Klona HDD till SSD, hur stor SSD behöver jag?

Permalänk

Klona HDD till SSD, hur stor SSD behöver jag?

Hej,

Jag sitter på en rätt gammal dator och även om hastigheten/prestandan är ok för mina behov, så skulle jag gärna vilja att program startade upp lite snabbare.

Har därför börjat snegla lite åt SSD hållet, även om jag fortfarande är lite orolig kring de mindre bra sidorna av den tekniken.

Jag vill dock inte installera om Windows utan tänker mig att en mirror/avbild på min befintliga C:\ partition med Clonezilla och sedan kopiera avbilden till SSD borde fungera. Tyvärr måste måldisken/SSD vara minst lika stor som den kopierade partitionen/disken, den får inte vara mindre. Jag vill ju inte köpa en onödigt stor SSD då det är en kostnadsfråga så frågan är hur stor C: partition jag har?

Utforskaren i Windows 7 tycker att C:partitionens kapacitet är 234 GB (capacity: 251 966 504 960 bytes). Disk Management Concole hävdar 234,66 GB + 100 MB "system reserved"...

Räcker en 240, eller 250 GB SSD?
Men jag har ett minne av att diskproducenters sätt att räkna utrymme skiljer sig mot hur Windows räknar dito... att en disk på t ex 240 GB inte är 240 GB i Windows. Tex en 2 TB disk jag har visar endast 1.81 TB i utforskaren.

(Jag tror att jag har en gammal avbildning som gjordes när jag hade en annan hårddisk och C partitionen på den är runt 60 GB. Vet faktiskt inte varför Clonezilla resizade C partitionen på den nya disken till 234 GB!)

Tack på förhand.

Permalänk
Vila i frid

Acronis True Image Home klarar av att göra resize on-the-fly när du klonar. Finns snorbilligt på ebay.co.uk. Köp INTE Backup & Recovery då det är en krånglig lösning, köp Home-version och minst version 2010.

Storleken på din SSD måste vara större än innehållet på den gamla. Har du 120 GB data lagrat lär du köpa en på minst 128 GB.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Acronis True Image Home klarar av att göra resize on-the-fly när du klonar. Finns snorbilligt på ebay.co.uk. Köp INTE Backup & Recovery då det är en krånglig lösning, köp Home-version och minst version 2010.

Storleken på din SSD måste vara större än innehållet på den gamla. Har du 120 GB data lagrat lär du köpa en på minst 128 GB.

Tack för tipset. Har även sett att det medföljer kloningsverktyg med vissa SSD.
Vill dock testa att se om det går att lösa via Clonezilla om nu min partition är mindre än 240 gb.

Permalänk
Medlem

Du kan testa med: http://www.minitool-drivecopy.com/
De har ett gratis klon verktyg som ofta fungerar till äldre maskiner (Win 7 och tidigare iaf. Är bråkigare med UEFI och Win 8)

Permalänk
Medlem

Varför inte en Crucial MX200 500GB så har du så det räcker till några spel också

Permalänk
Medlem

Du kan i Windows göra partitionen mindre, sen är det bara dra alla partitioner med clonezilla, gratis verktyg.

Vid köp av Samsung SSD så har samsung skickat med eget smart verktyg för att clona hårddisken.

Efteråt kan du utöka partitionen igen så du använder hela SSD:n.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag varnar som alltid för Kingston SSDNow V300. Den är kass.

Någonting jag rekommenderar är att aktivera NTFS komprimering. Kör det på min C drive och den sparar mig 23.3GB (~20%).

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Tack alla för svar!

- Clonezilla är mitt främsta val när det gäller diskkloning och gillar den skarpt.

- Jag vill ogärna lägga ut alltför mycket pengar på en SSD. Kanske max 1000 kr, så en 0.5 TB går bort även om det skulle vara najs. ^^

- Att förminska partitionen (t ex med Windows' inbyggda verktyg), är det inte förenat med en viss risk?
Jag har inte så värst många program installerade, skulle tro att totalt utrymme som är använt på c: partitionen är mindre än 40 GB. Så, med säkerhetsmarginal kanske en 60 GB eller 120 GB (vet inte om det är korrekt, men ju mer fri utrymme du har desto mindre prestandaförlust?) räcker gott och väl..

- Är inte insatt i vilka märken som är bra respektive dåliga, men jag tyckte mig se att Samsung fått rätt dålig kritik vad gäller prestanda som blir sämre med tiden?
Ska notera det du säger om Kingston.
Det jag har förstått är att Intel är bäst om man vill slippa problem, men de är desto dyrare?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av newtoninja:

Att förminska partitionen (t ex med Windows' inbyggda verktyg), är det inte förenat med en viss risk?

Nej.

1) Inaktivera och radera System Restore punkterna.
2) Inaktivera pagefile och hiberfile.
3) Kör en admin-prompt "fsutil usn deletejournal /d c:" för att radera journal filerna - de återskapas allteftersom.
4) Kör Defraggler.
5) Förminska partitionen med inbyggda Windows-funktionen.
6) Upprepa från punkt 3 tills du är nöjd med minsta möjliga partitionsstorlek.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle skaffa en ny disk idag skulle det troligen vara en bx100. Väldigt bra trots det billig disk, finns även pny (optima?) diskar som KAN vara bra. Saken med pny (optima?) diskarna är att det är ett lotto vad disken innehåller då de ändrar konstant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tack alla för svar!

- Clonezilla är mitt främsta val när det gäller diskkloning och gillar den skarpt.

- Jag vill ogärna lägga ut alltför mycket pengar på en SSD. Kanske max 1000 kr, så en 0.5 TB går bort även om det skulle vara najs. ^^

- Att förminska partitionen (t ex med Windows' inbyggda verktyg), är det inte förenat med en viss risk?
Jag har inte så värst många program installerade, skulle tro att totalt utrymme som är använt på c: partitionen är mindre än 40 GB. Så, med säkerhetsmarginal kanske en 60 GB eller 120 GB (vet inte om det är korrekt, men ju mer fri utrymme du har desto mindre prestandaförlust?) räcker gott och väl..

- Är inte insatt i vilka märken som är bra respektive dåliga, men jag tyckte mig se att Samsung fått rätt dålig kritik vad gäller prestanda som blir sämre med tiden?
Ska notera det du säger om Kingston.
Det jag har förstått är att Intel är bäst om man vill slippa problem, men de är desto dyrare?

Skulle rek Samsung Evo, gillar de skarpt och fungerar bra för mig och vänner jag rek till. Ja, det finns en bugg som gör att filer som inte används blir segare att läsa ifrån, dock inget jag själv märkt. Dock tror jag nu att det är fixat i senaste firmware. Firmware fix finns för Samsung EVO, dock inte till den som inte heter evo. Så jag skulle känna mig väldig säker på just Samsung Evo serien, både 840 och 850, 850 är den senare, lite snabbare än sin föregångare.

Det finns ingen risk med att göra partitionen mindre, har gjort de förr, inga problem. Jag utgår från att du har diskutrymme ledigt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tack alla för svar!

- Clonezilla är mitt främsta val när det gäller diskkloning och gillar den skarpt.

- Jag vill ogärna lägga ut alltför mycket pengar på en SSD. Kanske max 1000 kr, så en 0.5 TB går bort även om det skulle vara najs. ^^

- Att förminska partitionen (t ex med Windows' inbyggda verktyg), är det inte förenat med en viss risk?
Jag har inte så värst många program installerade, skulle tro att totalt utrymme som är använt på c: partitionen är mindre än 40 GB. Så, med säkerhetsmarginal kanske en 60 GB eller 120 GB (vet inte om det är korrekt, men ju mer fri utrymme du har desto mindre prestandaförlust?) räcker gott och väl..

- Är inte insatt i vilka märken som är bra respektive dåliga, men jag tyckte mig se att Samsung fått rätt dålig kritik vad gäller prestanda som blir sämre med tiden?
Ska notera det du säger om Kingston.
Det jag har förstått är att Intel är bäst om man vill slippa problem, men de är desto dyrare?

Ursäkta, men varför väljer du inte bara att köra en ren installation på en ny SSD då du ändå inte har så många program som måste installeras? Oftast mår ju datorn bra av att få en "nollställning" ibland.

Edit: Idag är det ju även så simpelt och snabbt att installera om windows att jag har svårt att se varför du inte skulle göra det, vad missar jag?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Crucial MX100 256 GB (238.5 GB usable) och Acronis True Image HD licens ingår, Techpowerup test http://www.techpowerup.com/reviews/Crucial/MX100_256_GB/1.htm...

Och just nu kostar Crucial MX100 256 GB endast 899kr http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/crucial-mx10...

Visa signatur

janee

Permalänk

@hasenfrasen - Ok, tack för lathunden. Uppskattas.
Såg nu att det använda utrymmet är strax under 30 GB.
Så i praktiken borden 60 GB ssd räcka.

@philipborg - Tack för tipset. Om det är lite av en lotteri så betalar jag nog hellre lite mer för att få en bra disk utan eventuella barnsjukdomar.

@Tozzi - Ska kanske ha Samsung i åtanke. Det kanske är litegrann så att alla producenter förr eller senare har/kommer att släppa produkter som lider av barnsjukdomar, så jag ska kanske inte dissa Samsung rakt av...

@Zlade - Att installera Windows går ju ganska fort men jag har typ "miljoner" inställningar som tar rätt mycket tid i anspråk så jag kör ogärna en ren installation. Sen upplever jag mitt system som lika rapp nu som den var när jag installerade den först för några år sedan

@janee - Tack för tipset! Den har fått superbetyg + lågt pris; det låter ju perfekt!

Permalänk

Japp, har nu beställt den prisvärda Crucial MX100 (acronis verkar inte ingå iaf enligt netonnet). Tack alla för tips och vägledning!

Eftersom SSD'n är 256 GB stor, ska jag först testa att göra en spegling på befintlig HDD C partition och se om den får plats på SSD'n. ^^
Funkar det inte, så blir det krympningsförfarandet som nästa steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

@hasenfrasen - Ok, tack för lathunden. Uppskattas.
Såg nu att det använda utrymmet är strax under 30 GB.
Så i praktiken borden 60 GB ssd räcka.

@philipborg - Tack för tipset. Om det är lite av en lotteri så betalar jag nog hellre lite mer för att få en bra disk utan eventuella barnsjukdomar.

@Tozzi - Ska kanske ha Samsung i åtanke. Det kanske är litegrann så att alla producenter förr eller senare har/kommer att släppa produkter som lider av barnsjukdomar, så jag ska kanske inte dissa Samsung rakt av...

@Zlade - Att installera Windows går ju ganska fort men jag har typ "miljoner" inställningar som tar rätt mycket tid i anspråk så jag kör ogärna en ren installation. Sen upplever jag mitt system som lika rapp nu som den var när jag installerade den först för några år sedan

@janee - Tack för tipset! Den har fått superbetyg + lågt pris; det låter ju perfekt!

Tänk bara på att det inte är ovanligt att man får problem när man klonar från HDD till SSD, finns ganska många trådar där folk fått problem efter kloning trotts många säger det går bra.

Ett ex kan vara att du inte får med dig bootloadern till SSD'n utan den ligger kvar på HDD'n, tar du då bort HDD'n så startar inte datorn.

Personligen skulle jag aldrig klona om inte bägge diskarna är likadana, men sen är det upp till var och en om man vill chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Japp, har nu beställt den prisvärda Crucial MX100 (acronis verkar inte ingå iaf enligt netonnet). Tack alla för tips och vägledning!

Eftersom SSD'n är 256 GB stor, ska jag först testa att göra en spegling på befintlig HDD C partition och se om den får plats på SSD'n. ^^
Funkar det inte, så blir det krympningsförfarandet som nästa steg.

Om det bara följer med en licensnyckel så finns det ganska säkert en möjlighet att ladda hem programmet från någon sida http://www.acronis.com/en-us/promo/tihd-download/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Eftersom SSD'n är 256 GB stor, ska jag först testa att göra en spegling på befintlig HDD C partition och se om den får plats på SSD'n. ^^
Funkar det inte, så blir det krympningsförfarandet som nästa steg.

Om du bara klonar din Windows-partition så bör du se till att du sedan ställer in Windows korrekt för en SSD, t.ex. stänga av defragmentering. Windows ställer in allt sånt automatiskt när man installerar på en SSD, men om du bara flyttar över allt till den nya SSDn så får du göra det manuellt. Se t.ex. längst ner i denna artikel vad du bör göra. Du bör också se till att kloningsverktyget skapar partitioner med rätt alignment, annars får du sämre prestanda än normalt.

Permalänk

@ janee - Tack för länken. Tänkte inte på att eventuellt en licensnyckel följer med ^^

@MacAllan @perost - Uppskattar varningarna. Ok, så jag måste vara beredd på att en del fallgropar finns. Kanske inte värt att göra en klon om det uppstår problem som är svår att felsöka.

Enligt lite googlesökningar har vissa problem med Clonezilla, andra inte, så det kan ju vara lite dumt att chansa.

Hade t ex alignment varit inkorrekt hade jag nog inte upptäckt det, för jag antar att en SSD med inkorrekt alignment ändå är mycket snabbare än en vanlig HDD. Men jag ska definitivt överväga för och nackdelar med en ren installation vs spegling.

Så om jag kör en ren installation så är SSD'n något för stoor. Men detta behöver kanske inte vara en nackdel!

Förresten, jag har två HDD's i lådan nu, den ena med Windows partitionen + data partition, samt den andra i enbart backup syfte. I migrationslänken som postades här, står det att man ska radera den befintliga systempartitionen på HDD'n när kloningen är klar.

Min tanke är att behålla HDD's windowspartition som en fungerande systembackup i fall tex SSD'n pajar osv; Vet ni om Microsoft anmärker på att man har två registrerade Windows 7 - en på SSD och en på HDD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

@ janee - Tack för länken. Tänkte inte på att eventuellt en licensnyckel följer med ^^

@MacAllan @perost - Uppskattar varningarna. Ok, så jag måste vara beredd på att en del fallgropar finns. Kanske inte värt att göra en klon om det uppstår problem som är svår att felsöka.

Enligt lite googlesökningar har vissa problem med Clonezilla, andra inte, så det kan ju vara lite dumt att chansa.

Hade t ex alignment varit inkorrekt hade jag nog inte upptäckt det, för jag antar att en SSD med inkorrekt alignment ändå är mycket snabbare än en vanlig HDD. Men jag ska definitivt överväga för och nackdelar med en ren installation vs spegling.

Så om jag kör en ren installation så är SSD'n något för stoor. Men detta behöver kanske inte vara en nackdel!

Förresten, jag har två HDD's i lådan nu, den ena med Windows partitionen + data partition, samt den andra i enbart backup syfte. I migrationslänken som postades här, står det att man ska radera den befintliga systempartitionen på HDD'n när kloningen är klar.

Min tanke är att behålla HDD's windowspartition som en fungerande systembackup i fall tex SSD'n pajar osv; Vet ni om Microsoft anmärker på att man har två registrerade Windows 7 - en på SSD och en på HDD?

Det är bara en fördel om man har ledigt utrymme på SSDn eftersom TRIM och Garbage collection behöver ledigt utrymme för att fungera http://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29 det finns många olika åsikter om hur stort det lediga utrymmet bör vara på en SSD, många tycker att 10GB är tillräckligt och andra rekommenderar större.

Du behöver inte radera windowspartitionen som finns på gamla systemhårddisken, den kan du behålla som systembackup och Microsoft kan inte göra något som kan hindra dig att boota den igen om du får problem med nya SSDn, jag har tidigare kört dualboot med 2st Windows 7 installationer som var installerade på varsin SSD och dom var aktiverad med samma licensnyckel så det bör inte vara några problem för dig att behålla och även boota den gamla windows installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Det är bara en fördel om man har ledigt utrymme på SSDn eftersom TRIM och Garbage collection behöver ledigt utrymme för att fungera http://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29 det finns många olika åsikter om hur stort det lediga utrymmet bör vara på en SSD, många tycker att 10GB är tillräckligt och andra rekommenderar större.

Du behöver inte radera windowspartitionen som finns på gamla systemhårddisken, den kan du behålla som systembackup och Microsoft kan inte göra något som kan hindra dig att boota den igen om du får problem med nya SSDn, jag har tidigare kört dualboot med 2st Windows 7 installationer som var installerade på varsin SSD och dom var aktiverad med samma licensnyckel så det bör inte vara några problem för dig att behålla och även boota den gamla windows installationen.

Tack för råd.

Har i förbifarten även läst att ju mer du fyller din SSD, desto långsammare prestanda får man, vet inte om detta hade just med TRIM att göra. Så även om +200 GB ledigt utrymme (efter att alla mina program kommer att installeras) känns lite smärtsam och onödig så kanske det ger en viss garanti att disken kommer att vara rapp i många år.
Sen var disken väldigt prisvärd!

