Nvidia: "TSMC är vår huvudsakliga partner för 16 och 10 nanometer"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "TSMC är vår huvudsakliga partner för 16 och 10 nanometer"

Trots ett närmande till Samsung för kretstillverkning berättar Nvidias vd att TSMC förblir bolagets primära partner och att parterna är nära tillverkning på 16 nanometer med 3D-transistorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tegra kommer ju delvis att läggas ner http://www.swedroid.se/nvidia-lagger-ner-satsningen-pa-lte-mo... så tror Tegra på sikt kommer tappa marknaden helt.

Så Samsung i så fall ska användas till laptops gpuer i så fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tegra kommer ju delvis att läggas ner http://www.swedroid.se/nvidia-lagger-ner-satsningen-pa-lte-mo... så tror Tegra på sikt kommer tappa marknaden helt.

Så Samsung i så fall ska användas till laptops gpuer i så fall.

Satsningen på Tegra I vanliga konsumentprylar som surfplattor och telefoner kommer kanske försvinna, men allt snack för Tegra senaste året från Nvidias håll har väl varit mer i samband med bilar och andra system. Vilket imo kabske kan vara rätt smart då de trycker in mer å mer "smarta" funktioner i bilar, och det är ju en gigantisk industri där det säkert finns mängder med pengar att hämta om de slår sig in där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sKRUVARN:

Satsningen på Tegra I vanliga konsumentprylar kommer kanske försvinna, men allt snack för Tegra senaste året från Nvidias håll har väl varit mer i samband med bilar och andra system. Vilket imo kabske kan vara rätt smart då de trycker in mer å mer "smarta" funktioner i bilar, och det är ju en ganska gigantisk industri där det säkert finns mängder med pengar att hämta om de slår sig in där.

Skickades från m.sweclockers.com

De är också långt ifrån ensamma på den marknaden så det är inte alls säkert att de lyckas. Deras försäljningsargument har ju varit grafik hela tiden vilket är måttligt intressant i en bil. Krävs ju ingen monstermaskin för att rita upp ett GUI i bilens system eller att rita upp en GPS-karta. De verkar vara mer anpassade för små spelkonsoler men den marknaden verkar ju inte gå särskilt bra. Får se vad de tänker hitta på framöver.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De är också långt ifrån ensamma på den marknaden så det är inte alls säkert att de lyckas. Deras försäljningsargument har ju varit grafik hela tiden vilket är måttligt intressant i en bil. Krävs ju ingen monstermaskin för att rita upp ett GUI i bilens system eller att rita upp en GPS-karta. De verkar vara mer anpassade för små spelkonsoler men den marknaden verkar ju inte gå särskilt bra. Får se vad de tänker hitta på framöver.

Rätta mig gärna, men senast Nvidia babblade om system för bilar, handlade inte det om någon form av gpu compute (dvs beräkningar och inte grafik)? Jag kan ha missuppfattat fullständigt dock, jag lyssnade bara med ett kvarts öra då området är totalt ointressant för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De är också långt ifrån ensamma på den marknaden så det är inte alls säkert att de lyckas. Deras försäljningsargument har ju varit grafik hela tiden vilket är måttligt intressant i en bil. Krävs ju ingen monstermaskin för att rita upp ett GUI i bilens system eller att rita upp en GPS-karta. De verkar vara mer anpassade för små spelkonsoler men den marknaden verkar ju inte gå särskilt bra. Får se vad de tänker hitta på framöver.

På deras presskonferenser har de väl mer snackat om att man ska använda Cuda för andra beräkningar än grafik. Om det kommer bli lyckat eller inte låter jag vara osagt, men fokus för senaste konferensen låg ju väldigt mycket vid AI, självkörande bilar och Cuda.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Rätta mig gärna, men senast Nvidia babblade om system för bilar, handlade inte det om någon form av gpu compute (dvs beräkningar och inte grafik)? Jag kan ha missuppfattat fullständigt dock, jag lyssnade bara med ett kvarts öra då området är totalt ointressant för min del.

