räcka långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Mr.K:

;15399397']Hårddisken tillhör en stationär dator som jag köpte 2004.

Nej, jag vill slänga den, men vill försäkra att ingen kan återskapa något om den nu skulle hamna i fel händer

Jaha så du har topphemliga hemvideos där asså.

Ta fram yxan och gå lös med den en stund.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Behövs bara 1 överskrivning av data för att den ska försvinna. Är en skiva i disken skadad går aldrig att laga, man kan fylla upp den med lim etc men sålänge skivorna är hela kan man få ut information. En spik rätt igenom är enklast om du vill garantera att den inte ska kunna användas igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Mr.K:

;15399442']Min hårddisk blir nog en svårare nöt att knäcka då den är betydligt tjockare än din.

Du hade dock varit för snäll mot den tycker jag. Endast ett hugg

Jag gjorde på det civiliserade sättet - skruvdragare och gipsskruv. För en 3½" så är det nog lite svårare, så kör med hammare eller motsvarande verktyg. Jag brukar skruva isär mina kassa 3½"-diskar, använda magneterna (riktigt starka) som kylskåpsmagneter och skivorna lägger jag på hög då de är väldigt blanka o fina.

Permalänk
Medlem

Ta isär den och ta ur magneterna och skivorna, magneterna är superstarka och skivorna är fina...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av '[Mr.K:

;15399397']Hårddisken tillhör en stationär dator som jag köpte 2004.

Nej, jag vill slänga den, men vill försäkra att ingen kan återskapa något om den nu skulle hamna i fel händer

skruva isär den ta magneten. har du inte såna mejslar slå en spik igenom tills du hör att diskarna krossas.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

räcker väl o borra ett par gånger +par slägg slag
Den stackare som hittar disken skulle nog inte ens tänka på att få igång den igen

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB