Permalänk
Medlem

4790k varm som fan

God kväll gott folk, slängde just ihop datorn, valde denna gång att köpa en 4790k med en Asus z97-a bräda. Men jag har märkt att processorn blir helvetes varm utan mycket stress på den. Först hade jag problem att den stog och tuggade i turbo mode hela tiden och var varm, men det fick jag till efter att justerat energilägen i windows. Men under load blir den fortfarande riktigt jävla varm, kör jag intel burn test så går cpu upp till 88c och cores är omkring 100c och det är helt i stock förutom xmp på 1866. Kör för övrigt med en corsair h80i kylare med 2st Noctua NF12 (eller vad dom nu heter) på fullt flås konstant. Har läst en del att dessa processorer har en tendens att kunna gå rätt varma, men känns ändå som att det är lite väl mycket utan att klockat den. Råd?

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Tror du kan ha dålig kontakt mellan kylaren och blocket då din temp verkar redigt hög. Så mitt tips ta lös och byt kylpasta så bör du ha bättre temp.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Något är fel. Går pumpen som den ska? Hur hög spänning matas processorn med?

Permalänk
Medlem

Kolla med en gång vad du har för volt och montera om kylaren.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Testade lite snabbt å toppade 63 grader på varmaste kärnan i min rigg

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag hade världens problem med min propp också.. Körde med en Noctua NH-12 som jag tidigare kört i en AMD rigg och fungerat klockrent. Men när jag gick över till Intel gick det bara inte..provade att applicera om kylpasta och allt möjligt men gav till sist upp och köpte ett Corsair H110 och då blev tempsen kanon.. Har ingen aning om varför..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Skrivet av dIZT_90:

God kväll gott folk, slängde just ihop datorn, valde denna gång att köpa en 4790k med en Asus z97-a bräda. Men jag har märkt att processorn blir helvetes varm utan mycket stress på den. Först hade jag problem att den stog och tuggade i turbo mode hela tiden och var varm, men det fick jag till efter att justerat energilägen i windows. Men under load blir den fortfarande riktigt jävla varm, kör jag intel burn test så går cpu upp till 88c och cores är omkring 100c och det är helt i stock förutom xmp på 1866. Kör för övrigt med en corsair h80i kylare med 2st Noctua NF12 (eller vad dom nu heter) på fullt flås konstant. Har läst en del att dessa processorer har en tendens att kunna gå rätt varma, men känns ändå som att det är lite väl mycket utan att klockat den. Råd?

Det första du kan göra är att kolla HWmonitor eller liknande och se vilken volt Mobot matar din CPU med. Om det inte är över 1.30 måste du se över din montering av kylhuvudet. Har sett många trådar om hög temperatur här på forumet gällande Haswell och många har rättat det genom antingen montera om kylare eller korrigera volten i BIOS/UEFI.

Edit: I vilket program kollade du temperaturena?

Vilket fall hoppas jag att det löser sig.

Permalänk
Skrivet av dIZT_90:

God kväll gott folk, slängde just ihop datorn, valde denna gång att köpa en 4790k med en Asus z97-a bräda. Men jag har märkt att processorn blir helvetes varm utan mycket stress på den. Först hade jag problem att den stog och tuggade i turbo mode hela tiden och var varm, men det fick jag till efter att justerat energilägen i windows. Men under load blir den fortfarande riktigt jävla varm, kör jag intel burn test så går cpu upp till 88c och cores är omkring 100c och det är helt i stock förutom xmp på 1866. Kör för övrigt med en corsair h80i kylare med 2st Noctua NF12 (eller vad dom nu heter) på fullt flås konstant. Har läst en del att dessa processorer har en tendens att kunna gå rätt varma, men känns ändå som att det är lite väl mycket utan att klockat den. Råd?

Backplaten sitter felvänd.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dIZT_90:

God kväll gott folk, slängde just ihop datorn, valde denna gång att köpa en 4790k med en Asus z97-a bräda. Men jag har märkt att processorn blir helvetes varm utan mycket stress på den. Först hade jag problem att den stog och tuggade i turbo mode hela tiden och var varm, men det fick jag till efter att justerat energilägen i windows. Men under load blir den fortfarande riktigt jävla varm, kör jag intel burn test så går cpu upp till 88c och cores är omkring 100c och det är helt i stock förutom xmp på 1866. Kör för övrigt med en corsair h80i kylare med 2st Noctua NF12 (eller vad dom nu heter) på fullt flås konstant. Har läst en del att dessa processorer har en tendens att kunna gå rätt varma, men känns ändå som att det är lite väl mycket utan att klockat den. Råd?

Har du testat att sätta extra brickor på backplaten,
Testa det här. https://www.youtube.com/watch?v=5JeFHtQQoCE

Jag testade och det funkade bra.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Jag har samma cpu och samma modekort som du. Inteburn test eldar upp den cpun, Har samma grej jag.

Vad jag gjorde var

Ladda ner Intels egna http://www.intel.se/content/www/se/sv/motherboards/desktop-mo...

Sen följde jag denna guiden https://communities.intel.com/docs/DOC-23517

Sen kör jag deras stress test och ligger där på MAX 65c och i spel

Permalänk
Medlem

Tack för all snabba svar! Jag hade just lös processor och backplate och backplaten var vriden 180grader, så jag fixade det och böt kylpasta. Nu upplever jag det som att processorn idlar lite lägre i temp, men under burn test så går den fortfarande upp i 90c. Jag använder för övrigt HWMonitor och Aida64 och båda ger liknande svar.

under full load visar cpu-z att processorn får 1.255V och detta på 4400mhz. Kör jag intel burn test på Maximum så ligger processorn till en början på stadiga 65c cores och 50c CPU men sen efter en stund så hoppar den upp på 86c CPU och 97-100c Cores. Använder jag intel burn test fel? Skall man köra 8 trådar eller köra som man gör på en i5 med bara 4?

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem
Skrivet av dIZT_90:

Tack för all snabba svar! Jag hade just lös processor och backplate och backplaten var vriden 180grader, så jag fixade det och böt kylpasta. Nu upplever jag det som att processorn idlar lite lägre i temp, men under burn test så går den fortfarande upp i 90c. Jag använder för övrigt HWMonitor och Aida64 och båda ger liknande svar.

under full load visar cpu-z att processorn får 1.255V och detta på 4400mhz. Kör jag intel burn test på Maximum så ligger processorn till en början på stadiga 65c cores och 50c CPU men sen efter en stund så hoppar den upp på 86c CPU och 97-100c Cores. Använder jag intel burn test fel? Skall man köra 8 trådar eller köra som man gör på en i5 med bara 4?

Ska icke köra intel burn test, prime95 etc (alla syntetiska tester som använder avx ) på en cpu som har adaptive volt, för adaptive kommer konstant mata volt till cpun, långt över vad som krävs och till och med över gränsen för max volt, sätt manual voltage om du vill testa med intel burn test

Permalänk
Medlem

1,255V är ju inte värst högt. Men jag föredrar alltid konstant spänning.
IBT och Prime95 är väldigt bra test.
Går pumpen som den ska?

Permalänk
Medlem

Du kan även testa AIDA64 CPU och FPU stress testerna och kolla hur varm den blir.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Hade inte tänkt börja klocka processorn i nuläget utan gjorde mest en test för att se så den gick stabilt och inte överhettade. Men kanske får spela lite för att se vad tempen är under normalt användande istället tills jag får fingrarna ur baken och fixar en oc på den. Om pumpen funkar, hur ska jag kolla det på ett slutet system? Den kyler ju, provade starta utan pumpen bara för att se och då tog det inte många sekunder så började processorn bli varm, så funkar gör den.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Du ser hur fort pumpen snurrar ifall du har kopplat i 3-pins kontakten på CPU_Fan uttaget
Du hör om pumpen snurrar ifall du sätter örat tätt intill.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Som andra sagt skulle jag strunta i att stressa proppen syntetiskt, framför allt Prime 95 och senaste versionen av det är rena Haswell-mördaren. Kör ett relativt CPU-tungt spel någon timme så har mer normala miljöer att mäta temps med.

Lånar tråden lite om TS inte motsätter sig;

Har samma propp själv, misstänker att det är antingen lite småtaskig kontakt eller dåligt applicerad kylpasta... ligger på 1.325V om jag inte missminner mig och kommer upp i runt 81-83 grader på varmaste kärnan efter någon timme eller mer spelandes. Har förvisso mitt 780 med hög överklock (1372Mhz) och en spänning på 1.3475V som givetvis värmer upp en del också.

Dubbla 120mm som insug, en 120mm som utblås bak och 3 120mm i toppen. 240 radiator i fram och en 360 i toppen. Kyler CPU och GPU. Grafikkortet håller sig dock relativt svalt, brukar ligga mellan 63-71 grader.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Måste dock säga dem här nya cpu är roliga, sitter med 4690k och kör 4 Ghz på 1.05v lägsta jag kan sätta, chache är totalt meningslöst att röra då det ger noll effekt så den sitter på 35 på lägsta volten jag kan sätta där också 1.05v och detta funkar bra. Och 4/4.1 verkar funka mer eller mindre på stock volt, men ska du upp i 4.4-4.8 så är det ett hopp upp till mellan 1.20v - 1.30v kan tycka det är väldigt komiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Måste dock säga dem här nya cpu är roliga, sitter med 4690k och kör 4 Ghz på 1.05v lägsta jag kan sätta, chache är totalt meningslöst att röra då det ger noll effekt så den sitter på 35 på lägsta volten jag kan sätta där också 1.05v och detta funkar bra. Och 4/4.1 verkar funka mer eller mindre på stock volt, men ska du upp i 4.4-4.8 så är det ett hopp upp till mellan 1.20v - 1.30v kan tycka det är väldigt komiskt

Så är det i regel, min är törstig redan på 4,6 men ska jag upp på 4,7 så behöver jag nog närma mig 1.4V. Brukar vara så att det finns en "spänningsvägg" någon mer insatt vet säkert varför

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Jag har en 4790K som tuggar på i 4.4Ghz och mobo gigabyte ga-z97n gaming 5 och kommer upp i 63 grader på varmaste kärnan när jag stressar i aida 64 i 10min.
Har en noctua nh-d15 som kylare med en fläkt i mitten enbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag har en 4790K som tuggar på i 4.4Ghz och mobo gigabyte ga-z97n gaming 5 och kommer upp i 63 grader på varmaste kärnan när jag stressar i aida 64 i 10min.
Har en noctua nh-d15 som kylare med en fläkt i mitten enbart.

Vilken av testerna kör du då i Aida64 CPU eller FPU, eller båda samtidigt?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Kör jag Intel Extreme Tuning Utility Stress testen så går varmaste kärnan upp i mellan 70-77 grader

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Måste dock säga dem här nya cpu är roliga, sitter med 4690k och kör 4 Ghz på 1.05v lägsta jag kan sätta, chache är totalt meningslöst att röra då det ger noll effekt så den sitter på 35 på lägsta volten jag kan sätta där också 1.05v och detta funkar bra. Och 4/4.1 verkar funka mer eller mindre på stock volt, men ska du upp i 4.4-4.8 så är det ett hopp upp till mellan 1.20v - 1.30v kan tycka det är väldigt komiskt

Det är ju ganska stor skillnad på 4,0 och 4,4. Sen kanske det blir ont om i5or som skalar högt, när 4790K är binnad för så hög stockfrekvens.
Krympningar ger inte längre så mycket bättre chanser till höga frekvenser, eftersom taket i princip är nått. Nu är det mest på lägre nivåer som skalningen förbättras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bredband:

Vilken av testerna kör du då i Aida64 CPU eller FPU, eller båda samtidigt?

Cpu och gpu har jag på som testas så jag får med värmen som grafikkortet spottar ut i lådan med.

Vad gör FPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Cpu och gpu har jag på som testas så jag får med värmen som grafikkortet spottar ut i lådan med.

Vad gör FPU?

Den pressar CPU:n ännu mer, men då drar det iväg i lite mer temperatur.
http://forums.aida64.com/topic/1629-real-world-benefit-of-fpu...