Jag minns bara att jag sett bilder på flashiga skärmar som de ville integrera i bilar. De vill ju kränga K1 för infotainment. De har snackat lite om computer vision också, alltså typ kameror som identifierar hastighetsskyltar, hinder och så vidare. Återstår att se om folk är intresserade av Tegra där. De har nog en ordentlig uppförsbacke framför sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag minns bara att jag sett bilder på flashiga skärmar som de ville integrera i bilar. De vill ju kränga K1 för infotainment. De har snackat lite om computer vision också, alltså typ kameror som identifierar hastighetsskyltar, hinder och så vidare. Återstår att se om folk är intresserade av Tegra där. De har nog en ordentlig uppförsbacke framför sig.

Var väl detta dom presentera sist http://blogs.nvidia.com/blog/2015/03/17/nvidia-drive-px/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sKRUVARN:

De verkar ha två plattformar med Tegra för bilar som både verkar bygga på K1. Den ena är Drive PX som är bildanalys för självkörande bilar och liknande system och den andra är Drive CX som är digitala instrumentpaneler och infotainment.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De verkar ha två plattformar med Tegra för bilar som både verkar bygga på K1. Den ena är Drive PX som är bildanalys för självkörande bilar och liknande system och den andra är Drive CX som är digitala instrumentpaneler och infotainment.

Bygger väl på Tegra x1? Iaf px vad jag kan se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sKRUVARN:

Bygger väl på Tegra x1? Iaf px vad jag kan se.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, jag såg fel, PX är X1 och CX och Jetson är K1. Jetson är en utvecklingsplattform för computer vision och driver assist.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag minns bara att jag sett bilder på flashiga skärmar som de ville integrera i bilar. De vill ju kränga K1 för infotainment. De har snackat lite om computer vision också, alltså typ kameror som identifierar hastighetsskyltar, hinder och så vidare. Återstår att se om folk är intresserade av Tegra där. De har nog en ordentlig uppförsbacke framför sig.

Exempelvis denna där du har instrumentpanelen som är digital sedan en 17" touch skärm.
Bilen är Tesla Model S och ja dom använder Nvidia Tegra.

Permalänk
Medlem

ett jädra gnäll på tegra är snarare arm som är felet tycker tegra fungerar ypperligt på en surfplatta,(hm gillar själv inte surfplattor & telefoner är bara inne på stationärt själv) men som vanligt så måste man gilla vissa & hata andra tex. Samsung ,AMD, Intel, Nvidia & Apple fan skaran är stor den med.
Det intressanta är väl produkten & prestanda (åtminstånde för mig)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

ett jädra gnäll på tegra är snarare arm som är felet tycker tegra fungerar ypperligt på en surfplatta,(hm gillar själv inte surfplattor & telefoner är bara inne på stationärt själv) men som vanligt så måste man gilla vissa & hata andra tex. Samsung ,AMD, Intel, Nvidia & Apple fan skaran är stor den med.
Det intressanta är väl produkten & prestanda (åtminstånde för mig)