Angående två Windowssystem på samma licens - Skönt att höra. Du hade aldrig problem med Windows Update heller då antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tack för råd.

Har i förbifarten även läst att ju mer du fyller din SSD, desto långsammare prestanda får man, vet inte om detta hade just med TRIM att göra. Så även om +200 GB ledigt utrymme (efter att alla mina program kommer att installeras) känns lite smärtsam och onödig så kanske det ger en viss garanti att disken kommer att vara rapp i många år.
Sen var disken väldigt prisvärd!

Angående två Windowssystem på samma licens - Skönt att höra. Du hade aldrig problem med Windows Update heller då antar jag?

Det är väl sanning med modifikation, upp till en viss gräns tror jag inte du märker någon skillnad men när man närmar sig helt full så sänks prestandan, har för mig det beror på att en SSD behöver en buffert för att prestera bra.
Tror även man kan motverka detta genom att sätta en "over provisioning" på disken.
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Permalänk
Medlem

Jag har nu 2st Samsung 830 128GB SSD och på den första är det W7 och 12GB ledigt och på den andra har jag W10 och 100GB ledigt och då syns det i olika tester att SDDn med 100GB ledigt utrymme är snabbare men jag vet ej om det beror på operativsystemet eller på det lediga utrymmet.

Jag hade inga problem med update eller något annat problem när jag körde dualboot med 2st W7 med samma licensnyckel (jag valde vilken av W7 som skulle boota genom att välja vilken av SSD som skulle vara första bootenhet i BIOS).

Edit: Om du gör en ny windows installation på SSD så är det viktigt att du kopplar bort SATA kabeln till den gamla systemhårddisken eftersom den nya installationen försöker lägga boot filer på en hårddisk som redan har en windows installation, och glöm inte att aktivera AHCI innan windows installationen https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Edit 2: Ja en större SSD har längre livslängd http://www.anandtech.com/show/6459/samsung-ssd-840-testing-th...

Edit 3: Om du gör en ny windows installation på SSDn och vill vara säker på att den gamla systemhårddisken kan boota efter du har ändrat SATA controllern till AHCI för SSDn så kan du aktivera AHCI även för den gamla systemhårddisken innan du installerar windows på SSDn https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Visa signatur

janee

Permalänk

@macallan - Kanske är det så att endast prestandatester/program ser skillnaden? För en vanlig användare är det nog försumbart. Tack för länken.

@janee - Knepigt. W8 (och 10?) sägs ju vara snabbare än W7 så det är säkert svårt att bedöma varifrån prestandaboosten kommer.
Tack igen för alla råd och länkar! Jag tänkte inte på detta med boot filer, hade något vagt minne av att detta kunde strula om man ville dual-boota Windows och Linux.
Ja, jag ska komma ihåg att koppla ur sata kabeln från HDD'n och aktivera AHCI i BIOS innan installation.

Jag ville kolla om min SATA kontrollen för system-HDD är inställd på AHCI, och det var den. Jag hade ändrat till AHCI för HDD'n för många år sedan vilket jag hade glömt av. Backup-disken har fortfarande IDE som inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

@macallan - Kanske är det så att endast prestandatester/program ser skillnaden? För en vanlig användare är det nog försumbart. Tack för länken.

@janee - Knepigt. W8 (och 10?) sägs ju vara snabbare än W7 så det är säkert svårt att bedöma varifrån prestandaboosten kommer.
Tack igen för alla råd och länkar! Jag tänkte inte på detta med boot filer, hade något vagt minne av att detta kunde strula om man ville dual-boota Windows och Linux.
Ja, jag ska komma ihåg att koppla ur sata kabeln från HDD'n och aktivera AHCI i BIOS innan installation.

Jag ville kolla om min SATA kontrollen för system-HDD är inställd på AHCI, och det var den. Jag hade ändrat till AHCI för HDD'n för många år sedan vilket jag hade glömt av. Backup-disken har fortfarande IDE som inställning.

Fyller du en SSD behöver du inga program för att märka att den segar, over provisioning gör att du inte kan fylla disken helt utan att den alltid har sin buffert.