The FPU test puts a very heavy stress on the processor, both load-wise and thermal-wise. It is a very unique test in a sense that not many other stress tests or applications are capable of pushing your processor that far -- using AVX, AVX2 and FMA instructions indeed helps AIDA64 to achieve that level of stressing. Whether you deem it is useful for your particular usage scenario or not is completely up to you to decide If you use AIDA64 to measure your temperatures while running applications or games, and you can see much lower temperatures than what you did while running the AIDA64 FPU stress test, then you may have some headroom in upping the CPU clock and/or voltage.

BTW, since only a handful of applications and benchmark software currently utilize AVX2 and FMA instructions, it is not easy to compare the amount of stress AIDA64 puts on your Haswell processor at this time. But as soon as the new instruction sets become more popular, and software vendors keep pushing their optimization efforts even further, you will be able to see very heavy load being put on your processor while e.g. encoding a video stream. So in our opinion AIDA64 FPU stress test is very much relevant, since it faces your CPU with the worst case scenario imaginable. If it can stand that, then it's a good configuration (ie. both hardware and software settings are proper).

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Du har inte gjort en riktig tavla och satt fläktarna till din h80 åt olika håll?
Det misstaget har jag gjort och då sticker temperaturerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bredband:

Den pressar CPU:n ännu mer, men då drar det iväg i lite mer temperatur.
http://forums.aida64.com/topic/1629-real-world-benefit-of-fpu...

The FPU test puts a very heavy stress on the processor, both load-wise and thermal-wise. It is a very unique test in a sense that not many other stress tests or applications are capable of pushing your processor that far -- using AVX, AVX2 and FMA instructions indeed helps AIDA64 to achieve that level of stressing. Whether you deem it is useful for your particular usage scenario or not is completely up to you to decide If you use AIDA64 to measure your temperatures while running applications or games, and you can see much lower temperatures than what you did while running the AIDA64 FPU stress test, then you may have some headroom in upping the CPU clock and/or voltage.

BTW, since only a handful of applications and benchmark software currently utilize AVX2 and FMA instructions, it is not easy to compare the amount of stress AIDA64 puts on your Haswell processor at this time. But as soon as the new instruction sets become more popular, and software vendors keep pushing their optimization efforts even further, you will be able to see very heavy load being put on your processor while e.g. encoding a video stream. So in our opinion AIDA64 FPU stress test is very much relevant, since it faces your CPU with the worst case scenario imaginable. If it can stand that, then it's a good configuration (ie. both hardware and software settings are proper).

Nu testade jag 10min med FPU på och det vart inte varmare, fick lite bättre resultat då jag bytte kylpasta igår på både cpu och gpu.
Gpu är Asus gtx 970 black edition.

Allt sitter i ett Bitfenix Prodigy chassi med en 140mm fläkt som blåser in i front och en 140mm som blåser ut i bak samt 2 120mm i top som blåser ut.

Bild på testet: http://www.ladda-upp.se/image.php?id=147372&size=full

Lägsta temp för cpu är lite låg då jag startade upp datorn efter den varit avstängd några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nu testade jag 10min med FPU på och det vart inte varmare, fick lite bättre resultat då jag bytte kylpasta igår på både cpu och gpu.
Gpu är ett Asus gtx 970 black edition.

Allt sitter i ett Bitfenix Prodigy chassi med en 140mm fläkt som blåser in i front och en 140mm som blåser ut i bak samt 2 120mm i top som blåser ut.

Bild på testet: http://www.ladda-upp.se/image.php?id=147372&size=full

Testa bara FPU, då blir det andra temps.

Här är en bild på temps med min min Intel G3258 klockad till 4500Mhz och 1.3v, med en Corsair H110. Då kör jag bara FPU testet.
http://www.ladda-upp.se/bilder/fwfcbvixxwbcif/

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bredband:

Testa bara FPU, då blir det andra temps.

Här är en bild på temps med min min Intel G3258 klockad till 4500Mhz och 1.3v, med en Corsair H110. Då kör jag bara FPU testet.
http://www.ladda-upp.se/bilder/fwfcbvixxwbcif/

Ja nu gick den lite högre, 63 grader på varmaste.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=147378&size=full

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ja nu gick den lite högre, 63 grader på varmaste.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=147378&size=full

Skumt att du kan ha så låga temps när du har en 4790K och jag bara har en G3258. Men sen kom jag ju på att du inte har klockat

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S