Det är just prestandan som varit problemet. Tegra 1-4 var besvikelser. De prestade ok om man gjorde som Nvidia och bara jämförde med kretsar som var en generation gamla. De kunde inte ens slå PowerVR på grafiken så de var tämligen meningslösa. Nu har de fått ordning på prestandan och lyckats trycka in Kepler i en ARM SoC men då är de stora, dyra och drar lite för mycket ström för att få plats i annat än surfplattor. Det finns inte marknad nog för så stort fokus på grafik. Tror Nvidia hoppades på att spel på ARM skulle bli större än det blev. Ett annat problem var att det dröjde väldigt länge innan de fick till ett 4G-modem vilket gjorde det krångligare och dyrare att använda än till exempel Qualcomm som sålde SoCar med integrerat modem. K1 och X1 är intressanta produkter men det finns ingen marknad för dem. Så de fick hitta nya områden där deras fokus på prestanda var relevant och där man faktiskt har någon nytta av en relativt starkt GPU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Det är just prestandan som varit problemet. Tegra 1-4 var besvikelser. De prestade ok om man gjorde som Nvidia och bara jämförde med kretsar som var en generation gamla. De kunde inte ens slå PowerVR på grafiken så de var tämligen meningslösa. Nu har de fått ordning på prestandan och lyckats trycka in Kepler i en ARM SoC men då är de stora, dyra och drar lite för mycket ström för att få plats i annat än surfplattor. Det finns inte marknad nog för så stort fokus på grafik. Tror Nvidia hoppades på att spel på ARM skulle bli större än det blev. Ett annat problem var att det dröjde väldigt länge innan de fick till ett 4G-modem vilket gjorde det krångligare och dyrare att använda än till exempel Qualcomm som sålde SoCar med integrerat modem. K1 och X1 är intressanta produkter men det finns ingen marknad för dem. Så de fick hitta nya områden där deras fokus på prestanda var relevant och där man faktiskt har någon nytta av en relativt starkt GPU.

Var verkligen Tegra 2 & 3 efter på GPU-sidan?

I Tegra 2 gjorde man misstaget att välja bort NEON-stöd i den Cortex A9 man använde, "sådant ska ju köras på GPUn...". Inte smart då ALLA andra hade NEON sedan Cortex A8, vilket gjorde att Android utnyttjade detta på en hel del ställen. Men vad jag kommer ihåg så var GPU-delen inte ledande, men den var inte speciellt långt efter toppen för spel.

I Tegra 3 hade man stoppat in NEON, men Cortex A9 började nu visa sina begränsningar mot Qualcomms Krait och Apples Swift (A6). Även här vill jag minnas att Nvidia inte hade prestandakronan för GPUer, men de var inte jättelångt från toppen. CPU-delen låg rejält efter dock.

I Tegra 4 bytte man till Cortex A15 och närmade sig då rejält Qualcomms Krait, men den senare var ändå i praktiken bättre med bättre perf/W vilket gjorde att den kunde klockas högre. Här var GPU-delen i topp fram till hösten (Tegra 4 lanserades i början av året) då Apple släppte A7 med Cyclone. GPU mässigt tycker jag det ser ut som Nvidia var i topp eller alldeles under absoluta toppen även efter att Apple och Qualcomm lanserat sina kretsar det året. Fortfarande hade man en sämre CPU än konkurrenterna.

Med Tegra X1 har man fortfarande en något sämre CPU-del, även om det är en senare revision av Cortex A15 som är mycket bättre än de första varianterna. GPU-mässigt är man nu odiskutabelt i topp.

Så håller med Ase, Nvidias problem har främst varit CPU-delen. Tycker också det ser ut som Nvidia har "problem" med att deras GPUer ligger lite sämre i de rent syntetiska testerna, i riktiga 3D-motorer presterar de relativt sett bättre (Nvidia borde ha lite mer erfarenhet både av att designa HW och drivare för spel).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tegra 2 hade inte bara problem med avsaknaden av Neon utan de hade ju inte ordentliga drivrutiner för accelererad video heller. Hårdvaran klarade egentligen 1080p H.264, men enheterna som skeppade gjorde det inte. BSP för Tegra levde alltså inte upp i början. Diskret modem är egentligen inget problem, och många har använt Qualcomms APQ-serie (AP-processor utan modem) genom åren. Många leverantörer har fallit bort ur mobilmarknaden de senaste åren. T.ex. Broadcom, ST-E och TI. Freescale slutade också utveckla vidare deras i.MX-serie. Alla dessa slutade också med modem/baseband. Samtidigt har det växt fram nya spelare som Huaweis HiSilicon, Rockchip, MediaTek, Allwinner och Huaweis flaggskepp använder deras egna HiSilicon samtidigt har Samsungs Exynos fått en mer betydande roll inom Samsung, de andra konkurrerar ut sådana som Nvidia på budgetlösningar.