Permalänk
Medlem

Normen är väll att inte partionera hela SSD enheten utan att lämna en del opartionerad?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

@MacAllan @perost - Uppskattar varningarna. Ok, så jag måste vara beredd på att en del fallgropar finns. Kanske inte värt att göra en klon om det uppstår problem som är svår att felsöka.

Dessa varningar återkommer med jämna mellanrum och baseras på ren okunskap. Vet man vilka problem som kan uppstå så kan man också redovisa detta saklig så du lättare kan fatta ett eget beslut - om man inte är på ett personligt korståg, dvs.
Visst, de som har problem skapar ju såklart en tråd i ämnet men alla som lyckas då? Nä, finns det ingen tillförlitlig statistik som bekräftar MacAllans påstående så är det inget annat än rent nys.

Jag har c:a 30-tal kloningar bakom mig och har aldrig misslyckats. Det som kan hända under vissa omständigheter är att sektorerna blir förskjutna (1 gång för mig), missaligment, vilket kan påverka prestandan. Detta kan ske om du kloonar från en sk Advanced Format-disk och ditt kloningsverktyg inte kan hantera detta. Använder du det verktyg som medföljer din nya SSD är dessa vanligen skrivna av Acronis eller Powerquest mm och dessa kan hantera detta.

Andra problem är att Windows inte detekterar att det sitter en SSD i och därmed inte stänger av schemaläggaren för defragmenteringen. Om man däremot använder - återigen - medföljande diagnostikverktyg som man kör efter en kloning så justeras även detta per automatik.

lycka till!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dessa varningar återkommer med jämna mellanrum och baseras på ren okunskap. Vet man vilka problem som kan uppstå så kan man också redovisa detta saklig så du lättare kan fatta ett eget beslut - om man inte är på ett personligt korståg, dvs.
Visst, de som har problem skapar ju såklart en tråd i ämnet men alla som lyckas då? Nä, finns det ingen tillförlitlig statistik som bekräftar MacAllans påstående så är det inget annat än rent nys.

Jag har c:a 30-tal kloningar bakom mig och har aldrig misslyckats. Det som kan hända under vissa omständigheter är att sektorerna blir förskjutna (1 gång för mig), missaligment, vilket kan påverka prestandan. Detta kan ske om du kloonar från en sk Advanced Format-disk och ditt kloningsverktyg inte kan hantera detta. Använder du det verktyg som medföljer din nya SSD är dessa vanligen skrivna av Acronis eller Powerquest mm och dessa kan hantera detta.

Andra problem är att Windows inte detekterar att det sitter en SSD i och därmed inte stänger av schemaläggaren för defragmenteringen. Om man däremot använder - återigen - medföljande diagnostikverktyg som man kör efter en kloning så justeras även detta per automatik.

lycka till!

Snarare förnekandet om dess existens för att man själv aldrig haft problemet som baseras på okunskap

Du kanske skall tala om för de som råkat ut för problemen att dom bara inbillar sig..

Klart att man kan rätta till det mesta av problemen om man har kunskapen, men alla har inte den och inte heller kunskapen om att ta reda på vad som gått snett, det är ju inte så att det bara kan uppstå ett fel vid kloning.
Får man ett problem blir det även merjobb som tar ut det man tjänade genom kloning och i värsta fall förlorade filer som man inte hunnit göra backup på eller sparat på annan disk.

Personligt korståg för att man ger en heads up?
Tillåt mig småle

Permalänk
Medlem

Klonar ganska ofta via jobbet och privat, aldrig haft några bekymmer. CloneZilla är en varm favorit. Jag skulle inte oroa mig för nåt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Snarare förnekandet om dess existens för att man själv aldrig haft problemet som baseras på okunskap

Du kanske skall tala om för de som råkat ut för problemen att dom bara inbillar sig..

Klart att man kan rätta till det mesta av problemen om man har kunskapen, men alla har inte den och inte heller kunskapen om att ta reda på vad som gått snett, det är ju inte så att det bara kan uppstå ett fel vid kloning.
Får man ett problem blir det även merjobb som tar ut det man tjänade genom kloning och i värsta fall förlorade filer som man inte hunnit göra backup på eller sparat på annan disk.

Personligt korståg för att man ger en heads up?
Tillåt mig småle

Tack för att du undviker att bemöta mig sakligt vilket bevisar min tes.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net